Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Måste man ha hastighetsmätare?

    1. Måste man ha hastighetsmätare? (eu moppe)
    2. Om det är så, måste den vara godkänd?
    3. Funkar det med cykelmätare?
    4. Måste den ha miltal m.m?


  2. #2

  3. #3
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Svårt att tro att det är ett måste, då vissa äldre mopeder inte hade det Fast kanske ett måste på Eu?
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Svårt att tro att det är ett måste, då vissa äldre mopeder inte hade det Fast kanske ett måste på Eu?
    Är 99% säker på att man måste på Eu, dock ingen snuten sa till om när jag körde utan, så är väl inget viktigt direkt.

  5. #5

  6. #6
    Okej, tack för svar allihopa jag hade tänkt mig att skaffa nudebar men vill inte lägga 1000 spänn på't. Så någon som har något billigare förlag eller något sätt att använda originalmataren?

  7. #7
    Asså jag vill inte lägga 1000 spänn på en ny mätare

  8. #8

  9. #9
    En cykel mätare kör själv med biltemas har trippmätare och hastighet upp till 99km/h

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av roxxor Visa inlägg
    vad kostar den? kan du länka?
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykl...or/Cykeldator/

    ........
    Jag är nästan hundra påå att man måste ha mätare på eu45 moppe men jag tror inte polisen är så petiga på just den biten. Men för din egen skull kan du ju köpa en cykeldator ändå. Dom lär vara mer exakta än andra mätare också

  12. #12
    jag hittade den här: http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/T...or/Cykeldator/
    tror ni den funkar?
    Någon som kan förklara hur man monterar den? (såg att det fanns en manual)

  13. #13
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Citat Ursprungligen postat av roxxor Visa inlägg
    på 30 moppe behöver man inte det, då behöver man inte blinkers, bakspeglar.

    men på EU moped är jag ganska säkert på att man måste ha det
    Beror på. Ifall moppen har blinkers original så ska man ha det och då bör ju det gälla hatighetsmätare också. Samma sak med backspeglar.

  14. #14
    Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Ort
    Tyresö!
    Inlägg
    2 461
    Citat Ursprungligen postat av tjäder Visa inlägg
    jag hittade den här: http://biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/T...or/Cykeldator/
    tror ni den funkar?
    Någon som kan förklara hur man monterar den? (såg att det fanns en manual)
    "Omställbar för olika hjulstorlekar. Levereras med monteringsdetaljer, bruksanvisning och batteri."

    Sen ifall det inte skulle funka bolt on så är det ju bara att vara lite påhittig med vanlig tejp eller dubbelhäftande tejp tex.

  15. #15
    Men om jag köper en KOSO mätare, måste jag dra nya sladdar, hålla på med magneter osv. eller passar den till kontakten som sitter där tidigare?

  16. #16
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av roxxor Visa inlägg
    på 30 moppe behöver man inte det, då behöver man inte blinkers, bakspeglar.

    men på EU moped är jag ganska säkert på att man måste ha det
    Det där vill jag ha en källa på, att man inte behöver ha blinkers!
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  17. #17
    Cykeldator lär ju vara lagligt eftersom att det tydligen är det i bil

    kolla länken så får ni se; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101205
    Senast redigerat av tjäder den 2010-12-12 klockan 10:14.

  18. #18

    Jag gilllar min KOSO XR-SA

    BROTT MOT FORDONSFÖRORDNINGEN MOPED OCH SLÄP
    Kod Gärning Bot
    2 Fordonsförordningen
    2009-10-01
    303C Hastighetsmätare saknas/ur funktion ................................ 500:-
    295C Backspeglar saknas .................................................. ....... 500:-

    Detta kan man nog få pisk av polisen om du har cykeldator istf hastighetsmätare
    324C Användande av fordon med fordonsdelar/fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt............................................. . .............................. 500:-

    Källa Länk : Polisen fordonsförordningen

  19. #19
    OKej, men är mätare kostar ju 1000:- spänn, då gör det ju inget om man åker dit en gång
    då har man ju typ bara lagt ut 600 (500+ cykeldator)

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av tjäder Visa inlägg
    OKej, men är mätare kostar ju 1000:- spänn, då gör det ju inget om man åker dit en gång
    då har man ju typ bara lagt ut 600 (500+ cykeldator)
    Nä precis

    Dessutom är moppen förmodligen "helfordonsgodkänd" så då får du inte ändra på en enda pinal...
    Det hjälper inte att du har en KOSO mätare du åker dit ändå

    MEN jag är ganska säker på att polisen ser mellan fingrarna om du har Nudebar och KOSO mätare och moppen är okej i övrigt...

  21. #21
    Tror du de ser mellan fingrarna på om man har cykelmätare då? moppen ej trimmad elelr nåt.
    Och på bil är det ju tydligen lagligt med cykelmätare!!

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av tjäder Visa inlägg
    Tror du de ser mellan fingrarna på om man har cykelmätare då? moppen ej trimmad elelr nåt.
    Och på bil är det ju tydligen lagligt med cykelmätare!!
    Det är inte lagligt med cykelmätare på moppe det har vi konstaterat?
    Nej jag är ganska säker på att du klarar dig om du har en otrimmad moppe och inte buskört..
    Skulle tro att oddsen är 90/10 på att du klarar dig.
    Men det finns alltid en risk....

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Det där vill jag ha en källa på, att man inte behöver ha blinkers!
    Sitter det blinkers på original kan du med 99% säkerhet säga att du måste ha blinkers!
    Det finns nåt undantag på ett par Klass 2 moppar som importerades mellan -99 till -01 men det var inte många..
    Har du en sådan så är den värdefull för den fick dessutom gå 45 trots att de var en klass 2

  24. #24
    Men visst kan de bara ge böter på om man inte har godkänd mätare eller blinkers?
    Inget indraget körkort eller sånt?

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av tjäder Visa inlägg
    Men visst kan de bara ge böter på om man inte har godkänd mätare eller blinkers?
    Inget indraget körkort eller sånt?
    Nej då du får behålla körkortet

  26. #26
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Sitter det blinkers på original kan du med 99% säkerhet säga att du måste ha blinkers!
    Det finns nåt undantag på ett par Klass 2 moppar som importerades mellan -99 till -01 men det var inte många..
    Har du en sådan så är den värdefull för den fick dessutom gå 45 trots att de var en klass 2
    Hahah, min drac är en sådan Den behöver jag inte ha blinkers, bakspegel och den fick gå i 45 original trots att min jgorde 60(GPS) Men min polare åkte ditt för att han hade Koso mätare, så visst kan dom ta en även fast man kör lungt xD

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Men min polare åkte ditt för att han hade Koso mätare, så visst kan dom ta en även fast man kör lungt xD
    Något gjorde ni/han för att åka dit för en "felaktig" mätare
    kaxiga eller.....erkänn...

  28. #28
    Det där vill jag ha en källa på, att man inte behöver ha blinkers!
    !!! Det dära med blinkers gäller bara 30 moppar som e registrerade före maj(?) -02, så om du har en nyare så skall blinkers finnas
    Citera för svar... seriöst.

  29. #29
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av Isaxon Visa inlägg
    !!! Det dära med blinkers gäller bara 30 moppar som e registrerade före maj(?) -02, så om du har en nyare så skall blinkers finnas
    Jag bad om en källa, -.-'
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Jag bad om en källa, -.-'
    Hastighetsmätare obligatoriskt efter juli 2002 30-moppe
    Källa "Järnet" Trafikpolis http://www.twostrokerider.se/forum/v...a56ed2a5406c68

    Blinkers 30 moppe
    Av typintyget framgår om mopeden ska ha körriktningsvisare.
    Körriktningsvisare på moped som upptagits i typintyg eller godkänts vid mopedbesiktning före den 1 januari 1989 behöver inte vara typgodkänd.

    M.a.o har det suttit blinkers från början så får du till 99% säkerhet inte ta bort dem..
    Källa NTF http://www.ntf.se/konsument/fraga4528.asp?katid=34
    Senast redigerat av HasSse666 den 2011-02-03 klockan 20:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in