Fråga angående vevbyte

Tja, ska nu till helgen byta vev i min motor, motorn är en D50B0 och sitter i nyare derbi, veven jag ska byta till är värsta doppler veven, (18 000 rpm), lagrena som jag kommer att använda är Barikit C3 lager, men nu till frågan, när man ska stoppa i veven i block halvorna med dom nya lagrena så ska man ju värma lagrena medans veven är fryst men i informationen på lagrena så står det att man inte får värma upp lagrena till mer än 120 grader för det kan skada polymer plasten i lagrena, men går det att få ihop det ändå om man inte kan värma det till mer än så? Kom gärna med nå förslag på nå mer man ska tänka på kommer att gå efter en guide som jag hittade på garagego som det stod väldigt utförligt i.

webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Lazer94 Visa inlägg
    Tja, ska nu till helgen byta vev i min motor, motorn är en D50B0 och sitter i nyare derbi, veven jag ska byta till är värsta doppler veven, (18 000 rpm), lagrena som jag kommer att använda är Barikit C3 lager, men nu till frågan, när man ska stoppa i veven i block halvorna med dom nya lagrena så ska man ju värma lagrena medans veven är fryst men i informationen på lagrena så står det att man inte får värma upp lagrena till mer än 120 grader för det kan skada polymer plasten i lagrena, men går det att få ihop det ändå om man inte kan värma det till mer än så? Kom gärna med nå förslag på nå mer man ska tänka på kommer att gå efter en guide som jag hittade på garagego som det stod väldigt utförligt i.
    Länka guiden?

I övrigt har jag för mig att du ska kyla ner veven som du säger, sen utvidgar ju värme metall så värm helt enkelt blocket och låt lagerna vara som de är då veven är mindre och blocket större? I övrigt går allting med våld och gummiklubba..

Var tvungen att värma lite mer än 120 grader för att annars gick inte lagret på veven på ena sidan. Skall inte vara vara några problem att överstiga 120 grader dock är det räknat på en kortare tid och inte 30 minuter eller liknande.

Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Länka guiden?

I övrigt har jag för mig att du ska kyla ner veven som du säger, sen utvidgar ju värme metall så värm helt enkelt blocket och låt lagerna vara som de är då veven är mindre och blocket större? I övrigt går allting med våld och gummiklubba..
    http://www.garagego.se/forum/guider/...ro3-motorerna/
    Där är guiden, och jag menar när du värmer lagrena när du ska i med veven, för när du ska få i lagrena i blocket så ska du ju värma blocket och kyla lagrena

Du kan pressa på lagren på veven också, utan värme/kyla. Går dock INTE göra så för att få in vev & lager i blocket, när lager ska pressas på plats måste man pressa på den del av lagret (inner/ytterringen) som pressas fast på/i något.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in