Sidan 1 av 3 123 Sista
  1. #1

    Vevras, vad är det som går sönder?

    Som topic, de flesta byter till förstärkta vevar när de trimmar sina nyare mopeder pga att originalvevpartierna/stakarna/lagrena(?) inte håller. Vad är det som går sönder? Känns som de flesta byter även om det inte alltid är nödvändigt.

    Jag har mest pysslat med äldre mopeder och inte så mycket med AM6, Derbi mfl, men har aldrig haft problem med vevpartierna på de äldre mopeder jag pysslat med.

    Ni som kört sönder era vevar på modernare motorer, vad är det som går sönder? Bifoga gärna mått på vevtapp och stake då det också är intressant och kan vara en bidragande faktor.

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    tror Emil123 har bild på rasad stake i sitt mx-projekt

    finns mycket som kan gå fel men oftast är det nog så att ramlagerna går före vevpartiet.
    Vet att några varit med om att plastskinkorna smält på de vevparti som har det.

    Men det som kan hända är att vevstaken delar sig där den omsluter vevlagret. (rätta mig om jag har fel )
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    tror Emil123 har bild på rasad stake i sitt mx-projekt

    finns mycket som kan gå fel men oftast är det nog så att ramlagerna går före vevpartiet.
    Vet att några varit med om att plastskinkorna smält på de vevparti som har det.

    Men det som kan hända är att vevstaken delar sig där den omsluter vevlagret. (rätta mig om jag har fel )
    Varför är folk då så dumma att köpa vevpartier för ett par tusenlappar istället för ett par nya lager för 2-300kr?

    Svara endast om ni vet tack.

  7. #7
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Har aldrig varit sett något brutalt vevras på nyare hojar, förutom hyperpersson(?) som lyckades dela en Derbi originalstake på mitten. Gujkaa lyckades med samma sak och för Niccs gick vevtappen av, dom körde på Hebovevar.

    Min DT-vevstake gick av i storändan så den lossnade från vevpartiet på väg ner och när vevpartiet snurrat ett varv till trycke vevtappen vevstaken genom blocket, varvtalet då var 13-14 k rpm.

    Edit: En bild på alla delar jag hittade, cylindern klarade sig utan skador btw!
    Senast redigerat av Emil123 den 2010-11-28 klockan 17:31.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  8. #8
    Detta är ett exempel. Hebos HPC vevparti som ska klara det mesta men ändå inte.



    Löper jag någon större risk eftersom jag har själv Hebos HPC vev som rullat någon mil. Jag menar Gujkaas gick ju jävligt långt med sin.

  9. #9
    Nu var det väl inte direkt eftermarknadsvevar jag var ute efter, utan originalvevarna.. Folk verkar byta direkt vid trimning utan att det faktiskt bevisats att det inte håller?

    Det är alltså originalvevarna jag vill veta vad som går sönder på. Ramlager har ingen större inverkan på detta då samma lager används även vid eftermarknadsvevar/förstärkta vevar (Visst balansfaktor och rakhet i veven har viss inverkan, men är ganska irrelevant nu skulle jag tro). De flesta vevarna har väl 16mm vevtapp, både original och de som säljs som förstärkta med vissa undantag.

  10. #10

  11. #11

  12. #12
    AM6 vev 13000 - 14000 rpm som mest, stakens legering håller inte för tryckkrafterna i höjd och sidled som de utsätts för vid dessa varvtal.

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    dom pallar ju inte samma varv som ett eftermarknads. för att tex malossi har bättre kvalitet på sin balansering. ju mer balans det är ju mer varv klarar ju veven utan att det ska slitas onödigt fort.

    tex en org liggande minareli vev ska ju regel hålla sämre än liggande piaggio/gilera vev. för att det är bättre kvalitet på balanseringen.

    men ensak som jag alltid undrar över är: har tjockleken av vevstaken någon störra inverkan. på minarelli är dom oftast rätt tunna och spinkiga och på piaggio rätt grova om man jämnför dom.
    Du kan inte ha en bra eller dålig kvalitet på balansen. Det enda du kan påverka är rakheten och balansfaktorn. Och vilket balansfaktor man skall ha beror på hur man tänkt använda motorn.
    Grovleken på staken har självklart inverkan på hur mycket den tål, om det däremot är relevant här vet jag inte eftersom få verkar veta vad som faktiskt går sönder..

    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    AM6 vev 13000 - 14000 rpm som mest, stakens legering håller inte för tryckkrafterna i höjd och sidled som de utsätts för vid dessa varvtal.
    Staken går av? Eller vad mer specifikt händer? Att enbart säga att det inte håller ger inte så mycket information..

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Staken går av? Eller vad mer specifikt händer? Att enbart säga att det inte håller ger inte så mycket information..
    Staken brukar oftast dela sig på mitten, här kan man ju se Timmys bild även fast det inte är en AM6.
    Likadant typ av ras brukar det bli iaf. http://www.moppenet.nu/showthread.ph...598&viewfull=1

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    dom pallar ju inte samma varv som ett eftermarknads. för att tex malossi har bättre kvalitet på sin balansering. ju mer balans det är ju mer varv klarar ju veven utan att det ska slitas onödigt fort.

    tex en org liggande minareli vev ska ju regel hålla sämre än liggande piaggio/gilera vev. för att det är bättre kvalitet på balanseringen.

    men ensak som jag alltid undrar över är: har tjockleken av vevstaken någon störra inverkan. på minarelli är dom oftast rätt tunna och spinkiga och på piaggio rätt grova om man jämnför dom.
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    AM6 vev 13000 - 14000 rpm som mest, stakens legering håller inte för tryckkrafterna i höjd och sidled som de utsätts för vid dessa varvtal.
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Staken brukar oftast dela sig på mitten, här kan man ju se Timmys bild även fast det inte är en AM6.
    Likadant typ av ras brukar det bli iaf. http://www.moppenet.nu/showthread.ph...598&viewfull=1
    Vad orsakade raset? Vevstaken som spontant gick av? Eller gick den av på grund av något annat, t.ex. att cylindern skar eller nöp?
    Sedan att saker slits och går sönder efter ett par års racing med hypersetup på bana är ju inte helt oväntat heller. Det bevisar ju dock att originalprylarna är bra mycket bättre än vad folk här verkar tro..

  17. #17
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Staken brukar oftast dela sig på mitten, här kan man ju se Timmys bild även fast det inte är en AM6.
    Likadant typ av ras brukar det bli iaf. http://www.moppenet.nu/showthread.ph...598&viewfull=1
    Definera brukar?

    Jag har aldrig hört att någon lyckats köra av en AM6 originalstake på mitten, har du?

    Vi är ett litet fåtal personer som lyckats med att dela en stake och dessa vevar har haft många timmar på nacken. Ingen vev håller i all evighet, det är mycket vanligare att vevstakslagret börjar glappa än att vevstaken går av helt.

    Man kan inte säga att en vev pallar max X antal rpm, en sprillans ny originalvev till AM6 klarar många timmar på 15k rpm medan en som gått 3k mil kan ge upp på en effektrörsmoppe.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Vad orsakade raset? Vevstaken som spontant gick av? Eller gick den av på grund av något annat, t.ex. att cylindern skar eller nöp?
    Sedan att saker slits och går sönder efter ett par års racing med hypersetup på bana är ju inte helt oväntat heller. Det bevisar ju dock att originalprylarna är bra mycket bättre än vad folk här verkar tro..
    Materialutmattning på vevstaken helt enkelt, som Michél skrev.

    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Definera brukar?

    Jag har aldrig hört att någon lyckats köra av en AM6 originalstake på mitten, har du?

    Vi är ett litet fåtal personer som lyckats med att dela en stake och dessa vevar har haft många timmar på nacken. Ingen vev håller i all evighet, det är mycket vanligare att vevstakslagret börjar glappa än att vevstaken går av helt.
    Yes den killen jag köpte en reservdelsmotor hade rasat veven som satt i med en SP setup.
    Var dock växeldrev, koppling etc. som jag skulle använda så det var lugna pjucks för min del

    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Man kan inte säga att en vev pallar max X antal rpm, en sprillans ny originalvev till AM6 klarar många timmar på 15k rpm medan en som gått 3k mil kan ge upp på en effektrörsmoppe.
    Värst vad petig du ska vara då... det är väl självklart att alla vevstakar är unika och att en som har gått längre kan rasa lättare.
    Senast redigerat av Lange den 2010-11-28 klockan 21:46.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Definera brukar?

    Jag har aldrig hört att någon lyckats köra av en AM6 originalstake på mitten, har du?

    Vi är ett litet fåtal personer som lyckats med att dela en stake och dessa vevar har haft många timmar på nacken. Ingen vev håller i all evighet, det är mycket vanligare att vevstakslagret börjar glappa än att vevstaken går av helt.

    Man kan inte säga att en vev pallar max X antal rpm, en sprillans ny originalvev till AM6 klarar många timmar på 15k rpm medan en som gått 3k mil kan ge upp på en effektrörsmoppe.
    Kan ju bero lite på att alla byter vev när dem sätter på större cylinder.
    efter ha läst i denna tråden känner man sig ju lite dum för att ha lagt ut 1500 på en ny vev när den som satt i var i gott skick
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    ...
    Vi är ett litet fåtal personer som lyckats med att dela en stake och dessa vevar har haft många timmar på nacken. Ingen vev håller i all evighet, det är mycket vanligare att vevstakslagret börjar glappa än att vevstaken går av helt.
    ...
    Kan tillägga att många avgångna vevstakar orsakas av att t.ex. vevstakslagret skär och låser fast vevstaken i vevpartiet. Ett vevparti gjort av något kilo stål som snurrar i 10-15 000rpm har jäkligt mycket rörelseenergi, under "rätt förutsättningar" räcker det mer än väl för att förvandla en vevstake och allt i dess närhet till kaffeved.

    Däremot ser det inte ut som att det är det som hänt på Timmys bild högre upp i tråden, så även materialutmattning eller tillverkningsfel (sprickor, brottanvisningar, dåligt material o.s.v.) förekommer uppenbarligen.

  21. #21
    Det vanligaste som brukar hända är att lagarna brukar rasa eller att staken går sönder. Har själv kört sönder ett vedparti till en Dtmx och vevpatiet klara en hel del misshandel innan det sa upp sig. Men jag tror man kan få en vev till en veteranhoj lika bra som en ny vev. Men om man ska köra med ett gammalt parti ska man se till att ha en bra stake för många org stakar är en gjuten historia och dem kommer aldrig bli lika bra som en smidd stake.

  22. #22
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Min Derbi som jag åkte runt på 09 (för att se lite hur det fungerar på träffarna, inte för att ha något att visa upp) hade veven gått 430 mil på. Lite SP cylinder i slutet med okänt rör.
    Hur som helst, i min ägo var den felfri. Jag körde väl inte så där vansinnigt mycket med den.
    Massa test för att få den gå rent i början på gaspådragen men det gick inte riktigt fullt ut. Men på denna filmen nedan var innan jag la tid på detta detta.

    Den kanske gick 10 h med PR 70, original vev, original reedventil matchad efter 32 mm-förgasaren, värdelöst rör. Producerade inte så många pollar. 10,0 var bästa tiden på 201 meter.
    När jag gick upp i slag sedan mot hösten var nedre vevlagret så dåligt att jag aldrig mer kommer använda den veven. I alla fall en halv millimeter glapp i storändan. Med tiden blir det ju ras.

    http://www.youtube.com/watch?v=BP9-ryBL1XI

  23. #23
    Tänkte låna tråden lite!

    Jag kör med originalvev i min senda. Eller ja troligtvis är det original, har inte öppnat och kollat på vevstaken men förra ägaren sa att det va det, eller tror han iaf!

    Så jag undrar om derbis original vev pallar min setup egentligen. Asså om ett ras eventuellt kan inträffa, och om jag borde införskaffa mig ett trimvev?

    Setup:

    Hebo Manston replica 70cc
    Prorace rör
    Dellorto 21mm
    Barikit insug o.s.v!

    Tacksam för svar!

  24. #24

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    har faktiskt aldrig kört sönder en mopedvev eller lager
    min senda körde jag samma vev och lager som när den var ny, samma kolv med, 3500mil på samma kolv, det är kvalitet!

    har dock dödat vevlager på bilar, skar lagerna på min Nissan Sunny GT-I
    döda vevlager på nissan är det fler som gjort, viss motor som sitter i king cab har en barnsjukdom att lagerna rasar.
    Men det är ju lättare att rasa på bil då man kan överladda och lagerna kräver en konstant oljefilm, metall mot metall får helt enkelt inte förekomma
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  26. #26
    En bil som ligger på halva varvtalsområdet och en fyrtaktsmotor är inte så mycket att jämföra med direkt.
    Felen där är ju pga. en liten oljevolym som cirkulerar runt med en oljekylare som används flitigt hela tiden.
    Större oljetråg och oljekyl så är igenkoksningarna och lagerrasen borta.

  27. #27
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Tänkte låna tråden lite!

    Jag kör med originalvev i min senda. Eller ja troligtvis är det original, har inte öppnat och kollat på vevstaken men förra ägaren sa att det va det, eller tror han iaf!

    Så jag undrar om derbis original vev pallar min setup egentligen. Asså om ett ras eventuellt kan inträffa, och om jag borde införskaffa mig ett trimvev?

    Setup:

    Hebo Manston replica 70cc
    Prorace rör
    Dellorto 21mm
    Barikit insug o.s.v!

    Tacksam för svar!
    Det är väl motsvarande vad jag hade. Demontera cyllen och kolla veven ibland.
    Eller släng i en barikit direkt.

  28. #28

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Det är väl motsvarande vad jag hade. Demontera cyllen och kolla veven ibland.
    Eller släng i en barikit direkt.
    Så du tycker jag borde investera i ny vev?

  30. #30
    Blev lite nyfiken när jag fick se denna tråd då jag själv har problem med detta just nu.
    Jämförde lite snabbt en Doppler vev till Derbi vs en original.

    Original: 16mm vevtapp (storändan)
    15mm lilländan

    Doppler: 16mm vevtapp (storändan)
    16mm lilländan

    Doppler vevpartiet har ett silverpläterat lager med aningen mindre nålar (storlek). Annars är det samma diameter och bredd på lagrena. Så dom största skillnaderna vad jag kan se är materialen på vevstakarna. Har inte mätt upp något kast på någon utav dom så det vet jag inget om hur det förhåller sig gentemot varandra. Men antagligen borde Doppler vevpartiet vara bättre i den fronten.

    Mitt problem som jag har på min race moped just nu är att storändan går alldeles för hårt.
    Veven jag använder mig utav är en parmakit med 46mm slaglängd. Den har ytterligare större diameter på lilländan av vevstaken men det är inte där som den har tagit stryk vad man kan se med blotta ögat. ( Tror den ligger på 17mm diam samt 12mm kolvbult ). Veven sitter just nu i moppen så kan inte mäta storleken på tappen på storändan men den ser aningen större ut än original vad jag har lagt märke till, men samma bredd.
    Motorn gick ca 20 min i sommras med en simulerad effekt på 27hk med arbetsvarvet 13000rpm. (enl bimotion). Efter isär plockning av motorn nu i vinter kunde jag se att storändan hade skiftat färg mot det blåa hållet, alltså gått varmt. Den var inte glapp så tänkte inte så mycket på det och slog ihop den i förrgår efter ytterligare uppdaterad motor. Nu med en simulerad effekt på 31hk 13800rpm @ 11,9 Bmep.
    Var ute och testkörde lite i snön i 5min spann ju helatiden så den fick aldrig jobba speciellt hårt. Tog isär den eftersom topppackningen strulade och då fick jag se att veven hade blivit väldigt mycket värre än innan, inget glapp i staken och schimsningen var helt ok.
    Så vad jag märkt så är det storändan och dess lagring som är för klen. Att vevstakar går av beror nog oftast av fabrikations fel eller ett lager ger upp efter att ha gjort sitt helt enkelt, och drar med sig staken i den vevan.

    Lägger upp en bild på detta så ni får se hur det ser ut, lite skräp i spolkanalen men det är fränt :




    Motorn går förövrigt på bensin.

    Så för att ge svar på frågan så skulle ett väl ballanserat original parti klara sig ganska bra mot ett eftermarkands.

    Hade inget och göra så det fick bli en liten analysering här på kvällskvisten
    Har antagligen glömt att skriva nåt men då får ni hojta till
    Senast redigerat av Lud3r den 2010-12-06 klockan 22:58.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in