Hybridvisning

  1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338

    Spelrum mellan cylinderkjol och blockfallets väggar?

    Spelrum mellan cylinderkjol och blockfallets väggar?
    Detta handlar egentligen om en Piaggio Ciao, men eftersom aktiviteten inne i veterantråden är så pass liten tänkte jag att det kanske funkar att posta här. Eftersom de flesta motorer är utformade på samma sätt spelar det nog ingen roll vart jag postar.

    Hur mycket spelrum behöver man mellan cylinderkjolen och blockfallets väggar?

    Har fixxat till de så det precis passar som handen i handsken. Visade min pappa det jag lyckats ådstakomma och direkt sa han att det inte skulle fungera. Pga värmeutvecklingen kommer troligtvis gjutjärnet(cylindern) utvidga sig mer än blocket(aluminium) och således skulle blocket "sprängas".

    Fråga är bara hur mycket mer jag måste slipa upp, vill inte att blockets väggar ska bli för tunna, har en tanke på att slipa på cylinderkjolen någon kvarts millimeter, skulle de funka?

    OBS, kan vara värt att notera, på en Ciao är blockfallets väggar ganska tunna(4mm) normalt sätt. Nu när jag har slipat ner ligger de på kanske 2mm, vill således inte att de ska bli tunna i onödan.

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    1mm spel fungerar gott och väl. Vad har du för spel nu?
    Just nu så måste man "vicka" ner cylindern för att den ska gå ner, alltså den faller inte ner direkt. Borde nog slipa lite till... Kan det bli något problem om jag slipar på själva cylinderkjolen?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Just nu så måste man "vicka" ner cylindern för att den ska gå ner, alltså den faller inte ner direkt. Borde nog slipa lite till... Kan det bli något problem om jag slipar på själva cylinderkjolen?
    bättre att slipa i blocket!!! annars så blir cyllen klenare!
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  5. #5

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    bättre att slipa i blocket!!! annars så blir cyllen klenare!
    Klenare? På vilket sätt?

    Cylindern ska väll liksom bara sitta där, itne göra något direkt? Påfrestningarna blir väll främst vertikalt och på själva cylinders sidor, inte nere vid kjolen?

  6. #6

  7. #7
    Du får inte posta samma ämne i flera olika forum! Aja baja på dig!!!

  8. #8
    jag skulle slipat på cyllen.

  9. #9
    Du klarar dig så länge cylindern går ner i blocket utan motstånd. Aluminium utvidgas mer av värme än gjutjärn, så även om blocket inte blir särskilt varmt kommer det utan problem finnas plats för cylindern.

    Jämför man med kolv vs. cylinder klarar sig en moped normalt med 0,05mm eller mindre spel där det är tajtast (längst ner på kolven där den är kallast), och spelet är kanske 0,20mm högre upp där kolven är betydligt varmare. Och det är med en aluminiumkolv som utvidgas mycket i gjutjärnscylindrar som utvidgas lite...

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Du klarar dig så länge cylindern går ner i blocket utan motstånd. Aluminium utvidgas mer av värme än gjutjärn, så även om blocket inte blir särskilt varmt kommer det utan problem finnas plats för cylindern.

    Jämför man med kolv vs. cylinder klarar sig en moped normalt med 0,05mm eller mindre spel där det är tajtast (längst ner på kolven där den är kallast), och spelet är kanske 0,20mm högre upp där kolven är betydligt varmare. Och det är med en aluminiumkolv som utvidgas mycket i gjutjärnscylindrar som utvidgas lite...
    Tackar för svar G-son!

    Du verkar ha koll på det här, skulle du slipat mer på blocket eller cylinderkjolen?

    Nu är det tyvärr så att hålen i cylindern är något större än vad själva pinbultarna är, alltså kan cylinder flytta runt sig lite. Måste jag slipa upp så att den passar i alla lägen eller räcker det att den går ner fritt i en viss possition? Hoppas du förstår vad jag menar!

    mvh

  11. #11
    Jag skulle ha slipat i blocket för att minska risken för att cylinderkjolen knäcks.
    Sitter inte cylindern centrerad ökar kraften mot cylindervägg/kolv vilket kommer innebära ökat slitage och till slut haveri. Beroende på hur stora pinnbultarna/hålen är hade jag svarvat till hylsor så cylindern inte kan röra sig och sitter symmetriskt över vevaxeln.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in