1. #1

    Kapa blindrör

    Hej, jag har en Jog R. Ungefär hur fort går den om jag kapar blindröret? Är det nåt mer man behöver göra än att kapa och täppa igen hålet? Vad finns det mer för strypningar än det och variatorbrickan?

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    95 med gasres
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    Om du inte har ett seriöst svar så behöver du inte svara.

  4. #4
    Strypningarna på en jog r är variatorringen, blindtarmen och luftburkspluggen. Borde göra runt 60-70 med strypningarna borttagna. Luftburkspluggen gör knappt nån märkbar skillnad om du bara kör originalt. Ska du nå en högre toppfart är det effektrör som är nästa steg och sen förgasare, trimvariator, cylinder osv..

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DT_kungen Visa inlägg
    Strypningarna på en jog r är variatorringen, blindtarmen och luftburkspluggen. Borde göra runt 60-70 med strypningarna borttagna. Luftburkspluggen gör knappt nån märkbar skillnad om du bara kör originalt. Ska du nå en högre toppfart är det effektrör som är nästa steg och sen förgasare, trimvariator, cylinder osv..
    Precis ett sånt svar jag ville ha, tack! Hur fort går den om man bara tar bort variatoringen då?
    Och så är jag lite nyfiken, hur kan blindröret strypa? Det är ju inget som blockerar flödet?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av erik965 Visa inlägg
    Precis ett sånt svar jag ville ha, tack! Hur fort går den om man bara tar bort variatoringen då?
    Och så är jag lite nyfiken, hur kan blindröret strypa? Det är ju inget som blockerar flödet?
    Runt 5-10km/h kanske.
    Blindtarmen, beroende på vilket avgasrör det är, är ihopklämt och igensvetsat med sig självt längst ut i änden = det inte leder ingenvart. Utan det finns bara där för att störa avgasströmmen - avgaser åker in och studsar tillbaks och avgaserna börjar ojämnt virvla och strömma omkring i röret och i blindtarmen - mopeden går sämre.

    Sen om du stryper av din moped så kommer den gå rätt hyggligt, okej som brukis. Toppar väl strax över 70 kanske.
    "Inställningen är halva grejen"

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Runt 5-10km/h kanske.
    Blindtarmen, beroende på vilket avgasrör det är, är ihopklämt och igensvetsat med sig självt längst ut i änden = det inte leder ingenvart. Utan det finns bara där för att störa avgasströmmen - avgaser åker in och studsar tillbaks och avgaserna börjar ojämnt virvla och strömma omkring i röret och i blindtarmen - mopeden går sämre.

    Sen om du stryper av din moped så kommer den gå rätt hyggligt, okej som brukis. Toppar väl strax över 70 kanske.
    Tack för svaret Hur är effektskillnaden jämfört med ett effektrör?

  9. #9
    Ett effektrör ger bättre accelation och en högre toppfart, lite spetsigare register beroende vad du väljer för rör och övrig utrustning. Finns massa olika rör till olika cylindrar. Högvarviga rör = hög toppfart men klenare vrid och med ett lågvarvigt rör är det tvärtom. Vad skulle du föredra, toppfart eller bra acceleration?

  10. #10
    Nåt mellanting

  11. #11
    Okej då tycker jag att du ska satsa antingen på ett Leovince ZX eller ett Tecnigas Next-R, jag hade valt det sistnämda då jag tycker det är bättre då jag provat dem rören på min Neos (samma motor som på jog r) och Tecnigas gick fortare och hade ett härligare register. ZX hade ett bra vrid men gick saktare med det röret. Båda rören finns att köpa på twostroke och man brukar få med variatorvikter så du slipper tänka på sådant. Passande avgaspackning borde följa med också. Det andra du behöver göra vid byte till effektrör är att gå upp i munstycke cirka 5-10strl.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in