Sidan 7 av 13 Första ... 56789 ... Sista
  1. #181
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av Gilera runner Visa inlägg
    12/53 blir bra
    Tack för svar

  2. #182

  3. #183
    Har en derbi extrem -03 kör orginal 13/70 drev eller nått, vad ska jag ändra för att få maximal "styrka" ?

  4. #184
    Min är helt original förutom jamarcol effektrör + ljuddämpare, tror att strypningen vid insuget är borttaget också. Har original luftburken.

    Min drevning är 15 i fram och 45 i bak. 15 i fram är väl för mycket? Ska jag köpa 14 tycker ni? Jag märker att det tar en väldig stund innan den kommer upp i maxhastighet (ca 50-55 km/h) och den varvar inte så högt på fyrans växel.
    Om jag byter till 14 vad förlorar jag i topphastighet tror ni? Blir det bättre accelration eller?

  5. #185

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    RAMI:

    13:53 är en blandning av allt (Gilera har den redan populära 53 bak + och 11 fram, snacka om axx och söndervarvning med trimrör <3 ), köp även 12 och 14 framdrev så kan du byta efter vad du är sugen på (11 är org, om du har cylle kanske den tom orkar 15? fan, släng med den i beställningen också!! ), framdrev är billiga så du förlorar inget på det enligt mig, roligare att hitta sin favvodrevning man gillar mest. Derbimotorer går ibland fort med Gianelli och hög drevning (14:53) för o va effektrörmoppar.

    Klimpe95:

    Med originaldrevningen tycker jag man får en blandning av allt, dock lite mycket övervarvning när man pressar i 50 på sexan. De är rätt starka original tycker jag så man kan ta en kugg större där fram (14) utan att förlora alltför mycket och göra det lite skonsammare så man inte tokvarvar hela tiden men det blir ju en liten skillnad i hur stark den är. En kugg mindre skulle du kunna ändra om du vill ha starkare (12), när man har org-moppe tycker jag inte man ska ändra mer än en kugg mindre eller en kugg större. Köp framdrev i olika storlekar och testa dig fram till vad du tycker, det är inte svårt att byta alls och framdrev kostar inte så mycket pengar, 60kr styck typ.

    Simonwellander:

    Jag tycker att det låter lite tungt och om den inte orkar varva så mycket på fyran tycker jag defenitivt att du bör byta ett snäpp mindre. När du kör med 14 får du lite bättre axx (svårt o säga hur mycker bättre det blir, beror på vad du är van vid o vad du anser är bra axx men du kommer nog känna iaf en liten skillnad ), och kan varva mer på högsta = du kommer nog upp i typ samma hastighet som innan. Köp ett 13 också då det är lätt att byta drev och det kostar inte mycket pengar, ännu mindre till äldre moppar som sån som du har, 40-50kr? Värt det, alltid kul att hitta sin favoritdrevning!
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  6. #186
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    RAMI:

    13:53 är en blandning av allt (Gilera har den redan populära 53 bak + och 11 fram, snacka om axx och söndervarvning med trimrör <3 ), köp även 12 och 14 framdrev så kan du byta efter vad du är sugen på (11 är org, om du har cylle kanske den tom orkar 15? fan, släng med den i beställningen också!! ), framdrev är billiga så du förlorar inget på det enligt mig, roligare att hitta sin favvodrevning man gillar mest. Derbimotorer går ibland fort med Gianelli och hög drevning (14:53) för o va effektrörmoppar.


    Klimpe95:

    Med originaldrevningen tycker jag man får en blandning av allt, dock lite mycket övervarvning när man pressar i 50 på sexan. De är rätt starka original tycker jag så man kan ta en kugg större där fram (14) utan att förlora alltför mycket och göra det lite skonsammare så man inte tokvarvar hela tiden men det blir ju en liten skillnad i hur stark den är. En kugg mindre skulle du kunna ändra om du vill ha starkare (12), när man har org-moppe tycker jag inte man ska ändra mer än en kugg mindre eller en kugg större. Köp framdrev i olika storlekar och testa dig fram till vad du tycker, det är inte svårt att byta alls och framdrev kostar inte så mycket pengar, 60kr styck typ.

    Simonwellander:

    Jag tycker att det låter lite tungt och om den inte orkar varva så mycket på fyran tycker jag defenitivt att du bör byta ett snäpp mindre. När du kör med 14 får du lite bättre axx (svårt o säga hur mycker bättre det blir, beror på vad du är van vid o vad du anser är bra axx men du kommer nog känna iaf en liten skillnad ), och kan varva mer på högsta = du kommer nog upp i typ samma hastighet som innan. Köp ett 13 också då det är lätt att byta drev och det kostar inte mycket pengar, ännu mindre till äldre moppar som sån som du har, 40-50kr? Värt det, alltid kul att hitta sin favoritdrevning!
    Tack för svaret, japp drog en beställning på 12,13.14 så nu är det bara att testa

  7. #187
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    RAMI:

    Simonwellander:

    Jag tycker att det låter lite tungt och om den inte orkar varva så mycket på fyran tycker jag defenitivt att du bör byta ett snäpp mindre. När du kör med 14 får du lite bättre axx (svårt o säga hur mycker bättre det blir, beror på vad du är van vid o vad du anser är bra axx men du kommer nog känna iaf en liten skillnad ), och kan varva mer på högsta = du kommer nog upp i typ samma hastighet som innan. Köp ett 13 också då det är lätt att byta drev och det kostar inte mycket pengar, ännu mindre till äldre moppar som sån som du har, 40-50kr? Värt det, alltid kul att hitta sin favoritdrevning!
    Tack för ditt svar! Beställde både 13 och 14 drev nyss så får vi se hur det blir Tack återigen för ditt svar

  8. #188

  9. #189

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Varsågod gullungar!

    Härligt att kunna bidra till att vägarna blir osäkra Rami och Simon!
    Skriv gärna lite om hur ni tyckte att det blev. Måste bara älska framdrev!
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  10. #190

  11. #191
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Varsågod gullungar!

    Härligt att kunna bidra till att vägarna blir osäkra Rami och Simon!
    Skriv gärna lite om hur ni tyckte att det blev. Måste bara älska framdrev!
    14 drev i fram och 45 drev i bak vart perfekt

  12. #192
    Vilket framdrev funkar bra till en org dt50x med 60 bak? är 11 nu så skulle det funka med 13?

  13. #193
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Vilket framdrev funkar bra till en org dt50x med 60 bak? är 11 nu så skulle det funka med 13?
    Tretton kan bli lite tungt för orginal men köp hem både 12 och 13 så kan du hitta just din drevning som du tycker är skön.
    Sen beror det mycket på körstil och vart man kör.
    Tyngre drevning om man kör landsväg eller prioriterar lungnare varvtal.
    Lättare drevning är najs om man vill vara snabbast vid rödljusen men skiter i komforten

    Men ta hem båda och testa dig fram
    kostar ju typ 60 spänn styck så inga stora pengar
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  14. #194
    vilket drev ska jag ha fram på dt50? är det 420? är det nån skillnad på märkena?

  15. #195
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    vilket drev ska jag ha fram på dt50? är det 420? är det nån skillnad på märkena?
    Vad har du för setup?
    Såklart det är skillnad på märkena men cykelkrafts och ts säljer IGM vilket är bra skit för en liten summa pengar.
    Det är 420
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  16. #196
    Vad ska man ha fär dreving till en senda extream 04a med airsal 80cc 19 fögg ,Tecnigas enox rör ??
    vill ha axx och styrka men vist den måste toppa lite med.
    Tacksam fö svar.

  17. #197
    Citat Ursprungligen postat av 2-stroke Visa inlägg
    Vad ska man ha fär dreving till en senda extream 04a med airsal 80cc 19 fögg ,Tecnigas enox rör ??
    vill ha axx och styrka men vist den måste toppa lite med.
    Tacksam fö svar.
    13/52.

  18. #198
    du kan tappa en 3km/h elr något där runt . däremot borde den klart få bättre axx.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperra Visa inlägg
    skänker bort en dryg syster.
    17 år gammal, irriterande tjej.
    kan skickas med bussgods men då betalar ni frakten.

  19. #199
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    13/52.
    Med min barikit 80cc, 24 mm (även 21 och 28) och sp rör så hade 15/53 ett väldigt fint axx och den saknade verkligen inte styrka. Min setup är lite värre än hans men med tanke på att en vanlig effektrörmoped går bra med 13/52 tycker jag att han även kan prova 14/52.

  20. #200
    Just nu sitter det 13/53 dreving på den

  21. #201
    Citat Ursprungligen postat av 2-stroke Visa inlägg
    Just nu sitter det 13/53 dreving på den
    Jag körde med 13/52 med mk handmade och tg enox, gick jävligt bra
     
    tills skiten skar dvs.
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  22. #202
    Har lite brain issue.. hittar inte på google.. om man drevar större fram så blir den slöare start men högre toppfart?

  23. #203
    Har en rieju drac (1998, minarelli Am5) som jag ska köra med MK thrower rör.

    Har just nu 13/56. FUnkar det bra eller vad kan jag göra för skillnad om jag byter?

  24. #204
    Rieju RRX SM 2007, urpluggad och inställd förknasare.

    Någon som vet vad original drevningen rasslar på? Och vilken drevning jag bör byta till för att uppnå harmoni i både acceleration och toppfart? Hel me out!
    "Inställningen är halva grejen"

  25. #205

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Rieju RRX SM 2007, urpluggad och inställd förknasare.

    Någon som vet vad original drevningen rasslar på? Och vilken drevning jag bör byta till för att uppnå harmoni i både acceleration och toppfart? Hel me out!

    Du har 11/52

    Bytt till ett 12 drev så kommer den vara perfekt till båda axx och topp!

  26. #206
    Citat Ursprungligen postat av Jontee Visa inlägg
    Du har 11/52

    Bytt till ett 12 drev så kommer den vara perfekt till båda axx och topp!
    Riktigt tacksam för svar! MEN, är du säker på drevningen? Får gå o kolla sen, men tror bakdrevet låg på runt 60 kuggar...
    "Inställningen är halva grejen"

  27. #207

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Riktigt tacksam för svar! MEN, är du säker på drevningen? Får gå o kolla sen, men tror bakdrevet låg på runt 60 kuggar...
    Nej, det ska ligga på 52 om du inta har power up modellen eller har ägaren innan bytt

  28. #208
    Dags att beställa drev, har bestämt mig för 14:52.

    Tänkte beställa IGM 420 drev + kedja, men har ingen aning om hur många länkar jag ska ha. Fanns 130, 134 & 136 länkskedjor...
    Någon som har nån aning om vilken som passar bult-on?

    Beställer ett kedjelås också ifall att.

    RRX SM 2007 är mopedmodellen.
    "Inställningen är halva grejen"

  29. #209

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Uppsala.
    Inlägg
    465
    Ta den längsta och kapa efter behov?
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Råkade såga lite i cylindern, men detta gör ingen större skillnad eller?

  30. #210
    Citat Ursprungligen postat av vonLidl Visa inlägg
    Ta den längsta och kapa efter behov?
    Jag gör det, smartast så. Tack!
    "Inställningen är halva grejen"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in