-
2011-01-23, 11:18 #1
Baotian BT49QT-9 Har ingen gnista!
Tjena, har då köpt mig en Baotian(jag vet, men ska byta bort den mot något roligare
)!
Men när jag fick hem den, så märkte jag att både kickaxeln och kickdrevet var slut. Då tänkte jag att det var ju inte så farligt, jag har ju elstarten, men icke! Den är totaldöd, så en ny sådan blir det! Men till frågorna:
1. Brytaren vid sidostödet, kan man bara dra ut kontakterna och ta bort brytaren, eller måste man sätta ihop kablarna sen ?
2. Det kommer inga spänningar från svänghjulet, ska öppna upp där senare, men är det bara magneterna eller kan det vara värre ?
3. Ska startrelät ticka när man håller in startknappen ?
4. Finns det någon brytare i vänsterhandtag respektive höger ?
5. Membranet uppe vid föggen, hur tätt måste det vara just där ?
Misstänker att CDI:n är död med, har hört att dom brukar gå på kinaskit! Så den ska bytas, samt startmotorn! Något mer som jag bör byta, förutom tändstift+tändkabel och tändhatt som är nya ?
Tacksam för svar, hoppas ni orkade läsa igenom hela
-
2011-01-23, 11:46 #2
1. nej du kan inte bara dra ur kontakten gör som jag på bilder nedan
2. Ja det kan vara värre se bild nedan
3. Japp
4. Japp i bromshandtagen se bild nedan
5. Det får inte vara något hål i membranet då går den som skit men gnista har du så klart
Att CDI skulle gå sönder extra ofta på kinamopparna har inte jag upplevt.
Byta startmotor verkar onödigt om du inte kollat om den gamla är trasig...
-
2011-01-23, 11:53 #3
1. Jag har bara 2 enkel kontakter, ingen dosa ;o Men då vet jag! Kan man sätta ihop dom 2 kontakterna igen mot varandra så är det löst ?
2. Okej, måste det bytas då eller räcker det med rengörning ?
3. Åkaj, misstänkte det!
4. Kan man ta bort dom brytarna ? Är det i båda ? Måste man hålla in båda för att kunna starta ?
5. Hahah, vill få gnista till en början, sen så fixar jag membranet
Den gamla är helt död, som jag skrev i början! Provade att dra en sladd från batteriet till startmotorn, ingenting!
-
2011-01-23, 13:33 #4
1. ja
2. tror inte du har något fel där förmodligen ha ngn kontakt lossnat..
3. -
4. Du måste bara hålla in ena handtaget
5 -
Dra en + kabel direkt till röda på startmotorn se även till att gröna kabeln går till minus på batteriet
Det kan vara trixigt att få kontakt jag skulle tro din startmotor oxå fungerar
Kolla mitt Youtubeklipp när jag fixar min startmotor
Lycka till
-
2011-01-23, 13:44 #5
1. Bra
2. Men har mätt med multimeter, och får inte ett skit ur därifrån! Det är total dött, så misstänker att magneterna är oxiderade eller dåliga!
3. --
4. Gött!
5. --
Kollade på din video och ska göra det där! Får hoppas att man kan få liv i startmotorn då! Men din startmotor har 2 kontakter, och min har bara 1! Är detta som det ska vara eller fattas det då ?;o
-
2011-01-23, 14:27 #6
-
2011-01-23, 14:40 #7
guide för kontroll av pickup och tändplatta
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.
FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER
Pickup (blå ring)- Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
- Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)- Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
- Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)
Spolar till tändning (grön ring)- Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Bild på tändplattan
Så här kan du kontrollera de olika delarna
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n
Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm
Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen
HasSse666
-
2011-01-23, 16:52 #8
Tackar, ska genast ner och göra detta! Men har nu 2 till frågor, eller funderingar!
1.
När jag mäter dom här sladdarna(från svänghjulet) så får jag bara ström från röd/svart och gul! Varför inte från gul/blå och vit för ?
2.
Dom 2 sladdarna som går till tändspolen, ska dom 2 sitta ihop om man tagit bort stödspärren ?
-
2011-01-23, 21:28 #9
Sr för dubbelpost, men har nu löst problemet! Den startar och går, dock som en påse nötter men det är nog pga tjuvluften!
Min sista undran är om jag ska ha 16 eller 18 mm membran ? Stod inget på min förknasare så vet ej vad som är rätt...
-
2011-01-23, 22:12 #10
Mät det du har. Man vet aldrig riktigt vad det sitter för förgasare där...
-
2011-01-23, 22:35 #11
-
2011-01-25, 21:53 #12
Bumpar upp denna tråd med en ny fråga, sr for that! Men nu är det så här att den går, inte bra men den går, och den får aldeles för mycket soppa!
Jag har gjort allt för att den ska få mera luft! Tagit bort luftburken, tagit bort blindtarmen! Men den får fortfarande aldeles för mycket bensin!
Stiftet är mer eller mindre svart, och den går piss också!
När jag kör lite nerför så toppar den väl 25, och om jag drar bort soppaslangen så att den inte pumpar i mera bensin, toppar den väl 30 iaf på samma sträcka!
Jag bara undrar om det kan bero på tjuvluft eller vad är det som går den att få för mycket bensin/för lite luft ?
Munstycket ska vara org enligt föra ägaren, men jag börjar tvivla!