Ämne: Orklös Mt5 HJÄLP!!!
-
2011-01-03, 01:49 #1
Orklös Mt5 HJÄLP!!!
Hejsan jag har en Mt5 med en 5,5 cylinder orginal förgasare med ett 85 munstycke samt orginal insug, sportfilter
det är så att den orkar nästan ingenting när man ska iväg, man får typ "hålla" in kopplingen en bit för att den ska få kraft att kunna sticka iväg (typ slira)
sitter helt nya lameller på den , Packboxarna är hela
den var lika orklös när den var orginal visserligen med 85 i munstycke, om man struntar i att hålla in kopplingen en bit när man ska iväg så är det precis på gränsen att den dör o arbetar sig sen uppåt alltså med andra ord jävligt orklös
kan tillägga att den startar på Första kicken!
vad är fel?? blir så trött på den
-
2011-01-03, 01:50 #2
-
2011-01-03, 02:50 #3
-
2011-01-03, 02:56 #4
-
2011-01-03, 13:01 #5
Är den rätt bestyckad ? Inte för att mt är så känsliga, men ändå!
Sen så kan du prova sota ur röret
Kolla hur cyllen och kolven mår!
Har den varit mera trimmad förut ? Kolla om den är fuckodrevad!
Kör du på org rör eller ? Jag skulle byta det till ett Jamacol eller Luhao!
Ut och kolla dom där nu ^^
-
2011-01-03, 14:01 #6
jag kan inget om Mt5:or men det låter som du har ett för litet munstycke. testa med ett större
runt 90-100
-
2011-01-03, 14:11 #7
jag vet inte detMunstycket som sitter i nu är 85 och har varit det när den var orginal o den gick skit som orginal då med, köpte moppen i tro om jag skulle hitta felet
Kolv O cylinder är Helt nytt, Drevningen är 13/45 så det ska inte vara några problem då jag anser det som en lagom drevning, Jag kör på ett Luhao Rör
kan tillägga att Mopeden dör om jag Chokar den när den blivit varm
är det för stort munstycke eller?
Min gamla Mt5 jag hade för 4år sen hade Ochså 5,5hk cylinder o Luhao rör o 13/45 o den var inte som denna
-
2011-01-03, 14:12 #8
-
2011-01-03, 14:56 #9
Hm... Jag chansar på felbestyckning! För om han körde på 85 original som så byte du cylle(visst, en org cylle som är portad) men du måste ju ändå byta munstycke! Så bestycka om den och ställa nålen rätt!
-
2011-01-03, 15:44 #10
Cylindern som satt där innan var Helt orginal Helt orörd
Och nu sitter det en 5,5hk cylle.
Nålen står i mitten nu, ska jag prova byta till mindre munstycke ?? då jag testade att ta bort luftfiltret o den gick lite bättre då tyckte jag,
Förgasaren har börjat flöda över nu, gissar på Flottören ?
-
2011-01-03, 18:41 #11
Om den gick bättre om du tog bort luftfiltret så är det förstort munstycke in! But till mindre och se hur den går!
Sen att den överflödar tyder på att flöttor nålen hänger sig och att den inte glider rätt i spåret! Smörj in den med 5/56 så ska du se att den kommer funka! Annars knacka på flottör skålen lite lätt så kanske den hamnar rätt!
-
2011-01-03, 19:51 #12
Okej , ja jag tyckte att den var lite piggare när jag tog bort luftfiltret,ska beställa hem mindre Munstycken och testa
orginal är 55 på mt5 så kanske ska testa mellan 60-70 ?
jag knackade rätt många gånger o det slutade men började efter drygt 2 minuter igen men ska testa smörja in den
Tack så länge!!
-
2011-01-03, 19:58 #13
Jo, jag tror jag körde på typ 75 med min men min mt var fuckt up! Men runt där skulle jag tro!
Sen plocka ner föggen i delar och smörj den mår den ju bara bra av ^^
Säg till om du behöver mer hjälp bara!
-
2011-01-03, 20:04 #14
Okej, körde du Orginal setup då ?
har precis haft nere Hele föggen i delar o Rengjort den, legat i bensinbad i 2 timmarså ska smörja Flottörnålen med
Jadå jag hör av mig om jag inte får rätt på möget
-
2011-01-03, 20:10 #15
Hahah, min hade en sönderknullad org cylle som gick som en 5,5, Jamacol rör, 19 mm fögge, inget luftfilter och random drevning hela tin ^^ MIn gick runt 60 och jag hade nog 75 i munstycke. Hahah, bra det! Den borde gå fint då ^^
-
2011-01-06, 16:27 #16
Hej igen Gillo och alla Andra!
Jag bytade munstycket idag från 85 till 66, och jag tycker att den går lite bättre än vad den gjorde när jag hade 85i men hur jag än ställer Luftskruven så är tändstiftet Grå/vit
och den vill gärna dö på Fullgas nu..
är det för litet munstycke?
jag märkte också idag när jag skulle kolla Trottelnålen och där satt inget klips som stoppar nålen från att åka upp, själva "justeringsklipset" finns där men inget stoppklips
det jag menar är den lilla "plåtbiten" som är vikt som ett W o stoppar nålen från att röra på sig! det är den som saknas
är det något viktigt?
-
2011-01-06, 16:44 #17
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Huddinge
- Inlägg
- 102
Ja dör den på fullgas är munstycket för litet.
-
2011-01-06, 16:50 #18
Okej, Tack så mycket
Jobbigt att hitta det rätta munstycket
-
2011-01-07, 23:11 #19
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Helsingborg
- Inlägg
- 32
Hade nog hjälpt lite med en film då man kan avgöra lite lättare om man hör/ser ser hur den beter sig
-
2011-01-07, 23:37 #20
-
2011-01-14, 16:36 #21
Hej igen!
jag har labbat med en massa olika munstycken och Moppen går bäst med 85 som satt i från början,
dock är den lika "orklös" minsta lilla backe /upphöjning så sackar den ner,
vet inte vad felet är, har aldrig kört en orginal Mt5 så kan tyvärr inte jämföra ,
men sitter iaf ORG insug o förgasare, men tror inte att en org Mt5 är så orklös :/
-
2011-01-14, 17:15 #22
är insuget pluggat ? borde inte vara de men de finns väl alltid nån där ute som inte tar bort sånna saker
inte säker på ifall de kan vara därför den är svag men de är nåt att kolla iaf.
-
2011-01-14, 20:07 #23
-
2011-01-14, 20:17 #24
Prova ett montera ett ostrypt insug då (runt 16-17mm tror jag dom är på) och se om de blir någon skillnad. Om du kan få tag i ett vill säga..
Hade en fs1a med org. insug (6,5mm), den gick inte igång med 16,5 förgasare och 60cc, men med org. cyllen så gick den klockrent.
Så de kanske kanse är insuget som spökar
-
2011-01-14, 20:28 #25
Hmm okej
får se om jag kan få tag på ett annars får jag borra/slipa upp de jag har nu
-
2011-01-14, 22:03 #26
-
2011-01-14, 23:48 #27
Okej Gillo , Kröken är Sprillans ny så
men kan slutdämparen vara problemet ?
-
2011-01-15, 00:49 #28
- Reg.datum
- Jun 2010
- Ort
- Helsingborg
- Inlägg
- 32
Skulle inte tro på röret. Men jag har en känsla av att det är ditt insug. Känns som att den måste ha bra mycket mer luft till den setupen.
-
2011-01-15, 12:25 #29
-
2011-01-15, 14:44 #30