Sidan 3 av 3 Första 123
  1. #61

  2. #62
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Varenda kotte vet ju att vatten i bensin inte är något bra, så nu får du förklara dig lite! Vart någonstans är det bra?
    Tro det eller ej, men det är sant!

    Nu har inte jag läst på så jävla mycket om detta område men det är en gammal teknik som funnits främst i dieslar, det har också använts inom F1, flygplan och diverse andra värre motorer.

    Oktantalet ökar, det blir en renare förbränning, du får även sänkta värden på kväveoxid, kolmonoxid i avgaserna och lägre arbetstemp, om man blandar någon form av alkohol i vattnet så fungerar det också vintertid.

    Nu få Moddlaren ta över, jag är som sagt ingen expert på området.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  3. #63
    Samma princip som vatteninsprutning i vissa trimmade blimotorer. Soppan självantänder när vi misshandlar den lite för mycket (värme, kompression, förtändning, laddtryck), om vi skickar in en liten mängd vatten samtidigt kan vi lugna ner det hela såpass mycket att bränslet beter sig som om det har högre oktantal, och med såna prylar kan man alltså lura ut lite extra effekt på samma sätt som om man använt soppa med högre oktantal.

    Under turboeran i formel 1 utvecklades en metod att få vattnet att förbli utspritt i bränslet i tanken (istället för samlas på botten), det fungerade visst fint men när det kom regler för maximal tankstorlek/bränslemängd så kunde man inte köra runt med en massa vatten istället för bränsle - ju mindre soppa man har, desto oftare måste man tanka, och man vill inte slösa tid stående i depån...

  4. #64
    ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Åkersberga (3 mil norr om sth)
    Inlägg
    226
    Har inte läst igenom tråden så noga men skit samma. Värkar som att endel kan köra hur länge som helst på original veven medan andra inte kan det mer en några mil? Beror kanske på hur sliten den är och hur långt den har gått när man börjar köra trimmat med den också?!.
    Jag körde på original veven ca 20 mil sen rasa vev lagret och sluta med några repor på kolven och det var med mitt barkit 75cc. Det är min erfarenhet så nu blir det till att köpa en ny förstärkt vev . kolven liksom ramla ner 4mm när lagret rasa så inte så konstigt heller att kompet försvann
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

  5. #65
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    se där både Emil o G-son kan sin läxa!! kul

    Vatten är nu mer förbjudet i F1 även i alla alkohol klasser i dragracing då metanol går att över ladda utan komp sänkning ca 3 bar det går för fort hel enkelt i dag motorerna är för effektiva, Aprllia har 18:1 i komp i sin vm 125cc på bensin visserligen race soppa som bara dom invigda vet vad den innehåller men definitivt inte vatten då blir man diskad med en gång.

    Samma gäller promod i bil dragracing för ca 5 år sedan var det inte ovanligt med 5-10% vatten i metanolen,Varför??

    Jo ett är som sagt att det går att kompa högre o mer laddtryck, Men det viktigaste är ???
    vatten som förångas vidgas ganska mycket, Ångtryck en droppe vatten blir 20 droppar ånga, ett ånglok är det absolut vrid starkaste i motor väg som finns på låga varv sedan kommer El motorn.

    Vatten bygger således vridmoment i massor. sedan finns det mer fördelar än detta men känner jag er rätt så letar ni ganska snart reda på det med.

    mvh

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in