Ämne: *LÖST* !!Nikasil släpp!!
-
2010-11-23, 08:42 #1
*LÖST* !!Nikasil släpp!!
Hellu, jag håller på att köra in en metrakit prorace 2 50cc cylinder, och hade typ kört en 250-300km med den. Så därmed är den ju bara halft som halvt inkörd, men dum som jag är började jag gasa mer. Detta resulterade i att kolven nöp fast i cylindern en stund, men fick kickat loss den. Nu har jag då tagit isär allt och märkte att nikasilen har släppt på tre ställen i cylindern, alla hålen är ungefär 1-2 millimeter i diameter
nu undrar jag om man måste nikasila om cylindern eller om det inte spelar någon roll? bilder kommer typ vid kl 14.00 idag. Och bara så ingen börjar klaga på dålig kylning eller smörjning, så kör jag med 5% oljeblandning, 21mm förgasare och kylarvatten med 60%glykol
Dåliga Bilder
Bättre Bilder
Nikasil släppet var på rätt ställe så cylindern lever vidare, kolv bör man byta. Men om budgeten inte tillåter ny kolv för tillfället, såkan man göra så här. Jag började med ett ganska grovt sandpapper, vet inte riktigt vilket nummer tror det var någon sorts smärgelduk, och så slipade jag på kolven tills det inte längre syntes några repor. Sen började jag slipa med 400papper tills kolven hade en yta likt borstat stål. Efter det använde jag högglanspoleringskit som går att köpa på statoil, man ska helst använda slipskivan med tyg och det blåa slipmaterialet. Slipa på kolven med detta tills den är lika blank som en spegel och då är det inga problem att köra med den. Dock så bör man byta kolvring/ar även om den/dom inte ser dåliga ut. Jag valde dock att använda samma ring och det funkar för tillfället i alla fallSenast redigerat av [FS] den 2010-11-28 klockan 21:24.
-
2010-11-23, 09:51 #2
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Nynäshamn
- Inlägg
- 355
kan säga att om du blandar 60% glykol och 40% vatten så vänder köldegenskaperna! alltså de blir sämre. Du ska blanda 50/50!
9,3 Sekunders (201m) Gileran
-
2010-11-23, 10:01 #3
nej nej nej
med sådan blandning så blir tål kylarvattnet minus 60 xD plus att glykolet hindrar att rost bildas i omloppet. Däremot så kan den nog kyla lite sämre, men ärligt talat så är det såpass kallt ute nu så det spelar ingen roll
och det var INTE kylningen jag ville veta om, utan om de går att köra trots nikasil släppet.
-
2010-11-23, 11:07 #4
Din cylinder är i alla fall inkörd sen länge. Jag gissar på att nypningen är förgasarrelaterat. Alltså för snålt bestyckad.
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-11-23, 11:48 #5
haha det är 100munstycke på den
cylindern är 50cc och förgasaren är 21mm
men fortfarande vill inte veta vad som orsakat det, utan jag vill veta ifall man kan köra med den eller om den måste nikasilas om. och i så fall var man kan nikasila om den
-
2010-11-23, 15:11 #6
Som rexxy sa, Långt mer än inkörd, antar att du fiskört hela tiden vilket gör att kolvringarna läcker lite mer också
Sen så kanske du endå ska ha mer än 100 munstycke, är olika till alla moppar. Vetefan om man ska ha större än 21 till 50cc hyper cylinder, men en större fögge ger ju iaf lite bättre kylning.
Sen så är 60% glykol för mycket, kör 50/50 eller lite mindre
Att du kör på så mycket som 5% olja gör också att du måste ha större munstycke..
-
2010-11-23, 17:15 #7
Lite för uppenbart vad som händer när man säger att man vill ha hjälp med nikasil släppet och INTE höra något om kylning, smörjning etc... -.-
-
2010-11-23, 17:31 #8Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2010-11-23, 17:41 #9
Krävs bilder på skadan för att avgöra hur illa det är. Förmodligen är den skrot, är nog en ny cylinder som gäller. Knappast värt att skicka på omnicasilering då det kostar ca 2000kr + ny kolv.
-
2010-11-23, 18:00 #10
Där har du fel, har inte dom exakta siffrorna i huvudet men fryspunkten på med en glykolhalt på 50% ligger på -37° C och med 60% ligger det på ca -45° C men vid dom temperaturerna är det mera en klumpig trögflytande sörja än ett isblock genom hela kylsystemet.
Det är med väldigt stor sannolikhet för snål bestyckning som orsakat ditt problem. Om skadorna är så små som du säger och så länge dom inte sitter dåligt till så ska det inte vara något problem att köra vidare!Don´t make excuses, make horsepower!
-
2010-11-23, 18:58 #11
Har laddat upp bilder nu, inga fina men förhoppningsvis så man kan se
Har kollat lite på kolven och testat så allt glider på bra och inte hackar, så jag tror att den går att rädda om man slipar lite bara
-
2010-11-23, 19:56 #12
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 38
Varför kör du med så mycket olja?
North Korea is the Best Korea!
-
2010-11-23, 20:36 #13
Bättre bilder, mer skärpa på skadorna. Men vad jag kan se nu på bilderna, är det hyllvärmare eller alternativt pennställ som gäller för cylindern i framtiden!
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-11-23, 20:54 #14
om du kör med för mycket olja bildas en oljefilm i loppet, och oljan i sig blir varm, och då kan det skära..
-
2010-11-23, 23:18 #15Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-11-25, 18:49 #16
-
2010-11-25, 19:23 #17
ne det kan aldrig skära med för mycket olja... stackars p12a
Till ägaren av detta forum:
Det dära beror på att förgasaren tyvärr e för liten för prorace.
Du har en 21mm förgasare på en prorace = snålt vid högre varv
24mm förgasare är väldigt rekomenderat med en bestyckning på 126-140
oljan var bra
dock 50% vatten och 50% glyol då det kyller bättre och vattnet rör på sig snabbare i den koncentrationen.Stage6 R/T 70cc Speedy
-
2010-11-25, 19:35 #18
För mycket olja kan inte göra så det skär... Det värmenyper dock för att det blir mer friktion/värme men då kan man rädda den lite enklare.
-
2010-11-25, 19:45 #19Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-11-25, 19:48 #20
Hade det inte varit för släppet mellan avgasportarna så hade det inte varit några problem att köra med den, lägg upp en skarpare bild så man ser tydligare hur mycket som släppt där. Även om det har släppt hela vägen mellan så går den ändå köra med, har varit med om värre och den cylindern lever än idag!
Och nej, större gasare ger inte mer kylning och låg arbetstemperatur är inget man strävar efter då man snackar hållbarhet, 80 grader är bättre än 50 i det aspektet, men vad som gäller för prestanda är en annan sak.Don´t make excuses, make horsepower!
-
2010-11-25, 21:40 #21
-
2010-11-25, 22:39 #22
SVAR: Jo precis lägg upp skarpare bild, som emil123 sa så kan man räddda men det beror ju också på hur ojämn ytan är där den värmenypt/skurit.
SVAR: Större förgasare tillför mer luft och bensinblandning, det resulterat i mer kylning. Men dock så är det vanligaste felet till att en cylinder värmenyper fel bestyckning! Det är just här personer brukar göra fel. Och tyvärr en för magen bensinblandning leder till skurningar. Och ang temperaturen, det är bättre om den ligger lägre.
Precis, vissa tror inte det e likadant, men i värsta fall kan en värmenypning orsaka en värre skurning och orsaka grövre repor i cylindern.Stage6 R/T 70cc Speedy
-
2010-11-25, 23:03 #23
-
2010-11-25, 23:29 #24Stage6 R/T 70cc Speedy
-
2010-11-26, 00:31 #25
Fel, värmen som kommer ifrån förbränningen om man har en gasare av något så när optimal storlek blir temperaturen högre än om du har en som är några storlekar mindre, det du säger är precis samma sak som att den skulle gå kallare ju mer man gasade.
Angående arbetstempen så är den <65° C på 2t racehojar och högre på motorer som är avsedda för längre livslängd och serviceintervaller, det är upp till var och en att bedöma vad som är "bättre" för deras behov, men i hållbarhetssynpunkt är 80° C bättre än 50° C.Don´t make excuses, make horsepower!
-
2010-11-26, 02:01 #26
Nej det e inte så jag menade. Men större förgasare ska förse cylindern med rätt mängd bensin/luftblandning, Kör man med för liten förgasare så kommer cyllen skära dä förhållandet till luft och bensin inte räcker för att fylla vevhuset riktigt och få en försäkrad god förbränning och smörjning. Så ändå tycker jag han minst ska köra på 24mm vilket är en stor rekommendation då man använder sig utav en PR2.
precis, 50c grader är ingen godtyclig temp, därför ska man inte bara starta och gasa iväg utan låta motorn värma sig så man får en jämn arbetstemperatur, dock så har mina hojar jag tävlat haft ca 75-80c, men det kan bero på att jag oftast bara körde med en minarelli aerox kyl, eller två jog RR.
Jag behöver inte alltid ha rätt, detta e det jag kan, om jag blir rättad så tar jag mig inte åt.Stage6 R/T 70cc Speedy
-
2010-11-26, 11:37 #27(Postat av ReDoZz) Det dära beror på att förgasaren tyvärr e för liten för prorace.
Du har en 21mm förgasare på en prorace = snålt vid högre varv
24mm förgasare är väldigt rekomenderat med en bestyckning på 126-140
oljan var bra
(Postat av Emil123) Hade det inte varit för släppet mellan avgasportarna så hade det inte varit några problem att köra med den, lägg upp en skarpare bild så man ser tydligare hur mycket som släppt där. Även om det har släppt hela vägen mellan så går den ändå köra med, har varit med om värre och den cylindern lever än idag!
-
2010-11-26, 12:18 #28
Vänta hade du 50cc?
Jag som misstolkat och trode det var 70cc (74).
Njah mönstycket ser bra ut på den setuppen men vad e det för fögge? har du fixat skarpare bilder??
Sorry misstolka att du hade 70cc, står ingenstans vad för cylle det var dockStage6 R/T 70cc Speedy
-
2010-11-26, 13:56 #29
-
2010-11-26, 14:35 #30