1. #1
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709

    Nyrenoverad am6 vibrerar kraftigt efter 25mil!

    Tjenare! För några dagar sen så noterade jag att Dracen börja vibrera. Inget jag la märkte till direkt och körde på hela dagen, det finns varken missljud eller effektförlust (inte märkbart iaf) Idag så har den börjat rassla rejält och gå lite sämre, men missljud finns inte.

    Moped:
    Drac 01a med en nya ramlager, packningar,packboxar,packningar för ca 25mil sedan.

    Motor:
    50cc originalliknande cylinder
    Sp rör (9-12,5rpm)
    12mm dellorto med 80huvudmunstycke, en aning stort.
    Glapp i vev fanns inte vid klyvning.
    Allt annat är original i motorn.

    Jag läste ett inlägg på twostrokerider att man skulle montera dreven på veven+balansaxeln på ett visst sätt och detta gjorde jag ej.

    Inlägget: "de siitter ett drev på¨balans axeln och ett på vev axeln, de är märken på dom på ena drevet är de 2 prickar och på de andra är de 1 prick. drevet med 1 prick ska sitta mellan dom andra 2 prickarna eller hur?"

    Kan det vara så enkelt att de måste vara rätt monterade?

    Svar uppskattas! Mvh Kevin
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  2. #2

  3. #3

  4. #4

  5. #5
    just därför man ska titta ordentligt och dokumentera när man plockar ner något. Finns även markeringar på kopplingen så det ska hamna rätt etc.

    min dt börja vibrera och skaka rejält när svänghjulet lossnade!
    Men om du inte kollade markeringarna på dreven så har du antagligen problemet där
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  6. #6
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Tack till bilden Lange! Men detta borde inte hända efter 25mil hårdkörning? Den har gått klockrent hela tiden
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  7. #7
    min am6 motor har jag inte äns någon balans axel i

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Ahlbom Visa inlägg
    min am6 motor har jag inte äns någon balans axel i
    Vad vill du ha sagt med det?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Vad vill du ha sagt med det?
    att min inte vibrerar menar jag. uttrykte mig dåligt

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Ahlbom Visa inlägg
    att min inte vibrerar menar jag. uttrykte mig dåligt
    Inte så konstigt att en med felinställda markeringar vibrerar mer än en som är utan.
    Din vibrerar garanterat mer än en med balansaxel iaf.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Inte så konstigt att en med felinställda markeringar vibrerar mer än en som är utan.
    Din vibrerar garanterat mer än en med balansaxel iaf.
    men den är urtagen utan anledning, för rapare motor

  12. #12
    Kontrollera så motorbultarna sitter ordentligt åtdragna i ramen, har muttrarna vibrerat lös kan otrevliga vibrationer uppstå.

    Rätta även till balansaxeln om den sitter fel.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Ahlbom Visa inlägg
    men den är urtagen utan anledning, för rapare motor
    tvivlar på att det ger så mycket. okej om man tävlar seriöst och letar efter varenda liten tiondel, men på en trimmad bruksmoppe/lekmoppe så tror jag det är värt att ha den där extra komforten och spara ihop till en rotor-tändning som man antagligen tjänar mycket mer på effektmässigt.

    men har aldrig kört en am6 utan balansaxel så ska väll egentligen inte säga något
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    tvivlar på att det ger så mycket. okej om man tävlar seriöst och letar efter varenda liten tiondel, men på en trimmad bruksmoppe/lekmoppe så tror jag det är värt att ha den där extra komforten och spara ihop till en rotor-tändning som man antagligen tjänar mycket mer på effektmässigt.

    men har aldrig kört en am6 utan balansaxel så ska väll egentligen inte säga något

    tänding har jag med. kör italkit. och så är det inte jag som har byggt den motorn jag har kört med

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av eddie^ Visa inlägg
    han har kallesons simonini motor så bruksmoppe vetefan
    Citat Ursprungligen postat av Ahlbom Visa inlägg
    tänding har jag med. kör italkit. och så är det inte jag som har byggt den motorn jag har kört med
    Men då förstår jag
    Hörde iofs på gamla forumet att folk plockar bort den för att upptäcka eventuella fel/glapp i motorn, kan ju också vara en anledning till att han plocka bort den
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av eddie^ Visa inlägg
    han har kallesons simonini motor så bruksmoppe vetefan
    eddie din skvaler bytta xD

  19. #19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in