MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010

Hur länge håller sig bensin?

Hej!
    Vet inte om jag postar rätt nu men.
    Aja. Hur länge håller sig bensin? Har bara hört och vet att det är en färskvara. Men har aldrig hört när den blir för gammal.
    Så är det någon som vet hur länge bensin står sig?
    Samt om den typ ska stå kallt eller varmt för att hålla sig längst?
    Skriv gärna andra tips som gör att bemsin håller sig som
    Längst.

Mvh

Bensin är en färskvara, 2 år inte mer!

Har det stått i många år Skall det absolut inte användas i en modern "bränsle insprutad motor" det utfälls harts som är som betong fastnar i bränsle pump förgasar munstycke filter mm. kan med fördel användas till att spä ut diesel till 10- 30% i en gammal traktor eller lastbil.

2 år är Maximum året. Men helst ska man ju ha förbrukat det tidigare. Efter 2 år så är det mer eller mindre bara skit för motorn m.m

Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    2 år är Maximum året. Men helst ska man ju ha förbrukat det tidigare. Efter 2 år så är det mer eller mindre bara skit för motorn m.m
    Har du nåt som stödjer det påståendet?

Egen fakta, egen kunskap.

"Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.

Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad."

https://www.okq8.se/servlet/ContentV....NodeId@101215

Fråga: Jag har flera fem liters burkar på bensin i mitt garage som ska användas i en generator i händelse av ett strömavbrott. De har varit där i flera år samt en full tank i generatorn. Kan denna gas gå gammal?
    - CS Legum,
    Norfolk, Virginia

A: Bensin inte bryts ner eller blir "gammal" under lagring. Hur länge det förblir livskraftiga beror på flera faktorer, inklusive behållare och förhållanden under vilka det har lagrats. Gasen i ditt garage är längesedan förbi förfallodagen, dock, särskilt om det har lagrats utan tillsats av en kemikalie stabiliseringsmedel.

Länkar
    Original artikel om WSJ.com

Associated Press
    Många föräldrar lagra bensin, som här efter orkanen Katrina. Men gasen kan gå unken efter några månader.
    Jag vet att det är frestande att använda bränslet, särskilt med priser så högt vid pumpen. I själva verket många gånger jag har hällt bensin av tvivelaktiga årgång i tankarna av bilar, motorcyklar och naturligtvis, ringa gräsklipparen. Flera år sedan ärvde jag en Roto rorkult med en tank som hade halvfullt år. Naturligtvis började det på första drag och har bedrivit bra sedan dess. Ändå instruktionerna för utomhusprodukter utrustning som gräsklippare, snöslungor och motorsågar ofta rekommenderar att tömma tanken om du inte tänker använda maskinen under en flera månader.

http://translate.google.se/translate.../CARS/80618002

MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Okej. Tack för alla svar. Tänkte mest på att jag har en hel del bensin i garaget nu, och jag tänkte om den bara är att slänga efter vintern eller om den funkar till våren.

Brukar finnas "Kemikalier" att blanda ut besinen med för att göra så den håller längre, dock så har jag absolut ingen aning om vad för kemikalier.

Isak96
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jock_e Visa inlägg
    Brukar finnas "Kemikalier" att blanda ut besinen med för att göra så den håller längre, dock så har jag absolut ingen aning om vad för kemikalier.
    Klorin?

Linuss avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av Isak96 Visa inlägg
    Klorin?
    Antar att du menar klor, klorin är en rengöringsprodukt. Varför skulle det hjälpa? Är ju inte direkt så att det är bakterier som gör bensinen dålig, och hade det funnit bakterier i det så hade nog bensinen tagit hand om de ganska omgående.
    Någon intresserad av en 3vxl Zündapp motor eller en 24mm stage6 förgasare? Skicka PM!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in