Sidan 2 av 41 Första 123412 ... Sista

Ämne: Fototråden

  1. #31
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Härlig solnedgång, fotat av mig.


  2. #32
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Sjukt fin!

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Är du någon som brukat hänga här eller?

    http://farm5.static.flickr.com/4001/...76995e9284.jpg
    Fin skärpa och mjuka färger, gillar den =)
    F.d. Almsarn

  4. #34
    Jag är inget proffs på foton, men ni tar sjukt fina bilder tycker jag! Hade man bara kunnat fota, och hade haft en bra kamera, så hade det varit väldigt roligt. Hur mycket tid har ni lagt ner på att kunna ta fina foton?

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av Alm Visa inlägg
    Fin skärpa och mjuka färger, gillar den =)
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Jag är inget proffs på foton, men ni tar sjukt fina bilder tycker jag! Hade man bara kunnat fota, och hade haft en bra kamera, så hade det varit väldigt roligt. Hur mycket tid har ni lagt ner på att kunna ta fina foton?
    För mig handlar det bara om att hitta motiv man känner att man kan få en bra bild på och det är väl inte för ofta man stöter på sådana tillfällen.
    När jag väl ska ta bilden så handlar det väl max om 45 sekunder. Fast jag tar ju inga bilbilder, dom tar bedrövligt mycket längre tid.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  6. #36
    Hej jag heter Jonathan och jag gillar att fota.


  7. #37
    Sogat: FYFAN så grannt!

  8. #38
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Buddha Visa inlägg
    Får lägga upp en favoritbild av mina egna.
    Speciellt nu när regnet öser ner.

    http://farm4.static.flickr.com/3358/...6f66d72f_b.jpg
    riktigt härliga färger samt bokeh

    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Är du någon som brukat hänga här eller?

    http://farm5.static.flickr.com/4001/...76995e9284.jpg
    härlig!

    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Hej jag heter Jonathan och jag gillar att fota.

    http://farm5.static.flickr.com/4047/...bd3ce4148e.jpg
    otroligt härlig! till sommarn måste jag få tummen ur och fota lite svart/vit med min gammla ryska kamera!

  9. #39

  10. #40
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Killar, hur gör man smidigast när man vill printa en "logga" på bilder man har tagit och lägger ut online?

    Förklara gärna i stil med PS för dummies...


    Randombilder från mig:
    Testa detta.
    http://picmarkr.com/

    Gillar din första bild fast beskärningen är åt skogen. Fixa originalbeskärningen och den verkar bra.


    ...och jag vill bara säga hej!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  11. #41

  12. #42
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Herr Holm lärde mig ett annat knep.

    Bilden är inte beskuren, det är originalet. Skulle egentligen skära ner den mer för att få bort reflektioner i överkant. Bilder blir så fyrkantiga av att AAAAAAAALLTID ta kort så hela motivet får plats i bilden. Jag trivs mer med att exprimentera och gå min egna väg.

    Detaljpics fo sho!
    Klart den är beskuren, hur tänkte du nu?

    Visa originalbilden!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  13. #43

  14. #44
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nej, helt seriöst!

    Då kameran låg på marken och jag bara smattrade av kort utan att ställa in något så blev det som det blev. Bilen i sig är ej beskuren. Det enda jag beskurit bort är en del utav marken då motivet hamnade sjukligt högt upp. Så här blev originalet:
    Ja, men bilden är ju fortfarande beskuren! Trodde dock att du beskärt bilen, vilket du tyvärr inte gjort. Hade varit en helt underbar bild i min mening om du lyckats få med en större del utav bilen istället för marken. Den redigerade bilden hade ett bra ljus, färgerna passade också in bra.

    Försök lite extra nästa gång, så kommer du nog bli betydligt mer nöjd!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  15. #45

  16. #46
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Problemet där är lysrören i taket, blir rätt otrevlig ljussättning om man fotar lågt och sedan vill få med hela bilen. Hade jag haft bättre objektiv än mitt 18-55 hade problemet varit aningen mindre.

    Men absolut, ska testa vidare på det hela och se vart det leder!
    På vilket sett är lysrören ett problem? Borde inte vara något problem, men som du själv sa - Exprimentera mera!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  17. #47

  18. #48
    Död tråd det här. Min senaste bild fick galet med uppmärksamhet på Flickr, det hade jag inte förväntat mig. Ingen som har något nytt att droppa?

  19. #49
    Joha: Inte så konstigt, helt klart bästa bilden från dig!

    Ingen som kan tillföra något ang. mitt kameraval?

    5D, D300 eller D300S(som jag ev. får till ett bra pris.)
    5D ska tydligen suga att plåta sport med, vilket jag också kan förstå men jag plåtar sällan sport. Sen finns det ju en annan nackdel med 5D och det är att dynamiskt omfång både kan vara bra och dåligt, hmm.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  20. #50
    Snowgubben^s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    231
    Är ju verkligen skitkul att fota men tyvärr så lägger man verkligen inte alls så mycket tid på det som man skulle vilja så utvecklas gör man väll inte speciellt snabbt.

    Men hursomhelst så lägger jag upp en bild, så får ni gärna kommentera om ni vill.



    Är även ny med photoshop, men man borde ju bli bättre ju mer man redigerar!

  21. #51
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Joha: Inte så konstigt, helt klart bästa bilden från dig!

    Ingen som kan tillföra något ang. mitt kameraval?

    5D, D300 eller D300S(som jag ev. får till ett bra pris.)
    5D ska tydligen suga att plåta sport med, vilket jag också kan förstå men jag plåtar sällan sport. Sen finns det ju en annan nackdel med 5D och det är att dynamiskt omfång både kan vara bra och dåligt, hmm.
    5D! Jag har sjukt svårt att fota med min 40D nu när jag har vant mig vid störa sökare. Bara det tycker jag är anledning nog att köpa FF. Sedan har jag svårt att tänka mig att D300 skulle erbjuda större dynamiskt omfång än 5D, men det kanske är så?

    Satan vad bra nya forumets quote-funktion är.

  22. #52
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    5D! Jag har sjukt svårt att fota med min 40D nu när jag har vant mig vid störa sökare. Bara det tycker jag är anledning nog att köpa FF. Sedan har jag svårt att tänka mig att D300 skulle erbjuda större dynamiskt omfång än 5D, men det kanske är så?

    Satan vad bra nya forumets quote-funktion är.
    Du har en poäng där, den stora sökaren är smått roande i den analoga kameran. Nej, du missförstår mig. 5D har större dynamiskt omfång än D300, men även det kan vara en nackdel om man vill
    överexponera någonting, t.ex. en bakgrund. Jobbigt val, halkade in lite på Nikon efter lite snack med en Chef på Mediamarkt. Han körde själv en D300s och det är mer en all ätare än vad 5D är som lämpar sig mer för Landskap och den delen. Mycket att tänka på, lite mer än vad jag klarar av.

    Forumets quote funktion är bra, detsamma med Google Chrome jag installerade idag. Namnam.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  23. #53
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Borg_ Visa inlägg
    En bild från helgen

    [IMG]http://i45.tinypic.com/2z4wj9e.jpg[/IM]

    Kritik ?

    VILL HA SOMMAR NU
    Centrera fyren skulle du inte gjort, inte heller tagit på högtant. Du kunde lagt den till vänster i bild och fått med lite fina klippor också. På så vis utnyttjar du hela bilden till att få mer fler intressanta detaljer.

    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Saxar detta från Fotosidan.

    Börjar bli less på min K10. Vad kan ni rekommendera för kameror, som inte kostar för mycket?
    Har börjat kolla in Nikon D300, erfarenheter? Finns ju även en D300s men jag vet inte, den kostar mycket och sålänge jag inte har ett eget företag så kan
    jag inte dra av momsen. Utan all moms så landar den på runt 10 000 kronor.
    Hm.. 550D, 7D, 5D, Nikon D300, sådant borde passa tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg

    [IMG]http://farm5.static.flickr.com/4001/4650832344_76995e9284.jpg[/IM]
    Jättefin!

    Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Jag är inget proffs på foton, men ni tar sjukt fina bilder tycker jag! Hade man bara kunnat fota, och hade haft en bra kamera, så hade det varit väldigt roligt. Hur mycket tid har ni lagt ner på att kunna ta fina foton?
    Räkna med 1-2 års engagerat fotande om du har lite talang innan du blir en duktig fotograf i de flesta situationer. Efter ett halvår kan man få en del fina bilder i vissa områden.

    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Hej jag heter Jonathan och jag gillar att fota.

    [img]http://farm5.static.flickr.com/4047/4651863491_bd3ce4148e.jpg[/im]
    Är du säker på att du gillar fota när du tagit denna bild med perfektion!?

    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Killar, hur gör man smidigast när man vill printa en "logga" på bilder man har tagit och lägger ut online?

    Förklara gärna i stil med PS för dummies...


    Randombilder från mig:

    [IMG]http://img594.imageshack.us/img594/2632/dsc0034u.jpg[/IM]


    [IMG]http://img249.imageshack.us/img249/1792/dsc0056pj.jpg[/IM]
    Googla lite på typ "göra logga på dina bilder". Det ska även vara möjligt att få det automatiskt i något nere till höger i Ps. Googla lite som sagt.

    Den första bilden kunde du tagit så mer eller hela bilden var med, svårt att föreställa mig att lysrörsreflektioner kan vara störande. Tar man bort dom kan ju bilden uppfattas som platt, så det behövs inte.
    Men du kan även beskära bilden mer, mitt i baklampan bör inte en bild sluta.

    Sida var väl, lite trist lyster i, lutningen känns inte riktigt rätt. Ha inte med olika ljuskällor i samma bild, (utomhus och lysrören), det blir så stor skillnad för kameran i färgtemperatur, man uppfattar inte det i verkligheten.

  24. #54
    DavvAs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Härlig solnedgång, fotat av mig.

    kan du fixa den i högre upplösning? tänkte sno den för den va så fin du kan ju svara i PM om du har lust
    David =)
    Minarelli Fiddyn
    Ja ba o du ba o sen ja ba o efter de vi ba .

  25. #55
    IK-TÄLJEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    163
    Har min gamla 30D kvar o står och samlar damm, sålde 50-150 (sigman) och efter det så lades större delen av min fotografering ner.. Någon som kan tipsa nå bra lins som lämpar sig till sportfotogafering samt till ett hyffsat pris?

  26. #56
    Citat Ursprungligen postat av IK-TÄLJE Visa inlägg
    Har min gamla 30D kvar o står och samlar damm, sålde 50-150 (sigman) och efter det så lades större delen av min fotografering ner.. Någon som kan tipsa nå bra lins som lämpar sig till sportfotogafering samt till ett hyffsat pris?
    Det beror på vad det är för sport då ska fota och vad som du definierar som ett hyffsat pris. Om det är tele det rör sig om så tycker jag personligen att Canons 70-200/4L är bland det mest prisvärda man kan köpa. Men säg nu lite mer konkret vad det är du är på jakt efter!

  27. #57
    Skulle ge samma svar som Joha, men även denna är intressant pg.a. sitt ljusstarka objektiv. http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...70-200macro2ca
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  28. #58
    En bild från stranden på Mallorca

  29. #59
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Räkna med 1-2 års engagerat fotande om du har lite talang innan du blir en duktig fotograf i de flesta situationer. Efter ett halvår kan man få en del fina bilder i vissa områden..
    Det är väl jävligt individuellt, du kan säkert knäppa bilder som klassas "bra" av folk, efter första dagen, vad som är bra - står ofta i åskådarens ögon.

    En halvtaskig bild från min sida, tog den för att avsluta ett kapitel.


  30. #60
    IK-TÄLJEs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    163
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Det beror på vad det är för sport då ska fota och vad som du definierar som ett hyffsat pris. Om det är tele det rör sig om så tycker jag personligen att Canons 70-200/4L är bland det mest prisvärda man kan köpa. Men säg nu lite mer konkret vad det är du är på jakt efter!
    Det är det jag inte heller vet, förmodligen är det farsan som får betala. Hade ett Sigma 50-150 2.8, stor skillnad på det och 70-200?

    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle ge samma svar som Joha, men även denna är intressant pg.a. sitt ljusstarka objektiv. http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...70-200macro2ca
    Kanske ska kika på beg =)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in