1. #1
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414

    biltemas svänghjulsavdragare

    tja, jag och en polare drog upp till biltema och skulle köpa en svänghjulsavdragare, när vi gjort det och åker hem och provar så tar "utsidan" av klorna i blocket, tar vinkelslipen och slipar ner det så då tog det inte i länge, sen börjar vi dra åt och då tappar en klo greppet om svänghjulet, och det sitter så INIHELVETE!

    är det någon annan som lyckats med sån avdragare?

  2. #2
    jag har lyckats många gånger, slant också nån gång och gjorde stort hack i svänghjulet. Men när jag lyckades få den att greppa ordentligt så fick jag spänna med mutterknack för jag orkade inte spänna mer för hand, lossnade fortfarande inte.. tog en hammare och slog lite så sa det tjoff sen låg det en halvmeter från moppen man får helt enkelt ha någon som trycker ihop klorna medan en annan spänner, när man spänt ett tag så låser hela veven sig.
    Även sett folk som lyckas få av svänghjulet med skruvmejsel och hammare.

    nu har jag ordentlig avdragare och det går 100 ggr lättare! 2 nycklar och ett rejält ryck så är det av.

    ta dig till en mopedaffär och fråga snällt om dem kan plocka av svänghjulet eller om dem har avdragare du kan låna/köpa.
    risken för klo-avdragare som det heter är att du kan dra svänghjulet skevt med lite otur.
    sen vet jag inte riktigt hur nyttigt det är för ramlagerna när det börjar spänna så mycket som jag sa innan.

    hoppas du får ut något vettigt
    MVH E.Hansson
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  3. #3
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    jag har lyckats många gånger, slant också nån gång och gjorde stort hack i svänghjulet. Men när jag lyckades få den att greppa ordentligt så fick jag spänna med mutterknack för jag orkade inte spänna mer för hand, lossnade fortfarande inte.. tog en hammare och slog lite så sa det tjoff sen låg det en halvmeter från moppen man får helt enkelt ha någon som trycker ihop klorna medan en annan spänner, när man spänt ett tag så låser hela veven sig.
    Även sett folk som lyckas få av svänghjulet med skruvmejsel och hammare.

    nu har jag ordentlig avdragare och det går 100 ggr lättare! 2 nycklar och ett rejält ryck så är det av.

    ta dig till en mopedaffär och fråga snällt om dem kan plocka av svänghjulet eller om dem har avdragare du kan låna/köpa.
    risken för klo-avdragare som det heter är att du kan dra svänghjulet skevt med lite otur.
    sen vet jag inte riktigt hur nyttigt det är för ramlagerna när det börjar spänna så mycket som jag sa innan.

    hoppas du får ut något vettigt
    MVH E.Hansson
    alltså min drac har jag kluvit redan, hade riktig avdragare men den är borta:s nu ska jag klyva en polares..:p ska byta ramlager.
    okej tack för tipset

  4. #4

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det bästa är en svänghjulsavdragare som man gängar in i svänghjulet i mitten. Minimalt med skador, även om det sitter stenhård. Använder man en kloavdragare kan man dra svänghjulet vint.
    kloavdragaren fungerade inte.
    han får ta och köpa en riktig

  6. #6
    Biltema säljer inga svänghjulsavdragare, dom säljer kloavdragare - som inte bör användas till svänghjul så länge man kan undvika det.

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Biltema säljer inga svänghjulsavdragare, dom säljer kloavdragare - som inte bör användas till svänghjul så länge man kan undvika det.
    okej:s

  8. #8
    Lånar tråden lite
    Så man måste alltså ha en svänghjulsavdragare för att ta bort ett svänghjul i från en moped, cross, mc etc.? Och ska man göra något speciellt när man sätter tillbaka ett svänghjul? Typ dra åt så in i helvete eller dyligt?

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Montera svänghjulet på rätt läge. (Där hjälper krysskilen till). Knacka lite lätt på svänghjulet med en hammare så den nyper fast i koningen. Skruva åt lagom mycket. Absolut inte stenhårt...
    Det där med krysskilen visste jag Men är det som en låsning den där koningen så det är därför man måste ha en svänghjulsavdragare? Btw: hur ser en "riktig" svänghjulsavdragare ut?

  11. #11
    August här har du
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    August här har du
    Tack Gurra! (Gissar på att du heter det)
    Jaha det är så dem ser ut, då fattar jag nog till och med hur den fungerar Hade bara sätt någon video innan när typ wirgat tog av ett svänghjul men det var inte en sån där makapär

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av August Visa inlägg
    Tack Gurra! (Gissar på att du heter det)
    Jaha det är så dem ser ut, då fattar jag nog till och med hur den fungerar Hade bara sätt någon video innan när typ wirgat tog av ett svänghjul men det var inte en sån där makapär
    varsågod du! Du gissa rätt
    Yes så ser dem ut. Bra dä
    Du bara gängar i den i svänghjulet och sen skruvar du på den andra skruven för att det ska lossna
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  14. #14
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    varsågod du! Du gissa rätt
    Yes så ser dem ut. Bra dä
    Du bara gängar i den i svänghjulet och sen skruvar du på den andra skruven för att det ska lossna
    Jag gjorde det idag, går på några sekunder och är sjukt lätt!

    Dock ramlade min kryssil sönder så den kan inte ha mått bra då den var sönderrostad.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Montera svänghjulet på rätt läge. (Där hjälper krysskilen till). Knacka lite lätt på svänghjulet med en hammare så den nyper fast i koningen. Skruva åt lagom mycket. Absolut inte stenhårt...
    har för mig det ska spännas med 60 eller 100nm så det är ganska mycket ändå. blir trots allt inte roligt om det lossnar, har själv erfarenhet av detta

    men spänner man för mycket finns risken att gängorna på veven blir kex eller blir sträckta. Det här med att spänna med moment är något lärarna är mycket noga med på min skola
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  16. #16
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    August här har du [IMG]http://mopeddelar.se/images/avdragare%20sachs.JPG[/IG]
    Vart kan man få tag på såna billigt & enkelt? inte typ twostroke där frakten kostar 100..
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  17. #17
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    har för mig det ska spännas med 60 eller 100nm så det är ganska mycket ändå. blir trots allt inte roligt om det lossnar, har själv erfarenhet av detta

    men spänner man för mycket finns risken att gängorna på veven blir kex eller blir sträckta. Det här med att spänna med moment är något lärarna är mycket noga med på min skola
    Samma som på min skola, måste altid göra allti med moment -.-

  18. #18

  19. #19
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Hahah, sant men vi drar ändå med mutterpicka först sen med momentnyckel för att kontroll dra allt ^^ Kanske jobbigt men jävligt bra att göra

  20. #20

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Vart kan man få tag på såna billigt & enkelt? inte typ twostroke där frakten kostar 100..
    Vet inte! Om du tar reda på gängen i svänghjulet så kan jag kanske hitta en =)
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in