Sidan 3 av 4 Första 1234 Sista
    Citat Ursprungligen postat av RAMI Visa inlägg
    Som vad?
    Hur man byter kamrem, fruktansvärt avancerade grejer.

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Hur man byter kamrem, fruktansvärt avancerade grejer.
    -.- va du ironisk?

Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    -.- va du ironisk?
    Hahaha ja.
    Dessutom känner jag ingen, som gått eller går fordon, som kan byta kamrem på någon bil(Äldre volvomotorer är ett undantag). Men jag har andra kompisar som går teknik, natur, bygg och industri som kan det. Helt sjukt nu när man tänker på det.

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Hahaha ja.
    Dessutom känner jag ingen, som gått eller går fordon, som kan byta kamrem på någon bil(740 är ett undantag). Men jag har andra kompisar som går teknik, natur, bygg och industri som kan det. Helt sjukt nu när man tänker på det.
    Då måste dina "fordons" polare vara efterblivna. Och tror inte det är så vanligt att någon som går natur kan det . Kanske på en gammal 740 8v. men fan inte på en modern bil..
    Garagego suger. Tack för ett nytt mnf!

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Hahaha ja.
    Dessutom känner jag ingen, som gått eller går fordon, som kan byta kamrem på någon bil(740 är ett undantag). Men jag har andra kompisar som går teknik, natur, bygg och industri som kan det. Helt sjukt nu när man tänker på det.
    hur mycket man lär sig beror väldigt mycket på hur mycket man kan sen innan och viljan att lära sig faktiskt t.ex jag har nog bara lärt mig hur man tjuvkopplar en bil (typ iaf) xD men många i min klass visste knappt vad en skruvmejsel var för något innan och kan nu betydligt mer

hur mycket man lär sig beror väldigt mycket på hur mycket man kan sen innan och viljan att lära sig faktiskt t.ex jag har nog bara lärt mig hur man tjuvkopplar en bil (typ iaf) xD men många i min klass visste knappt vad en skruvmejsel var för något innan och kan nu betydligt mer
    Detta förklarar hur mycket inkompetens det finns på dessa linjer.

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Går du fordon??

Citat Ursprungligen postat av ciaoroxx Visa inlägg
    Går du fordon??
    Fordonsrelaterat svar ja

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    jag hoppas nu att du syftar på att lärarna mest? (även om min klass itne precis är blivande raketforskare precis)

jag hoppas nu att du syftar på att lärarna mest? (även om min klass itne precis är blivande raketforskare precis)
    Det är både lärare och elever.

Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Det är både lärare och elever.
    visst finns det skumma/inavlade/efterblivna typer, vill dock påstå att 80% på min skola är normala människor som man lika gärna kan se på någon annan linje

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Fordonsrelaterat svar ja
    Personbilsteknik eller vad menar du med "relaterat"??

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Går själv fordonsprogrammet med inriktning flygteknik i Ljungbyhed. Enligt mig är det helt underbart, mecka med stridsflygplan och läsa sånt man är intresserad av.
    Ganska slappt i början när man går igenom grunderna fast det är väl inte lika lätt sen när man kommer in i elsystem och avionik i flygplanen..
    Sen underlättar det väldigt mycket om man är intresserad av det man väljer också.

Citat Ursprungligen postat av ciaoroxx Visa inlägg
    Personbilsteknik eller vad menar du med "relaterat"??
    Flygmek. våra kurser redan på gymnasienivå står sig högt över de vanliga fordonskurserna.
    Liten kuriosa men man undrar ju vad det är för skillnad på en utbildning där elever balanserar däck och lär sig halvtaskiga fordonsgrunder gentemot en utbildning där det låter de något duktigare eleverna få balansera motorer vars värde är på ca. 60 miljoner kronor styck...

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Flygmek. våra kurser redan på gymnasienivå står sig högt över de vanliga fordonskurserna.
    Liten kuriosa men man undrar ju vad det är för skillnad på en utbildning där elever balanserar däck och lär sig halvtaskiga fordonsgrunder gentemot en utbildning där det låter de något duktigare eleverna få balansera motorer vars värde är på ca. 60 miljoner kronor styck...
    Helt rätt, fast fördelen iallafall här på flygteknik i Ljungbyhed är att vi börjar att mecka lite med bilar och så innan vi går över till flygplanen. Så lär man sig alltid lite extra.

Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Helt rätt, fast fördelen iallafall här på flygteknik i Ljungbyhed är att vi börjar att mecka lite med bilar och så innan vi går över till flygplanen. Så lär man sig alltid lite extra.
    Fördelen är att vi är på Arlanda från start och är knutna till fyra stycken företag vid namn Patria Helicopters, Priority Aero Maintenance, ST Aerospace Solutions och jag själv är på SAS Technical Services och skruvar MD80, 737, Airbus 320, 330, 340.

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Fördelen är att vi är på Arlanda från start och är knutna till fyra stycken företag vid namn Patria Helicopters, Priority Aero Maintenance, ST Aerospace Solutions och jag själv är på SAS Technical Services och skruvar MD80, 737, Airbus 320, 330, 340.
    Gött! Går ni igenom helikoptermodulerna också?

Citat Ursprungligen postat av HEDIN Visa inlägg
    Gött! Går ni igenom helikoptermodulerna också?
    Yepp, dock är det mek. på denna utbildning vilket innebär att jag kommer läsa vidare i Västerås.
    Dom har ju även Flygtekniker i Västerås på gymnasienivå som ni har men där är det ytterst fåtal som går ut med godkända moduler, bättre går det för de som läser det ett år efter gymnasiet istället och det är oftast folk från hela Sverige som söker dit bara för att den har alltid varit bra.

Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Hur är arbetstider och sånt sen om du skulle få jobb inom något företag? Kommer det bli vid nån flygplats hela tiden då eller?

Citat Ursprungligen postat av Edde Visa inlägg
    Hur är arbetstider och sånt sen om du skulle få jobb inom något företag? Kommer det bli vid nån flygplats hela tiden då eller?
    7 - 16.00, har praktiserat där nu snart 2 år. Nedskärningar har det ju varit inom flygbranschen i Sverige och det är ju en bransch där det gäller att känna rätt kontakter och visa framfötterna hela tiden.
    Om vi tar Flygtekniker utbildningen i Västerås så är det den näst högst rankade tekniker utbildningen i världen, den enda som ligger före är Rymdteknik (NASA).
    När du har gått den kan du jobba i stort sätt med vad du vill inom fordon bara för att utbildningen klassas så högt. Det flesta t.e.x som jobbar i ett F1 stall har en flygteknisk bakgrund.

Känns som många tror att vi som går fordon är lata inkompetenta bönder. Själv läser jag till karosseritekniker, bilplåtslagare alltså, på Mtg i Göteborg. Det är en seriös skola, inget slappt alls faktiskt. 3 dagar i veckan är det vanliga ämnen och 2 dagar i veckan är vi i verkstan (De som går personvagn och lastvagn har bara en verkstadsdag i veckan.). Sen har vi en hel del praktik och i tvåan och trean får man betalt om man är godkänd i alla ämnen.

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Kan förstå att det är mer "kunniga" som går flygteknik då det är en helt annan linje nästan enligt mig ilf. Men klart är ju meck på det också så räknas väll som "fordon" eller vad man ska sega.
    Sen får man lära sig kränga däck i början av 1an som första jobb typ som vi brukar kalla det för "skit göra" i 1an. 2an får man göra mycket mer arbeten som kamrems byten motor byten mm. I våran klass håller vi även på med ett gammalt Volvo P1800 projekt som det ska sättas i en v8a med fet turbo mm. Så dina däck kan du balansera nån annan stans.
    Men är som alla skriver många kommer in på fordon då de inte kommer in nån annan stans och det är sjukt tråkigt...
    men annars är det grymt kul! du har även ofta användning för värkstan på fritiden speciellt om du har eget. Perfekt om man har nån motor sport som behöver mycket skruvande!

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Lange; Du går flygmek? Valde du det som linje eller fick du gå fordon och sedan välja flygmek i 2;an? Verkar otroligt intressant.

Yoohan; Haha, " svårt att byta kamrem " tror inte du klarar byta kamrem på t.ex. en modern Audi, du snackar så mycket skit att det flyger ut genom öronen...
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Lange; Du går flygmek? Valde du det som linje eller fick du gå fordon och sedan välja flygmek i 2;an? Verkar otroligt intressant.

Yoohan; Haha, " svårt att byta kamrem " tror inte du klarar byta kamrem på t.ex. en modern Audi, du snackar så mycket skit att det flyger ut genom öronen...
    haha håller med är ett helvete på en del bilar.. Ibland undrar man om det inte är lättare att ta los hela motorn hheeh.

Förstår inte varför alla tror att dem som går på fordon är efterblivna? Jag tänkte också så innan jag började där och tänkte väll första dan, vad är det här för jävla volvoraggare! Men dom är väll som andra bara att dem ägnar sej åt andra saker!(menar då typ, annan musik, annan "klädstil" o.s.v) Jag trivs jättebra på fordon och med dem klasskamraterna som jag har! Tycker att om du är intresserad av bilar etc så ska du gå fordon! Du behöver inte kunna så mycket innan, man lär sej jättemycket även om man kan en hel del innan!

Eddes avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Kan någon berätta hur det är? Allså vad man gör på ettan,tvåan,trean? + när är det man väljer inriktining? Ska nog välja personbil
    Skilljer sig nog från skola till skola men här där jag går (går själv inte fordon) så har dem typ hela trean praktik

ciaoroxxs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Kan någon berätta hur det är? Allså vad man gör på ettan,tvåan,trean? + när är det man väljer inriktining? Ska nog välja personbil
    Orlika men oftast ganska lika.
    1an grunderna teoretiskt sen när man börjar kunna det så får man vara ganska mycket i värkstan. Minst hade vi verksta 6timmar per vecka.
    2an mycket värkstad och 2dagar praktik i veckan efter ett halvår (efter julen).
    3an praktik ca 3-4 dagar i veckan.

Är så vi har det och bor u i Sth län så är nog ganska liknande i Sth. Inte så mycket pluggande till prov villken jag bara tycker är skönt. Sen efter 1an kan du ju läsa till matte B , Engelska B , disel teknik mm!.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in