1. #1

    Puch V3 växellåds guide

    Hej! slänger nu upp en guidé på hur du plockar isär o plockar ihop din växel låda av modell v3 1978. Hoppas den kommer till hjälp
    ( Nu när jag plockar isär växel lådan så har jag redan klyvt den plockat bort lager rullar, Vev o koppling samt sekundär drev) O.B.S:: Jag står inte för vad du gör med din motor och tar inte ansvar ifall nåt skulle gå sönder om du följer denna guidé.
    Ps om nåt sitter fast lr så Värm!!
    ANVÄND INTE VÅLD
    Mvh Eric

    Sådär ska motorn se ut enligt mig innan man plockar ur växel lådan. Retur fjädern på andra sidan äre bara o pilla bort me handen men tog dock inga bilder på det.

    BÖrja med att ta utt 1ans drev.


    Sedan pillar du ut denna pinne
    [




    Sedan ska du pilla bort dessa klackar ifrån växel valsen



    Sedan ska du dra ut dessa axlar inklusive drev o Klack.

    Obs! glöm ej att under högra drevet (på bild) ligger nål lager som antagligen kommer trilla idän. Lägg därför en glassbytta under. minna är redan infettade o trillar därmed ej ut.
    [url=http://img97.imageshack.us/i/img1690a.jpg/][img]http://img97.imageshack.


    Sådär. Obs: Shimsen på 1ans drev ska ej va där på denna modell igentligen. endast på de tidigare modellerna.

    Sedan tar du bort de övriga dreven. (under högra på bild ligger ett shims)
    Sen ligger nål lagrerna där insmetade i fett på min.(gör inte det om du kört med motorn)



    Ställ sedan blocket upp.

    Här ska du ta bort denna låsring.


    Och det görs enkalst med en sån här mackapär



    Sådär. Obs: Shimsen på 1ans drev ska ej va där på denna modell igentligen. endast på de tidigare modellerna.

    Sedan tar du bort de övriga dreven. (under högra på bild ligger ett shims)
    Sen ligger nål lagrerna där insmetade i fett på min.(gör inte det om du kört med motorn)



    Ställ sedan blocket upp.

    Här ska du ta bort denna låsring.


    Och det görs enkalst med en sån här mackapär



    Borta...

    Sedan ska du lyfta ur hela växel mekanismen. det görs med båda händerna men jag höll ochså i en kamera Lyft dock mer i växel stocken då dreven bakom kan hoppa runt lite annars!

    sådär


    Kolla på baksidan för o se hur dreven sitter. Ta gärna en bild så du enkelt kan se hur det satt.
    rita eventuellt markeringar.


    Ta ochså fotto på vilket läge denna låg i


    Därefter har du ett nästintill tomt block


    Och nu när du ska sätta ihop allt igen gör såhär:
    Börja med att sticka dit växel mekanismen håll i växel stocken som på bild o tryck på väel valsen så kuggarna ej kmr ur läge.


    Sätt sedan dit låsringen igen.

    sådär


    Nu till själva växlarna då.
    Här har du en hög me delar..


    börja med detta drev och lägg det på lagret i växel lådan.

    sådär

    Ta sedan detta drev + Shims o lägg på Nål lagrerna



    Sådär.

    Nu tar du drevaxeln o sätter ner i högra hålet. Var försiktig så att nål lagrerna ej trillar ur.


    sådär.
    Ta detta Lås drev o Den högra klacken o sätt ihop dem


    Sådär

    Placera nu Låsdrevet o klacken på drevaxeln.


    Sådär.

    Ta nu denna axel o sätt ihop med 3ans drev. (sitter i mitten)


    Sådär.

    Ta denna axel me drev o den vänstra klacken o det andra drevet till 3an o sätt ihop såhär.



    Denna ska du nu sticka ner på ena axel o hålet

    Snurra på drev axeln så att drevet kommer i spår och snurra på 2ans drev som ligger på lagret för att få primär axeln på plats. Allt ska glida på plats med ett lätt tryck(ifall axlarna är i rätt läge).



    Ibland kan vänstra axeln va svår o får i spår. Då får man lyfta på den o snurra drevet i läge


    Sen ska allt ligga på plats


    Men än är vi inte klara. Nu ska man få klackarna på plats ochså. Det är mkt enkelt dock

    Ta denna pinne o tryck ner i hålet på klackarna (växelförarna)



    Nu är det inte långt kvar Ta nu dett största drevet (1an) o sätt dit på drevaxeln. På vissa modeller ska det ligga en shims men inte på denna. Det kan du få reda på genom sprängskisser lr så.



    På plats!!!!
    Men det återstår 1 liten grej. Och det är den förbaskade returfjädern. :x

    hur sätter man dit den då? jo man tar en lagom stor skruv mejsel. (nån millimeter större än pinnen som fjädern är till för. vet inte vad den heter och kan inte förklara bättre?
    En sån här skruvmejsel använde jag

    Och jag lyckades tillslut efter 50 försök


    Sen för o få dit det stora sekundär drevet så är det 2 hål på drevet och som hyllor vid stödlagret till kopplingen. Där tar du en skruvmejsel o spärrar drevet o drar sen åt det med ett spärrskaft.


    Får hoppas att guiden kommer till användning
    Made by Eric

  2. #2
    En annan bra grej för returfjädern är att ta en kedjelänk(bara en platt sida av en) sen sätta ett "ben" av fjäderni varje hål, passar perfekt och är skitlätt

  3. #3
    Eric, du är kung! Räddaren i fucking nöden!

    Vill dock tillägga att returfjädern inte kräver något verktyg, sätt ihop motorhalvona först så att inget kan fara iväg, så är det bara att trycka fast skiten med tummen Betvivlar att jag abnormalt stark, borde funka för alla!

  4. #4
    Synd att bilderna är borta på växelådsguiden!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in