-
2010-12-30, 05:04 #1
fixa axxet original!!!!???
hej tänkte fixa axxet på min aerox. den får bara gå i 45 men vill att den ska axxa bättre. tänkte byta ttryck fjäder men hur många kg eller % ska den vara på?
-
2010-12-30, 08:27 #2
Du kommer inte få nå bättre axx av de. Du får inte trimma för mor och far anar jag?
-
2010-12-30, 08:54 #3
jo, men ska besiktiga den... efter det vill jag få den så att den axxar ifrån en aprilia original
-
2010-12-30, 13:09 #4
Hur menar du med original? Alltså, sportluft? Större fögge? vikter?
Och sen så får du ge tillbaka mina pengar
-
2010-12-30, 14:32 #5
Vad har du bytt i motorn? Är den original?
isf så ska du inte byta tryckfjäder om nu remmen konstigt nog slirar, då kan du byta tryckfjäder till en lite starkare.
Vill du att moppen bara ska gå i 45km/h, 52km/h får den faktist gå i innan du åker dit, så lär det bara och va och byta drevningen till en med högre RF.
-
2010-12-30, 15:01 #6
är fortfarande i thailand.... kom hit om det är så bråttom då.
nee men vill att den ska axxa bättre aerox axx är så segt original. vill den får max gå i 52.
-
2010-12-30, 15:34 #7
-
2010-12-30, 15:39 #8
Det är nog kopplingsfjädrarna i kopplingen du menar och inte tryckfjädern?
Tryckfjäderns huvudsakliga uppgift är att hålla variatorremmen spänd
Hårdare kopplingsfjädrar - gör att varvtalet måste vara högre innan kopplingen greppar in och börjar driva bakhjulet
Men för hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet
Mjukare kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan kopplingen greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start
För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingen slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och remmen när du t.e.x. står och vänta på grönt ljus
Kopplingsfjädrar (1500rpm) brukar funka bra på avstrypta och otrimmade scootrar
Har du trimmat din scooter med större cylinder kan det vara lämpligt att använda hårdare fjädrar
Sammanfattning
Kopplingsfjädrarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpig
Man får inte ett högre varvtal när man KÖR med hårdare fjädrar utan man får högre varvtal INNAN moppen "drar iväg
Vilket ger/upplevs som bättre axx
Det är enkelt att byta kopplingsfjädrar