1. #1

    XPS - Varvar upp sakta stillastående!?

    Köpte mig nyligen en peugeot xps! Batteriet var lite dött men tänte att den laddas om den står på en stund så när jag lät den stå på i friläge, efter 2 minuter gick den lite upp i varv, så jag reagera inte på det.. Så börja den varva mer o mer! Och när det blev för mycket för öronen stängde jag av den och tänkte vad fan var det frågan om? Efter tog jag mig en tur med den och den verkade helt normal.. Även med kopplingen i (på tomgång).. Stog inte länge dock.. Men vafan börja fen varva helt av sig själv för är min fråga till er som kan

    Tror inte den drar tjuvluft med tanke på att den börja varva efter en stund.. Eller?

    EDIT: Efter att jag kört ett tag så luktar moppen jävligt bränt! Det är väl inte normalt, eller? Någon som vet vad det beror på/orsakar för konsekvenser

    Sen knarrar det väldigt mycket av den, alltså från dämparn/dämparna någon som vet hur man kan fixa det? Antar att man smörjer in på något vis men jag har ingen aning om hur, har aldrig varit med om det.. Om jag inte gör det kan det bli farligt att åka med den? Eller tar moppen stryk av det på något sätt?
    Senast redigerat av whatcrowbar den 2011-02-05 klockan 02:56.
    Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området

  2. #2
    kanske dax o byta olja te motorn, finns på twostroke, de står vad du ska ha? vet inte vrf den varvar, min drac gorde de efter ett tag men de va bara lite... bämparna måste du nog byta packboxar och olja i finns säkert en guide för det annars e de säkert nån som du kan fråga, har aldrig gort det själv men man brukar öppna dom längst upp...

    hoppas du blev något klokare xD

  3. #3
    Dina lameller kan ha blivit sönderbrända!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av engert Visa inlägg
    Dina lameller kan ha blivit sönderbrända!
    Emm okej, lameller räcker inte jag behöver mer xD
    Var sitter dom osv?

    Edit: Vad kan hända om jag kör med "sönderbrända" lameller?
    Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av whatcrowbar Visa inlägg
    Emm okej, lameller räcker inte jag behöver mer xD
    Var sitter dom osv?

    Edit: Vad kan hända om jag kör med "sönderbrända" lameller?
    bakom kopplingskåpan hittar du kopplingen, i kopplingen sitter det lameller som trycker mot mellanskivor för att överföra kraften från vevaxeln till växellådan.
    Det som kan hända är att den antagligen börjar slira, blir lite scooter-effekt alltså att hastigheten ökar men varvtalet inte förändras så mycket.
    tar kanske en halvtimme att kolla upp om dem är brända

    8 skruvar till själva kåpan, 4 till kopplingen. det jobbigaste är kicken, vilket inte heller är så svårt när man gjort det ett par gånger
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    bakom kopplingskåpan hittar du kopplingen, i kopplingen sitter det lameller som trycker mot mellanskivor för att överföra kraften från vevaxeln till växellådan.
    Det som kan hända är att den antagligen börjar slira, blir lite scooter-effekt alltså att hastigheten ökar men varvtalet inte förändras så mycket.
    tar kanske en halvtimme att kolla upp om dem är brända

    8 skruvar till själva kåpan, 4 till kopplingen. det jobbigaste är kicken, vilket inte heller är så svårt när man gjort det ett par gånger

    Okej jag fattar det mesta, jag vet bara inte var kopplingskåpan sitter xD.. Sen har jag inte heller någon kick, då lär det vara lättare? Peugeot XPS SM, bara elstart vettu
    Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området

  7. #7
    Högra sidan av din motor där ser du oljepumpen till höger (en liten sak) och den stooora runda är kopplingskåpan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in