Tjenare, en guide om hur jag drar insugspluggen på ciao.
Vissa bilder är lite krassliga
1. Plocka bort motorn.
Börja med att ta bort sidokåperna, vrid skruvarna ett kvarts varv. (Se röda ringarna). Sedan bort med fotkåpan (se svart ring).

ddd
Ta sedan bort förgasare och luftburken, fast nyckel nr8 och en skruvmejsel.
Nu ska det se ut så här:
Plocka loss all el.
Plocka loss denna pryl, storlek nr 17.
Plocka nu bort pysen, storlek nr11.
Motorn böjs ut.. Böj den neråt på höger sida.
Nu är motorn lös!
2. Motorn.
Plocka bort fläktkåpan och kåpan vid cylindern. (Korsskruvmejsel)
Plocka bort cylindern + topplock (Hylsa nr11).
Nu ska det se ut så här:
Nu ska svänghjulet bort. Använd en
svänghjulsavdragare skruva in den och dra bort. eller knacka lätt på veven med skaftet av en skruvmejsel och dra sedan upp svänghjulet med 2 tänger. Svänghjulet kan sitta rätt bra så det kan ta en stund.
Nu ska det se ut så här:
Denna kil(krysskil) skall bort.
Nu ska motorhalvorna delas (Kan behövas våld). Glöm inte skruvarna.
Nu är de delade, bort med veven. (Lagrerna brukar stanna kvar i motorn).
3. Pluggen
Här ska det borras:
Ta en borr som är lite större en själva hålet.
Borra in till pluggen (tar stopp).
För in något som är likastort som hålet in till pluggen.
Baksidan av en borr gick bra.
Banka lätt med en hammare på den, pluggen ska glida ut. Kan behöva ta i lite. Om den sitter hårt så värm vid insuget med en värmluftspistol.
Pluggen är lös!!
När du väl är i farten kan du byta packningar, lager osv. Kolla även hur kolv, kolvringar och cylinder ser ut.
Nu ska allt skruvas tebax (som det satt, förutom pluggen :>).. Happy skruving.
Min moped fick lite bättre vrid. Mer styrka i uppförsbackar osv. Men pluggen dragen och ett jamarcoolrör så har jag en 43 munstycke.