1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996

    moppe Så här säkerhetstestar du din moped.

    låt oss ta alla safety issues i denna tråden och hur du förebygger skador, mm. på ett enkelt men effektivt sätt.

    t.ex. hur man kollar sin moppe på frågan lager, däck kedja, mm med regelbundna mellanrum.

    Offroad/SM:
    Palla upp din moppe på en crossbock, pall eller nånting så den går fri från marken.

    Gå fram till gaffel ryck på hjulet i sidled och känn efter lagerglapp, för att sedan känna på styrlagret, går lagren mjukt o fint? Gå ner på knä och ta tag i nedre gaffelbenen, ryck och känn efter om det finns glapp i styrlagrena. Glapp här kan leda till wobbel och orsaka i värsta fall en dödsolycka

    Rulla på däcket, titta om du ser främmande föremål i däcket (glas, spik, eller sprickor efter sådant), känn på bromsen att den är OK och tar stumt o fint, kika på bromsklossarna hur dem ser ut.

    Ser allt bra ut och allt fungerar bra? bra. Om inte: Se till att justera/reparera det omgående, då fel här påverkar fordonets säkerhet mycket allvarligt.

    Då går vi bakåt, titta på ramen hur den ser ut, ser allt ut som det skall?

    sedan går vi bakåt. Dra i vaggan i sidled och känn på vaggbussningarna, vaggan skall kännas stum i sidled.
    Sedan kollar du bakhjul, broms o det precis som fram. Sedan kollar du kedja och drev. skall ha ett slack på 1-2 cm upp o ner, OK. Så långt är allt helt o fint. Om inte, läge att låta moppen stå och fixa detta, då även detta ka ge moppen mycket stor påverkan och för glapp eller för sänd kedja sliter drev och kedja onormalt.

    Nu tar vi och kollar kommunikationsgrejerna på moppen, det vill säga tuta, ljus, mm.

    -att bromsljuset fungerar både med främre och bakre broms.
    -kontrollera att alla blinkers fungerar bra.
    -kolla tutan att den fungerar.
    -i förekommande fall dra igång motorn och kolla att halv o heljus samt bakljus fungerar som det skall.
    -har du helljustuta, kolla att den fungerar som det skall.

    nu kommer det dags att kolla om moppen spårar riktigt, detta är extra viktigt om du trimmat hårt eller kör hyper.

    dra en 10m lång rak linje om möjligt, styr rakt på den med framhjulet, kontrollera att bakhjulet följer på linjen.

    Har du inte möjlighet till detta, be en kompis ställa sig på knä och titta medans du rullar mopeden rakt mot din kompis.
    Om inte, justera kedjesträckarna.
    Gör detta med om du bytt kedja och drev eller justerat kedjan

    Det kan vara mycket bra att då o då göra den här kollen så du vet med dig att din moppe är 100% i skick, då polisen gör denna kollen med och du troligen kommer lindrigare undan om allt är OK. OK, inte spårningsprovet men väl trafikkontrollen.
    Kom ihåg att din offroad/SM inte är något annat än en liten motorcykel och att du vinner på att göra denna MC-kontroll lite då o då.

    En koll på däckstrycket med jämna mellanrum skonar både däcken, sparar bensinpengar och ger korrekt väghållning i kritiska lägen.

    Många små tips på hur du får en säkrare offroad-moppe.

    Scooter:

    Som ovan, med följande undantag:
    Ställ den på centralstödet, och be en kompis sätta sig på mopeden långt bak, kontrollera styrlagren (mycket vanligt med glappa lager på scooters!!) kontrollera hjullager och bromsen, kontrollera fälgen på sprickor och andra skador.

    kontrollera att motor/variatorn att den sitter stumt i bussningarna i sidled.
    för att sedan rycka i bakhjulet, om möjligt och du ser att kolla bromsklossarnas skick, gör detta.

    givetvis att kolla bultar, skruv, mm lite då o då så allt sitter fast (gäller båda) , finns inget mer irriterande än att drälla skruv.

    Nu allmänt:
    Ett mycket bra tillbehör att ha med sig är ett litet första hjälpen avsedd för moppar o MC, du vet aldrig när den kommer till pass.

    ha med en uppsättning basverktyg, en moppe är en maskin, och maskiner har en benägenhet att paja när man minst så önskar, och få ett retfullt stopp på grund av att något gått sönder långt hemifrån är mycket svordomsframkallande.

    Använd skallens insida i trafiken, lita aldrig på bilisterna, och ha alltid i tanken att oavsett vem som har rätt så är det du som slår dig mest om det sker något. Din hälsa är viktigare än att du gjorde/har rätt i trafiken.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-06-02 klockan 01:44.

  2. #2
    vad rekomenderas som ''basverktyg''?

  3. #3
    Shöwteks avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 217
    Antar lednycklar/hylsnycklar elr vad det heter sen kärn/plattmejsel. kanske missat nåt
    Citat Ursprungligen postat av rassespike Visa inlägg
    Alla "hypermoppar" har sån extrem Setup för att kunna komma över 100km/h sträcket..fattar inte de riktigt Min Setup e ju liksom bara TK underliggande o sportluftsfilter, större munstycke. Jag har varit uppe i 115km/h, uppmätt med bil bakom mej

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Shöwtek Visa inlägg
    Antar lednycklar/hylsnycklar elr vad det heter sen kärn/plattmejsel. kanske missat nåt
    Nycklar som passar det stora flertalet muttrar och skruvar på just din moped, samt givetvis till tändstiftet. Med andra ord att du skall kunna göra en enklare reparation vid vägkanten.

  5. #5
    nått riktigt bra att ha med sig är en tändstifts nyckel 2 skruvmejslar. en platt en stjärna. och en liten skiftnyckel det är rätt basic men ändå mycket användbart
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  6. #6
    mycket bra guid tycker jag, men för att göra denna bättre skulle du kunna förklara lite mer vilka delar man ska rycka i och tex vad bromsklossar är osv för det är mestadels dom som inte är så inne i mopeder som behöver dehär

  7. #7

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Janzen Visa inlägg
    mycket bra guid tycker jag, men för att göra denna bättre skulle du kunna förklara lite mer vilka delar man ska rycka i och tex vad bromsklossar är osv för det är mestadels dom som inte är så inne i mopeder som behöver dehär
    Är ju bara att fråga ju?
    jag finns här att svara.

  8. #8

  9. #9
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Och insex-nycklar!
    Sitter de sånt på din veteranare? :o

  10. #10

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Självklart, något måste ju vara modernt!
    vanligt på japanska mopeder redan från 70-talet. om inte dem är söndermeckade.

  12. #12
    sewas avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Ort
    Ösmo
    Inlägg
    617
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Självklart, något måste ju vara modernt!
    haha aa de e ju sant

    Sen alltid bra att ha med sig lite tejp eller buntband, vet det av egen erfarenhet

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av sewa Visa inlägg
    haha aa de e ju sant

    Sen alltid bra att ha med sig lite tejp eller buntband, vet det av egen erfarenhet
    Ejtejp och ståltråd bör alltid ingå.

  14. #14
    Nja slöa 50cc fyrtakt var inte så morderna när det gäller motorn har själv haft en cb50 från 1972 och den var inte morderna alls. Dom enda japanerna som var morderna var ju mb,k50 samt fs1 resten var ju skit suzuki m12 ska vi inte enns prata om.

  15. #15

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Emil-94 Visa inlägg
    Nja slöa 50cc fyrtakt var inte så morderna när det gäller motorn har själv haft en cb50 från 1972 och den var inte morderna alls. Dom enda japanerna som var morderna var ju mb,k50 samt fs1 resten var ju skit suzuki m12 ska vi inte enns prata om.
    Har egentligen funnits en enda MOPED i äldre tider som var 4t, Ducati, och det var på 50/60-talet. Alltså innan det allra senaste åren. CB50 var en lätt MC.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    Har egentligen funnits en enda MOPED i äldre tider som var 4t, Ducati, och det var på 50/60-talet. Alltså innan det allra senaste åren. CB50 var en lätt MC.
    Nja fanns ett svenskt företag som sålde cb50 typade som mopeder därav en av dom jag hade.

  17. #17

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Emil-94 Visa inlägg
    Nja fanns ett svenskt företag som sålde cb50 typade som mopeder därav en av dom jag hade.
    Det där måste ha vart ett unikum. Hur sjutton lyckades dem? TSV var verkligen inga dunungar att hållas med.

  18. #18
    Jag vet inte men det är samma med ks100 dom typades med lättade grejor sen när dom skulle säljas sattes det på rejälare grejor.

  19. #19

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Emil-94 Visa inlägg
    Jag vet inte men det är samma med ks100 dom typades med lättade grejor sen när dom skulle säljas sattes det på rejälare grejor.
    KS100 är exakt samma som KS50, men annan motor, KS50 är egentligen en nerstrypt lätt MC från allra första början, och som gjorde över 100 knyck orörd i tysk version. Finns ju som både luft och vattenkyld, 50, 80, 100 cc, och i ett otal versioner.
    Men som enligt Sveriges stelbenta normer på grund av tyngden var en av de slöaste mopparna som fanns i originalskick.

    Skulle tippa på att den fortfarande produceras där borta i Kina, dit varumärket såldes.....

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Skåningen Visa inlägg
    KS100 är exakt samma som KS50, men annan motor, KS50 är egentligen en nerstrypt lätt MC från allra första början, och som gjorde över 100 knyck orörd i tysk version. Finns ju som både luft och vattenkyld, 50, 80, 100 cc, och i ett otal versioner.
    Men som enligt Sveriges stelbenta normer på grund av tyngden var en av de slöaste mopparna som fanns i originalskick.

    Skulle tippa på att den fortfarande produceras där borta i Kina, dit varumärket såldes.....
    Nja kan diskuteras där då ks100 har rejälare gaffel, andra stötdämparen, tanken är annat utformad på en ks100 samt en rejälare lykta. Ks50n gjorde inte över 100knyck i tysklan samt nederländerna dom gjorde cirka 65km/h med 2,9hk cylindern samt 80km/h med 6,9hästarn med 19bing samt 5växlade.

  21. #21

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Emil-94 Visa inlägg
    Nja kan diskuteras där då ks100 har rejälare gaffel, andra stötdämparen, tanken är annat utformad på en ks100 samt en rejälare lykta. Ks50n gjorde inte över 100knyck i tysklan samt nederländerna dom gjorde cirka 65km/h med 2,9hk cylindern samt 80km/h med 6,9hästarn med 19bing samt 5växlade.
    Du kanske har rätt, men på det hela är dappen tämligen lika i chassiet. KS100 gjordes ju inte i så värst många år, och faktum är att det finns några i svenska papper. Den 5växlade motorn är ju idag ganska eftertraktad att hänga på svenska trimmisar med.... jag menar att K100.an är ytterst lik och kunde lura en polis långa vägar. Synd bara att märket dog så tidigt.
    Hur som helst så är äkta KS100 jävulusiskt dyra att köpa idag. Även tidiga KS50 börjar bli kännbart dyra.

    Tråden har gått way OT nu så nu skippar vi OT-snacket.
    Senast redigerat av Skåningen den 2010-06-10 klockan 01:29.

  22. #22

  23. #23

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Detta ska man göra varje gång innan man kör... haha visst tråden kanske hjälper någon, men enligt tråden borde jag ha dött förlängesen
    Finns många noobs här, och fler kommer det, som kommer att få nytta av den. Vi gamla rävar tar detta för givet men det är aldrig fel att påminna nybörjarna om vikten av detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in