Moppen rör på sig utan att jag gasar! PROBLEM LÖST!

Har fått ett problem med moppen, när man kickat igång den och låter den "värmas" upp lite innan man ska köra så börjar den gå framåt utan att man rör gasen. Även när motorn är varm så gör den detta. Den får inte tjuvluft och gasvajern har inte "hängt" sig. Kan det vara något med kopplingen? Tacksam för svar.
    Senast redigerat av DT_kungen den 2011-01-04 klockan 16:22.

rör den sig lite för fort eller mkt ? om det är lite så kan chocken vara fel.
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

Citat Ursprungligen postat av DT_kungen Visa inlägg
    Har fått ett problem med moppen, när man kickat igång den och låter den "värmas" upp lite innan man ska köra så börjar den gå framåt utan att man rör gasen. Även när motorn är varm så gör den detta. Den får inte tjuvluft och gasvajern har inte "hängt" sig. Kan det vara något med kopplingen? Tacksam för svar.
    Om du inte har för hög tomgång (kan vara choken..) så har du för mjuka kopplingsfjädrar eller så kan en eller flera kopplingsfjädrar gått av.

http://www.youtube.com/watch?v=8yv_g52Yz5I
    Lite tips iofs en "racingkoppling" men det finns läsbart i informationen till klippet

tack för snabba svar jag har ett kundo effektrör (högvarvigt) och 15% kopplingsfjädrar och andra vikter men har även 30% & 50% kopplingsfjädrar liggandes, vilket passar bäst till min setup?

tack för snabba svar jag har ett kundo effektrör (högvarvigt) och 15% kopplingsfjädrar och andra vikter men har även 30% & 50% kopplingsfjädrar liggandes, vilket passar bäst till min setup?
    Du måste testa dig fram det är enkelt att byta kopplingsfjädrar så börja med 15% och kolla om axxet känns slött och starten blir släpig om så är fallet byt till hårdare.

Samma gäller för variatorvikterna du måste testa dig fram
    Testkörning på slätt underlag
    Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
    En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
    Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid
    Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt då till tyngre vikter.
    Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"
    Använd de vikter som gav bäst tider!

Sedan får du kolla på tryckfjädern
    Testkörning uppförsbacke
    Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
    Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
    Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
    Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
    Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om "Testkörning slätt")

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.

Eller så får du lita på att någon på detta forum kan "gissa" rätt variatorvikter tryckfjäder och kopplingsfjädrar
    Senast redigerat av HasSse666 den 2011-01-03 klockan 19:25.

ok tack för bra svar, ska prova 30% fjädrarna imorgon för jag har 15% nu

satte på 30% fjädrarna idag men blev ingen skillnad så googlade runt lite och hittade att det kunde vara att kopplingsklockan var för liten så kopplingen låg i hela tiden.
    Så jag bytade till en annan klocka som jag hade liggandes och problemet försvann

satte på 30% fjädrarna idag men blev ingen skillnad så googlade runt lite och hittade att det kunde vara att kopplingsklockan var för liten så kopplingen låg i hela tiden.
    Så jag bytade till en annan klocka som jag hade liggandes och problemet försvann
    Krympte originalklockan.... eller glömde du nämna att du bytt klocka

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in