Sidan 4 av 41 Första ... 2345614 ... Sista

Ämne: Fototråden

  1. #91
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    fotade ett antal hundra bilder på studenter idag! får se om jag kommer upp med några bilder senare! vet inte om jag vill lägga upp bilder på internet på andra personer, ska höra med dem först.

  2. #92
    Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    fotade ett antal hundra bilder på studenter idag! får se om jag kommer upp med några bilder senare! vet inte om jag vill lägga upp bilder på internet på andra personer, ska höra med dem först.
    Upp med dem nu så att det blir lite liv i tråden!

  3. #93
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tagen med mobil kamera
    [IMG]http://img697.imageshack.us/img697/1157/foto0220r.jpg[/IM]
    Lägg inte upp sådant, tack.

    Citat Ursprungligen postat av maxdalax Visa inlägg
    Vad hade jag förbättrat i fotoegenskaper på att använda mig av ett Nikon 35mm f1.8 i jämförelse med kitobjektivet 18-55 f3.5-5.4?
    Vad jag förstått har den högre skärpa, kan fota i mörkare miljöer och det blir en skön bokeh. Kan detta objektiv rekommenderas till husfotografering? Där kanske man istället skulle vilja ha ett vidvinkel, men om man jämför med kitobjektivet?
    Och har ni några tips på ett billigt stativ? Det behöver inte vara något fancy-pancy med råballa egenskaper, vill bara kunna fota lite natt- och långa exponerings-bilder.

    Danke schön von Max.
    Inomhus är det ingen idé med fast glugg, i alla fall inte på 35 mm. Kitgluggen lär duga där då man ändå ska ha rätt liten bländare för att inte få för kort skärpedjup. Ha kameran på stativ bara så blir det fint.

    Men ett 35 mm är bra i många andra situationer, klart värt att köpa.

    ---

    Hmm, undra varför man inte får ens en bråkdel av de skattepengarna man skulle fått? Räknade ut att jag skulle få ungefär 10500, fick drygt 850...

    Jag som planerade berställa 7D, ska nog ringa skatteverket och fråga vad dom sysslar med.

  4. #94
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg

    Hmm, undra varför man inte får ens en bråkdel av de skattepengarna man skulle fått? Räknade ut att jag skulle få ungefär 10500, fick drygt 850...

    Jag som planerade berställa 7D, ska nog ringa skatteverket och fråga vad dom sysslar med.
    Ajdå, du får tacka dig själv för att du inte är så impulsiv (eller korkad) att du hade köpt den redan för senare betalning!

    Beställde en fin liten, med betoning på liten, vidvinkel igår genom min flickvän som ska till NYC. Voigtländer Skopar 21/4 blev det, ska sitta på min Bessa.

  5. #95
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Ajdå, du får tacka dig själv för att du inte är så impulsiv (eller korkad) att du hade köpt den redan för senare betalning!
    Verkligen!


    En bild från idag.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  6. #96
    Skitsnyggt sogat! För ovanlighetens skull så gjorde det sig bra med en totalt utfrätt himmel.

  7. #97
    Skön bild sogat, hemskt sköna toner också!

    Jag ska nog bege mig in i analogdjungeln (himlen?) jag med. Tips på kameror som man kan komma över relativt billigt på tradera/ebay?

  8. #98
    Nice jesper, NICE!

  9. #99
    Citat Ursprungligen postat av kilmister Visa inlägg
    Skön bild sogat, hemskt sköna toner också!

    Jag ska nog bege mig in i analogdjungeln (himlen?) jag med. Tips på kameror som man kan komma över relativt billigt på tradera/ebay?
    Yeaaah! Vad vill du ha? System- eller en kompaktkamera? "Vanlig" 135-film eller mellanformat?

  10. #100
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Tja!
    Är inte alls inne på det här med kameror etc. Men jag måste skaffa mig nån kamera som fungerar grymt bra, vill inte betala ett slott dock så får köpa begagnat. Säg mig, vad ska man köpa?

  11. #101

  12. #102
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Ajdå, du får tacka dig själv för att du inte är så impulsiv (eller korkad) att du hade köpt den redan för senare betalning!

    Beställde en fin liten, med betoning på liten, vidvinkel igår genom min flickvän som ska till NYC. Voigtländer Skopar 21/4 blev det, ska sitta på min Bessa.
    Haha, ja, jag beställer gärna innan jag fått pengarna för att kunna hämta ut samma dag. (Första smileyn på från mig?)

    Du får lägga upp lite bilder på prylarna sedan, vackra saker antar jag.

    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Verkligen!


    En bild från idag.
    [img]http://farm5.static.flickr.com/4029/4703843116_098c921939.jpg[/im]
    Den var fin du! Kanske skulle bränna ut något lite mindre, men effekten är fin. Det kan vara denna bärbara datorns skärm också, billig toshiba som står hos far...

    ---

    EF 70-200 2.8L beggad för 8,5k på blocket verkar prisvärt.
    Kanske kan köpa den riktiga om några månader ändå ny, intäkterna i företaget kommer om 2 veckor hehe.

    I helgen eller början nästa vecka blir det produktfoto för hela hemsidan.

  13. #103
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Ungefär 1000 kr kanske man kan lägga ut? Men det är MAX!

  14. #104
    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Ungefär 1000 kr kanske man kan lägga ut? Men det är MAX!
    Då spelar det mer eller mindre ingen roll vad du köper. Åk till Mediamarkt eller dylikt och kolla.

  15. #105
    Tack killar!


    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Den var fin du! Kanske skulle bränna ut något lite mindre, men effekten är fin. Det kan vara denna bärbara datorns skärm också, billig toshiba som står hos far...
    ---

    EF 70-200 2.8L beggad för 8,5k på blocket verkar prisvärt.
    Kanske kan köpa den riktiga om några månader ändå ny, intäkterna i företaget kommer om 2 veckor hehe.
    Tack du, mycket möjligt att det fräter ut extra på din skärm. Tycker det är en rätt bra balans i den nuvarande återgivningen.

    Köp objektivet pojk, hade gjort det med en gång om jag haft pengarna. Mums!

    Citat Ursprungligen postat av Filip Visa inlägg
    Ungefär 1000 kr kanske man kan lägga ut? Men det är MAX!
    Vad lever du i för drömvärld? 1000 spänn får du inte någonting som är att hänga i julgranen direkt, och du kommer dessvärre bli ännu mer besviken över bilderna den kameran tar och då syftar jag främst på ditt inlägg där du skrev "Men jag måste skaffa mig nån kamera som fungerar grymt bra,". Vill du ha en bra kamera så får man oftast betala för sig, det finns några kameror från 600 - 1000 kronor men dom hittar du nog inte på Mediamarkt.
    Senast redigerat av sogat den 2010-06-15 klockan 22:17.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  16. #106
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Verkligen!


    En bild från idag.
    [img]http://farm5.static.flickr.com/4029/4703843116_098c921939.jpg[/img
    Mycket snyggt (: Såna här bilder önskar jag kunna ta nån gång, just det att skapa något väldigt snyggt utifrån en vardaglig situation. Finns en del här på forumet som klarar det, och du har enligt mig blivit mycket bra på de, sen jag började följa den här tråden.
    F.d. Almsarn

  17. #107
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Yeaaah! Vad vill du ha? System- eller en kompaktkamera? "Vanlig" 135-film eller mellanformat?
    Oj. En systemkamera blir väl... bäst antar jag, men samtidigt vill jag bibehålla den sköna känslan och tonerna som analoga kameror skapar. Antar väl även att vanliga 135 (35) film blir bäst, och enklast. Har hittills tittat på Olympus OM 10 och pentax MX, skulle vara perfekt om man kunde få något normal/vidvinkel objektiv med. OM 10 brukar ju säljas ihop med 35-70 objektivet, och 35 borde väl ge hyffsat vid vinkel för vanliga ändamål.

    Är det förresten dyrt/jobbigt att hitta objektiv som direkt passar de kända märkena?

  18. #108
    Citat Ursprungligen postat av kilmister Visa inlägg
    Oj. En systemkamera blir väl... bäst antar jag, men samtidigt vill jag bibehålla den sköna känslan och tonerna som analoga kameror skapar. Antar väl även att vanliga 135 (35) film blir bäst, och enklast. Har hittills tittat på Olympus OM 10 och pentax MX, skulle vara perfekt om man kunde få något normal/vidvinkel objektiv med. OM 10 brukar ju säljas ihop med 35-70 objektivet, och 35 borde väl ge hyffsat vid vinkel för vanliga ändamål.

    Är det förresten dyrt/jobbigt att hitta objektiv som direkt passar de kända märkena?
    Okok, ja OM10 är en väldigt smidigt och bra kamera. Jag hade kunnat sälja dig den jag har, men det är min mammas gamla så de tror jag inte hon godkänner, haha. Däremot har jag ett 35-70/3.5 som du kan få köpa om du vill! 35mm är en väldigt smidig brännvidd.

    Nej det är inte särskilt svårt alls att hitta objektiv. Pris beror ju på vad du ska ha.

    Här är några kameror som kanske passar,

    http://www.tradera.com/Kamera-Olympu...2010_114022104
    http://www.tradera.com/Canon-AV-1-me...2005_113853223
    http://www.blocket.se/halland/Gammal...3.htm?ca=4&w=3
    http://www.blocket.se/orebro/Olympus...7.htm?ca=4&w=3
    http://www.blocket.se/jamtland/Olymp...7.htm?ca=4&w=3

    Sedan är ebay oändligt stort om du kan tänka dig köpa från utlandet.

    ---

    Alldeles för hårt pressad film, men den här blev någorlunda. Kanske lite för ovarierat från mig när det gäller motivval .


  19. #109
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Okok, ja OM10 är en väldigt smidigt och bra kamera. Jag hade kunnat sälja dig den jag har, men det är min mammas gamla så de tror jag inte hon godkänner, haha. Däremot har jag ett 35-70/3.5 som du kan få köpa om du vill! 35mm är en väldigt smidig brännvidd.

    Nej det är inte särskilt svårt alls att hitta objektiv. Pris beror ju på vad du ska ha.
    Stort tack! Är det något objektiv (fast?) som man kan komplettera med om man har ett 35-70, som säljs relativt billigt. Hur är det med batteri (för ljusmätningen antagligen), är sådant svårt att få tag på? Tänkte mest på att de antagligen använde kvicksilverbatteri etc.

  20. #110
    Citat Ursprungligen postat av kilmister Visa inlägg
    Stort tack! Är det något objektiv (fast?) som man kan komplettera med om man har ett 35-70, som säljs relativt billigt. Hur är det med batteri (för ljusmätningen antagligen), är sådant svårt att få tag på? Tänkte mest på att de antagligen använde kvicksilverbatteri etc.

    Ptjaa, det beror på vad du vill ha. Både 135/3.5 (vilket jag också har till salu om det är intressant) och 24/28mm går att hitta relativt billgt. Sedan så finns det fler vidvinklar och fler telen också, kolla runt lite så hittar du nog något intressant. OM1, som jag också har, använder kvicksilverbatteri vilket är kasst. Det går att hitta, men är lite halvsvårt. OM10 däremot använder batterier som jag köpte på Clas Ohlson.

  21. #111
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Ptjaa, det beror på vad du vill ha. Både 135/3.5 (vilket jag också har till salu om det är intressant) och 24/28mm går att hitta relativt billgt. Sedan så finns det fler vidvinklar och fler telen också, kolla runt lite så hittar du nog något intressant. OM1, som jag också har, använder kvicksilverbatteri vilket är kasst. Det går att hitta, men är lite halvsvårt. OM10 däremot använder batterier som jag köpte på Clas Ohlson.
    Var mer vidvinkel jag tänkte, men tack ändå. Sedan är det väl bara att "pusha" ASA för lite mer brus om man på något sätt skulle vara missnöjd med hur ren (aka "bra") bilden är?

  22. #112
    Citat Ursprungligen postat av kilmister Visa inlägg
    Var mer vidvinkel jag tänkte, men tack ändå. Sedan är det väl bara att "pusha" ASA för lite mer brus om man på något sätt skulle vara missnöjd med hur ren (aka "bra") bilden är?
    (Y)

    Fast sen är det olika brus på olika filmer, vissa filmer gör sig inte alls bra i brus så titta vad du köper för film innan du köpt för film innan du skruvar upp asan.
    Fomapan action 400 ska tydligen vara bra, jag har knäppt två rullar med den filmen, fast det är Svartvitt.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  23. #113
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    (Y)

    Fast sen är det olika brus på olika filmer, vissa filmer gör sig inte alls bra i brus så titta vad du köper för film innan du köpt för film innan du skruvar upp asan.
    Fomapan action 400 ska tydligen vara bra, jag har knäppt två rullar med den filmen, fast det är Svartvitt.
    Korn heter det när vi talar om film!

  24. #114
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Korn heter det när vi talar om film!
    Ska försöka lära mig det.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  25. #115
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    (Y)

    Fast sen är det olika brus på olika filmer, vissa filmer gör sig inte alls bra i brus så titta vad du köper för film innan du köpt för film innan du skruvar upp asan.
    Fomapan action 400 ska tydligen vara bra, jag har knäppt två rullar med den filmen, fast det är Svartvitt.
    Yeah, det är ju den biten också. Det får vi ta om jag får tag i en kamera... Men, film är väl knappast beställningsvara, även om det är något specifik sådan?

    edit: Dubbelexponeringar är väl så klart möjligt, så att det inte är helt automatik menar jag? (ang OM10)
    Senast redigerat av kilmister den 2010-06-16 klockan 21:52.

  26. #116
    http://www.flickr.com/photos/andreasdahlphoto/

    Kommer fler bilder snart, håll utkik pojkar.

  27. #117
    Citat Ursprungligen postat av *** Visa inlägg
    http://www.flickr.com/photos/andreasdahlphoto/

    Kommer fler bilder snart, håll utkik pojkar.
    Gillar att du har skaffat dig en tredje flickr

  28. #118
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Gillar att du har skaffat dig en tredje flickr
    En andra menar du, eller har han haft en tredje?


    Känner att jag står lite inför ett vägval nu, Pentax kommer släppa en kamera som ska konkurera med Canon och Nikon i sommar. Hur fan ska jag göra, ska jag bara slita mig från Pentax och välja Canon eller Nikon, det är ett svårt val.

    Postar en sida som kan vara intressant, otroligt fina bilder.
    http://www.theworkofcastor.com/ue2/index.html

    http://www.theworkofcastor.com/ue1/index.html
    Senast redigerat av sogat den 2010-06-16 klockan 22:54.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  29. #119
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    En andra menar du, eller har han haft en tredje?


    Känner att jag står lite inför ett vägval nu, Pentax kommer släppa en kamera som ska konkurera med Canon och Nikon i sommar. Hur fan ska jag göra, ska jag bara slita mig från Pentax och välja Canon eller Nikon, det är ett svårt val.

    Postar en sida som kan vara intressant, otroligt fina bilder.
    http://www.theworkofcastor.com/ue2/index.html

    http://www.theworkofcastor.com/ue1/index.html

    Ja, tre!

    Du kan ju räkna med att Pentaxen kommer att vara dyr som stryk.

    Riktigt fina bilder!

  30. #120
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Ja, tre!

    Du kan ju räkna med att Pentaxen kommer att vara dyr som stryk.

    Riktigt fina bilder!
    Haha okej, kanske mitt minne som sviker eller så är det självaste Dahl själv. He-he.

    Ska prata med far imorgon ang. kameran, har sånt köpsug så att det inte går att beskriva. Fast när jag tänker efter så har jag använt den här kameran i två år, jag kan köra den ett tag till. Har hört att Nikon också ska släppa en kamera, men det är lite mer oklart när detta ska ske. Då kommer med största sannolikhet D300s gå ner i pris.

    Jag nästan MÅSTE åka och fota imorgon efter att ha sett dom där bilderna.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in