Sidan 1 av 17 12311 ... Sista
  1. #1

    Tråden för diskussion om Öl/Cider och Drinkar!

    Tjena!

    Satt här hemma och väntar på mat, i väntan på förkröket. Så jag knäckte en öl och tänkte, det kunde vara jäkligt skoj att diskutera.

    Lite mer specifikt vill jag väl Diskutera vad ni dricker, om ni dricker. Och vad ni tycker är gott.
    Själv är jag en Ölperson, som är frälst i öl och går väldigt mycket upp i kvalitét. Erbjuder mig någon en slotts eller annat skräp så tackar jag hellre nej än att ta emot bara för att få en öl, så att säga.

    Tips på goda Öl att prova, om ni frågar mig, är:
    Grolsh
    VB - Som är ett Australienskt öl, lite mer besk i smaken men jäkligt god! Finns på vissa Systembolag.
    Carlsberg/Tuborg - är givet i mina ögon. Lite mer vattnig om man jämför med t.ex. Grolsh eller Norrlands Guld Export, men helt klart bra öl!

    Tänkte även att man kunde komma med tips på goda drinkar, eller enkla drinkar som funkar bra på Förkrök och diverse småfester.

    Regler: - Är jäkligt viktigt nu, eftersom att vi vet att åldern inte ligger på 20+ direkt här.
    - INGET skitsnack är väl nummer ett. Skitsnack såsom, "Hembränt och Cola är fan det bästa" är förbjudet.
    - INGET snack om vart och hur man kan hitta langare!!
    - DEFINITIVT inget missbruk av tråden. Uppmanar inte till att dricka.

    Det var väl det viktigaste, håll det nu på en seriös nivå så kan detta bli en kul och användbar tråd för oss öl/drink frälsta

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Detta kommer låsas då man inte får prata om alkohol. Så Jäääääääävla synd. Själv ska jag nog ta en Carlsberg Export snart.

  3. #3

  4. #4
    hembränt+cola <3

    haha nejdå men brukar inte dricka, när jag väl gör så är nog öl godast. jäger och monster/red bull kan också va gott ibland

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Hoppas alla sköter sig och tråden och att moderatorerna är snälla nu i juletid..

    Själv är jag en sån som dricker den mesta ölen, det som smakar dvs.. ingen slotts eller spendrups!
    Blir väl prips och falcon för det mesta, och när man ska fina till de lite blir de heineken på flaska.
    Du dricker inte Spendrups öl, men ändå så finar du till det med Heineken? Haha.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Detta kommer låsas då man inte får prata om alkohol. Så Jäääääääävla synd. Själv ska jag nog ta en Carlsberg Export snart.
    Har snackat med Michél om det och fått grönt. Därför är det viktigt att vi håller det på en SERIÖS nivå! Som Mich själv skrev i sms.
    "Om man diskuterar själva drycken, och inte själva användandet"

    Så håller vi ordning här, kan vi få detta att funka riktigt bra

    Själv sitter jag men en klassisk Carlsberg på glasflaska nu. Det är grejor! Inför ikväll har jag faktiskt laddat upp med just - Grolsh och VB

  8. #8

  9. #9
    Igen.. Ämnet är inte drickandet, utan produkten, och vad vi tycker om den. Kom igen nu grabbar, det kan väl fan inte spåra ur redan på första sidan!!?

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Har snackat med Michél om det och fått grönt. Därför är det viktigt att vi håller det på en SERIÖS nivå! Som Mich själv skrev i sms.
    "Om man diskuterar själva drycken, och inte själva användandet"

    Så håller vi ordning här, kan vi få detta att funka riktigt bra

    Själv sitter jag men en klassisk Carlsberg på glasflaska nu. Det är grejor! Inför ikväll har jag faktiskt laddat upp med just - Grolsh och VB
    Hof eller export? Själv kan jag tycka Hof är godast som törstsläckare och Export funkar alltid till mat och på vintern.

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Igen.. Ämnet är inte drickandet, utan produkten, och vad vi tycker om den. Kom igen nu grabbar, det kan väl fan inte spåra ur redan på första sidan!!?
    För att delta

    Morgan och Cola är en klassiker numera, Själv föredrar jag dock Jack Daniels och Cola. Av just den anledningen plockade jag med mig en 1.75l Jack D hem från USA, billigt ;D Har gett mig många goda drinkar, och ändå är hälften kvar! Den är stor!

  13. #13

  14. #14
    ingen som tycker om coronna (?) eller pistonhead ? tycker du dom är riktigt goda

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Hof eller export? Själv kan jag tycka Hof är godast som törstsläckare och Export funkar alltid till mat och på vintern.
    De är flaskor köpta back-vis i Danmark, så det är Pilsner. Ligger på 4.6% dock. Deras bestämmelser är lite annorlunda, så en Pilsner i DK, är som en Stor Stark i Sverige

    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Om Michél säger att det är grönt så säger jag också det. Men som sagt, diskutera om drycken, inte användandet!

    //Nykteristen
    Smsade honom och fick klartecken. Han kommer väl snart in med lite inputs kan jag tänka mig Han har en riktigt god drink att dela med sig av!

    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    ingen som tycker om coronna (?) eller pistonhead ? tycker du dom är riktigt goda
    Corona är helt okey sommaröl, på terassen, i solen med en limeklyfta! Men nu i vintertid passar den inte tycker jag!
    Pistonhead är tillverkad av Åbro bryggeriet, och jag har aldrig gillat Åbro's Öl, och gillade inte pistonhead heller. Dock häftig ide att försöka stilmärka ölen lite. De skiljer dig ifrån mängden

  17. #17
    Gillar egentligen inte öl.
    Det som dock kan smaka lite gott ibland är mer finare öl.
    Är dock kass på ölmärken men min pappa är en stor öldrickare, alltså inte häver i sig en massa utan är en finsmakare. Samma gäller med whiskey och liknande. Har en barskåp med flaskor som är riktigt gamla.

    Dricker jag så blir det sprit, typ vodka eller HB. Vet att folk klagar på HB, men det är billigare och vet man vart det kommer ifrån är det ingen fara.
    Blandar ut med någon energidryck eller juice.
    Är inte ofta men.

    Svara nu inte mitt inlägg med vad som är dåligt med HB för då låses tråden.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Buddha Visa inlägg
    Gillar egentligen inte öl.
    Det som dock kan smaka lite gott ibland är mer finare öl.
    Är dock kass på ölmärken men min pappa är en stor öldrickare, alltså inte häver i sig en massa utan är en finsmakare. Samma gäller med whiskey och liknande. Har en barskåp med flaskor som är riktigt gamla.

    Dricker jag så blir det sprit, typ vodka eller HB. Vet att folk klagar på HB, men det är billigare och vet man vart det kommer ifrån är det ingen fara.
    Blandar ut med någon energidryck eller juice.
    Är inte ofta men.

    Svara nu inte mitt inlägg med vad som är dåligt med HB för då låses tråden.
    Är det endast det du dricker då? Du kanske gillar vin eller cider eller något annat?

    Men du som dricker HB och juice, du borde prova en brandbil. En klassisk dansk drink. Jägemeister och Hallonsoda, är faktiskt jäkligt god och enkel att framställa

  19. #19
    HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    Svalöv, Skåne
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av rideAerox Visa inlägg
    ingen som tycker om coronna (?) eller pistonhead ? tycker du dom är riktigt goda
    Corona är riktigt äckligt! Gillar dock Pistonhead riktigt mycket!

  20. #20
    Tips på skapligt enkla drinkar man kan bjuda på när man har fest hemma?
    Enda alkoholen som finns är ren vodka.
    Inte för seriöst med sockerlösning och grejer, men inte nån jävla vodka och apelsinjuice/cola.
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Med en flaska starksprit och lite rökelse kan allt bli rätt intressant att läsa.

  21. #21

  22. #22

  23. #23

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    De är flaskor köpta back-vis i Danmark, så det är Pilsner. Ligger på 4.6% dock. Deras bestämmelser är lite annorlunda, så en Pilsner i DK, är som en Stor Stark i Sverige
    Då är det Hof då, den hof ni har i danmark ligger på 4,6 ist för svenska 4,1%. Den danska modellen är fan så mycket godare!
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Är väl mest för att den är på flaska de blir så.. Och dom 5,9 spendrups på burk är nog den mest sunkiga ölen jag druckit..
    Tänkte mer på att Heineken är spendrups.

  24. #24
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Blir att testa Astra öl i sommar!
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  25. #25
    Känns som att jag behöver lite andra öl sorter att testa på! Dricker mest Carlsberg/Heineken, Vad är favoriten här omkring?

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Tips på skapligt enkla drinkar man kan bjuda på när man har fest hemma?
    Enda alkoholen som finns är ren vodka.
    Inte för seriöst med sockerlösning och grejer, men inte nån jävla vodka och apelsinjuice/cola.
    Vodka med Citron och Sprite/Scweppes Lemon är jäkligt gott! Blir lite sur i smaken!
    Annars blanda med Tranbärsjuice eller Lingonjuice, det blir också bra. Enkelt med rätt smakfullt!

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    corona är kung spec för dom som inte gillar starköl eller pissölen heineken. den är mild så att säga. en nybörjar öl.

    annars så brukar det bli alkoläsk (smirnoff ice, bacardi osv.)

    grogg blir det när man har lite godare groggmaterial hemma. cola och fanta duger inte.


    OFFTOPIC: dock tror jag inte att denna tråden hör hemma på MOPPENET. och det är ju för att 90% av alla medlemmar är under 18. reglerna säger ju att man inte får diskutera alkohol på forumet så jag föstår inte varför moddsen tilllåter detta.
    Det har vi konstaterat för flera år sedan grabben, så grattis. Men nu är det så att man kan gilla drinkar och öl även om man är under 18, och somsagt så diskuterar vi mer produkten än användandet!

    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Då är det Hof då, den hof ni har i danmark ligger på 4,6 ist för svenska 4,1%. Den danska modellen är fan så mycket godare!


    Tänkte mer på att Heineken är spendrups.
    Well, nu går det ju inte riktigt att jämföra. Står Pilsner på flaskan, så antar att det är vad det är Men kan väl jämföras med Hof I vilket fall är den riktigt bra, och anledningen till att den är godare, är att den kommer från Danmark från början. Har varit och besökt fabriken, det är grejor det Gratis provsmakning och en massa historia osv, jäkligt skoj faktiskt!

    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Känns som att jag behöver lite andra öl sorter att testa på! Dricker mest Carlsberg/Heineken, Vad är favoriten här omkring?
    Är du 20, så ställ dig på systemet och läs lite av vad där står om de och köp med dig lite olika hem så du kan testa. Grolsh somsagt är en toppenöl. Annars är Mariestads och Norrlands Guld två helt okej Öl som båda är lite billigare. Skulle dock rekommendera dig att testa Samuel Adams, även det en riktigt god öl!

  27. #27

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Som sagt, vill du ha en god öl. Köp hem 1-5st olika att börja med, sedan kan du gå över på det du i vanliga fall dricker. För det som smakar gott som 10e ölen kanske inte är en god öl egentligen.

  28. #28

  29. #29
    De godaste ölen som finns på Systembolaget är enligt mig:

    • Great Divide Yeti Imperial Stout.
    SB nr: 1667, 29.90 kr.
    Kolsvart färg och otroligt smakrik stout med smak av choklad och kaffe. Rejält besk med sina ca 70 IBU, vilket även ger en trevlig humlelukt.
    • Rochefort Trappistes 8.
    SB nr: 1619, 35.90 kr.
    Belgiskt trappistöl som är så otroligt välbalanserat. Mörkt brun färg med en hyfsat kryddig smak. Ganska stark med sina 9,2%, men alkoholsmaken är väldigt väl dold. Trappistes 10 från samma bryggeri ska vara ännu bättre, har en flaska hemma som står och väntar på att bli uppdrucken.
    • North Coast Brother Thelonious.
    SB nr: 1588, 28.90 kr.
    I samma stil som Rocheforten i en amerikansk tappning, dvs avsevärt mer humle i smaken.

    Andra öl som är värda att köpa är Schneider Aventinus, Fullers London Porter, Cantillon Kriek, BrewDog Punk IPA, Mikkellers Jackie Brown, Duvel och North Coast Red Seal. Självklart finns det fler bra öl, men dessa är väl de som är hyfsat lätta att få tag i och fortfarande riktigt bra. Gillar man inte ale eller spontanjäst utan föredrar lager (som alla tidigare i tråden verkar göra...) rekommenderar jag BrewDog 77 Lager och Nynäshamns Ångbryggeris Landsort Lager. Har svårt att säga vilka mina favoritöl är, men Nøgne Ø India Pale Ale och Stone IPA är bland de bästa jag smakat (dock är båda rätt svåra att få tag i i Sverige ). Ikväll ska jag dricka en Stone 14th Anniversary Emperial IPA [RB], har riktigt höga förväntningar på ölet då allt som jag druckit från Stone tidigare har varit riktigt bra.

    Brygger öl själv också när jag har tid, hittills har det blivit en Amber Ale och en Weissbier. Har tre julöl som står och jäser just nu också, alla tre lite mörkare ale i olika tappningar.

    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Är du 20, så ställ dig på systemet och läs lite av vad där står om de och köp med dig lite olika hem så du kan testa. Grolsh somsagt är en toppenöl. Annars är Mariestads och Norrlands Guld två helt okej Öl som båda är lite billigare. Skulle dock rekommendera dig att testa Samuel Adams, även det en riktigt god öl!
    Inte för att vara dryg, men Samuel Adams är ett bryggeri som har flera olika öl Håller dock med dig om att de brukar hålla hög klass. Jag antar att du syftar på Boston Lager som är ett av deras öl. Gillar du Boston Lager så testa Brooklyn Lager (från Brooklyn Brewery) som jag tycker är något mer smakrik. Mina favoriter från Sam Adams är Black Lager och Boston Ale.
    Senast redigerat av Megavirre den 2010-12-03 klockan 20:18.

  30. #30

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Bromma/Järfälla
    Inlägg
    136
    Härlig tråd!

    Heineken är väl den öl som inhandlas mest här, annars om det ska njutas så finns det inte mycket som slår boddingtons!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in