Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Omfodrad Malossi MHR Racing piaggio lc. Värt att köra med? BILDER på cylinder!

    Har nu hittat en omfodrad Malossi MHR Racing 70cc cylinder som jag kan få för bra pris.
    Cylindern är i nyskick men den var körd ett kort tag innan niciasilet släppte.
    Helt nytt kolvkitt med 1 kolvring, 12mm kolvbult fås med.
    Även delad topp och förbränningskammare och medföljande packningar var skitfina.

    Men nu till det hela, för de som kan mkt om fodring och håller på med de sj som emil123 och andra kunniga på forumet, söker bra svar:
    Vilka för och nackdelar finns det jämför niciasilbehandlat lopp??

    1: Man får byta kolv oftare.
    2: Ökad friktion -> mer värme
    3: Sämre värmeledningsförmåga
    4: Prestandan går med från 3-10%


    hur e det med livslängd mm? Och hur bra är den till racingbruk?


    MALOSSI MHR RACING






    Bild på andra cyllen som jag kan köpa istället...

    Malossi TEAM SPEED Replica 70cc



    Senast redigerat av Rexxy den 2011-01-29 klockan 18:53.

  2. #2
    Jag kan välja mellan denna och en Malossi Team Speed Replica 70cc AGB portad, som är i väldigt fint skick, får med spacer 4mm som jag behöver för montering och ett helt nytt orginal packningsset.

    Vilken är bäst prestandamässigt av dessa?

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Funktionen blir detsamma som en gjutjärnscylinder. Ingen effektskillnad direkt. Det är om man räknar på den lilla ökade friktionen.
    Då resten av cylindern är av aluminium så blir kylning ändå bra.
    Ja men ska jag satsa på en helt bra team speed replica eller på den cylindern?
    Vilken e bätttre prestandamässigt, har hör olika från olika, har bara ägr MHR Racing på min FD zip, men har aldrig haft Team Speed Replica
    Tyckte jag inte fick riktigt svar på allt angående livslängd och kolvbyte oftare?

  5. #5
    tycker du ska satsa på en team speed 2 och porta eller låta emil123 porta åt dig
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    tycker du ska satsa på en team speed 2 och porta eller låta emil123 porta åt dig
    Jag behöver inte låta någon porta åt mig när jag kan sj .
    Hittade en team speed 2 men den var i urkasst skick. Men han som har team spee replican e ändå skyldig mig så får den för väldigt pra pris

    Bilder på MHR RACING kommer strax!

  7. #7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    MHR racing är samma som MHR team fast klenare portning.
    Jo jag vet, men menar du mhr team replican då? för det e den som har 80slag.
    ts2 har 85mm och har 6 flödeskanaler samt en boost och dela avgas..

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    vadå gjutjärn håller sämre? :S
    "Men nu till det hela, för de som kan mkt om fodring och håller på med de sj som emil123 och andra kunniga på forumet, söker bra svar:"
    läs innan...

    Det är lite ovanligt men 47.6mm gjutgärns anpassade kolvar (kolvringar)...
    Med gjutgärn förlorar jag 3-10% effekt och varvvillighet pga den ökade friktionen.

    Gjutgärn är lättare att borra upp när cylindern skär, men inte bättre till sånna hårda cylindrar.

    Innan du skräpar ner med något annat, tänk igenom och motivera ditt svar med kunskap och inte med falsk påhittad fakta.
    Gillar inte har nerskräpare på trådarna. Speciellt sånna som inte kan nått.


  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    då borrar du till 48mm så kan du nog använda kolvar från derbi/am6

    elelr om du har lust att fixa special kolvar
    nope köper ny cylle, man tröttnar på att ha samma hela tiden

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av EkaN^ Visa inlägg
    för det första? vart skrev du att det var svårt att få tag på kolvar? nu vart det så att du skrev bara att det var dålig hållbarhet och jag kontrade med att det var bättre hållbarhet i gjutjärn.
    så innan du kallar mig för inkompetent så bör du föra bättre argument först!
    Okej hitta en 47,6mm kolv som ska vara anpassad till gjutgärns cylle som ska tåla väldigt höga varv 13500-15000 och som ska hålla länge... Finns tyvärr inte i dagens läge... Ingen skilnad med hållbarheten, båda kan skära och gå sönder lika brutalt, men förtfarande är nicasillopps cylindrar bättre är gjutgärn/stäl som även finns som alternativ för annat fodringsmatrial.

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av ReDoZz Visa inlägg
    Jag behöver inte låta någon porta åt mig när jag kan sj .
    Hittade en team speed 2 men den var i urkasst skick. Men han som har team spee replican e ändå skyldig mig så får den för väldigt pra pris

    Bilder på MHR RACING kommer strax!
    det är stor skilnad på att ''kunna'' porta och kunna porta på redigt!!
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Vi har valt att gå skilda vägar och huvudsaken är att vi tror på oss själva, att diskutera saker med dig är som att få en muslim att äta stekt fläsk men jag gillar det så!

  17. #17
    Ähh låt han vara! Han är ju proffset som sagt. Kolven behöver man inte byta oftare, Värmen skiljer inte så mycket jämfört med gjutjärn. Intressant procent kring prestandan.

    Du är rolig du

  18. #18
    förstår inte riktigt jämför du gjutjärn cylinder med nicasil cylinder?
    varför tror du man har gjutjärn cylinder original?
    jo för den har längre livslängd om du jämför med nicasilen. dock klarar inte en gjutjärn cylinder samma vridmomet och lika många hk, då nicasilet är bättre, dels att det kyler bättre med alu cylinder och att den blir bättre komprimering med nicasil cylindern.
    dock är det en fördel när en gjutjärn cylinder skär att du bara kan borra upp den och ha en större kolv men på en nicasil cylinder är det bara att slänga om du inte vill omnicalicera som kostar upp mot 3000kr

    men fatta inte riktigt vad du ville få fram?

  19. #19

  20. #20
    *Alla kolvar och ringar fungerar i gjutjärnsfodrade cylindrar.

    *Värmeavledning är inget problem i en vattenkyld cylinder. Värmen ska ju bara igenom ett par millimeter metall innan vattnet tar över, lite värre i luftkylda motorer men även där går det ta ut rejäla effekter med cylindrar helt i gjutjärn.

    *En bra nicasilcylinder håller längre än en gjutjärnscylinder om det enbart är slitage som räknas (inte haverier, då är det lika stor sannolikhet att det blir skrot oavsett sort), men båda håller så länge att det inte finns någon anledning att bry sig om det.

    *Friktion... Någon som glömt att det är en oljefilm mellan kolv och cylinder hela tiden? Knappast någon nämnvärd skillnad med olika fodertyper.


    Missade jag något?

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    *Alla kolvar och ringar fungerar i gjutjärnsfodrade cylindrar.

    *Värmeavledning är inget problem i en vattenkyld cylinder. Värmen ska ju bara igenom ett par millimeter metall innan vattnet tar över, lite värre i luftkylda motorer men även där går det ta ut rejäla effekter med cylindrar helt i gjutjärn.

    *En bra nicasilcylinder håller längre än en gjutjärnscylinder om det enbart är slitage som räknas (inte haverier, då är det lika stor sannolikhet att det blir skrot oavsett sort), men båda håller så länge att det inte finns någon anledning att bry sig om det.

    *Friktion... Någon som glömt att det är en oljefilm mellan kolv och cylinder hela tiden? Knappast någon nämnvärd skillnad med olika fodertyper.


    Missade jag något?

    Där svarade du på frågan!
    Ett sånt svar ville jag ha för fasiken flera personer säger olika hela tiden, så var aldrig säker på var jag skulle tro eller säga!

    *Men då är det gjutgärns kolvar som inte passar i Alu då, det var ju så jag sa till en viss person... men han kontrade hejt vilt (inte här på forumet)

    *Jo jag snackade med han som faktiskt hade 15 års erfarenhet och reparerar cyllar med nya foder. han sa att värme överföringen är inte lika flitig, gjutgärn blir lite varmare eftersom matrialet leder inte värmen lika lätt som Alu

    *Precis... behöver inte säga något mer om den saken.

    *Jo jag sa samma till honom, men fortfarande så är den en högre friktion (inte värst märkbar), och man förlorar 3-10% jämtimot om fodret hade bestätt utav nicasil. Men det e inte häller märkbart.

    Nej tack för svaren. Såna goda admins det finns nu, love to the great Admins!

  22. #22
    Kolvarna kvittar, men vissa kolvringar avsedda för gjutjärnscylindrar har kromade ringar för längre livslängd. Krom mot gjutjärn går bra, krom mot krom fungerar inte (kromade cylinderlopp användes före nicasilet). Hur det ligger till med nicasilcylindrar är lite osäkert, då vissa påstår att dom fungerar med kromade ringar och andra säger motsatsen.

    Visst, eftersom gjutjärn leder värme sämre måste temperaturen bli högre på insidan. Men inte mycket... Är man petig kan man alltid sänka vattentempen någon enstaka grad.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kolvarna kvittar, men vissa kolvringar avsedda för gjutjärnscylindrar har kromade ringar för längre livslängd. Krom mot gjutjärn går bra, krom mot krom fungerar inte (kromade cylinderlopp användes före nicasilet). Hur det ligger till med nicasilcylindrar är lite osäkert, då vissa påstår att dom fungerar med kromade ringar och andra säger motsatsen.

    Visst, eftersom gjutjärn leder värme sämre måste temperaturen bli högre på insidan. Men inte mycket... Är man petig kan man alltid sänka vattentempen någon enstaka grad.
    Det som är motsatta med niciasil stmmer om motsattsen.

    Precis, man får en högre arbetstemperatur också

  24. #24

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Harlem sweden
    Inlägg
    32
    tjena, jag passar på att lägga in en fråga här när jag köpte en kolv till aluminiumcylinder så fick jag en kolv med svarta kolvringar. är det rätt? har aldrig sätt svarta kolvringar förut.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av falken Visa inlägg
    tjena, jag passar på att lägga in en fråga här när jag köpte en kolv till aluminiumcylinder så fick jag en kolv med svarta kolvringar. är det rätt? har aldrig sätt svarta kolvringar förut.
    Om det är svarta så är den till gjutgärn .
    Köpte kolv till min malossi 70cc mhr replica, och det fanns två kolvar.
    En billig som var till 70cc sport (gjutgärn) och en till replican (alu) som var dyrare.

    Så jag sa äsch ska bara köra någon vecka med cyllen ändå och köpte den billigare kolven för sket i den cylindern, jag han köra 1,5 vecka innan kolvringarna blev delade i flera bitar och den skär lättare..

    inget rekomenderat, och den skar precis innan jag var framme på jobbet, ca 100m och var ganska låg hastighet, mest rullande.

    och den gick trögare och trögare efter en vecka

  26. #26
    Baserat på vad? Finns svarta som används i nicasilcylindrar också.

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Baserat på vad? Finns svarta som används i nicasilcylindrar också.
    Jo stämmer, men min höll inte så länge.

  28. #28
    Ta bort tråd !!!!

  29. #29

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Varför då? Så inte folk kan ta del om denna information?
    Låt den vara kvar själv tycker jag att jag lärde mig en hel del i denna tråd om man jämför med andra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in