1. #1

    Frågor och svar angående lagar och mopeder!

    Hej tyckte att denna tråd kunde vara bra för den här forumsektionen , kopierat från Twostrokerider.se.

    (mycket text)


    Registreringsskylt

    Vad får jag för böter om jag tar bort/flyttar registreringsskylten på min EU-Moped?
    Du får 1500 kr i böter om du tar bort din registreringsskylt. 1500 kr i böter om den inte sitter längst bak på mopeden (T.ex. om man flyttat in skylten i hjulhuset m.m).

    Är det lagligt med mini-skylt?
    Nej. Vägverkets logga måste finnas på skylten. Det är alltså bara skyltar som beställts från Vägverket som är lagliga.
    Alla andra skyltar är olagliga.
    Att köra med en skylt som är tillverkad av en reklamfirma eller liknande är alltså jämställt med att köra helt utan.

    Får jag förändra originalskyltens utseende på något sätt?
    Nej, det får du inte. Man får inte heller klistra på dekal eller annat på skylten.
    Kontrollmärke skall sitta på den bakre registreringsskylten. Gäller dock inte EU-mopeder, som inte får kontrollmärke.

    --------------------------------------------

    Hastighet

    Vad gäller för EU samt 30-moppe?
    En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 500:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.
    En EU-Moped får gå i max 51 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.

    --------------------------------------------

    Böter

    Vem skriver ut (utfärdar) böter?
    Olovlig körning (=trimmad moped) Åklagaren eller tingsrätten
    Vårdslöshet i trafik Åklagaren eller tingsrätten
    Smitning från trafikolycka Åklagaren eller tingsrätten
    Rattfylleri/Grovt rattfylleri Åklagaren eller tingsrätten

    För övriga trafikbrott utfärdar polisen böter.

    Vad får jag för böter om jag kör EU-moped utan att inneha förarbevis/körkort/traktorkort?
    Du får 1800 :- (Det räknas inte som olovlig körning)

    Att inte stanna på polismans tecken

    Att inte lyda polismans anvisning i trafiken kostar:
    1500:- för motordrivet fordon utom moped klass 2 (gäller alltså moped klass 1)
    1000:- för cykel / moped klass 2 / hästfordon
    500:- annan trafikant (ex. gående)

    Om man dessutom har trimmat mopeden bakas beloppet in i dagsböterna. Vet inte hur mycket åklagaren/tingsrätten lägger på.

    Köra, eller sitta som passagerare, utan hjälm
    Förare 1500:-, passagerare 1500:-

    Köra 30-moppe när man är under 15
    Det är föräldrarnas ansvar. De kan få böter.

    Hur mycket får man i böter om man kör EU-moppe när man är under 15?
    Det är föräldrarnas ansvar. De kan få böter.

    Men om man har sitt A1-kort på prövotid. Åker kortet då om man kör oregistrerat fordon (trimmad moped)? Eller blir det enbart ett par hundringar i böter?
    Om det är en engångsföreteelse så blir det 1200 kr i böter. A1-körkortet får du behålla.
    Gör man det fler gånger ligger körkortet illa till.

    Prövotid på körkortet
    Har man prövotid på körkortet bedöms man på samma sätt som någon som haft körkort i 10-20 år. Man bedöms alltså inte hårdare. Men om körkortet återkallas måste man göra om teoriprov och uppkörning. Man får alltså inte tillbaka körkortet automatiskt.

    lagarmoped21_300

    Föraren har hjälm men skjutsar någon utan hjälm?
    Föraren får inga böter om passageraren är 15 år eller äldre. Är passageraren 14 år eller yngre så blir det 2500:- böter för föraren.

    Hur mycket böter får man om man skjutsar någon och båda har hjälm?
    Inga böter om mopeden är byggd för skjutsning. Annars blir det 500:- för båda.

    Hur mycket böter får man om man på en moped skjutsar någon som har hjälm, men man själv inte har hjälm?
    Det blir 1500:- för föraren.

    Hur mycket får man i böter för sladd/spinn spår i asfalt?
    1000:- Kallas för onödig och störande körning med motordrivet fordon.

    Köra trimmad moppe
    Dagsböter (grundar sig på den inkomst man har). För hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på mellan 900-1200:- Det är åklagaren som skickar ut böteslappen, inte polisen.
    Länsstyrelsen beslutar i normalfallet om 6 månaders spärrtid. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd inom den tid spärrtiden löper. Har man körkortstillstånd så kan man få det återkallat i 4 månader.

    Registreringsskylt borttagen på klass 1-moped
    1500:-

    Otillåten fordonstrafik
    1000:-

    Köra EU-moped på gång- och cykelbana
    800:-

    Stopplikt
    EU-moped: 2500:-. 30-moped: 1000:-

    Rött ljus
    EU-moped: 3000:-. 30-moped: 1500:-

    Köra på motorväg/motortrafikled?
    1000:-

    --------------------------------------------

    Modifiering

    Kan jag registrera om min 30 moped till EU-moped?
    Nej det kan du inte.
    OBS! Läs inlägget under också.

    Här kommer en uppdatering angående denna fråga.

    Hejsan i F.A.Q så står det att man INTE kan ändra en 30moped till EU. Men i ett svar från Vägverket så kan man det. Jag klistrar in svaret från Lars på Vägverket.

    Från:
    Skickat: den 23 februari 2005 10:02:38
    Ämne: Ä20050217-01564

    Hej Jimmy !!!

    På Din fråga angående ändring av en tidigare godkänd 30-moped (klass 2) till en EU-moped (klass 1), gällande regler: VVFS 2003:24.

    Rent formellt är det alltså möjligt att ändra om mopeden till en klass 1 moped, men det måste kunna påvisas vid registreringsbesiktningen (som utförs av Bilprovningen) att samtliga krav i VVFS 2003:24 är uppfyllda. Dock torde detta vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för moped kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få mopeden godkänd.

    Med vänlig hälsning

    Lars Rask
    Vägverket

    Kan jag göra min EU-moped till en lätt mc?
    Nej det kan du inte. Man kunde göra om Motorhispania RX till en lätt mc förut
    men inte längre.

    Kan jag ta bort alla pluggar och sen dreva ner den så den går i 45 km/h?
    Det är olagligt att ändra mopedens originalutförande. Mopeden ska vara orörd och alla förändringar som påverkar mopedens hastighet eller styrka är förbjudna.

    Får jag byta munstycke på min moped?
    Nej. Det får man inte göra. Här är ett svar från Vägverket. (2005-06-26)

    lagarmoped3_308

    Det är inte tillåtet att ändra/byta munstycke till ett munstycke som
    inte ingår i typgodkännandet för mopeden.

    Detta förändrar dels mopedens effekt och hastighet samt även att den
    inte klarar avgaskraven.

    Med vänlig hälsning
    Arne Classon
    Vägverket

    Är det lagligt att höja en moped?
    Grunden är att du inte får göra några som helst ändringar på ett fordon som är helfordonsgodkänt. En EU-moped är helfordonsgodkänd.

    --------------------------------------------

    Lampor/Belysning

    Måste jag ha blinkers på min moped? Vad får jag för straff om jag inte har det?
    Om du har blinkers monterade på din moped så ska dom fungera.
    Dom måste också vara E-märkta (det står ett litet "E" inringat på blinkersglaset".
    De ska blinka orange.
    Det är inte lagligt med toningsspray oavsett färg.

    Hur mycket böter blir det om man tonar framlyset?
    Man får inte färga eller sätta någonting på strålkastaren.
    Det är minst 800:- i böter.

    Vad händer om jag inte har en fungerande bak- eller framlampa?
    Framlykta 1600:- (mörker/gryning/skymning), 800:- (övriga förhållanden)
    Baklykta 1000:- (mörker/gryning/skymning), 500:- (övriga förhållanden)
    Reflexanordning 1000:- (mörker/gryning/skymning), 500:- (övriga förhållanden)
    Böter för övrig belysning som inte är av godkänd typ:
    Användande av fordon med fordonsdelar/fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt, eller förbjudits av Vägverket 500:-

    Får jag ha ett neonrör på min moped?
    Nej det får du inte.
    Det är otillåten belysning 500:- i böter.
    Man får heller inte ha t.ex. blå dioder eftersom det är en utryckningsfärg.

    --------------------------------------------

    Försäkring

    Måste min moped vara försäkrad? Vad händer om den inte är det?
    Alla mopeder måste minst ha en trafikförsäkring. Den kan man sedan bygga på med vagnskadeförsäkring (blir ju liiite dyrare då, men bra att ha). Har man inte mopeden försäkrad blir det 500kr i böter.

    Jag har varit och kollat på en moped. Hur ska jag veta att den inte är stulen?
    Först och främst så ska du kräva att se ett typintyg (Kallas registreringsbevis för EU-Mopeder). Har ägaren inte detta kan du börja misstänka att den är stulen. Du ska ta och kolla på ramnumret sedan skriva upp det. Är det en EU-moped så ska du ta registreringsnumret och ramnumret och ringa till Vägverket eller polisen och kolla om den har blivit anmäld stulen.

    --------------------------------------------

    Däck

    Hur djupa mönster måste jag ha i mina däck?
    Däckens mönsterdjup måste vara minst 1 mm djupa. (Samma för MC och moped)
    500:- för samtliga däck. Har man två däck med otillräckligt profildjup så är det "bara" 500:- i böter. (inte 1000:- )

    --------------------------------------------

    Skjutsning

    Får jag skjutsa på min moped?
    Mopeden skall vara byggd för skjutsning.
    1. Det skall finnas tillräckligt lång sadel så att båda får plats.
    2. Det skall finnas tillräckligt lång fotplatta för att både förarens och passagerarens fötter (skor) skall få plats. Det kan också finnas fotpinnar för passageraren. Men dessa fotpinnar får inte sitta på svingen. (knävinkeln skall vara oförändrad även när man kör i gupp/ojämnheter)
    3. Det skall finnas något för passageraren att hålla sig i. En vinge, handtag, eller en rem som går över sadeln.
    Om mopeden är i detta skick så får man skjutsa en passagerare oavsett ålder.
    Så om din moped uppfyller dessa krav så får du skjutsa.
    Du behöver inte göra någon efterbesiktning eller något annat.
    Är den byggd för skjutsning, så är den!!! Bra va!
    Om en eller fler av de tre sakerna saknas så är det cykelskjutsningsreglerna som gäller.

    Jag undrar vad straffet blir om man åker 3 st på en moped och vad som händer om man åker 3 st på en lätt mc. Vilka får straff? Skiljer det sig något mellan straffen?

    Utgår från att mopeden är i originalutförande.
    3 st på moped. Föraren och en passagerare får 500:- var i böter om moppen är byggd för passagerare.
    Är moppen inte byggd för passagerare får alla 500:- i böter.

    3 st på lätt MC. Alla får 500:- i böter om föraren är under 18 år.
    Är föraren 18 år så blir det 500:- i böter för föraren och en passagerare. Är MC:n inte godkänd för passagerare så blir det 500:- i böter för alla.

    --------------------------------------------

    lagarmoped4_342

    I Trafiken

    Får jag köra på bakhjulet, eller göra en stoppie?
    Nej. Du måste kunna göra en undanmanöver t.ex. om en bil bromsar hårt så ska du också kunna göra det. Detta räknas som vårdslöshet i trafik.
    Dessa trick (slanga och stoppie) kan du göra på inhägnat område.

    Måste jag ha en hastighetsmätare på min 30-moppe?
    En 30-moppe behöver ingen hastighetsmätare om den är registrerad före 1 juli 2002.
    Alla mopeder registrerade efter 1 juli 2002 måste ha godkänd hastighetsmätare.

    Hur ligger det till med backspeglar?
    Tvåhjulig moped som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst en backspegel. Alla EU-Mopeder skall dock ha minst en backspegel. Saknas backspegel blir det kontrollbesiktning och man riskerar böter på 500:-

    Måste man ha en tuta på mopeden?
    Ja, det är krav på ett signalhorn. Böter 500:-

    ---------------------------------------------

    Parkering

    Vart får man och vart får man inte parkera sin EU-moped?
    Du får inte parkera en EU-Moped i ett cykelställ eller liknande. Den måste parkeras i en bilruta eller MC-parkeringsruta, dvs samma regler som för alla registrerade fordon.

    Måste jag också använda p-skiva då som bilarna måste på vissa ställen? Eller gäller det endast bilar och inte EU-moped/MC?
    Ett förslag från mig är att prata med parkeringskontoret där du bor, och höra hur det ligger till med P-skivan och EU-mopeder.
    .... och var man skall fästa P-skivan....

    ---------------------------------------------

    Körkortstillstånd (Lämplighetsintyg)

    Vad händer om man blir av med körkortstillståndet?
    Har man inget körkortstillstånd så får man vänta 6 månader tills man får ansöka och få körkortstillstånd. Har man körkortstillstånd när så återkallas det i minst 4 månader.
    I normalfallet gäller spärrtiden från rapporteringstillfället.

    Får jag köra en EU-moped utan förarbevis om jag har gjort provet och så men inte fått kortet än? Jag har fått hem ett brev där det står att jag var godkänd på provet. Måste jag vänta på provet eller kan jag köra på runt på brevet?
    Kvittot du har fått hem där det står att du klarade provet är inte ett godkänt förarbevis, men de flesta poliserna godtar det eftersom det bevisar att kortet är inne för tillverkning.
    Måste göra ett förtydligande: Du MÅSTE skicka in det papper du fått på kursen, annars får du aldrig ditt förarbevis. Då registreras inte heller att du är godkänd på kursen i körkortsregistret.
    Så om du har osis kanske du kan åka fast om du möter en "grinig" polis.
    Mitt råd är att kolla med länsstyrelsen. De har kontakt med centrala körkortsregistret. Så fort du är registrerad på ett förarbevis för EU-moped kan du köra.
    Ha alltid legitimation (pass eller ID-kort) med dig, tillsammans med förarbeviset, när du är ute och kör. Det underlättar vid en kontroll. Det går mycket snabbare då!

    ----------------------------------------------

    Övriga Frågor

    Kan jag åka fast för en stillastående trimmad moped?
    Polisen, eller annat vittne, måste ha sett dig köra mopeden.

    Hörde något i skolan om att polisen kan ta lämpet om man är minderårig och alkoholpåverkad, stämmer det? (Har inte med rattfylleri att göra, bara om dem verkligen ser att man är alkoholpåverkad)
    Det ska mer till än en vanlig fylla för att få körkortstillståndet (lämpet) uppskjutet.

    Blir man tagen av polisen och de skriver en blankett som heter LOB (= lagen om berusade personer) så går det en registrering till länsstyrelsen. Blir det för många "LOB:registreringar" så kan det bli problem med körkortstillståndet.

    Jag undrar bara vad man får för straff om man kör minimoto på typ cykelbana. Och om jag skulle vara ute och åka på en stor parkeringsplats som är folk och biltom vad skulle polisen säga då?
    Det blir olovlig körning och att man framfört ett oregistrerat fordon.

    Om man har en enduro-reggad 125:a, med lysen och allt sådant, får den köras i trafiken på lätt-mc kort då?
    Nej, men man får köra den mellan tävling och träning, då ska man ha tävlingslicensen med sig, och visa upp den vid poliskontroll.

    Om jag åker fast för trimmad moped, kan jag då få en prick? Och vad innebär det att få en prick i registret?
    Att få en prick var från början ett uttryck för att man blivit rapporterad/registrerad för ett trafikbrott - att man hade fått en prick/registrering i körkortsregistret.

    Vissa länder har pricksystem för trafikbrott.
    Det innebär att man kan göra sig skyldig till ett trafikbrott som normalt skulle medföra en körkortsindragning, men klara sig från det i alla fall första gången.

    Ett exempel: För att körkortet skall återkallas skall man ha kommit upp i 10 prickar.
    Om man kör mot rött ljus eller kör mer än 31 km/t för fort så får man 6 prickar. Om man gör om samma förseelse inom en viss tidsperiod så får man 6 prickar till och körkortet återkallas.

    Det pratas om att Sverige skall införa pricksystem. Men än så länge är det bara prat. Inget bestämt.

    ciao_448

    Får man åka runt och bara cruisa med mopeden så som t.ex. raggarna gör?
    Det är klart att man får cruisa med moped. Så länge man inte hindrar annan trafik, eller stör så är det OK.

    Jag undrar om man blir tagen när man har en blackbox och säger att man den är original och sen att de hittar knappen vad händer då? För man har ju ljugit för polisen.

    För att göra en jämförelse med Black-Box och laserstörare:
    En laserstörare är bara till för att sabotera polisens arbete med att kontrollera hastigheten på fordon.
    Laserstörare är olaglig, och tas i beslag.

    En Black-Box är bara till för att dölja att mopeden är trimmad. Man monterar ju ingen Black-Box om inte mopeden är trimmad (annars går den ju inte framåt..... .....).
    Black-Box är olaglig, och tas i beslag.

    Jag undrar om man blir av med sitt körkort för bil (B-kort) om man åker fast med en trimmad moppe?
    Ja, man riskerar att bli av med sitt bilkörkort om man blir fälld för olovlig körning på en trimmad moped (eller motorcykel).

    Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har lätt-mc kort?
    Nej. Anledningen till att polisen tar trimdelar är att brottet är olovlig körning.
    Har man MC-kort och kör trimmad moppe, så blir det ju inte olovlig körning. "Bara" framfört oregistrerat fordon och 1200:- i böter.

    Kan jag skaffa ett nytt typintyg till min 30-moppe?
    Ring din lokala mopedhandlare eller generalagent så kanske de kan hjälpa dig.

    Får jag ha ett släp till min moped?
    Nej, en moped får inte dra/skjuta ett annat fordon.
    I vissa fall kan man ha cykelkärra efter mopeden. Cykelkärra räknas inte som fordon.

    Min moped går i 60km/h original! Vad säger lagen om detta?
    Det är ditt ansvar att din moped går i laglig hastighet. Går den för fort så måste du strypa den mer, så att den går lagligt. Vänd dig till den firma du köpte mopeden av.

    Om jag får skjuts av min polares moppe och den är trimmad får då jag böter för att jag åker på ett trimmat fordon?
    Nej du får inga böter som passagerare på en trimmad moped. Men om det skulle vara DIN trimmade moped och du sitter bakpå (passagerare), så får du en rapport på tillåtande till olovlig körning.

    Jag försökte fly från polisen med mopeden men då slog de efter mig med batongen, får de göra så?
    Ja, polisen får ta till det våld som krävs för att få stopp på dig då du kan utgöra en fara för dina medtrafikanter.

    Jag undrar om man får köra moped efter att man druckit en t.ex. vanlig 2.5% cider som man kan köpa i vilken matbutik som helst?
    Nej man får inte köra när man har alkohol i kroppen.
    Redan små mängder alkohol gör att man reagerar långsammare i trafiken.

    Jag tycker att man skall byta tankesätt när det gäller alkohol i trafiken.
    Vet man att man skall köra moped/bil/motorcykel eller långtradare så ska man låta bli alkoholen. Även i små mängder.

    Men svaret på din fråga är att det inte är olagligt att köra med en 2,5% 50cl cider i kroppen. Men det är högst olämpligt.

    Om en person med EU moped lånar ut mopeden till någon som saknar förarbevis/annan typ av körkort för mopeden och denne sedan krockar med en bil. Vems fel är det då? Vem är det som får skiten då? Han som krockade eller han som lånade ut mopeden?
    Det är du som kommer att få "skit" av både dina och hans föräldrar för att du lånade ut moppen till en som saknade förarbevis.

    Att köra EU-moped utan förarbevis är inte olovlig körning.
    Så varken du eller han kan fällas för tillåtande till olovlig körning.

    Att köra EU-moped utan förarbevis kostar 1800:-

    Min moped blev stulen. Jag TROR att jag vet vem det är som snott den. Jag undrar om jag kan anmäla honom för stöld. Jag har inga bevis eller liknande, jag bara undrar om jag kan få en anmälan framförd?
    Jag tycker att du ska börja med att ta upp problemet med dina och hans föräldrar.
    Om du och din pappa går till den här killen och pratar med hans pappa, så tror jag att det kommer att ordna sig.
    Visar det sig att det är din moped så kan du i efterhand göra en anmälan mot honom.
    Lycka till!

    ----------------------------------------------

    Fullständig registreringsbesiktning på EU-moped
    När polisen har gjort en "flygande inspektion" och skrivit ett besiktningspapper på att du skall göra en fullständig registreringsbesiktning hos svensk bilprovning så skall du göra på detta vis:
    1. Ring bilprovningen och beställ tid så fort som möjligt. Det kan vara lång väntetid.
    Fråga samtidigt vilka verkstäder bilprovningen godkänt för att skriva ett intyg på att mopeden är i godkänt skick. Det är bara dessa verkstäders intyg som svensk bilprovning godtar.

    2. Kontakta verkstaden och lämna in moppen för att göra den laglig igen.

    Ett alternativ är att du själv ser till att moppen är laglig. Sedan lämnar du in den till den godkända verkstaden. (Jag vet inte vilket alternativ som är billigast. Men jag tror att det är billigare att du själv ser till att moppen får tillbaka originaldelarna. Du får kolla med verkstaden)

    3. När moppen är kontrollerad av verkstaden så får du ett intyg på att moppen är laglig igen. Nu får du använda moppen, men se till att du har intyget med dig och att det inte gått mer än en månad sedan polisen skrev ut besiktningsprotokollet. Går det mer än en månad så blir det körförbud på moppen, trots att du har intyget från verkstaden.

    4. Kör till besiktningen och gör den fullständiga registreringsbesiktningen. GLÖM INTE VERKSTADSINTYGET Du måste ha det med dig för att moppen skall "gå igenom" besiktningen.

    Det kostar ca 600:- att göra en fullständig registreringsbesiktning.

    Min fråga är nu om det finns någon möjlighet att få ett nytt typintyg till sin moppe om man har tappat bort det som jag har gjort?
    Ring importören av din moped och ge dem ditt ramnummer. Då kollar de upp var den är såld och då åker du till återförsäljaren och får ett nytt för runt 500-lappen.

    Min ÅF sade idag till mig att om man kör trimmad moped och åker dit. då kostar det 7000 kr att typa om den till EU moped igen hos besiktningen igen. Han påstod att den klassades om till oregistrerat fordon om man åkte dit och kosta 7000 kr att typa om. Stämmer detta?
    Du behöver inte göra en fullständig registreringsbesiktning om du inte fått något protokoll om flygande inspektion av polisen.

    Protokoll = Fullständig reg.bes.
    Inget protokoll = Ingen reg.bes.

    Jag funderar på att köpa en mopedbil som är franskimporterad. Han har papperna från Frankrike kvar, kan jag omregga den?
    Dvs lämna in den på service och sedan besiktiga den och få en svensk-skylt?
    Om du har ett CoC-dokument, till fordonet, som intygar att det du köpt är en EU-moped så är det helt OK att få den godkänd vid en registreringsbesiktning i Sverige.

    ----------------------------------------------

    BESLAG

    Får polisen ta trimdelar från en EU-moped (45-moped)?
    Grundsvar nej. Anledningen är att det är ett registrerat fordon. Därför räcker det med en fullständig registreringsbesiktning.
    Men om det behövs för att styrka trimningen (om ägaren nekar till trimning) kan polisen beslagta trimdelar från en EU-moped. Men du får tillbaka delarna sedan.

    Polisen tog mopeden av mig och nu efter 3 veckor så ringer de och frågar hur jag trimmat den. Bara dragit variatorringen sa jag, hur ska dem åtgärda detta nu då? Fixar dem en ny ring och svetsar dit eller?
    Om du bara tagit bort variatorringen så tar inte polisen något i beslag.
    Då ska du få tillbaka mopeden i det skick den var när polisen tog den i beslag.

    ----------------------------------------------

    Förarbevis och 16-år för EU-moped
    http://www.ntf.se/tidning/default23814.asp - NTF:s hemsida om mopeder mm

    Från år 2008 kan man behöva ha förarbevis och utbildning om man vill köra moped. För att köra EU-mopeden måste man dessutom vara minst 16 år gammal och ha ett körkortstillstånd. Även för snöskoter och terränghjuling kan särskilda förarbevis eller körkort bli ett krav. Samtliga kort och bevis ska dessutom kunna återkallas. Förslagen presenteras i en statlig utredning, som i veckan lämnades till infrastrukturminister Ulrica Messing.

    Läs mer på ovanstående länk till NTF:s hemsida om mopeder mm
    Artikeln är från 2005-06-30. Ännu är inte sista ordet sagt. Men det kommer att bli förändring när det gäller förarbevis.

  2. #2
    Tjeena . Är det lagligt med en sådan skylt hållare ? http://twostroke.se/product.asp?product=12737 . TACK

  3. #3

  4. #4
    "Får jag ha ett neonrör på min moped?
    Nej det får du inte.
    Det är otillåten belysning 500:- i böter."


    är det inte samma regler som för bil? att man får ha det men inte igång under färd?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Zheone Visa inlägg
    "Får jag ha ett neonrör på min moped?
    Nej det får du inte.
    Det är otillåten belysning 500:- i böter."


    är det inte samma regler som för bil? att man får ha det men inte igång under färd?
    Du får ha neon på mopeden om det ej är igång under färd ja!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Får polisen plocka trimdelarna på 30-moppen även om man har lätt-mc kort?
    Nej. Anledningen till att polisen tar trimdelar är att brottet är olovlig körning.
    Har man MC-kort och kör trimmad moppe, så blir det ju inte olovlig körning. "Bara" framfört oregistrerat fordon och 1200:- i böter.

    Stämmer det verkligen ? Det är ju fortfarande oregistrerat fordon som man inte kan ta kort för = olovlig körning ?
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  7. #7
    pones avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    101
    En trimmad moppe blir ju en Lätt-MC (men inte godkänd). Har du A1/A-kort, dvs motorcykelkort så får du ju köra en lätt-MC. Alltså så kör du en lätt-mc och du har kort för lätt-mc.
    Det blir alltså inte "olovlig körning" och på grund av det har polisen ingen rätt att ta dina trimdelar. Den påföljd du får är "framfört oregistrerat fordon".

  8. #8
    Rune
    Gäst
    så det är inte lagligt att flytta ner skylten till blocket ?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rune Visa inlägg
    så det är inte lagligt att flytta ner skylten till blocket ?
    Nope. Den skall hänga där den sitter

  10. #10
    Hej!tänkte köpa ett turbo kit rör till min derbi och ha det pluggat.vad blir straffet om polisen stannar mig och frågar om jag besiktigatom moppen med nya röret och jag säger nej? vet att de flesta poliserkanske inte bryr sig men ändå

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av nick3_ Visa inlägg
    Hej!tänkte köpa ett turbo kit rör till min derbi och ha det pluggat.vad blir straffet om polisen stannar mig och frågar om jag besiktigatom moppen med nya röret och jag säger nej? vet att de flesta poliserkanske inte bryr sig men ändå
    Olovlig körning

  12. #12
    Tänkte lägg upp lite saker som många vänner har frågat om, gällande EU-moped.


    Hastighet

    När jag tog eu-kortet så fick vi lära oss att så länge mopeden var 100% orginal får man köra
    *Gångfart på gångfartsväg
    *30 på 30väg
    *40 på 40väg
    *45 på 50väg
    *På 60/70/80/90väg får man hålla hastigheten så gott det går (notera vad jag skrev, om den är 100% ORGINAL)

    Har själv blivigt invinkad till kanten 2 gånger för rutinkontroll/alkotest, 1 flygande besikting och en gång för vita blinkers och har frågat varje gång vad som gäller hastigheten på eu-moped och dom säger att man ska köra vad skylten säger (undantaget 50skylten där man ska köra 45km/h) så gott det går så länge den är orginal.
    Detta för att annan trafik inte ska behöva sakta ner så mycket i tex dålda kurvur mm.

    Reggskylt

    Tänkte vi kan ta det här med att flytta skylten på eu-moped samtidigt då.
    Även det har jag frågat om, både polis och besiktningsman.
    Dom sa att
    *Man får inte sätta skylten på variatorkåpan.
    *Man får ta bort stänkan bak och sätta skylten under bakljuset, bara nummerskyltsbelysningen lyser rätt.
    *Man får bygga/köpa reggplåts hållare som går från variatorkåpan och bakanför bakhjulet OM skylten sitter i samma höjd och lutning som den gör orginal och har belysning.

    Lysen/blinkers

    Kan vi ta detta med lysen också. Detta gick vi igenom när jag tog eu-kortet.

    Man skall ha dom lysen som sitter orginal eller använda godkända ersättnings lycktor.
    Man får inte ha högre än 35W på halvljus och 55W på hel.

    Blinkers skall finnas, dock får du använda armarna för att signalera åt vilket håll du vill åka.
    Notera att detta är riktigt farligt när det är mörkt!




    Ska även tillägga att många poliser inte jagar mopeder då dom inte vill stressa mopedföraren så ev. olyckor händer. Dock så har dom rätt att vinka in dig till kanten, provköra mopeden och beslagta den om den är trimmad.



    Detta är mina erfarenheter och jag vill inte ha några dumma "fan erö dumm eller" eller "jävla skitsnack, gå och dö" komentarer!



    Mvh EvilClown

  13. #13
    Har en gammal 60-tals moppe där jag har bytt framgaffeln till en crossframgaffel, framlyset till ett fungerande traktorlyse med hel o halv ljus, bytt baklyset till ett cykelbaklyse, frågan är alltså, får jag köra denna i trafik lagligt med försäkring?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in