Sidan 4 av 13 Första ... 23456 ... Sista
  1. #91
    Minns att det fanns någon tråd på gamla forumet där det stog vad alla drevningar funkade bra med för setup och vilken miljö dom passa bra i.
    Du kan inte fixa fram den tråden och klistra in den i den här? (riktigt bra tråd)

  2. #92
    Har en Rieju RRX allting är orginal på den, Blir så jävla less att det inte orkar upp på 6ans växel så jag ska byta drev på den vad skulle ni rekommendera för att det ska orka det?

  3. #93

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Mysko Visa inlägg
    Har en Rieju RRX allting är orginal på den, Blir så jävla less att det inte orkar upp på 6ans växel så jag ska byta drev på den vad skulle ni rekommendera för att det ska orka det?
    min orkade upp på 6an växel helt orginal!! är det en rrx power up med 62drev bak? eller prova sota ur avgasröret hjälper kanse lite!!!

  4. #94
    Citat Ursprungligen postat av jontes rrx Visa inlägg
    min orkade upp på 6an växel helt orginal!! är det en rrx power up med 62drev bak? eller prova sota ur avgasröret hjälper kanse lite!!!
    Det är en Rieju RRX -07 om jag inte minns helt fel, Tror den har 11/52 just nu, Sotade ur röret i förrgår, tycker inte det gör nån skillnad.

  5. #95

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Mysko Visa inlägg
    Det är en Rieju RRX -07 om jag inte minns helt fel, Tror den har 11/52 just nu, Sotade ur röret i förrgår, tycker inte det gör nån skillnad.
    konstigt att den inte orka, min orkade inte 6an när jaf hade 13drev fram!!

  6. #96
    Om jag ändrar till 12/52 orkar den mer då men får sämre axx eller är det tvärt om?

  7. #97

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    nej du får byta till 10/52 så kommer den bli starkare/orkar mer men bli lite dåligare topfart! annas tar du bara väck pluggen så kommer den bli stark ska du se

  8. #98
    Är inte speciellt kunnig innom ämnet Ska beställa nya drev nu i helgen så då får det nog bli 10/52. Funderar faktist på att kapa pluggen lite (farsan är inte så positiv till trimmning) så jag får smygtrimma han litegrann

  9. #99
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Hej!

    Nu har jag fått nog av alla små drevningstrådar så nu tycker jag att vi samlar alla dessa frågor för det är alltid nästan samma svar!

    Lite grunder som är bra att veta:

    Större framdrev = Bättre topphastighet (om den orkar) och sämre accelation
    Mindre framdrev = Sämre topphastiget och bättre accelation
    Större bakdrev = Sämre topphastighet och bättre accelation
    Mindre bakdrev = Bättre topphastighet (om den orkar) och sämre accelation

    Tro inte att desto större framdrev/mindre bakdrev desto snabbare går det. Man måste se till att den orkar varva ur drevningen annars går det inte fort alls.

    Man kan dreva för att få bra motorkaraktär på gata eller rak landsväg för långa raksträckor.

    Det oftast skilljer det 1 kugg på framdrevet mellan gata och landsvägskörning på framdrevet och 2-4 kuggar på bakdrevet.

    Men det skiljer sig lite i vilken drevning beroende på vilken setup. Om det är t.ex. midrace så är motorn starkare. Då behöver man lite större framdrev / mindre bakdrev.

    Men man ska alltid prova vad man själv tycker om att köra med, men om du är osäker så kan du prova drevningar nedanför, För dom är vältestade.

    Vi kan hjälpas åt att samla bra drevningar som är VÄLTESTADE till de flesta mopeder i katekorierna Cross/SM så skriv i tråden om du vet någon bra! (gärna med olika bakdrev)

    Tänk på att det inte är samma drevning på Cross/sm för att hjulen är olika stora = olika lång omkrets på hjulen.

    Alla drevningar nedanför är anpassade från urpluggad till upper sport.
    Första 2-siffriga talet står för antalet kuggar på framdrevet och det andra 2-siffriga talet står för antalet kuggar på bakdrev.

    Finns inte din moped med på listan så välj en liknande moped med samma storlek däcken och kolla den drevningen.


    = Bättre accelationsval
    = Bättre topphastighetsval
    = Perfekt accelation och topphastighet
    = Riktigt gött acc med 70cc
    = Perfekt accelation och topphastighet med 70cc
    = Bättre accelationsval med effektrör
    = Bättre topphastighetsval med effektrör
    = Perfekt accelation och topphastighet med effektrör

    OBS: Cross och SM drevningarna på Gilera SMT/RCR och Derbi Senda R/SM är ihopblandade men verkar funka lika bra endå.

    Cross:

    Moped: Reiju Drac
    Gatbruk:12/48 - | 14/56 - ??/??
    Landsväg:13/48 - ??/?? | - ??/??

    Moped: Reiju MRX
    Gatbruk: 12/53 | ??/?? - ??/??
    Landsväg: 13-53 | ??/?? - ??/??

    Moped: Honda MT5 (5,5:a/ Noname 65cc)
    Gatbruk: 13-45 / 14-45 | ??/?? - ??/??
    Landsväg: 15-45 / 16-45 | ??/?? - ??/??

    Moped: Honda MT5 ( Full Airsal-Athena 65cc)
    Gatbruk: 15-45 / 16-45 | ??/?? - ??/??
    Landsväg: 16-45 / 17-45 | ??/?? - ??/??

    Moped: Derbi Senda R
    Gatbruk: 12/53 - 13/53 | 14/65
    Landsväg:13/53 | 13/48 - 14/48

    Moped: Derbi senda (D50BO)
    Gatbruk: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: Gilera RCR
    Gatbruk: 12/53 - 13/53 | 14/65
    Landsväg:13/53 | 13/48 - 14/48

    Moped: Yamaha DT 97+
    Gatbruk: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: MH Furia
    Gatbruk: 12/53 - 13/53 | 12/52 - 13/52
    Landsväg: 13/53 - 14/53 | 13/52 - 14/52

    Moped: Beta rr50
    Gatbruk: 13/50
    Landsväg: 14/50

    SM:

    Moped: Reiju RJ
    Gatbruk: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: Reiju SMX
    Gatbruk: 12/52 - 13/52 | ??/?? - ??/??
    Landsväg: 13/52 - 14/52 | ??/?? - ??/??

    Moped: Gilera SMT
    Gatbruk: 13/53 - 14/53 | 14/65
    Landsväg:14/53 | 13/48 - 14/48

    Moped: Derbi Senda SM
    Gatbruk: 13/53 - 14/53 | 14/65
    Landsväg:14/53 | 13/48 - 14/48

    Moped: Derbi senda (D50BO)
    Gatbruk: 11/53 | 13/53
    Landsväg: 12/53 | 13/48

    Moped: Sachs MadAss (vid mer trim kan du lägga på en kugg)
    Gatbruk: 12/53
    Landsväg: 13/53

    Moped: MH Furia
    Gatbruk: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: Yamaha DT 97+
    Gatbruk: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: Ch Racing
    Gatbruk: 13/53
    Landsväg: ??/?? - ??/?? | ??/?? - ??/??

    Moped: Peugeot XPS
    Gatbruk: 12/52
    Landsväg: 13/52




    Vid övriga frågor t. ex.: var man köper drev/billigaste dreven kan ni skriva under.















    Kopierat från gamla forumet om allt blev rätt?

  10. #100
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    cylinder: st6 50 sport
    membran:polini evo
    insug: 24mm arreche
    förgasare 23mm mikuni
    rör: gianelli 2t
    drevning: 12/56

    tycker den har ganska dålig toppfart, toppar 90 exakt på gps på plan mark
    och nu har jag beställt 13 drev. kommer den bli mycket slöare, och ungefär hur mycket snabbare?

  11. #101
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av moppeperra Visa inlägg
    cylinder: st6 50 sport
    membran:polini evo
    insug: 24mm arreche
    förgasare 23mm mikuni
    rör: gianelli 2t
    drevning: 12/56

    tycker den har ganska dålig toppfart, toppar 90 exakt på gps på plan mark
    och nu har jag beställt 13 drev. kommer den bli mycket slöare, och ungefär hur mycket snabbare?
    De flesta kör 13/53 på urpluggat och det har ett fint axx, du kommer dra på som fan ändå, kanske nästan 14 hade vatt lagom eller du kanske vill ha för stadskörning?

  12. #102

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Tar i drevtråden också men har frågat i en annan tråd med Hur byter man bakdrev om man ej har depåstöd? Derbi har 12/65 original. Går det att byta till 13/52 eller 12/48 utan att behöva byta kedja? Vill inte lägga ut alltför mycket pengar på mopeden (ja, ska ha/har Gianelli 2T och ostrypt CDI så den klarar dreven galant). Tack för svar, vet att det står drev ovanför mig i en fet lista men det står inget om kedjor!! Tips på hur många länkar jag ska ha OM jag måste köpa ny kedja??

  13. #103
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Tar i drevtråden också men har frågat i en annan tråd med Hur byter man bakdrev om man ej har depåstöd? Derbi har 12/65 original. Går det att byta till 13/52 eller 12/48 utan att behöva byta kedja? Vill inte lägga ut alltför mycket pengar på mopeden (ja, ska ha/har Gianelli 2T och ostrypt CDI så den klarar dreven galant). Tack för svar, vet att det står drev ovanför mig i en fet lista men det står inget om kedjor!! Tips på hur många länkar jag ska ha OM jag måste köpa ny kedja??
    du måste kapa kedjan då 65 e ett jävla familjepizza drev men köp en ny kedja o låt org va
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  14. #104

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Öh, va? Ska jag låta originaldrev vara kvar men ändå köpa en ny kedja? Förstår inte riktigt vad du snackar om..

    Låt mig skriva lite mer "clean": Vill helst ha 13/53 eller 12/48 men vill inte byta kedja, fungerar det med originalkedja eller måste jag byta? Och om jag måste byta : hur många länkar rekommenderar ni mig att köpa?

  15. #105
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Öh, va? Ska jag låta originaldrev vara kvar men ändå köpa en ny kedja? Förstår inte riktigt vad du snackar om..

    Låt mig skriva lite mer "clean": Vill helst ha 13/53 eller 12/48 men vill inte byta kedja, fungerar det med originalkedja eller måste jag byta? Och om jag måste byta : hur många länkar rekommenderar ni mig att köpa?
    Klart man inte måste byta men det blir bättre om du bytar kedja när du ändå håller på, annars sliter kedjan på dreven mer ist..

  16. #106

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Ah, tackar! Tänkte att kedjan kommer att hoppa och låsa hela jäfla hjulet när man drar i 90 knyck. I AM-boken verkade det som att en spänd kedja var världens viktigaste grej.. :0

    Stor märkbar skillnad i hur mycket extra det sliter? Edit: Wait, kom på att kedjan jag har nu är splitterny, du kanske tänkte på att en gammal kedja sliter mer på drev eller sliter även en för stor kedja?

    En sista fråga som ingen svarat på: Tips på hur man byter bakdrev lättast utan depåstöd el. liknande? (vid närmare eftertanke så har jag en plastback för glasflaskor i förrådet, kan väl funka)

  17. #107
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Öh, va? Ska jag låta originaldrev vara kvar men ändå köpa en ny kedja? Förstår inte riktigt vad du snackar om..

    Låt mig skriva lite mer "clean": Vill helst ha 13/53 eller 12/48 men vill inte byta kedja, fungerar det med originalkedja eller måste jag byta? Och om jag måste byta : hur många länkar rekommenderar ni mig att köpa?
    sry om jag förklarade dåligt men anledningen till att du ska köpa ny kedja o kapa i e att om du sen ska ha org drevning igen så slipper du förlänga o dona med org kedjan. bara att sätta på den. men visst passar den dock får du kapa 5 länkar ca. rekomenderar de största antalet länkar att köpa sen kapar du bara ner den till rätta storlek.
    hette Monster_extream på förra forumet.
    http://www.garaget.org/?car=271209

  18. #108

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    No problemos, mitt inlägg var inte heller av högsta kvalitét Hade faktiskt tänkt köra med originalkedjan utan att kapa men det kanske inte är en smart idé om man inte vill att kedjan ska hoppa..? Nåja. Om jag orkar så köper jag väl en kedja från Biltema så slipper jag tänka mer på det.

  19. #109
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av eliaspaulsson Visa inlägg
    hur sotar man ur avgas röret?
    Drevningstråden vi är i?

    Citat Ursprungligen postat av eliaspaulsson Visa inlägg
    Jag har en Derbi Senda drd med tecknigas rör. som varvar över. Viken drevning ska man ha för att den inte ska de.
    Vilken drevning har du nu, original 11/53 eller?
    Isåfall brukar 13 eller 14 drev va bra att byta till

  20. #110
    Jag har 14/71

  21. #111

  22. #112
    Vad är orginal på MH furia 02?

  23. #113
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Beror ju på 14/56 och 13/52 är likadan drevning uträkningsmässigt men inte i praktiken, 14/56 är en drevning som kräver vridmoment vilket en 2-taktsmotor inte har så mycket utav direkt.
    Jag hoppas att du har en jävligt bra ursäkt för där har du helt fel
    Don´t make excuses, make horsepower!

  24. #114
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Jag hoppas att du har en jävligt bra ursäkt för där har du helt fel
    14/56 kräver väl mer kraft än 13/52, man använde kopplingen mkt mer för att komma iväg när man hade 14/56.
    Vad beror detta på då?

    Edit: Sedan så varvade den ut på 6:an med 13/52 och inte 14/56 under samma dag.. en till sak som jag undrar vad det isåfall beror på?

  25. #115
    Hallå jag undrar vad jag ska ha för drevning till min rieju drac 01 med hebo underliggande

  26. #116
    någon som vet säkert vad det ska va för original dervning på motorhispania ryz 05a. ?

  27. #117
    vad är det för kedja till drac 03 30 moppe? 420? och isf hur många länkar till 13/52 drev
    Just keep on trying!

  28. #118

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av gerling Visa inlägg
    vad är det för kedja till drac 03 30 moppe? 420? och isf hur många länkar till 13/52 drev
    Det är 420, men köp en 130 länkar kedja. Sen kapar du bara av den om du behöver gjorde jag.

  29. #119
    Någon som har nån aning om vad dreven hos en Yamaha DT50X ligger på orginal?
    "Inställningen är halva grejen"

  30. #120
    nån som rekomenderar en bra drevning för roxon duel sm 07? jag har just nu inget trim, men det kanske kommer ett effektsystem och munstycke senare... redan nu så varvar den sönder på 6:ans växel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in