1. #1

    Vad ska jag köpa för moppe - Scooter

    Hej har fått tips om att det behövs en tråd där man kan ställa frågor och få lite info om vad för moped man bör köpa så slänger upp en där vi kan diskutera detta.

    Posta även in era egna idéer om för å nackdelar osv. och försök håll frågorna om vilken moppe man bör köpa i denna tråd så slipper vi 100andra.

    Ni kan även titta in i Mopedrecensioner forumet för att få höra vad andra tycker.
    http://forum.moppenet.com/forumdisplay.php?f=48

    Vad är en scooter?
    En scooter är en moped som oftast har ett väldigt täckande kåpset och en motor med variatordrift. Det innebär att man inte behöver växla manuellt och bara gasa.

    Fördelar?
    Kan man inte köra växlat, eller har lite körvana är scootern väldigt lättkörd. Många scooters har även ett praktiskt förvaringsfack under sadeln.
    Eftersom många scooters är konstruerade så att man sitter bakom kåpor så har man ett bra värderskydd ifall det regnar osv.

    Nackdelar?
    Variator transmissionen ger lite högre förluster än vad kedjedrift gör och scooters kan ibland dra lite mer bränsle pga. höga arbetsvarv och just friktionen i transmissionen.
    De flesta scootrar är inte heller tänka för off-road körning så bor man på guppiga vägar och gillar att köra på stigar i skogen, så gör markfrigång/fjädring och däckstorlek att detta ofta inte blir en angenäm upplevelse.

    ---------------------------------------------------------------------------------
    Allmänt om de olika märkena på marknaden

    Peugeot
    Peugeot har 2st 50cc motorer på marknaden idag, den gamla stående som återfinns på SpeedFight, Vivacity osv. är inte mer än OK. det finns dåligt med trim att tillgå, och dem sjunger ut en massa missljud redan original.

    Den nyare motorn "peugeot liggande" har liggande cylinder och är enligt många ett riktigt kraftpaket i original skick. Många tillverkare har snabbt hakat på att göra mer avancerade trimdelar till dessa och det går att få dem att gå riktigt bra.

    Piaggio / Gilera
    Gilera använder sig liksom Piaggio av Piaggiomotorerna, hela modellprogrammmet håller högsta klass och dem är dem ledande tillverkarna inom scooter segmentet.
    Söker du en lättrimmad motor som håller högsta klass har du hittat rätt.


    Yamaha / MBK
    MBK Fabriken använder sig av Minarellis motor, alla modeller håller hög kvalité och i Sverige marknadsförs dessa under Yamaha. Aerox, Slider, Neos
    Motorerna är trimvänliga och ligger i klass med piaggiomotorerna men tändningen håller inte måttet länge utan måste bytas vid värre trimningsgrader.

    //Chribba

  2. #2
    tjena!
    Ja tänkte sälja av mig mopparna och köpa en annan moppe.
    Kollat lite på runners och nrg, tänkte få den att gå hyffsat med dragen v-ring och inställd till 100%
    Något att ha tror ni?

    Mvh, Pizzadax

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    tjena!
    Ja tänkte sälja av mig mopparna och köpa en annan moppe.
    Kollat lite på runners och nrg, tänkte få den att gå hyffsat med dragen v-ring och inställd till 100%
    Något att ha tror ni?

    Mvh, Pizzadax
    Som Chribba säger är piaggio av högsta kvalitet och jag kan inte mer än an hålla med och bekräfta

    Kompisar har ständiga problem med sina peugeots och enligt mig ligger pia/gilera minst två steg uppåt!!!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    Som Chribba säger är piaggio av högsta kvalitet och jag kan inte mer än an hålla med och bekräfta

    Kompisar har ständiga problem med sina peugeots och enligt mig ligger pia/gilera minst två steg uppåt!!!
    Min peugeot har hållt

    Nej, men dom med förgasare får dom samma effektvinst utan v-ring som insprutarna gör (hört att kan göra 80)?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    tjena!
    Ja tänkte sälja av mig mopparna och köpa en annan moppe.
    Kollat lite på runners och nrg, tänkte få den att gå hyffsat med dragen v-ring och inställd till 100%
    Något att ha tror ni?

    Mvh, Pizzadax
    Min polare har en runner
    Den går riktigt bra nu när vi bara drog ringen, gör väll 80 på mätarn med bra ax,
    Och dem är inte heller så klumpiga som dem ser ut!
    Grymt sköna att köra och sjukt stabila
    Jag rekommenderar dom!

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av pizzadax Visa inlägg
    Min peugeot har hållt

    Nej, men dom med förgasare får dom samma effektvinst utan v-ring som insprutarna gör (hört att kan göra 80)?
    De går bra med dragen v-ring ja. ta pluggen i röret oxå så får du nog dina 80

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    De går bra med dragen v-ring ja. ta pluggen i röret oxå så får du nog dina 80
    Gäller de den med förgasare eller insprut?

  8. #8
    Ingen som har erfarenhet av honda sfx?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Tphcompact Visa inlägg
    Som Chribba säger är piaggio av högsta kvalitet och jag kan inte mer än an hålla med och bekräfta

    Kompisar har ständiga problem med sina peugeots och enligt mig ligger pia/gilera minst två steg uppåt!!!
    kan tyvärr inte hålla med där ! min kompis har peugeot ludix one , och en annan peugeot blaster r cup, och ja själv viva city , och i våran ägo har dom nästan aldrig krånglat tycker mer yamaha krånglar ..

  10. #10
    Lättaste sättet att trimma en runner Sp så den går bra?
    Hur gör jag då?
    Är helt nollställd på moppar
    Har hört att man kan dra någon variatorring, är det lätt?

  11. #11
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    kan de va mej du menar ? , nejfan peugeot motorerna är ju riktigt jävla bra , 1 kicken i ur & skur , har inte haft ngra problem alls med motorn , inte mina polare som kör peugeot heller

  12. #12

  13. #13
    Peter_95s avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    472
    om man vet vad man gör , sbyter mustycke när de behövs osv , klockrena

  14. #14

  15. #15
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Det är svårt om du inte vet vad du håller på med, annars är det nästan det enklaste trimmet
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  16. #16
    Har en Peugeot Speedfight 2 till salu om det skulle vara utav intresse!
    En 07:a som gått 320 mil, är i orginalskick och har aldrig varit trimmad.
    Motorn är i jättefint skick och servad vid 100 mil. Ni vet var ni hittar mig!

  17. #17
    Någon som vet om : keeway f-act nkd är något att ha ? ...

  18. #18
    Är ludix L1 något att ha? Hittade inte så mke delar till den

  19. #19
    Funderar på att byta min rieju mot en 03 aerox... tycker ni att det är en bra ideé?

  20. #20
    jag har en yamaha jog r som är till salu 02a EU.

  21. #21
    Jag rekommenderar starkt Gilera Stalker

    Fördelar: Går riktigt bra original, Har själv dragen V-ring och den toppar på mätarn runt 65.
    Lätt att fixa reservdelar till.
    Ganska billiga.
    Stor tank, drar hyfsat lite Bensin
    Riktigt go sadel
    Stor Box
    Stuntvänliga

    Nackdelar: Har inga nackdelar

  22. #22
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Peugeot Speedfight 2 Iron-x 2006 fördelar/nackdelar, förutom att alla kan öppna boxen? Har den, den stående eller liggande motorn?
    Sorry för en fet bump, verkar som om ingen köper moppar längre?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

  23. #23
    Tjena, tänkte fråga här istället för att göra en ny tråd men skulle verkligen uppskatta svar!

    Ska köpa en Aerox och har tittat runt lite. Jag undrar hur stor skillnad det är mellan de olika årsmodellerna. Är intresserad av en 05:a som verkar fin och har gått runt 300 mil, allt i original och stått i varmgarage osv. Är det något att köpa eller är det mer värt att slänga ut 6000:- till på en 09:a? Den Aeroxen jag kollat på kostar 12000:- (finns prutmån) och jag ska nog skruva hyfsat friskt i den.

  24. #24
    Är det nån aktivitet här?
    Har iallafall tänkt att köpa en scooter och ha som pendlar moppe inför mitt kommande sommarjobb som ligger runt 2-2,5 mil härifrån med ganska mycket småbackar och svängar
    och undrar vad man ska ha för moppe? OBS! måste vara 30 moppe tyvärr.... Men kom med förslag på märken/ modeller osv. ska inte va allt fördyr runt 5 tusen får man väll
    en vettig pendlarmoppe för eller vad säger ni?

    Mvh Anton

  25. #25
    olséNs avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Saltsjö-boo (STHLM)
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av kingkong Visa inlägg
    Är det nån aktivitet här?
    Har iallafall tänkt att köpa en scooter och ha som pendlar moppe inför mitt kommande sommarjobb som ligger runt 2-2,5 mil härifrån med ganska mycket småbackar och svängar
    och undrar vad man ska ha för moppe? OBS! måste vara 30 moppe tyvärr.... Men kom med förslag på märken/ modeller osv. ska inte va allt fördyr runt 5 tusen får man väll
    en vettig pendlarmoppe för eller vad säger ni?

    Mvh Anton
    Ciao
    To much is never enough.. !

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av olséN Visa inlägg
    Ciao
    Har funderat på en lite äldre med men känns som ciao går lite slöare än scootrar vet inte varför men , och inte lika skön att köra lite längra sträckor med!?
    Men alltid bra med förslag?
    Är det lätt att fixa lite små trim till ciao eller hur är det isåfall?

  27. #27
    Gilera Stalkers är otroligt sköna, rekomenderar de starkt, håller bra, går bra (lätta att trimma), och de är otroligt sköna att köra och det går till och med att stunta original på dem om man är duktig.

  28. #28
    Stalker <3
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  29. #29
    Stalker lätt

  30. #30
    Någon som kan säga något om hur Honda nsc50r är?
    Senast redigerat av S.Bäckström den 2013-07-02 klockan 21:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in