1. #1

    Vilka har vi i Sverige som kan bygga avstämt bra?

    Tjosan!

    Jag funderar lite på att kanske försöka anlita något till att bygga avstämt efter min motor, vilka har vi i Sverige som kan detta och tar emot arbeten?

    Gäller en scootermotor

    Om ni svarar, svara gärna vilket program ni använder och hur många rör ni byggt, gärna bild och ev resultat.

    MvH

  2. #2
    ArvidsZons avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    -
    Inlägg
    3 095
    Om jag inte minns fel så bygger Emil123 Avstämda rör, men jag vet inte om han gör åt andra.

  3. #3

  4. #4
    Drenners avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    G-town aka genarp city
    Inlägg
    658
    emil är duktig på det iaf, dock vet jag inte om han fortfarande bygger åt andra då han har en bit till verkstan

  5. #5
    Lud3r är riktigt duktig , har inte utfört så många jobb här på Moppenet. Vet inte om han gör det heller men skadar ju inte att fråga.

    Annars emil123

  6. #6
    Tror tyvärr det är väldigt få som kan bygga bra rör i Sverige. Krävs mycket testande och labbande i både simuleringsprogram och genom testkörning för kunna ta fram riktigt bra rör.
    Rören man får ut i beräkningsprogrammen får tas med en nypa salt och man kan ofta vinna en hel del genom att prova sig fram och ändra designen på de uträknade rören. Men de är absolut ett okej utgångsobjekt.

    Vilken budget är du beredd på att lägga på ett rör?

  7. #7
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Crisse Visa inlägg
    Tror tyvärr det är väldigt få som kan bygga bra rör i Sverige. Krävs mycket testande och labbande i både simuleringsprogram och genom testkörning för kunna ta fram riktigt bra rör.
    Rören man får ut i beräkningsprogrammen får tas med en nypa salt och man kan ofta vinna en hel del genom att prova sig fram och ändra designen på de uträknade rören. Men de är absolut ett okej utgångsobjekt.

    Vilken budget är du beredd på att lägga på ett rör?
    Skulle påstå att det är inte bara ofta, utan alltid man kan vinna en del på att testa ändra små detaljer.

    Då är frågan om man nöjer sig med en pipa som presterar aningen bättre än tex ett PR, eller om varje tiondels polle är viktig. Jag gissar att pipan du tänkt dig ska vara till banracehojen? Isf är man ändå begränsad till 20 hk, vilket din hoj utan större bekymmer kan passera med en för bra pipa.

    Glöm inte att VRM kan pipor med!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Isf är man ändå begränsad till 20 hk, vilket din hoj utan större bekymmer kan passera med en för bra pipa.
    I det läget skulle en pipa (och övrig setup) som levererar 19,99hk över bredast möjliga varvtalsområde vara det man vill ha. Smått intressant med tävlingsregler som gör att man får bygga motorer som inte ger maximal effekt, men det ger ju lite intressanta öppningar för nytänkande...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Skulle påstå att det är inte bara ofta, utan alltid man kan vinna en del på att testa ändra små detaljer.

    Då är frågan om man nöjer sig med en pipa som presterar aningen bättre än tex ett PR, eller om varje tiondels polle är viktig. Jag gissar att pipan du tänkt dig ska vara till banracehojen? Isf är man ändå begränsad till 20 hk, vilket din hoj utan större bekymmer kan passera med en för bra pipa.

    Glöm inte att VRM kan pipor med!
    Ja, pipan var väl tänkt till banhojjen. Jag har läst igenom reglementet lite bättre nu och har kommit fram till att det inte är tillåtet att varken porta vevhus eller cylinder, cylinder är tillåten att porta om den är AC. Tycker det är en konstig regel men en regel är alltid en regel, får se hur jag gör ang. detta

    Pga denna regel så sitter jag och funderar på om jag inte ska ta och bygga två block, ett för bana och ett för sprint. Tänkte isf ha två block med vev sen flytta över resterande delar beroende på vilken sorts tävling jag ska till. Om det blir så så får det ju bli en avstämd pipa till sprint motorn.

    Dom som kör snabba växlade hojjar i klassen kör tydligen Derbi block med oportad PR cylle, tydligen ett vinnande koncept.

    MvH JK
    En miljon nollor kan aldrig bli mer än en

  10. #10

  11. #11
    Även en custompipa går tillverka i en liten serie (2 exemplar är en serie) och säljas i butik. Få regler är lättare att kringgå.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av timmy Visa inlägg
    mattias vi pratade ju om det, pipan måste ju vara serietillverkad och såld i butik så en custompipa går fetbort
    Just de ja, det hade jag glömt bort. Ja då har jag la ungefär den bästa pipa ja kan ha till min cylinder.

    Får la skaffa custompipa till sprint motorn istället
    En miljon nollor kan aldrig bli mer än en

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in