Sidan 2 av 17 Första 123412 ... Sista
  1. #31

  2. #32
    Noexs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Västergötland
    Inlägg
    369
    Mariestad och riktigt mörk weisbier

  3. #33
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  4. #34
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Elcbrow är hyffsat god dom första 2 ggr:na man dricker den men sen smacker den bara skit sen san miguel är ockej också
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  5. #35
    Smålands är väl bra för sitt pris

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Smålands är väl bra för sitt pris
    Haha det går BRA nu! Enda som lokala langaren har att tillhandahålla med?

    Själv sitter jag och sipprar lite på ett glas champagne och knäckte precis första kalla för kvällen, en Xide Summer Strawberry/Blackpepper som jag hittade i nåt hörn på systemet, den såg så ensam ut så blev tvungen att köpa den <3

  7. #37

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Edvin Visa inlägg
    Smålands är väl bra för sitt pris
    Håller ungefär samma smak/krona som hästpiss.

  8. #38
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Brukar bli Spendrups eller Rekorderlig cider, det sistnämnda är ju riktigt gott!

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Haha det går BRA nu! Enda som lokala langaren har att tillhandahålla med?

    Själv sitter jag och sipprar lite på ett glas champagne och knäckte precis första kalla för kvällen, en Xide Summer Strawberry/Blackpepper som jag hittade i nåt hörn på systemet, den såg så ensam ut så blev tvungen att köpa den <3
    Haha, kände att det blev lite patetiskt Nä men dricker väl inte öl särskilt ofta men då jag gör det så har dem varit helt okej iaf

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    De godaste ölen som finns på Systembolaget är enligt mig:

    • Great Divide Yeti Imperial Stout.
    SB nr: 1667, 29.90 kr.
    Kolsvart färg och otroligt smakrik stout med smak av choklad och kaffe. Rejält besk med sina ca 70 IBU, vilket även ger en trevlig humlelukt.
    • Rochefort Trappistes 8.
    SB nr: 1619, 35.90 kr.
    Belgiskt trappistöl som är så otroligt välbalanserat. Mörkt brun färg med en hyfsat kryddig smak. Ganska stark med sina 9,2%, men alkoholsmaken är väldigt väl dold. Trappistes 10 från samma bryggeri ska vara ännu bättre, har en flaska hemma som står och väntar på att bli uppdrucken.
    • North Coast Brother Thelonious.
    SB nr: 1588, 28.90 kr.
    I samma stil som Rocheforten i en amerikansk tappning, dvs avsevärt mer humle i smaken.

    Andra öl som är värda att köpa är Schneider Aventinus, Fullers London Porter, Cantillon Kriek, BrewDog Punk IPA, Mikkellers Jackie Brown, Duvel och North Coast Red Seal. Självklart finns det fler bra öl, men dessa är väl de som är hyfsat lätta att få tag i och fortfarande riktigt bra. Gillar man inte ale eller spontanjäst utan föredrar lager (som alla tidigare i tråden verkar göra...) rekommenderar jag BrewDog 77 Lager och Nynäshamns Ångbryggeris Landsort Lager. Har svårt att säga vilka mina favoritöl är, men Nøgne Ø India Pale Ale och Stone IPA är bland de bästa jag smakat (dock är båda rätt svåra att få tag i i Sverige ). Ikväll ska jag dricka en Stone 14th Anniversary Emperial IPA [RB], har riktigt höga förväntningar på ölet då allt som jag druckit från Stone tidigare har varit riktigt bra.

    Brygger öl själv också när jag har tid, hittills har det blivit en Amber Ale och en Weissbier. Har tre julöl som står och jäser just nu också, alla tre lite mörkare ale i olika tappningar.



    Inte för att vara dryg, men Samuel Adams är ett bryggeri som har flera olika öl Håller dock med dig om att de brukar hålla hög klass. Jag antar att du syftar på Boston Lager som är ett av deras öl. Gillar du Boston Lager så testa Brooklyn Lager (från Brooklyn Brewery) som jag tycker är något mer smakrik. Mina favoriter från Sam Adams är Black Lager och Boston Ale.
    Tack, jag hade lite hopp om denna tråden men du räddade den.

    I min källare ligger för tillfället:

    Tre st Cantillon Kriek
    Fyra st Drie Fonteinen Oude Gueuze
    Tre st Drie Fonteinen Oude Kriek
    Två st Liefman glühkriek
    Tre st Innis & Gunn Highland Cask
    En st Cantillon blåbär (som redan stått där i ett år)

    Runt 1000 fick jag punga ut för sammanlagt 15 flaskor, värt varenda krona då jag fullkomligt älskar lambic i alla dess former.

    Drömmen vore att lyckas lagra de olika lambicölerna i 10 respektive 20 år. Dock så när jag var på Cantillons bryggeri i Bryssel rekomenderade Jean-Pierre Van Roy (bryggmästare på Cantillon) att krieken skulle drickas inom ett till två år (trots att den kan lagras i upp till 15) eftersom att körsbärssmaken försvinner relativt fort. Guezen däremot kunde enlig honom utan problem stå sig upp till 30 år.


    På bilden ovan, min absoluta favoritöl, en underbar framboise från cantillon vid namn Rosé de gambrinus avnjuten på en liten pub I Bruge <3

    Kan om ni vill lägga upp massvis med bilder från Cantillons bryggerimuseum, har strax under 100 bilder som jag tog när jag var på besök där under min tågluff

  11. #41
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    :
    Haha rätt!

  12. #42
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    *rose*
    Måste väll vara ett av de sämre glas jag sett någon dricka rose ur.

    Själv gillar jag Staropramen när det kommer till öl helt klart en favorit. Å på krogen brukar jag ofta beställa in cider då på stort % av alla krogar/nattklubbar så är det spendrups som är standardölen vilket jag inte gillar
    En svensk tiger!

  13. #43
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Mariestads 3,5, 5,3 <3
    ..Och lite hembränt från jens
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  14. #44
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Måste väll vara ett av de sämre glas jag sett någon dricka rose ur.

    Själv gillar jag Staropramen när det kommer till öl helt klart en favorit. Å på krogen brukar jag ofta beställa in cider då på stort % av alla krogar/nattklubbar så är det spendrups som är standardölen vilket jag inte gillar
    Åh suck..Gör om gör rätt.

  15. #45

  16. #46
    Citat Ursprungligen postat av quuz Visa inlägg
    Tack, jag hade lite hopp om denna tråden men du räddade den.

    I min källare ligger för tillfället:

    Tre st Cantillon Kriek
    Fyra st Drie Fonteinen Oude Gueuze
    Tre st Drie Fonteinen Oude Kriek
    Två st Liefman glühkriek
    Tre st Innis & Gunn Highland Cask
    En st Cantillon blåbär (som redan stått där i ett år)

    Runt 1000 fick jag punga ut för sammanlagt 15 flaskor, värt varenda krona då jag fullkomligt älskar lambic i alla dess former.

    Drömmen vore att lyckas lagra de olika lambicölerna i 10 respektive 20 år. Dock så när jag var på Cantillons bryggeri i Bryssel rekomenderade Jean-Pierre Van Roy (bryggmästare på Cantillon) att krieken skulle drickas inom ett till två år (trots att den kan lagras i upp till 15) eftersom att körsbärssmaken försvinner relativt fort. Guezen däremot kunde enlig honom utan problem stå sig upp till 30 år.

    På bilden ovan, min absoluta favoritöl, en underbar framboise från cantillon vid namn Rosé de gambrinus avnjuten på en liten pub I Bruge <3

    Kan om ni vill lägga upp massvis med bilder från Cantillons bryggerimuseum, har strax under 100 bilder som jag tog när jag var på besök där under min tågluff
    3 fonteinen oude gueuze är ju underbar... Fick inte tag i krieken tyvärr, skulle gärna haft en flaska eller två. Är något avundsjuk på din blåbär, verkar riktigt god och intressant. Den är väl en av de högst rankade på Lambic-fruit på ratebeer? Innis & Gunn-flaskorna förstår jag dock inte riktigt, tycker de är alldeles för obalanserade. Eklagringen känns inte så professionellt gjord, jag tycker att alla Innis & Gun's öl (de jag smakat iaf) är alldeles för söta, som flytande kola... Är glühkrieken värd att köpa? Själv har jag mest barley wine i min "källare".
    Senast redigerat av Megavirre den 2010-12-04 klockan 01:35.

  17. #47
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Är det endast det du dricker då? Du kanske gillar vin eller cider eller något annat?

    Men du som dricker HB och juice, du borde prova en brandbil. En klassisk dansk drink. Jägemeister och Hallonsoda, är faktiskt jäkligt god och enkel att framställa
    Vin har jag inte testat faktiskt.

    Jäger tycker jag inte om, men kanske blir annat att blanda ut det. Får testas.

  18. #48
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    De godaste ölen som finns på Systembolaget är enligt mig:

    • Great Divide Yeti Imperial Stout.
    SB nr: 1667, 29.90 kr.
    Kolsvart färg och otroligt smakrik stout med smak av choklad och kaffe. Rejält besk med sina ca 70 IBU, vilket även ger en trevlig humlelukt.
    • Rochefort Trappistes 8.
    SB nr: 1619, 35.90 kr.
    Belgiskt trappistöl som är så otroligt välbalanserat. Mörkt brun färg med en hyfsat kryddig smak. Ganska stark med sina 9,2%, men alkoholsmaken är väldigt väl dold. Trappistes 10 från samma bryggeri ska vara ännu bättre, har en flaska hemma som står och väntar på att bli uppdrucken.
    • North Coast Brother Thelonious.
    SB nr: 1588, 28.90 kr.
    I samma stil som Rocheforten i en amerikansk tappning, dvs avsevärt mer humle i smaken.

    Andra öl som är värda att köpa är Schneider Aventinus, Fullers London Porter, Cantillon Kriek, BrewDog Punk IPA, Mikkellers Jackie Brown, Duvel och North Coast Red Seal. Självklart finns det fler bra öl, men dessa är väl de som är hyfsat lätta att få tag i och fortfarande riktigt bra. Gillar man inte ale eller spontanjäst utan föredrar lager (som alla tidigare i tråden verkar göra...) rekommenderar jag BrewDog 77 Lager och Nynäshamns Ångbryggeris Landsort Lager. Har svårt att säga vilka mina favoritöl är, men Nøgne Ø India Pale Ale och Stone IPA är bland de bästa jag smakat (dock är båda rätt svåra att få tag i i Sverige ). Ikväll ska jag dricka en Stone 14th Anniversary Emperial IPA [RB], har riktigt höga förväntningar på ölet då allt som jag druckit från Stone tidigare har varit riktigt bra.

    Brygger öl själv också när jag har tid, hittills har det blivit en Amber Ale och en Weissbier. Har tre julöl som står och jäser just nu också, alla tre lite mörkare ale i olika tappningar.



    Inte för att vara dryg, men Samuel Adams är ett bryggeri som har flera olika öl Håller dock med dig om att de brukar hålla hög klass. Jag antar att du syftar på Boston Lager som är ett av deras öl. Gillar du Boston Lager så testa Brooklyn Lager (från Brooklyn Brewery) som jag tycker är något mer smakrik. Mina favoriter från Sam Adams är Black Lager och Boston Ale.
    Du verkar ha smak för mörkare öl, vilket jag personligen inte föredrar. Tycker tjockleken tar över lite för mycket och sedan är de oftast lite mer beska i smaken. Men för att vara ärlig har jag aldrig provat ngn av de du nämnde. Man kanske får ta en dag där man köper hem en massa olika, ljusa som mörka, och bara prova allihopa. Bara för att se vad man tycker. Tror farsan hade uppskattat en sådan kväll. Kan bli skoj när man flyttar hemifrån och allt, att bjuda in honom på en ölprovarkväll

    Citat Ursprungligen postat av Hejsvejs Visa inlägg
    Haha det går BRA nu! Enda som lokala langaren har att tillhandahålla med?

    Själv sitter jag och sipprar lite på ett glas champagne och knäckte precis första kalla för kvällen, en Xide Summer Strawberry/Blackpepper som jag hittade i nåt hörn på systemet, den såg så ensam ut så blev tvungen att köpa den <3
    Men du är MNFs egna lilla fjolla Men inget ont emot dig för det, alla tycker vi nog om cider. Jag personligen kan tycka det kan vara ett gott avbrott då och då, men öl är fortfarande vad som står på meny'n

    Citat Ursprungligen postat av Buddha Visa inlägg
    Vin har jag inte testat faktiskt.

    Jäger tycker jag inte om, men kanske blir annat att blanda ut det. Får testas.
    Tycker jag, det blir en helt annan smak på det. Enkelt och gott, annars får du väl bara prova dig fram helt enkelt. Det roligaste som finns är om man har lite sprit av olika sorter hemma, att googla fram diverse drinkar (om man nu inte har en ordentlig drinkbok), och bara blanda och testa. Att blanda drinkar är faktiskt ett totalt nöje om man har lite tid till det.

  19. #49

  20. #50
    Heineken är ju klassiker som aldrig sviker Staropramen är också riktigt fin, sen kan jag även rekommendera Brewdog 77 lager,

    När det gäller cider så är sommersby egentligen det enda som duger, fast har å andra sidan knappt druckit "riktig" cider så.

  21. #51
    Riktigt knäsvag för denna.

  22. #52
    Koskenkorva minttu är ju rätt gott går att blanda med varm choklad typ 50/50, så blir det riktigt gott
    Jägermeister är rätt bra med när vi talar om starksprit.

    Seagrams whiskey + sprite är en riktigt god drink!

    Annars är carlsberg black gold, en riktigt god öl! samt becks, och corona
    Sen här i Finland harvi ju "lonkero" som heter longdrink, inte lika beskt som cider men det är åt sötare hållet. som jag gillar riktigt mycket!

  23. #53
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Jägermeister är rätt bra med när vi talar om starksprit.
    drack jäger och energidryck för ca en månad sen, spydde blod dagen efter. har svårt för jäger sen dess

  24. #54

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Silvervalley
    Inlägg
    328
    En iskall Falcon Export på flaska, finns inget bättre!
    a.k.a. sanda @ gamla mnf

  25. #55
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Jag hatar öl, Vet inte om det är så att man vänjer sig eller om jag bara inte gillar det, Dricker hellre cider eller något starkare blandat med något läsk,
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  26. #56
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Koskenkorva minttu är ju rätt gott går att blanda med varm choklad typ 50/50, så blir det riktigt gott
    Jägermeister är rätt bra med när vi talar om starksprit.

    Seagrams whiskey + sprite är en riktigt god drink!

    Annars är carlsberg black gold, en riktigt god öl! samt becks, och corona
    Sen här i Finland harvi ju "lonkero" som heter longdrink, inte lika beskt som cider men det är åt sötare hållet. som jag gillar riktigt mycket!
    [/IMG]
    Klockren dryck, blir att köpa hem några pack nästa år plus några av Koskens egna! Konstigt att den inte finns här i Sverige dock..
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  27. #57
    Heineken brukar det ofta bli för min del, tycker det är ett riktigt gott öl. Synd bara att det finns i 33cl burk och 33cl flaska på systembolaget..

    Sprit brukar oftast bli Minttu Black eller någon av de smaksatta Bacardi romerna. Även lite olika sorter av de rökigare whiskysorterna går ner ibland

  28. #58
    Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    Klockren dryck, blir att köpa hem några pack nästa år plus några av Koskens egna! Konstigt att den inte finns här i Sverige dock..
    Javist är det! båda sorter na ja hade på bild är riktigt goda! och man blir inte kallad tör kärring om man dricker det som kille
    de som koskenkorva har är däremot inte riktigt lika goda, tyvärr :/ och so mdu säger är det konstigt att det inte finns i sverige av det. Är väl för att Hartwall är tillverkaren, har ni över huvudtaget hartwall produkter i sverige?

    EDIT: Ah btw! Koskenkorva Salmiakki är hyfsat gott det med! smakar salt lakrits

  29. #59
    joeeekis avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    60
    Dricker dom flesta ölen men newcastle är en favorit Men brukar oftast bli dansk fatöl eller sofiero elller nåt i den stilen=)

  30. #60
    Citat Ursprungligen postat av Megavirre Visa inlägg
    3 fonteinen oude gueuze är ju underbar... Fick inte tag i krieken tyvärr, skulle gärna haft en flaska eller två. Är något avundsjuk på din blåbär, verkar riktigt god och intressant. Den är väl en av de högst rankade på Lambic-fruit på ratebeer? Innis & Gunn-flaskorna förstår jag dock inte riktigt, tycker de är alldeles för obalanserade. Eklagringen känns inte så professionellt gjord, jag tycker att alla Innis & Gun's öl (de jag smakat iaf) är alldeles för söta, som flytande kola... Är glühkrieken värd att köpa? Själv har jag mest barley wine i min "källare".
    Jag vet inte riktigt, 3 fonteinens gueze saknar något, visst är den god men det är något som gör så att den smakar väldigt lite, eller rättare sagt inte smakar någonting öht. Cantillons gueze däremot har en helt annan komplexitet vad de gäller smak och smakar rejält mycket. Tycker 3 fonetinens gueze påminner väldigt mycket om Oude beersels gueze (som också finns på systemet) Tl dr, en smakfattig gueze. Fortfarande god men smakar lite för lite och med tanke på priset så är det imo bättre att lägga pengarna på Cantillon, även om nu inte deras gueze säljs på systemet längre

    Krieken är det inte försent än då det finns 54 flaskor kvar runtom i landet, traska ner på ditt lokala systembolag och säg att du vill beställa hem några, det fick jag göra för både 3 fonteinens gueze och kriek då de inte såldes här i Skövde. Kostar inget och tar under en vecka att få hem ölen.

    Ang blåbärslambicen från Cantillon så köpte jag på mig två stycken flaskor när jag var i köpenhamn på ölbutikken, tänkte köpt tre st då de var de sista som var kvar men stötte på en kille från Usa som stod och suktade efter cantillonflaskorna jag hade på disken så efter att ha pratat med han en stund bestämde jag mig för att låta han köpa den sista snäll som jag är. Håller dock inte med ratebeer riktigt, visst är den oerhört god men jag tycker fortfarande Cantillons Framboise är den godaste lambicen någonsin.

    Innis Gun köpte jag enbart för de var så billiga, hade fin förpacknig och dessutom var ganska goda, ska bli se hur de smakar nästa år, håller med om att de är väldigt söta.

    Glükrieken var verkligen svår att sätta fingret på, den var god både kall och varm. Det jobbiga är att man inte sänker mer än ett litet glas av den då den var väldigt svårdrucken, precis som glögg brukar vara att dricka i större mängder. Sen att den kommer i 75cl flaska gör inte saken bättre. Tycker iallafall att du ska köpa en, perfekt att servera till jul eller vid ett julbord med vänner/jobb eller om man helt enkelt vill att ens vänner ska prova på en väldigt spännande och ovanlig öl. Vill även passa på att slå ett slag för liefman goudenband som just ny säljs på systemet. Inte nog med att man kan dricka denna fantastiskt goda öl utan man kan även göra en väldigt god carbonade flamande (nötköttsgryta) med den. I boken Stora boken om öl av Michael Jacksson finns ett väldigt bra recepet på just detta. Kan skriva av det och lägga upp det lite senare om jag orkar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in