-
2011-01-18, 18:46 #61
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
-
2011-01-18, 18:47 #62
-
2011-01-18, 18:49 #63
-
2011-01-18, 18:51 #64
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Lockryd
- Inlägg
- 1 160
-
2011-01-18, 18:54 #65
-
2011-01-18, 18:54 #66
hur mycket man lär sig beror väldigt mycket på hur mycket man kan sen innan och viljan att lära sig faktiskt
t.ex jag har nog bara lärt mig hur man tjuvkopplar en bil (typ iaf) xD men många i min klass visste knappt vad en skruvmejsel var för något innan och kan nu betydligt mer
-
2011-01-18, 18:59 #67
-
2011-01-18, 19:00 #68
-
2011-01-18, 19:01 #69
-
2011-01-18, 19:03 #70
-
2011-01-18, 19:05 #71
-
2011-01-18, 19:12 #72
-
2011-01-18, 19:17 #73
-
2011-01-18, 19:22 #74
Går själv fordonsprogrammet med inriktning flygteknik i Ljungbyhed. Enligt mig är det helt underbart, mecka med stridsflygplan och läsa sånt man är intresserad av.
Ganska slappt i början när man går igenom grunderna fast det är väl inte lika lätt sen när man kommer in i elsystem och avionik i flygplanen..
Sen underlättar det väldigt mycket om man är intresserad av det man väljer också.
-
2011-01-18, 19:27 #75
Flygmek. våra kurser redan på gymnasienivå står sig högt över de vanliga fordonskurserna.
Liten kuriosa men man undrar ju vad det är för skillnad på en utbildning där elever balanserar däck och lär sig halvtaskiga fordonsgrunder gentemot en utbildning där det låter de något duktigare eleverna få balansera motorer vars värde är på ca. 60 miljoner kronor styck...
-
2011-01-18, 19:29 #76
-
2011-01-18, 19:35 #77
-
2011-01-18, 19:36 #78
-
2011-01-18, 19:40 #79
Yepp, dock är det mek. på denna utbildning vilket innebär att jag kommer läsa vidare i Västerås.
Dom har ju även Flygtekniker i Västerås på gymnasienivå som ni har men där är det ytterst fåtal som går ut med godkända moduler, bättre går det för de som läser det ett år efter gymnasiet istället och det är oftast folk från hela Sverige som söker dit bara för att den har alltid varit bra.
-
2011-01-18, 19:42 #80
-
2011-01-18, 19:48 #81
7 - 16.00, har praktiserat där nu snart 2 år. Nedskärningar har det ju varit inom flygbranschen i Sverige och det är ju en bransch där det gäller att känna rätt kontakter och visa framfötterna hela tiden.
Om vi tar Flygtekniker utbildningen i Västerås så är det den näst högst rankade tekniker utbildningen i världen, den enda som ligger före är Rymdteknik (NASA).
När du har gått den kan du jobba i stort sätt med vad du vill inom fordon bara för att utbildningen klassas så högt. Det flesta t.e.x som jobbar i ett F1 stall har en flygteknisk bakgrund.
-
2011-01-18, 20:04 #82
- Reg.datum
- Sep 2007
- Ort
- Göteborg
- Inlägg
- 172
Känns som många tror att vi som går fordon är lata inkompetenta bönder. Själv läser jag till karosseritekniker, bilplåtslagare alltså, på Mtg i Göteborg. Det är en seriös skola, inget slappt alls faktiskt. 3 dagar i veckan är det vanliga ämnen och 2 dagar i veckan är vi i verkstan (De som går personvagn och lastvagn har bara en verkstadsdag i veckan.). Sen har vi en hel del praktik och i tvåan och trean får man betalt om man är godkänd i alla ämnen.
-
2011-01-18, 20:14 #83
Kan förstå att det är mer "kunniga" som går flygteknik då det är en helt annan linje nästan enligt mig ilf. Men klart är ju meck på det också så räknas väll som "fordon" eller vad man ska sega.
Sen får man lära sig kränga däck i början av 1an som första jobb typ som vi brukar kalla det för "skit göra" i 1an. 2an får man göra mycket mer arbeten som kamrems byten motor byten mm. I våran klass håller vi även på med ett gammalt Volvo P1800 projekt som det ska sättas i en v8a med fet turbo mm. Så dina däck kan du balansera nån annan stans.
Men är som alla skriver många kommer in på fordon då de inte kommer in nån annan stans och det är sjukt tråkigt...
men annars är det grymt kul! du har även ofta användning för värkstan på fritiden speciellt om du har eget. Perfekt om man har nån motor sport som behöver mycket skruvande!Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!
-
2011-01-18, 20:23 #84
Lange; Du går flygmek? Valde du det som linje eller fick du gå fordon och sedan välja flygmek i 2;an? Verkar otroligt intressant.
Yoohan; Haha, " svårt att byta kamrem " tror inte du klarar byta kamrem på t.ex. en modern Audi, du snackar så mycket skit att det flyger ut genom öronen...Ursprungligen postat av Sogat
-
2011-01-18, 20:32 #85
-
2011-01-18, 20:42 #86
Förstår inte varför alla tror att dem som går på fordon är efterblivna? Jag tänkte också så innan jag började där och tänkte väll första dan, vad är det här för jävla volvoraggare!
Men dom är väll som andra bara att dem ägnar sej åt andra saker!
(menar då typ, annan musik, annan "klädstil" o.s.v) Jag trivs jättebra på fordon och med dem klasskamraterna som jag har! Tycker att om du är intresserad av bilar etc så ska du gå fordon!
Du behöver inte kunna så mycket innan, man lär sej jättemycket även om man kan en hel del innan!
-
2011-01-18, 21:06 #87
Kan någon berätta hur det är? Allså vad man gör på ettan,tvåan,trean? + när är det man väljer inriktining? Ska nog välja personbil
-
2011-01-18, 21:14 #88
-
2011-01-18, 21:30 #89
Orlika men oftast ganska lika.
1an grunderna teoretiskt sen när man börjar kunna det så får man vara ganska mycket i värkstan. Minst hade vi verksta 6timmar per vecka.
2an mycket värkstad och 2dagar praktik i veckan efter ett halvår (efter julen).
3an praktik ca 3-4 dagar i veckan.
Är så vi har det och bor u i Sth län så är nog ganska liknande i Sth. Inte så mycket pluggande till prov villken jag bara tycker är skönt. Sen efter 1an kan du ju läsa till matte B , Engelska B , disel teknik mm!.Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!
-
2011-01-18, 22:26 #90