-
2010-06-01, 22:45 #1
Så här säkerhetstestar du din moped.
låt oss ta alla safety issues i denna tråden och hur du förebygger skador, mm. på ett enkelt men effektivt sätt.
t.ex. hur man kollar sin moppe på frågan lager, däck kedja, mm med regelbundna mellanrum.
Offroad/SM:
Palla upp din moppe på en crossbock, pall eller nånting så den går fri från marken.
Gå fram till gaffel ryck på hjulet i sidled och känn efter lagerglapp, för att sedan känna på styrlagret, går lagren mjukt o fint? Gå ner på knä och ta tag i nedre gaffelbenen, ryck och känn efter om det finns glapp i styrlagrena. Glapp här kan leda till wobbel och orsaka i värsta fall en dödsolycka
Rulla på däcket, titta om du ser främmande föremål i däcket (glas, spik, eller sprickor efter sådant), känn på bromsen att den är OK och tar stumt o fint, kika på bromsklossarna hur dem ser ut.
Ser allt bra ut och allt fungerar bra? bra. Om inte: Se till att justera/reparera det omgående, då fel här påverkar fordonets säkerhet mycket allvarligt.
Då går vi bakåt, titta på ramen hur den ser ut, ser allt ut som det skall?
sedan går vi bakåt. Dra i vaggan i sidled och känn på vaggbussningarna, vaggan skall kännas stum i sidled.
Sedan kollar du bakhjul, broms o det precis som fram. Sedan kollar du kedja och drev. skall ha ett slack på 1-2 cm upp o ner, OK. Så långt är allt helt o fint. Om inte, läge att låta moppen stå och fixa detta, då även detta ka ge moppen mycket stor påverkan och för glapp eller för sänd kedja sliter drev och kedja onormalt.
Nu tar vi och kollar kommunikationsgrejerna på moppen, det vill säga tuta, ljus, mm.
-att bromsljuset fungerar både med främre och bakre broms.
-kontrollera att alla blinkers fungerar bra.
-kolla tutan att den fungerar.
-i förekommande fall dra igång motorn och kolla att halv o heljus samt bakljus fungerar som det skall.
-har du helljustuta, kolla att den fungerar som det skall.
nu kommer det dags att kolla om moppen spårar riktigt, detta är extra viktigt om du trimmat hårt eller kör hyper.
dra en 10m lång rak linje om möjligt, styr rakt på den med framhjulet, kontrollera att bakhjulet följer på linjen.
Har du inte möjlighet till detta, be en kompis ställa sig på knä och titta medans du rullar mopeden rakt mot din kompis.
Om inte, justera kedjesträckarna.
Gör detta med om du bytt kedja och drev eller justerat kedjan
Det kan vara mycket bra att då o då göra den här kollen så du vet med dig att din moppe är 100% i skick, då polisen gör denna kollen med och du troligen kommer lindrigare undan om allt är OK. OK, inte spårningsprovet men väl trafikkontrollen.
Kom ihåg att din offroad/SM inte är något annat än en liten motorcykel och att du vinner på att göra denna MC-kontroll lite då o då.
En koll på däckstrycket med jämna mellanrum skonar både däcken, sparar bensinpengar och ger korrekt väghållning i kritiska lägen.
Många små tips på hur du får en säkrare offroad-moppe.
Scooter:
Som ovan, med följande undantag:
Ställ den på centralstödet, och be en kompis sätta sig på mopeden långt bak, kontrollera styrlagren (mycket vanligt med glappa lager på scooters!!) kontrollera hjullager och bromsen, kontrollera fälgen på sprickor och andra skador.
kontrollera att motor/variatorn att den sitter stumt i bussningarna i sidled.
för att sedan rycka i bakhjulet, om möjligt och du ser att kolla bromsklossarnas skick, gör detta.
givetvis att kolla bultar, skruv, mm lite då o då så allt sitter fast (gäller båda) , finns inget mer irriterande än att drälla skruv.
Nu allmänt:
Ett mycket bra tillbehör att ha med sig är ett litet första hjälpen avsedd för moppar o MC, du vet aldrig när den kommer till pass.
ha med en uppsättning basverktyg, en moppe är en maskin, och maskiner har en benägenhet att paja när man minst så önskar, och få ett retfullt stopp på grund av att något gått sönder långt hemifrån är mycket svordomsframkallande.
Använd skallens insida i trafiken, lita aldrig på bilisterna, och ha alltid i tanken att oavsett vem som har rätt så är det du som slår dig mest om det sker något. Din hälsa är viktigare än att du gjorde/har rätt i trafiken.Senast redigerat av Skåningen den 2010-06-02 klockan 01:44.
-
2010-06-03, 22:17 #2
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- stockholm
- Inlägg
- 16
vad rekomenderas som ''basverktyg''?
-
2010-06-03, 22:39 #3
-
2010-06-03, 22:42 #4
-
2010-06-04, 22:24 #5
- Reg.datum
- May 2007
- Ort
- älvängen
- Inlägg
- 436
-
2010-06-05, 23:56 #6
mycket bra guid tycker jag, men för att göra denna bättre skulle du kunna förklara lite mer vilka delar man ska rycka i och tex vad bromsklossar är osv för det är mestadels dom som inte är så inne i mopeder som behöver dehär
-
2010-06-06, 19:44 #7
-
2010-06-06, 21:41 #8Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-06-06, 22:35 #9
-
2010-06-06, 22:38 #10Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-06-06, 22:44 #11
-
2010-06-06, 22:46 #12
-
2010-06-06, 22:49 #13
-
2010-06-07, 19:33 #14
Nja slöa 50cc fyrtakt var inte så morderna när det gäller motorn har själv haft en cb50 från 1972 och den var inte morderna alls. Dom enda japanerna som var morderna var ju mb,k50 samt fs1 resten var ju skit suzuki m12 ska vi inte enns prata om.
-
2010-06-08, 00:30 #15
-
2010-06-08, 07:30 #16
-
2010-06-08, 18:15 #17
-
2010-06-08, 20:31 #18
Jag vet inte men det är samma med ks100 dom typades med lättade grejor sen när dom skulle säljas sattes det på rejälare grejor.
-
2010-06-08, 20:34 #19
KS100 är exakt samma som KS50, men annan motor, KS50 är egentligen en nerstrypt lätt MC från allra första början, och som gjorde över 100 knyck orörd i tysk version. Finns ju som både luft och vattenkyld, 50, 80, 100 cc, och i ett otal versioner.
Men som enligt Sveriges stelbenta normer på grund av tyngden var en av de slöaste mopparna som fanns i originalskick.
Skulle tippa på att den fortfarande produceras där borta i Kina, dit varumärket såldes.....
-
2010-06-08, 21:18 #20
Nja kan diskuteras där då ks100 har rejälare gaffel, andra stötdämparen, tanken är annat utformad på en ks100 samt en rejälare lykta. Ks50n gjorde inte över 100knyck i tysklan samt nederländerna dom gjorde cirka 65km/h med 2,9hk cylindern samt 80km/h med 6,9hästarn med 19bing samt 5växlade.
-
2010-06-08, 21:27 #21
Du kanske har rätt, men på det hela är dappen tämligen lika i chassiet. KS100 gjordes ju inte i så värst många år, och faktum är att det finns några i svenska papper. Den 5växlade motorn är ju idag ganska eftertraktad att hänga på svenska trimmisar med.... jag menar att K100.an är ytterst lik och kunde lura en polis långa vägar. Synd bara att märket dog så tidigt.
Hur som helst så är äkta KS100 jävulusiskt dyra att köpa idag. Även tidiga KS50 börjar bli kännbart dyra.
Tråden har gått way OT nu så nu skippar vi OT-snacket.Senast redigerat av Skåningen den 2010-06-10 klockan 01:29.
-
2010-06-15, 01:10 #22
Detta ska man göra varje gång innan man kör... haha visst tråden kanske hjälper någon, men enligt tråden borde jag ha dött förlängesen
-
2010-06-15, 10:30 #23