1. #1

    addapter r/t cylindern

    tja.. någon som har någon ritning på hur tjock r/t addpatern ska vara till am6 motorn?.

    om inte.. vet ni hur tjock den ska vara då?

  2. #2
    Adaptern bör vara runt 13mm tjock, kan hända att du får shimsa lite också.

    Vad tänte du köra med för vev isf ?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tja.. någon som har någon ritning på hur tjock r/t addpatern ska vara till am6 motorn?.

    om inte.. vet ni hur tjock den ska vara då?
    fråga moddlaren han borde veta
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    jävlar vilken hyper. har säkert hela 10hk och en toppfart på 85kmh

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Sellstedt Visa inlägg
    Adaptern bör vara runt 13mm tjock, kan hända att du får shimsa lite också.

    Vad tänte du köra med för vev isf ?
    tänkte köra med doppler vev

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Roxx_man95 Visa inlägg
    fråga moddlaren han borde veta
    Ifall du inte märkt så har moddlaren gått upp i rök och är mer eller mindre omöjlig att få tag på!

    Viktor: Be skaramotor fixa nya pinnbultshål så dem matchar original spacern istället. Har jag funderat på att göra.
    Citat Ursprungligen postat av Riejukillen Visa inlägg
    sötis, du skulle ha lagt av en jävla brakskit då hade du fått en extra knuff så hade du kört under 7sek

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av 4gg3 Visa inlägg
    Ifall du inte märkt så har moddlaren gått upp i rök och är mer eller mindre omöjlig att få tag på!

    Viktor: Be skaramotor fixa nya pinnbultshål så dem matchar original spacern istället. Har jag funderat på att göra.
    Går väll borra större håll och gänga själv? bara undrar

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 4gg3 Visa inlägg
    Ifall du inte märkt så har moddlaren gått upp i rök och är mer eller mindre omöjlig att få tag på!

    Viktor: Be skaramotor fixa nya pinnbultshål så dem matchar original spacern istället. Har jag funderat på att göra.
    går de med kanske.. beror ju på hur tjock orginal addaptern är osv.. men du går la nere på cnc i ibland.. gör det där ;DD hur lätt som helst

  8. #8
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    går de med kanske.. beror ju på hur tjock orginal addaptern är osv.. men du går la nere på cnc i ibland.. gör det där ;DD hur lätt som helst
    Bultmönstret på AM6an är större än Piaggio eller liggande Minarelli vad den nu kommer ifrån. Så om det skulle gå använda dessa spacerplattor skulle man fräsa ut hålen ett par millimeter. Vet inte exakt hur tjock den ska vara, men den ska iaf vara tjockare än Piaggions 9 mm. Skulle gissa på närmare 15 mm, kan be moddlaren att titta in här!

    Annars funkar ju en Piaggioadapter med frästa hål och en enklare spacerplatta under om man vill göra det så enkelt som möjligt för sig.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Bultmönstret på AM6an är större än Piaggio eller liggande Minarelli vad den nu kommer ifrån. Så om det skulle gå använda dessa spacerplattor skulle man fräsa ut hålen ett par millimeter. Vet inte exakt hur tjock den ska vara, men den ska iaf vara tjockare än Piaggions 9 mm. Skulle gissa på närmare 15 mm, kan be moddlaren att titta in här!

    Annars funkar ju en Piaggioadapter med frästa hål och en enklare spacerplatta under om man vill göra det så enkelt som möjligt för sig.
    då är det lika bra att göra en ny som är runt 15 mm istället för att göra så

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Bultmönstret på AM6an är större än Piaggio eller liggande Minarelli vad den nu kommer ifrån. Så om det skulle gå använda dessa spacerplattor skulle man fräsa ut hålen ett par millimeter. Vet inte exakt hur tjock den ska vara, men den ska iaf vara tjockare än Piaggions 9 mm. Skulle gissa på närmare 15 mm, kan be moddlaren att titta in här!

    Annars funkar ju en Piaggioadapter med frästa hål och en enklare spacerplatta under om man vill göra det så enkelt som möjligt för sig.
    citerar dig igen..

    men undrar nu om r/t portar under cylindern.. stämmer bra med andra am6 cylindrar ?..

    för har ingen r/t cylinder hemma.. utan tänkte kanske ta airsalen och göra addapter av.. sen när man väl har r/t cylindern så borrar man pinnbults hål efter den ?

  11. #11
    Vänta på att göra spacern tills att du har alla mått och så. Bättre, då kanske du skipper göra om.

    men PMa moddlaren. han vet allt om det där
    Svarvar och bygger special delar till olika fordon
    Mer info här

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ILO_Gurra Visa inlägg
    Vänta på att göra spacern tills att du har alla mått och så. Bättre, då kanske du skipper göra om.

    men PMa moddlaren. han vet allt om det där
    men jag kan inte beställa den än..
    och är bara i skolan 10 dagar till

  13. #13
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    citerar dig igen..

    men undrar nu om r/t portar under cylindern.. stämmer bra med andra am6 cylindrar ?..

    för har ingen r/t cylinder hemma.. utan tänkte kanske ta airsalen och göra addapter av.. sen när man väl har r/t cylindern så borrar man pinnbults hål efter den ?
    Nejnej, R/Tn är bra mycket större undertill!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Nejnej, R/Tn är bra mycket större undertill!
    jag det är klart.. men mena asså.. svårt att förklara här.. men om dom är på samma ställe om man säger så.. så man kan bygga en till airsalen .. sen när man väl har r/t cylindern.. så tar man en packning bara och går loss med dremmeln... så det matschar

  15. #15
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Hej

    R/T cylindern,s adapter sitter fast i original pinnbults hål i blocket, väljer du minarelli så Tror jag du kan klara dej med att plana av adaptern med ca 5mm och göra en ny uppgång för vattnet i blocket till adaptern.

    så det enda du behöver göra är att plan fräsa bort ca 5mm på undersida adaptern o fila pinnbults hålen ca 0,6mm utåt i bultcirkeln som original cyl har suttit i OBS inte i blocken utan adaptern.

    mvh

    Ingen jävla doppler vev i en R/T barikit skall det vara.

    Dopplern håller inte för en maxad hebo revolution det gör ioförsig inte Pro race heller, men barikit har visat sig hålla o är bra pris på.

    mvh
    Senast redigerat av moddlaren den 2011-02-04 klockan 18:46. Anledning: DOPPLER SKROT

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Bultmönstret på AM6an är större än Piaggio eller liggande Minarelli vad den nu kommer ifrån. Så om det skulle gå använda dessa spacerplattor skulle man fräsa ut hålen ett par millimeter. Vet inte exakt hur tjock den ska vara, men den ska iaf vara tjockare än Piaggions 9 mm. Skulle gissa på närmare 15 mm, kan be moddlaren att titta in här!

    Annars funkar ju en Piaggioadapter med frästa hål och en enklare spacerplatta under om man vill göra det så enkelt som möjligt för sig.
    Jag har R/T till Minarelli som skall på Derbi EBS motor. Jag tolkar det du skriver som att jag måste ha en tjockare platta, stämmer detta?
    Citat Ursprungligen postat av Riejukillen Visa inlägg
    sötis, du skulle ha lagt av en jävla brakskit då hade du fått en extra knuff så hade du kört under 7sek

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Hej

    R/T cylindern,s adapter sitter fast i original pinnbults hål i blocket, väljer du minarelli så Tror jag du kan klara dej med att plana av adaptern med ca 5mm och göra en ny uppgång för vattnet i blocket till adaptern.

    så det enda du behöver göra är att plan fräsa bort ca 5mm på undersida adaptern o fila pinnbults hålen ca 0,6mm utåt i bultcirkeln som original cyl har suttit i OBS inte i blocken utan adaptern.

    mvh

    Ingen jävla doppler vev i en R/T barikit skall det vara.

    Dopplern håller inte för en maxad hebo revolution det gör ioförsig inte Pro race heller, men barikit har visat sig hålla o är bra pris på.

    mvh
    ah okej. tack för svar.. men jag har till gång till cnc fräs nu och cad program så kommer inte ta så lång tid att göra.. måste bara veta hur tjock den ska vara.. sen utgår jag ifrån en am6 cylinder
    . dopplern får vi se hur länge den håller )

  18. #18
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    MENN
    förstår du inte vad alla skriver????

    du kan inte utgå från en AM6 cylinder pinbultarna sitter utanför cylindern på R/T precis som på en cross cylinder, Ta och när studera detta lite gran.

    http://www.twostrokerider.se/artiklar/1731

    mvh

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    MENN
    förstår du inte vad alla skriver????

    du kan inte utgå från en AM6 cylinder pinbultarna sitter utanför cylindern på R/T precis som på en cross cylinder, Ta och när studera detta lite gran.

    http://www.twostrokerider.se/artiklar/1731

    mvh
    haha jag veeeeeeeeeet xD. där av gör jag hål sen för r/t när jag har den i hand =).

  20. #20
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av 4gg3 Visa inlägg
    Jag har R/T till Minarelli som skall på Derbi EBS motor. Jag tolkar det du skriver som att jag måste ha en tjockare platta, stämmer detta?
    Yes, jag har byggt en EBS R/T och där blev adapterplattan kring 20 mm.
    http://i56.tinypic.com/kevpsn.jpg

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    MENN
    förstår du inte vad alla skriver????

    du kan inte utgå från en AM6 cylinder pinbultarna sitter utanför cylindern på R/T precis som på en cross cylinder, Ta och när studera detta lite gran.

    http://www.twostrokerider.se/artiklar/1731

    mvh
    Han menar att han utgår ifrån hur bultmöstret och portningen ser ut på en vanlig AM6-cylinder när han gör plattan, sen när han fått tag på cylindern borrar han pinbultshålen till R/T-cylindern.
    Don´t make excuses, make horsepower!

  21. #21
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Yes, jag har byggt en EBS R/T och där blev adapterplattan kring 20 mm.
    http://i56.tinypic.com/kevpsn.jpg



    Han menar att han utgår ifrån hur bultmöstret och portningen ser ut på en vanlig AM6-cylinder när han gör plattan, sen när han fått tag på cylindern borrar han pinbultshålen till R/T-cylindern.

    Jag skrev ju att han skall använda original adaptern o fräsa av den ca 5mm när han köpt cylindern det behövs inte göras någon ny eller annan till am6.
    mvh

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Jag skrev ju att han skall använda original adaptern o fräsa av den ca 5mm när han köpt cylindern det behövs inte göras någon ny eller annan till am6.
    mvh
    får se hur det blir... e det till menarelli motornerna då ?... sen så hur ska jag kunna flytta så vattnet går runt ?.. blir det att fräsa ?.. då jag inte vet om jag har tillgångtill fräs då... har det nu under 6 veckor.. och blir förmodligen inte att beställa cylindern d¨å

  23. #23
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Japp till minarelli motorn det du gör är att du pluggar original vatten ingång till scooter fräser av adaptern till rätt höjd och dremmlar upp vatten kanalen på undersidan adaptern, Enklast gör du genom att lägga en cylinderfots packning på adapter då har du en mall att fila efter, skit enkelt
    mvh

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Japp till minarelli motorn det du gör är att du pluggar original vatten ingång till scooter fräser av adaptern till rätt höjd och dremmlar upp vatten kanalen på undersidan adaptern, Enklast gör du genom att lägga en cylinderfots packning på adapter då har du en mall att fila efter, skit enkelt
    mvh
    tacakr ..men vet inte om man vart så sugen nu när du slitit ut 2 doppler vevar

  25. #25
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tacakr ..men vet inte om man vart så sugen nu när du slitit ut 2 doppler vevar
    Det kostar att ligga på topp sen finns det ju betydligt bättre vevar än doppler...
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  26. #26
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Doppler veven höll bara för 17 hp som hebon gav oportad R/T,n ger 9,5 hp till, Prorace klarade 24 hp sedan blev vevstaken blå o veven skevade 4 tiondelar o var knäckt 2 tiondelar, Men barikit har hållt bra.

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det kostar att ligga på topp sen finns det ju betydligt bättre vevar än doppler...
    sant ;DD
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Doppler veven höll bara för 17 hp som hebon gav oportad R/T,n ger 9,5 hp till, Prorace klarade 24 hp sedan blev vevstaken blå o veven skevade 4 tiondelar o var knäckt 2 tiondelar, Men barikit har hållt bra.
    jag fick ur 18 ur min airsal portad.. veven ser som ny ut . inga glapp eller nått.. men frågan är om den håller för en R/T hmm

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Doppler veven höll bara för 17 hp som hebon gav oportad R/T,n ger 9,5 hp till, Prorace klarade 24 hp sedan blev vevstaken blå o veven skevade 4 tiondelar o var knäckt 2 tiondelar, Men barikit har hållt bra.
    är det samma pinnbultshål åp am6 som menarelli ?

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Doppler veven höll bara för 17 hp som hebon gav oportad R/T,n ger 9,5 hp till, Prorace klarade 24 hp sedan blev vevstaken blå o veven skevade 4 tiondelar o var knäckt 2 tiondelar, Men barikit har hållt bra.
    duu. svara nu på hur tjock adapter du gjorde till am6. skulle va grymt bra..

    då jag håller på med en nu..

    och gjort dom runt 15 mm

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in