Sidan 3 av 41 Första 1234513 ... Sista

Ämne: Fototråden

  1. #61
    Citat Ursprungligen postat av *** Visa inlägg
    Det är väl jävligt individuellt, du kan säkert knäppa bilder som klassas "bra" av folk, efter första dagen, vad som är bra - står ofta i åskådarens ögon.

    En halvtaskig bild från min sida, tog den för att avsluta ett kapitel.
    Grr, awesome!! Otroligt granna färger.

    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  2. #62

  3. #63
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av *** Visa inlägg
    Det är väl jävligt individuellt, du kan säkert knäppa bilder som klassas "bra" av folk, efter första dagen, vad som är bra - står ofta i åskådarens ögon.

    En halvtaskig bild från min sida, tog den för att avsluta ett kapitel.

    [img]http://farm5.static.flickr.com/4029/4676055243_e5d80b96e4.jpg[/im]
    Pratade inte om "bra" bilder som folk tycker när de har lyckats lägga fokus rätt för första gången. Syftade mer på allmänt "erkänt" duktig/verkar veta vad man grejar med.

    Din bild hade gjort sig bättre rak och om du hade klivit en blir snett fram till vänster ut på åkern, och använt lite mindre brännvidd så hade händelsen fångats med ett snyggare perspektiv. Kompositionen hade blivit bättre om du kunnat på så vis (gå ut på åkern) och lägga solen upp till höger och traktorn till vänster, ungefär en tredjedel från kanterna.

    Vem är du förresten?

  4. #64
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Pratade inte om "bra" bilder som folk tycker när de har lyckats lägga fokus rätt för första gången. Syftade mer på allmänt "erkänt" duktig/verkar veta vad man grejar med.

    Din bild hade gjort sig bättre rak och om du hade klivit en blir snett fram till vänster ut på åkern, och använt lite mindre brännvidd så hade händelsen fångats med ett snyggare perspektiv.
    Kompositionen hade blivit bättre om du kunnat på så vis (gå ut på åkern) och lägga solen upp till höger och traktorn till vänster, ungefär en tredjedel från kanterna.

    Vem är du förresten?
    Okej, det framgick tyvärr inte första gången du förklarade, då förstår jag.

    Ja, jag håller med dig, dock är det en sluttning, där traktorn åker, en backe uppåt, men ja! Inte så lätt att få till en högre brännvidd, när man lirar sitt 50mm.




    Två bilder till, för att avsluta ett kapitel.
    Senast redigerat av *** den 2010-06-08 klockan 13:21.

  5. #65
    Ni tar så grymt snygga bilder! Kan vi/ni/någon starta en fototävling? Man får ha med ett bidrag/person, sen skapar vi en omröstning och den som får mest röster vinner. Vad man vinner? Äran.

  6. #66
    Citat Ursprungligen postat av IK-TÄLJE Visa inlägg
    Det är det jag inte heller vet, förmodligen är det farsan som får betala. Hade ett Sigma 50-150 2.8, stor skillnad på det och 70-200?
    70-200/4L äter upp det skärpemässigt. Sedan är det väldigt trevlig byggkvalité.

  7. #67
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Har tänkt det med för 1-2 veckor sedan att det skulle vara kul med en ny tävling igen. Vad för motiv? Förslag folk?

  8. #68
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297


    Dålig kvalle :/


    Edit; nu när solnedgångar ändå är inne

    Dassig mobil kamera bara

  9. #69
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Har tänkt det med för 1-2 veckor sedan att det skulle vara kul med en ny tävling igen. Vad för motiv? Förslag folk?
    Sommar, mat mm.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg


    Dålig kvalle :/


    Edit; nu när solnedgångar ändå är inne
    [IMG]999/640x480/28973541.jpg?0[/IMG]
    Dassig mobil kamera bara
    Den där slackern, har den samma ägare nu eller?
    För ser fan ut som min gamla!

  11. #71
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    jadu, ingen jävla aning, bytte in den mot en annan ram med en kille på linköping.

    Edit; Inleder sommar temat med bilder på en blomma(?) och sommarens enligt mig "måste ha" grejer






    Senast redigerat av ozcaarl den 2010-06-08 klockan 20:23.

  12. #72
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    tycker bilden var för mörk för att vara en "sommarbild"! mer ljus åt folket!

    andra bilden: inte mycket att ha

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    tycker bilden var för mörk för att vara en "sommarbild"! mer ljus åt folket!

    andra bilden: inte mycket att ha
    Ja, den var helt tokfel exponerad. Sedan så var inte heller kompositionen något att hurra för.

  14. #74
    Fan vad jag ligger i, en bild från idag.

    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  15. #75
    tagen med mobil kamera

  16. #76
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    tycker bilden var för mörk för att vara en "sommarbild"! mer ljus åt folket!

    andra bilden: inte mycket att ha
    yesbox, bara en skitbild som jag tog helt random, ville bara få lite liv i tråden.

  17. #77
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    yesbox, bara en skitbild som jag tog helt random, ville bara få lite liv i tråden.
    Har du inget som du tycker är bra så behöver du inte heller bidra med någon bild. Tråden överlever ändå.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  18. #78
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    Okej, tycker att det är hyftsat lame med en bild sen 3 sidor med kommentarer till den bilder, men okej! Lägger inte upp nå mer bilder då.

  19. #79
    Citat Ursprungligen postat av ozcaarl Visa inlägg
    Okej, tycker att det är hyftsat lame med en bild sen 3 sidor med kommentarer till den bilder, men okej! Lägger inte upp nå mer bilder då.
    Om du vill lägga upp bilder så se till att lägga upp någon du gillar, det är allt.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  20. #80

  21. #81
    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Vad hade jag förbättrat i fotoegenskaper på att använda mig av ett Nikon 35mm f1.8 i jämförelse med kitobjektivet 18-55 f3.5-5.4?
    Vad jag förstått har den högre skärpa, kan fota i mörkare miljöer och det blir en skön bokeh. Kan detta objektiv rekommenderas till husfotografering? Där kanske man istället skulle vilja ha ett vidvinkel, men om man jämför med kitobjektivet?
    Och har ni några tips på ett billigt stativ? Det behöver inte vara något fancy-pancy med råballa egenskaper, vill bara kunna fota lite natt- och långa exponerings-bilder.

    Danke schön von Max.
    Det är som du säger. Funkar säkert vid husfotografering, men vidvinkel är att föredra. Beror på vad du ska fota.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  22. #82

  23. #83
    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Vad hade jag förbättrat i fotoegenskaper på att använda mig av ett Nikon 35mm f1.8 i jämförelse med kitobjektivet 18-55 f3.5-5.4?
    Vad jag förstått har den högre skärpa, kan fota i mörkare miljöer och det blir en skön bokeh. Kan detta objektiv rekommenderas till husfotografering? Där kanske man istället skulle vilja ha ett vidvinkel, men om man jämför med kitobjektivet?
    Och har ni några tips på ett billigt stativ? Det behöver inte vara något fancy-pancy med råballa egenskaper, vill bara kunna fota lite natt- och långa exponerings-bilder.

    Danke schön von Max.
    För arkitektur kommer 35mm att ge för snäv bildvinkel. Det du behöver är en raktecknande, rätt så extrem på grund av cropfaktorn, vidvinkel. Något mer bestämt kan jag inte ge för jag har ingen koll på Nikon.

  24. #84

  25. #85
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Nu är jag ju varken anställd eller liknande. Hjälper enbart min pappa lite då och då, alternativt att han använder kameran för att fota lite "projekt". Men okej, blir det mer seriöst kanske det kan bli aktuellt med någon mer extrem vidvinkel .

    Vad tycker du om 35mm f1.8 annars?
    http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=18543 borde vara den.

    lutar åt att det snart blir en 7d!

  26. #86
    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg

    Vad tycker du om 35mm f1.8 annars?
    35mm är enligt mig den absolut mest användningsbara brännvidden på cropsensor.

  27. #87
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    35mm är enligt mig den absolut mest användningsbara brännvidden på cropsensor.
    Det är du inte ensam om att tycka, motsvarar väl ca. 50mm på FF? Lite mer tom. vilket gör den ännu mer perfekt, 50mm på crop är för mycket. Man kan inte sitta vid matbordet utan att ta bilder på dom mitt emot.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  28. #88
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Det är du inte ensam om att tycka, motsvarar väl ca. 50mm på FF? Lite mer tom. vilket gör den ännu mer perfekt, 50mm på crop är för mycket. Man kan inte sitta vid matbordet utan att ta bilder på dom mitt emot.
    Stämmer bra det!

    Fick hem en Bessa R på posten igår, ska bli kul att testa. Ska köpa ett Skopar 21/4.0 genom min flickvän som ska till NYC också. Sedan ska jag nog ta och sälja ett par kameror.

  29. #89
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Stämmer bra det!

    Fick hem en Bessa R på posten igår, ska bli kul att testa. Ska köpa ett Skopar 21/4.0 genom min flickvän som ska till NYC också. Sedan ska jag nog ta och sälja ett par kameror.
    Wow...längtar verkligen tills jag får se bilder från den. Får man fråga vad den kostade, dom är väl rätt dyr om jag inte missminner mig?
    I vilket fall, awesome!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  30. #90
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Wow...längtar verkligen tills jag får se bilder från den. Får man fråga vad den kostade, dom är väl rätt dyr om jag inte missminner mig?
    I vilket fall, awesome!
    Fick ge 1500 för huset.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in