Sidan 2 av 3 Första 123 Sista
  1. #31
    Lud3r: hur mycket olja kör du på?

    När du jämför lager, kolla även bredden på rullarna, närmare bestämt hur lång den plana ytan den rullar på är. Har sett skillnader både i rullarnas längd och radien på kanten - kort rulle med mycket radie ger mycket mindre area i kontakt med tapp/stake än långa rullar med liten radie.

  2. #32
    2.5% Helsyntetisk olja från Motorex och bränslet är Vp ms109.
    Nu är inte vevparierna isär pressade så det är lite svårt att se. Original som jag menade med stora rullar är stora radiellt. Bredden kan jag tyvärr inte se men kanske är det så att Doppler vevpartiet har bredare. Försökte mäta ytterdiametern på lagret på båda och det är 1mm större på original veven, 25 vs 24.

  3. #33
    2½% är jäkligt snålt för en så hårt trimmad motor, oavsett hur bra oljan är. Öka oljemängden så kommer värmen i vevlagret med största sannolikhet minska drastiskt.

  4. #34
    ja det kanske det är. Aldrig behövt köra på mer i något fordon men har iof aldrig haft en med denna effekten.

    Var en sväng förbi Motala mc gymnasium förra året och då berättade en lärare där att han visste några som hade testat detta med % oljeblandning. Dom testade tydligen från 1,8 - 4%
    Vid 2,2% så gick motorn som bäst (effektmässigt). Över eller under detta gav minskad effekt utav för tunn/tjock oljefilm. Med vilken olja dom använde sig utav har jag ingen aning om, testerna gjordes på en bromsbänk. Tror det var nån trimmad scooter som detta testades på

    // ludde
    Senast redigerat av Lud3r den 2010-12-07 klockan 08:21.

  5. #35
    hur lyckas du ?

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av Kaninen93 Visa inlägg
    hur lyckas du ?
    Riktat mot vem och vad?

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Riktat mot vem och vad?
    " Emil123" bilden på första sidan om du kollar de vev raset fattar inte hur man lyckas med de

  8. #38
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Kaninen93 Visa inlägg
    " Emil123" bilden på första sidan om du kollar de vev raset fattar inte hur man lyckas med de
    Full gas
    Don´t make excuses, make horsepower!

  9. #39

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Var en sväng förbi Motala mc gymnasium förra året och då berättade en lärare där att han visste några som hade testat detta med % oljeblandning. Dom testade tydligen från 1,8 - 4%
    Vid 2,2% så gick motorn som bäst (effektmässigt). Över eller under detta gav minskad effekt utav för tunn/tjock oljefilm. Med vilken olja dom använde sig utav har jag ingen aning om, testerna gjordes på en bromsbänk. Tror det var nån trimmad scooter som detta testades på

    // ludde
    I A. Graham Bells tvåtaktsbibel finns ett test med en gammal 125cc Suzuki RM på olika mängder Castrol R40. Han kör med oljeblandning 27:1, 20:1 och 16:1 (3,70%, 5,00%, 6,25%). Toppeffekten är 21,4hk med 3,7%, 23,2hk med 5% och 23,6hk med 6,25%. Tydligen vågade han inte testa mindre olja än 3,7% eftersom motorn visade tillräckligt många tecken på oljebrist redan där - och en effektförlust på nästan 10% säger en hel del också.

    Körde hårt trimmad Honda MB5 för ett antal år sedan, och mina erfarenheter av olika oljemängd är samma som i Bells test. Körde på 5% TTS/R40 och fick klart märkbar effektförlust med mindre olja.

  11. #41

  12. #42
    Mindre friktion som sagt, och att oljan hjälper kolvringarna täta mot cylindern. Läcker förbränningstrycket ner mellan cylinder och kolv/ringar försämras även värmeöverföringen från kolv till cylinder - och en varmare kolv ger inga fördelar!

    Om man som vissa får blå vevstake är friktionen i lagret uppenabrligen åt h-e för hög. Antingen får det för lite (eller för dålig) olja, eller så är lagerspelet för litet.

  13. #43
    Ja där har han fått fram helt andra siffror kan man se. Nu är den boken ca 30-40 år gammal och oljan har säkert förändrats ganska mycket sedan dess. Har kört med r40 oljan ganska mycket och har inte vart helt nöjd med den. Oljan jag använder nu har mycket trevligare förbränning och har inte slitigt lika mycket på cylinder och kolv. Förr med r40n fick jag otrevliga "värme repor", kändes inte men syntes att den hade gått varmt. Motorex oljan är den Ktm rekommenderar till deras 85cc hojjar med 1,6-2,5% blandning.

    Men ska iaf testa att slänga i en skvätt olja dunken så jag får hur den beter sig. Kan mycket väl vara det som är boven i dramat. :) Att lagringen är klen skulle jag inte heller tvivla på då den är gjord för ca 10hk mindre och ett lägre arbetsvarv.

  14. #44
    oki fattar bara inte hur XD men lyckat

  15. #45
    Min gamla originalvev hade gått 2500 mil trimmad, med körstilen gasa tills det rasar med 70cc + högvarvigt rör. Den fungerade perfekt, dock var den så sliten att inte ramlagren hålls på den till slut, så jag bytte ut den till en annan Dock var det ju en gasgas originalvev + skf c3 lager original i den så det är ju lite bättre grejor än dom flesta moppar har original Så originalvevar håller bra mycket mer än man tror!
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  16. #46

  17. #47
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Har Gasgas en egen sorts motor eller är det Am6?
    Den har morini motor, samma som på tex. Gilera H@K. Dock har gasgas modellen en hydraulisk koppling från hebo, och ett starkare vevparti för gasgas använde samma motor på sina 80cc trial cyklar Så det är fina grejer
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  18. #48
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Lud3r Visa inlägg
    Förr med r40n fick jag otrevliga "värme repor", kändes inte men syntes att den hade gått varmt.
    Hur var bestyckningen?

    En sista utväg är väl att gå över till etanol, då kyler det bättre.

  19. #49
    Den enda veven/lagrer jag har rasat var när jag körde MHR Team, PR-rör på min annars originella D50BO motor. Motorn hade gått kanske 500 mil. Nållagret i veven gick sönder vilket i sin tur drog sönder ramlagrena.

    Utöver det så har jag aldrig råkat ut för ett ras. Har testat alla vevparti till D50BO motorn förutom MHR:s vevparti. Aldrig haft problem med Hebos eller Dopplers and so on. Lite nyfiken på hur mycket "kvalitetsbrister" det är på sakerna egentligen eller om det rent ut sagt bara beror på klantmeck?

  20. #50
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Hur var bestyckningen?

    En sista utväg är väl att gå över till etanol, då kyler det bättre.

    Jo den var väll så bra man kan uppnå genom att lyssna och köra. Det jämfördes iaf på samma bestyckning med olika procent olja.
    Ja det är en utväg ifall det inte håller. Fick tag i race bränsle med syretillsats så var tvungen att prova det , etanol har jag kört på förut och har funkat fint det med.

    Till dom som ska köra alkohol rekommenderar jag Maximas Castor 927.

  21. #51
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Den enda veven/lagrer jag har rasat var när jag körde MHR Team, PR-rör på min annars originella D50BO motor. Motorn hade gått kanske 500 mil. Nållagret i veven gick sönder vilket i sin tur drog sönder ramlagrena.

    Utöver det så har jag aldrig råkat ut för ett ras. Har testat alla vevparti till D50BO motorn förutom MHR:s vevparti. Aldrig haft problem med Hebos eller Dopplers and so on. Lite nyfiken på hur mycket "kvalitetsbrister" det är på sakerna egentligen eller om det rent ut sagt bara beror på klantmeck?
    Jag är rädd för att mitt rasar nästa år, men som man brukar säga! Jag gasar tills det rasar!

  22. #52
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Vet att det här är en gammal tråd men vill sprida lite kunskap här som ursprungligen kommer ifrån "moddlaren" i en annan tråd här på mnf

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Hej vi har prövat alla på marknaden förekommande lameller och har konstaterat att original lamellerna är dom absolut bästa med malossi fjädrarna fungerar utan att tveka med 24 hp till och med på min AM6 R/T med ca 26,5-27 hp kör jag med original lameller.

    även original veven håller för dessa hp har en gammal AM5 i hebo motorn o den ger ca 23-24 hp inga problem det heller

    samma med original pinbultar dom är bättre än hebo o malossi dito.

    mvh moddlarn
    FD rkan

  23. #53
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Själv byter jag vev för att inte chansa , och riskera något .
    Böt vev direkt iprincip när ja böt till ATRacing Prorace cylindern då ja inte skulle blir speciellt happy om den fick ett vev ras.
    Veven innan var doppler som skulle klara 16.000 rpm men visste inte hur långt den hade gått så ja böt .
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  24. #54
    Jag körde förvisso Aerox, men körde på originalvev under ett bra tag med både Tp 70 cylinder, S6R, Airsal T6 etc. Efter cirka 200 mils gatukörning utav dessa setuper hade jag lyckats böja vevstaken några mm, dock inget större problem. Men den hade troligen gått sönder förr eller senare ifall inte ramlagerna hade gett upp.

    Video på när mina ramlager hade rasat. Detta var S6 C4 lager.

    Ju mindre rutin, desto mer liv!

  25. #55

  26. #56

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Jag körde i alla fall ca 1200mil med mitt original vev (am6) med en K-star 75cc dock slutade det med att en skruv från generatorn skakade loss o satte sig i kuggarna på svänghjulet som ledde till att vevet brast vid svänghjulet. bara sätt det på min kompis suzuki gsxr 600 innan utan generator o pytte litet svänghjul ^^ fast då var det väl mer att svänghjulet och vevet inte riktigt pallade all kraft

  27. #57
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    I A. Graham Bells tvåtaktsbibel finns ett test med en gammal 125cc Suzuki RM på olika mängder Castrol R40. Han kör med oljeblandning 27:1, 20:1 och 16:1 (3,70%, 5,00%, 6,25%). Toppeffekten är 21,4hk med 3,7%, 23,2hk med 5% och 23,6hk med 6,25%. Tydligen vågade han inte testa mindre olja än 3,7% eftersom motorn visade tillräckligt många tecken på oljebrist redan där - och en effektförlust på nästan 10% säger en hel del också.

    Körde hårt trimmad Honda MB5 för ett antal år sedan, och mina erfarenheter av olika oljemängd är samma som i Bells test. Körde på 5% TTS/R40 och fick klart märkbar effektförlust med mindre olja.

    När du har läst skit boken G-Bell så har du säkert läst vilken sorts olja och vilket fabrikat han använde sig av??

    CASTROL!!! skaffa dej infon från castrol så letar du efter en ingridiens som heter POLYISOBUTYLENE, ca 20% är det, Vad är POLYISOBUTYLENE???

    Jo det är syntet gummi som finns i Ta mej fan allting, MEN!!! det finns massa olika sorter, Den som är i oljor har den fina egenskapen att den slår isär bränsle molekylerna i gasväxlingen, detta gör att varje bränsle molekyl lättare hittar en syre molekyl o hångla med.

    Vad händer då?? jo ju fler bränsle molekyler som hittar en syre molekyl kan brinna upp när gnistan kommer, Castrol har mest POLYISOBUTYLENE av alla oljor ju mer % olja i bensinen desto högre % POLUISOBUTYLENE i bränslet och bättre isär slagning i molekyler= mer häst krafter.

    Enkelt om man tar reda på vad o varför saker o ting händer i en motor o filar den i trasor sedan, Alla sådana här hokus pokus saker har givigt ca 27 hp ur 69cc o portad R/T + några hemlisar till :-DD
    Senast redigerat av moddlaren den 2011-01-29 klockan 19:32. Anledning: stavfel

  28. #58
    Jag hittar lite intressant info om det ämnet, men jag vet inte hur mycket jag tror på att det fanns höga mängder av något som nu kallas syntetiskt i en ricinolja som väl funnits sedan ganska tidigt 1900-tal, vid ett test som sannolikt gjordes under 70-talet. Dessutom sägs polyisobutylen brinna mycket rent, det är en stor del av orsaken till att det används, och alla som ens sett en motor som gått på R40 på vykort vet att den oljan brinner allt annat än rent.

    Har du mer info att dela med dig av så är jag mycket nyfiken...

  29. #59
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Jag hittar lite intressant info om det ämnet, men jag vet inte hur mycket jag tror på att det fanns höga mängder av något som nu kallas syntetiskt i en ricinolja som väl funnits sedan ganska tidigt 1900-tal, vid ett test som sannolikt gjordes under 70-talet. Dessutom sägs polyisobutylen brinna mycket rent, det är en stor del av orsaken till att det används, och alla som ens sett en motor som gått på R40 på vykort vet att den oljan brinner allt annat än rent.

    Har du mer info att dela med dig av så är jag mycket nyfiken...

    Fortsätt leta jag vet mycket om detta o det fungera alldeles utmärkt.

    Ex 10Ml per L diesel sänker bränsle förbrukningen med 15-25% o skulle tro att det vaknar ett antal kusar i varenda turbo diesel utan att man gör noe annat, Fantastiskt, sedan finns andra bra saker o ha i bensinen som gör att det brinner bättre o inte skapar spikningar, Vatten H2o är bra.

  30. #60
    På min aerox rasade veven antagligen för att jag hade för litet munstycke så den blev väldigt varm och kolven expanderade, fastnade och vevstaken böjdes ganska rejält, så tror jag att det är iallafall.

    bild:


    kan även tillägga att jag hade kört ca 2.5 mil i sträck precis innan den rasade.

    och som ni ser på bilden så är vevstaken vinklad åt höger men hade den inte varit rasad så hade den pekat rakt upp om man hållt den på samma sätt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in