Sidan 23 av 41 Första ... 13212223242533 ... Sista

Ämne: Fototråden

Det vet jag inte eftersom jag är rätt ny på området så jag har inte så mycket koll på vad som är bra eller dåligt. Du skulle inte kunna dra lite info om den, för- och nackdelar? Det skulle hjälpa

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av DEriksson Visa inlägg
    Det vet jag inte eftersom jag är rätt ny på området så jag har inte så mycket koll på vad som är bra eller dåligt. Du skulle inte kunna dra lite info om den, för- och nackdelar? Det skulle hjälpa
    Nej men det är en bra nybörjare kamera som är lätt att ställa in och tar fina bilder Vet väl inga direkta nackdelar med den som första systemkamera

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Nej men det är en bra nybörjare kamera som är lätt att ställa in och tar fina bilder Vet väl inga direkta nackdelar med den som första systemkamera
    OK, kikar på det men jag kommer inte göra nått impulsköp så kom gärna med mer förslag

Mellan systemkameror i instegklassen är det inte enorma skillnader. Köp en Nikon eller Canon då de har störst utbud av objektiv och tillbehör att ta del av.

OK, kikar på det men jag kommer inte göra nått impulsköp så kom gärna med mer förslag
    Annars har du 450D..beggad eller Nikon D3100, spöar Canon i den prisklassen.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Det är Nikon eller Canon jag kollat mest på då de känns populärast och mest omtalade märkena. Nånting speciellt man ska tänka på när man köper beg? Och så en nybörjarfråga jag vill ha svar på, vad står siffrorna (t ex 18-55) för på ett objektiv?

Och så en nybörjarfråga jag vill ha svar på, vad står siffrorna (t ex 18-55) för på ett objektiv?
    brännvidden

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    brännvidden
    eftersom han är nybörjare kan vi ju använda enklare ord, det är typ zoomen på objektivet.

Det är Nikon eller Canon jag kollat mest på då de känns populärast och mest omtalade märkena. Nånting speciellt man ska tänka på när man köper beg?
    Fråga hur många exponeringar den gjort, vad sakerna är i för skick osv. Är väl det enda, och hur gammalt allt är förstås.
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Fråga hur många exponeringar den gjort, vad sakerna är i för skick osv. Är väl det enda, och hur gammalt allt är förstås.
    Antalet exponeringar är det i stort sätt samma sak som antalet tagna bilder eller?

Också några som jag hittat på blocket, vad sägs om dessa? Synpunkter?
    http://www.blocket.se/goteborg/Canon....htm?ca=16&w=2
    http://www.blocket.se/goteborg/Nikon....htm?ca=16&w=2

Antalet exponeringar är det i stort sätt samma sak som antalet tagna bilder eller?
    Ja.

Köp den.

Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Köp den.
    Kort och gotta svar. Funderar på att ringa på den imorgon

Kort och gotta svar. Funderar på att ringa på den imorgon
    Do it, 4k för en kamera är inte mycket när man kan gotta sig ordentligt på den.

Joha..längtar tills jag får se lite bilder från Leican, har aldrig provat en själv men det måste väl ändå vara en utav dom mest underbara 35mm kamerorna.

Såg nu att Elgiganten säljer Nikon D3100 (som nämdes tidigare) för 4500kr. Den eller Canon 450D beg. Vilken skulle ni tagit?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Såg nu att Elgiganten säljer Nikon D3100 (som nämdes tidigare) för 4500kr. Den eller Canon 450D beg. Vilken skulle ni tagit?
    Jag skulle tagit en beg. 450D, men det är ju för att jag är Canon frälst också.

Ptja..Nikon D3100 slår ju förövrigt 450D på alla punkter.

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Ptja..Nikon D3100 slår ju förövrigt 450D på alla punkter.
    Nu blev det genast jobbigt xD om jag köper Nikon så slipper jag åka till GBG dock 500kr dyrare Jobbigt läge! Beslutsångest! Men på vilka sätt är Nikonen bättre kontra Canonen? Någon som har erfarenheter av Canon 450D & Nikon D3100? Vill gärna få köpt en kamera idag så uppskattar synpunkter

Nu blev det genast jobbigt xD om jag köper Nikon så slipper jag åka till GBG dock 500kr dyrare Jobbigt läge! Beslutsångest! Men på vilka sätt är Nikonen bättre kontra Canonen? Någon som har erfarenheter av Canon 450D & Nikon D3100? Vill gärna få köpt en kamera idag så uppskattar synpunkter

http://snapsort.com/compare/Canon_EO...vs-Nikon_D3100

Nej, nu orkar jag inte fundera längre. Gör bara valet svårare. Åker in till Elgiganten nu och köper Nikon D3100

Nej, nu orkar jag inte fundera längre. Gör bara valet svårare. Åker in till Elgiganten nu och köper Nikon D3100
    Bra val. Sen är det svårt att fråga här också kan jag tänka mig. Dom som fotar med Canon lär ju rösta på Canon och vi som fotar Nikon lär rösta på Nikon.
    Men en D3100 blir nog bra. Helt okej kamera faktiskt.

Sjukt roligt att fota med 14mm. Synd att det blir alldeles för sällan.

Citat Ursprungligen postat av pmelender Visa inlägg
    Bra val. Sen är det svårt att fråga här också kan jag tänka mig. Dom som fotar med Canon lär ju rösta på Canon och vi som fotar Nikon lär rösta på Nikon.
    Men en D3100 blir nog bra. Helt okej kamera faktiskt.
    Om du kollade min länk så stod fördelar/nackdelar fint och lättläsligt, fördelarna med D3100 var tydliga. Givetvis ska man gå efter ergonomi också, ligger inte kameran bra i handen eller att man inte gillar menysystemet så ska man inte heller köpa kameran. Fanns inte särskilt många anledningar till att köpa Canonen, att stirra sig blint på en märkesvara är bara fånigt, det är bättre att lära sig jämföra för och nackdelar, jag växte upp med volvobilar i familjen och jag ville givetvis också ha en när jag blev stor..det var bara volvo som gällde när jag pratade med kompisarna men det växte ju bort med åldern.

Nästan alla känner ju igen hur man sa att familjens bil var bättre än den andres och hur man hela tiden fick höra att ens egen var sämre än den andres. Har man kört med Pentax som jag gjort så kan man köra med allt, som sagts så är märkestroget bara fånigheter.

Är det viktigt med bildstabilisator? Var inne i stan och skulle köpa en kamera igår med så rekommenderade säljaren Sony A390 för den hade bildstabilisator i huset´.

Är det viktigt med bildstabilisator? Var inne i stan och skulle köpa en kamera igår med så rekommenderade säljaren Sony A390 för den hade bildstabilisator i huset´.
    Inte alls viktigt tycker jag, men det är ganska subjektivt. Inte viktigt nog för att köpa en Sony.

Beror på, dom flesta har inte bildstabilisator i huset, det är väl bra eftersom objektiven blir lite billigare samt att man självklart minskar skakningsoskärpan. Dock övergick jag till en kamera utan stabilisator, det är knappast livsnödvändigt. Kolla på internet och jämför dom olika kamerorna.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Jag tycker bättre om när stabilisatorn sitter i objektivet..

Knäppte av detta idag, helt spontant. Det är inget speciellt med det, men blev ändå nöjd..

Newspaper by _Hast_, on Flickr

Jag tycker bättre om när stabilisatorn sitter i objektivet..
    Vad gör det för skillnad för den som håller i kameran?

Vad gör det för skillnad för den som håller i kameran?
    Desutom blir prisbilden annorlunda på objektiv som har bildstab. i objektivet.

Jag använde nyss kamerans minneskort till att scanna in några bilder via skrivaren, vilket var dumt gjort. Nu kan inte kameran läsa koret. Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?

Edit: D90, om det spelar någon roll.

Citat Ursprungligen postat av minimalist Visa inlägg
    Jag använde nyss kamerans minneskort till att scanna in några bilder via skrivaren, vilket var dumt gjort. Nu kan inte kameran läsa koret. Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?

Edit: D90, om det spelar någon roll.
    Hittar inte kameran kortet överhuvudtaget? Det bör ju gå att formatera kortet på något vis, men jag kan inte sådant. Minneskort är så jäkla komplicerade jämfört med film.

Hittar inte kameran kortet överhuvudtaget? Det bör ju gå att formatera kortet på något vis, men jag kan inte sådant. Minneskort är så jäkla komplicerade jämfört med film.
    Kameran hittar kortet, men den kan inte läsa kortet. Jag har redan testat att formatera kortet i kameran, men det hjälpte inte.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in