Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

  2. #2
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Byggde en hylla i min byrå så att jag kunde få plats med min stereo i skiten så min LP-spelare kunde stå på toppen.
    Skruvade i 2 träklossar på varsin kant, smällde på en plywoodskiva och borrade ett hål för sladdarna på baksidan.


    Snyggt som faen irl

  3. #3

  4. #4
    Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Gdansk
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Skulle vara snyggt om du målade svart inuti själv "lådan/hylla"
    Äh pallar inte Smällde ihop möget på 15 minuter, det får va som det är Kanske t.o.m ska skruva fast hyllan en dag om jag orkar

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Jo om man skulle orka något sådant
    Några redbull sen kanske det går

  7. #7

  8. #8
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    "pipen" aka. slangklämma

  9. #9

  10. #10
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Jasså, såg den inte, såg bara slangklämman så jag trodde du mena den

  11. #11

  12. #12
    kommer alldrig få tillräckligt med luft. det är för tjockt detdär filtret.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Felix Eriksson Visa inlägg
    kommer alldrig få tillräckligt med luft. det är för tjockt detdär filtret.
    säg inte de jag körde med tvättsvamp på min ciao
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  14. #14


    håller på att bygga en hörlursförstärkare, en cmoy http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

    är till ca 50% färdig, har bara byggt ena kanalen och det fattas ett par motstånd och själva op-ampen. ska beställa det så jag får det snart, sen borde det i stort sett vara färdigt

  15. #15

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    sösdala/malmö
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av FredriKkh Visa inlägg
    Luftfilter till Maxin haha =D
    Skärde av "pipen" på gamla luftfiltret, satte på biltvättningssvamp(utan tvål) över hålet, stripes runt


    perfekt när det regnar också

  16. #16


    batterimatning till en electretkapsel (syns i bild), helt färdig förutom att jag inte har något 9v batteri att testa med och att det ska till en power-led. eventuellt fixas låda också men det blir senare isf.

  17. #17
    ingen fart i den här tråden för fan, gör ni inget om dagarna eller?!?!?!?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ingen fart i den här tråden för fan, gör ni inget om dagarna eller?!?!?!?
    Inte för tillfället kan vissa några saker jag tillverkat i svarv/fräs men det var ju ett tag sen.

    :Edit en Hammare, ljusstake, och en tärning.

    Senast redigerat av Hilmersson den 2011-06-06 klockan 14:53.

  19. #19
    fina saker hilmer, skoluppgifter eller bara för nöjets skull?

    förpackade min mikmatning två poster upp idag i en låda från kjell & co:

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg

    batterimatning till en electretkapsel (syns i bild), helt färdig förutom att jag inte har något 9v batteri att testa med och att det ska till en power-led. eventuellt fixas låda också men det blir senare isf.
    Vad fyller dina kort för funktion? Tycker att kretskort är roligt med fattar inte vad du håller på med Och en följfråga; För nöjes skull eller jobb/skola?
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Pizza_bagaren95 Visa inlägg
    Vad fyller dina kort för funktion? Tycker att kretskort är roligt med fattar inte vad du håller på med Och en följfråga; För nöjes skull eller jobb/skola?
    mina kort ja, allt möjligt, men oftast har det med ljud att göra på ett eller annat vis. det jag postade sist är en matningskrets för en electretkapsel, alltså ungefär samma mik som sitter i vanliga headsets, men min är lite mer exklusiv.
    vanliga mikingångar på datorer har 5v matning till miken för annars funkar den inte. nu har jag 9v i min matning, för den här miken kräver det när man har moddat den på ett speciellt sätt. grejen är att jag vill använda mitt externa usb-ljudkort och det har ingen matning för electretmikar för det är inte gjort för sånt, därför får man bygga en egen.
    det är en väldigt enkel krets, bara ett batteri tillsammans med ett motstånd och en konding i princip (se bild), det svåraste är att löda miken för den är väldigt liten.
    och då kan man ju undra, varför inte köpa en vanlig datormik för 39 kr och plugga in?! jo, för att jag vill ha en mik som med rimlig precision kan användas för att mäta på högtalare och kanske göra lite schyssta inspelningar. sånt duger inte billiga datormikar till. faktum är att man kan få betala över 10 kkr för en exklusiv mätmik från ett anständligt märke.
    det är i stort sett bara för mitt eget höga nöjes skull, men eftersom jag ska börja plugga civ.ing robotik i höst skadar det ju inte att kunna lite elektronik o ellära

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    mina kort ja, allt möjligt, men oftast har det med ljud att göra på ett eller annat vis. det jag postade sist är en matningskrets för en electretkapsel, alltså ungefär samma mik som sitter i vanliga headsets, men min är lite mer exklusiv.
    vanliga mikingångar på datorer har 5v matning till miken för annars funkar den inte. nu har jag 9v i min matning, för den här miken kräver det när man har moddat den på ett speciellt sätt. grejen är att jag vill använda mitt externa usb-ljudkort och det har ingen matning för electretmikar för det är inte gjort för sånt, därför får man bygga en egen.
    det är en väldigt enkel krets, bara ett batteri tillsammans med ett motstånd och en konding i princip (se bild), det svåraste är att löda miken för den är väldigt liten.
    och då kan man ju undra, varför inte köpa en vanlig datormik för 39 kr och plugga in?! jo, för att jag vill ha en mik som med rimlig precision kan användas för att mäta på högtalare och kanske göra lite schyssta inspelningar. sånt duger inte billiga datormikar till. faktum är att man kan få betala över 10 kkr för en exklusiv mätmik från ett anständligt märke.
    det är i stort sett bara för mitt eget höga nöjes skull, men eftersom jag ska börja plugga civ.ing robotik i höst skadar det ju inte att kunna lite elektronik o ellära
    Kul att du lagar egna saker! Låter rätt intressant, det du håller på med. Själv har jag bara gjort några mycket enkla saker som tex ett spel där man inte får nudda en tråd med en ögla Har lödtråd hemma så får väll börja göra någonting kul! Föresten, kolla spelet Minecraft, om du inte spelar det redan Där kan du skapa olika coola elsystem m.hj. olika portar såsom and-gates, nand-gates, or-gates etc etc. Det är roligt! http://www.minecraftwiki.net/wiki/Redstone_circuits skrolla ner lite på sidan så ser du dem
    Nu andas du manuellt!

    Don't drive faster than your guardian angle can fly!

  23. #23

  24. #24
    Alla sätt ä bra utom dem dåliga
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  25. #25

  26. #26
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785


    Var tvungen att fixa ett specialverktyg för att kunna skruva ur hastighetsmätaregrejen på bromskåpan

  27. #27
    Riktigt trevliga saker ni håller på med pojkar, speciellt du Pontus!
    Älskar att löda och koppla lite elektriska komponenter, pysslade lite med sånt förra terminen. Skoj som fan faktiskt!
    "Inställningen är halva grejen"

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Riktigt trevliga saker ni håller på med pojkar, speciellt du Pontus!
    Älskar att löda och koppla lite elektriska komponenter, pysslade lite med sånt förra terminen. Skoj som fan faktiskt!
    ja det är najs, en sak som jag kan rekommendera som är väldigt tillfredsställande är att blanda in datorn i ekvationen med hjälp av en mikroprocessor och lite sensorer och annat skrot. känslan när mikroprocessorn fungerar på egen hand med ens egen kod är rätt speciell

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ja det är najs, en sak som jag kan rekommendera som är väldigt tillfredsställande är att blanda in datorn i ekvationen med hjälp av en mikroprocessor och lite sensorer och annat skrot. känslan när mikroprocessorn fungerar på egen hand med ens egen kod är rätt speciell
    Vet precis vad du menar och det är en riktigt skön känsla! Känslan att man åstadkommit något som fungerar liksom. Skitgrymt!

    Du har ingen aning vart man kan tänkas få tag på en billig löd-station, plus penna, tråd och annat?
    Kollat runt lite själv men hittar bara apparater för 2000+, och är inte så sugen att lägga ner så mycket precis.
    "Inställningen är halva grejen"

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Vet precis vad du menar och det är en riktigt skön känsla! Känslan att man åstadkommit något som fungerar liksom. Skitgrymt!

    Du har ingen aning vart man kan tänkas få tag på en billig löd-station, plus penna, tråd och annat?
    Kollat runt lite själv men hittar bara apparater för 2000+, och är inte så sugen att lägga ner så mycket precis.
    jag köpte en på kjell & co för 599 som är bra, lödtenn kostar lite olika beroende på storlek på förpacknigen, men se till att du köper 60/40 tenn, inte blyfritt för det suger. kjell & co har även en för 299 men den har jag inte provat så kan inte säga ngt om den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in