Sidan 29 av 41 Första ... 19272829303139 ... Sista

Ämne: Fototråden

Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Nån som har något att säga angående: Olympus E-P1?

Bara som nybörjare kamera hade jag tänkt...
    Om du tycker det är viktigt att ha en liten smidig kamera, är det ett bra köp. Om så inte är fallet, bör du kika på en kamera som har en vettig sökare istället.

Nja vet inte riktigt, är väl mest då jag känner en kille som jobbar på olympus (ganska högt uppsatt) Så får jag köpa en billigt.. Men hur är kvalitén på foton/filmerna?
    Den är bra, men det beror mycket på vad du använder för objektiv. Olympus 17/2.8 är helt OK, men om jag var du skulle jag försöka få tag i Panasonics 20/1.7 istället.

Joha: Tack. Letade efter en bild med den vinkeln du beskrev men måste tyvärr göra dig besviken. Har bilen ur många andra vinklar, men inte just den du beskriver. Nåväl, är ändå nöjd med tanke på det få antal bil bilder jag fotat under den tid jag ägt en kamera. Bara att fortsätta o träna!

Okej okej, fattar inte så mycket men de va en http://www.olympus.se/consumer/21693...-pl1_22757.htm

sån kamera de handlade om!
    Japp och du kan byta objektiv på den kameran, därför rekommenderade han dig att istället leta reda på Sonys ännu ljusstarkare objektiv. Då kommer du få ännu bättre bildkvalitet som resultat.
    Sony har föresten också en liten kamera, i samma klass som E-PL1 som du kan tycka är intressant, skiljer kanske lite i pris dock.

Vad jag skulle rekommendera dig att ta en titt på, vet dock inte riktigt vad du kan tänka dig att betala.
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=X100
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX5silver16
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL1silver
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-P2_17silver
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GF2svart14

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    JSonys
    Panasonic . Sony kör inte på 4/3.

Okej okej tack! Jag får dock kameran oerhört billigt därför den är väldigt intressant just nu och man kan ju senare byta upp sig..

Denna är beställd iaf http://www.olympus.se/consumer/21693...pl1_22757.htm# I svart!
    Fint.
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Panasonic . Sony kör inte på 4/3.
    Oj..förhastade mig lite, menade givetvis Panasonic som du skrev.

Jag har själv funderat på att köpa en spegellös kamera, så att jag kan använda mina mätsökarobjektiv på en digitalkamera. Sonys modeller verkar rätt trevliga, men det är skitkasst att de inte har någon hot-/coldshoe. Jag klarar inte av att använda en kamera utan en sökare av något slag.

Det blir nog inte på ett tag dock, men kanske om jag ska ut på en lång resa. Fast då köper jag nog hellre en Ricoh GRD. Eller en bra analog kompaktkamera, typ Contax T2.

Jag har själv funderat på att köpa en spegellös kamera, så att jag kan använda mina mätsökarobjektiv på en digitalkamera. Sonys modeller verkar rätt trevliga, men det är skitkasst att de inte har någon hot-/coldshoe. Jag klarar inte av att använda en kamera utan en sökare av något slag.

Det blir nog inte på ett tag dock, men kanske om jag ska ut på en lång resa. Fast då köper jag nog hellre en Ricoh GRD. Eller en bra analog kompaktkamera, typ Contax T2.
    Det vore trevligt om du kunde använda dina nuvarande objektiv på en digitalkamera. Däremot kan jag förstå om du föredrar en kamera med sökare, fattar inte att Sony inte monterat en hotshoe på den.
    Hurdan är Ricoh GRDn? Den såg riktigt ful ut, men den kanske ger bättre bilder än att döma av utseendet.

Det vore trevligt om du kunde använda dina nuvarande objektiv på en digitalkamera. Däremot kan jag förstå om du föredrar en kamera med sökare, fattar inte att Sony inte monterat en hotshoe på den.
    Hurdan är Ricoh GRDn? Den såg riktigt ful ut, men den kanske ger bättre bilder än att döma av utseendet.
    Jag hittade dock en coldshoe från någon amerikansk hemsida som man kunde fästa på NEX:en. Det kanske blir en sådan ändå, den större sensorn jämfört med 4/3 lockar.

Ricoh GRD-III, vilken är den senaste versionen, är vad jag har läst en trevlig kamera. 28/1.9 lockar.

Dubbelpost. Crack.

Mer på Flickr. Och ett par till imorgon.
    Senast redigerat av Joha den 2011-04-28 klockan 13:00.

Den verkar faktiskt trevlig. Lite dyrare än NEX-5an men det kan väl kanske löna sig också. Bruset är ju mindre på NEX-5an än på min D300, imponerande. Ricohn vet jag inte, men det verkar ju inte vara ett dåligt köp det heller, den gav rätt grovkorniga bilder..men blev faktiskt imponerad. Kan du föresten klara dig med en kamera som knappt brusar i jämförelse med film, eller hade du tänkt göra som jag..korna i efterhand?

Första bilden är jättefin, såg den på Flickr och det är den bästa av dom senaste du laddat upp.

Den verkar faktiskt trevlig. Lite dyrare än NEX-5an men det kan väl kanske löna sig också. Bruset är ju mindre på NEX-5an än på min D300, imponerande. Ricohn vet jag inte, men det verkar ju inte vara ett dåligt köp det heller, den gav rätt grovkorniga bilder..men blev faktiskt imponerad. Kan du föresten klara dig med en kamera som knappt brusar i jämförelse med film, eller hade du tänkt göra som jag..korna i efterhand?

Första bilden är jättefin, såg den på Flickr och det är den bästa av dom senaste du laddat upp.
    Ja, jag kan nog leva med det. Men det kommer nog att sluta med att jag köper en bra analog kompaktkamera. Det finns en hel del (Contax T2/T3, Leica Minilux, Nikon 35Ti, Ricoh GR1 m.fl.) till ganska överkomliga priser. Problemet blir bara att släpa med sig massa filmrullar.

Tack, tack.

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Tilt-shift är klockrent

Helt sjuk film http://vimeo.com/21864555?ab
    Senast redigerat av hence den 2011-05-01 klockan 22:28.
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

Fast där har de ju faktiskt bara använt shift.

Får min kamera imorgon, olympus e-pl1!

Nån som vet vad fan man ska ha för minneskort? Räcker ett 8gb?
    jag har ett 8gb in min nikon d90, på raw-kvalitet (~10 mb per bild) får det plats ca 500 bilder, på "normal" jpeg-kvalitet (~5 mb per bild) får det plats drygt 2000 bilder. om det räcker eller inte är upp till dig... köpte mitt på kjell & co för 249 kr har jag för mig.

Okej fan vad najs, ska dit imorgon!

Nån som vet vad man ska ha för väska? :o
    En specifik kameraväska är hemskt överskattat. Stoppa ned kameran i den väska du använder till vardags.

tycker den här http://products.lowepro.com/product/...Sling,2190.htm verkar jäkligt najs, ser ut som en vanlig väska men har skydd invändigt för kameran osv.

Okej, men känner ändå att jag vill ha ett fordral iaf, va ligger ett sånt på ungefär?
    Det kan inte vara många hundralappar. Kolla på cyberphoto.se.

En specifik kameraväska är hemskt överskattat. Stoppa ned kameran i den väska du använder till vardags.
    Kan inte hålla med på den här punkten, att ha en kameraväska är alla objektiv ligger skyddade är guld värt vid transporter istället för att dom ska ligga
    tillsammans i någon vardaglig väska och skava på varran.
    Det negativa med kameraväskan är däremot inte heller sådär jättebra, jag orkar sällan släpa med mig skiten bestående av tre objektiv, en blixt och diverse krimskrams.

Upphetsad inför morgondagen..som jag även tidigare varit när jag fått analoga bilder framkallade. Nu återstår bara inlärningsprocessen för skanningen sen hoppas jag att allt ska sitta som en smäck. Är väl lite drygt 48 bilder som jag knåpat ihop..spännande somsagt.

Tack för lånet av kameran också Joha. Går det bra om jag lånar den några veckor till, eller är du i behov av den? Ska studera bilderna imorgon, annars om du fortfarande är intresserad av att sälja den, vad kan du då sälja den för?

Det verkar ta en mindre evighet att skanna bilder, som om det inte vore nog så krånglar skiten också.

Sent from my HTC Desire
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Trippelpost, men nu har jag åtminståne lyckats skanna alla 48 bilder..trevlans.

Untitled by Jesper Nordström, on Flickr

Roligt. Och fint. Jag vill se mer!

Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Gissar på att denna tråd är bra att skriva i.
    Fyller år i morgon och får högst troligt pengar.
    Av dem tänkte jag köpa en GoPro Hjälmkamera, men jag vet inte vilken jag ska köpa för att få så mycket som möjligt för pengarna.
    Ska ha den som skoj typ när man stuntar eller är ute med polarna osv.
    Vill helst ha HD, men behöver inte vara 1080p, vilken borde jag skaffa tycker ni?
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Gissar på att denna tråd är bra att skriva i.
    Fyller år i morgon och får högst troligt pengar.
    Av dem tänkte jag köpa en GoPro Hjälmkamera, men jag vet inte vilken jag ska köpa för att få så mycket som möjligt för pengarna.
    Ska ha den som skoj typ när man stuntar eller är ute med polarna osv.
    Vill helst ha HD, men behöver inte vara 1080p, vilken borde jag skaffa tycker ni?
    Det finns bara en du kan skaffa om du vill ha hd och inte 1080p.
    http://gopro.com/cameras/hd-hero-960-camera/
    Det du mister genom att köpa den där är 1080p, 60fps, några inställningar på kameran och fästen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in