Sidan 24 av 41 Första ... 14222324252634 ... Sista

Ämne: Fototråden

Citat Ursprungligen postat av minimalist Visa inlägg
    Jag använde nyss kamerans minneskort till att scanna in några bilder via skrivaren, vilket var dumt gjort. Nu kan inte kameran läsa koret. Vad kan ha hänt, och vad kan jag göra?

Edit: D90, om det spelar någon roll.
    Stoppa in minneskortet i datorn, gå in på Dator/Min dator och minneskortet borde synas där. Högerklicka på det och välj Formatera. Formatera sedan kortet som FAT32 vilket är standard och tryck sedan på starta. Sedan borde det fungera.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Stoppa in minneskortet i datorn, gå in på Dator/Min dator och minneskortet borde synas där. Högerklicka på det och välj Formatera. Formatera sedan kortet som FAT32 vilket är standard och tryck sedan på starta. Sedan borde det fungera.
    Tackar, det fungerade

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Vad gör det för skillnad för den som håller i kameran?
    Desutom blir prisbilden annorlunda på objektiv som har bildstab. i objektivet.
    Jag gillar när det sitter i objektivet mest för att ifall man har en kamera just nu med inbyggd stabilisator, och så köper man en ny kamera som inte har det, så behöver man inte leta upp nya objektiv

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Jag gillar när det sitter i objektivet mest för att ifall man har en kamera just nu med inbyggd stabilisator, och så köper man en ny kamera som inte har det, så behöver man inte leta upp nya objektiv
    Fast Canon och Nikon har väl inga hus med stabilisator? Alltså är det inget man behöver oroa sig för om man kör dom märkena, respektive dom som har det inbyggt.
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Fast Canon och Nikon har väl inga hus med stabilisator? Alltså är det inget man behöver oroa sig för om man kör dom märkena, respektive dom som har det inbyggt.
    Nej men allting kommer ju i sinom tid.

Nej men allting kommer ju i sinom tid.
    Vad baserar du det på? Tror du att alla märken kommer att gå över till samma lösningar? Alla märken har valt en viss väg för olika problem (IS, AF osv.), och den kommer de med allra största sannolikhet inte att gå ifrån det på systemen de använder nu. Och systemskiften hör inte direkt till vardagen...

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Vad baserar du det på? Tror du att alla märken kommer att gå över till samma lösningar? Alla märken har valt en viss väg för olika problem (IS, AF osv.), och den kommer de med allra största sannolikhet inte att gå ifrån det på systemen de använder nu. Och systemskiften hör inte direkt till vardagen...
    Nej, men liksom i början av 1900-talet var elbilar det största som fanns, inte kunde dom tro då att det skulle dö ut och sedan bara vara bensin i princip i nästan 100år.
    Men jag menar det att allting utvecklar sig. Tekniken blir billigare och då stoppar man in mer saker i kameran. Som Canons nya 60D har ju i princip samma specs som 7D.

Nej, men liksom i början av 1900-talet var elbilar det största som fanns, inte kunde dom tro då att det skulle dö ut och sedan bara vara bensin i princip i nästan 100år.
    Men jag menar det att allting utvecklar sig. Tekniken blir billigare och då stoppar man in mer saker i kameran. Som Canons nya 60D har ju i princip samma specs som 7D.
    Det är skillnad på uppdateringar, så som en sensor, och ett helt nytt IS-system.

Idag och igår var jag på en mässa kallad Norrlandsdagarna. En mässa för fotografer, intresserade sådana eftersom alla tre dagarna kostade 1200kr.
    Vi fick höra svenska fotografer föreläsa om hur deras arbete går till osv. Vi fick även höra Drew Gardner berätta om sina bilder och hur han gått tillväga för att ta dom med sin Phase One, vansinnigt!!
    Kolla in hans bilder på http://www.drewgardner.co.uk/ .

Många av hans bilder är inte ens photoshoppade, t.ex. denna.

Prylar för över 200 000kr.

Casal - Hur gick det med ditt företag? Har för mig du pratade om en webshop någon gång för länge sedan.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Casal - Hur gick det med ditt företag? Har för mig du pratade om en webshop någon gång för länge sedan.
    Läskigt att du skrev nu när kollat denna tråden för första gången på några veckor.

Ja, det gick väl bra fram tills något skumt hände. Det fanns inget att välja på förutom två val, köpa ut mig eller att vi avvecklade företaget och gick ut på noll, vi hade då börjat få snurr på grejerna.
    Jag föreslog att alla skulle ta sig i kragen och anstränga sig lite mer. Inte för att det direkt behövdes men, om vi ville ha mer pengar så.
    Jag gjorde mest i företaget och fick motsatt stämpel från en annan, så jag köpte mig ur med leende på läpparna. Företag ska man driva själv lärde jag mig på detta.
    Men det tog inte så lång tid innan 200k var omsatt, på klockor.

De var väl ute efter att tjäna mer pengar själva. Det blir inte så mycket om man delar inkomsterna på tre.

Funderar på om man inte skulle starta något med distansproduktfoto när man fyller 20, så man kan använda startbidrag. Importera något kanske också om man hittar något lukrativt.

Tänkte du på något speciellt?

Kom fram till att jag behöver en vidvinkel idag kl 8 på morgonen, det är så jäkla fint ute på morgonen. Men jag kan inte föreviga det med ett fast 50 eller telezoom. Kitgluggen funkar inte bra i motljus. 17-70 sigman blev halshuggen för 1-1,5 år sen, den hade dugit annars för hålla intresset vid liv, nu tar det bara emot och kameran används mest i garaget.
    Samyang 14 mm får det bli sen, kanske redan i slutet av månaden, annars nästa. Imponerande optik har jag alltid tyckt om den.

Hur går det med Leican?
    Senast redigerat av Casal den 2011-02-14 klockan 01:06.

Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg

Tänkte du på något speciellt?

Hur går det med Leican?
    Okej, synd att det gick illa. Nej, det var inget speciellt, jag bara kom på att du hade pratat om det.

Leican fungerar bra. Jag sköt upp två snabba rullar de tre första dagarna jag hade den, och några av dessa bilder ligger uppe på min Flickr.

Jag är fantastiskt nöjd! Leica M5 är lite större än de andra mätsökarna från företaget, men jag tycker inte att det är något problem. Jag har aldrig hållit i en kamera som är så gediget byggd, och den är väldigt smidig att använda. Det märks verkligen att typerna på Leitz vet/visste vad de sysslar med, alla reglage och liknande sitter verkligen perfekt placerade och sökaren är galet ljus. Objektivet, inte från Leica tyvärr, känns även det riktigt bra. Men som sagt, bilder ligger på Flickr.

Det är dött. Kom igen.

bca_hypermannens avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Vet inte vad ni tycker om den här men Dock iofs inte jag som tagit den. Bild på far som ung.
    mina mopeder är mina brudar atm, im a troubled man

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Det är dött. Kom igen.
    Gillar alla M5-bilder! Riktigt fina!
    Hittade även någon med rök ur en brun på gatan med kapade huvuden, en minderårig var i röken som inte heller gick riktigt att identifiera, gillade den med!

Vad har du för bländare på bilderna ungefär?

bca_hypermannen: Mja, jag gillar den inte direkt, jag tror den har ett mer personligt värde.

---

Tappade in grön halogenspot som satt i taklampan, fyllde ingen funktion så det gjorde inget att den gick i tusen bitar. Enda som klarade sig var det gröna filtret, har några bilder. Ska lägga upp orörda testbilder snart.

Gillar alla M5-bilder! Riktigt fina!
    Hittade även någon med rök ur en brun på gatan med kapade huvuden, en minderårig var i röken som inte heller gick riktigt att identifiera, gillade den med!

Vad har du för bländare på bilderna ungefär?
    Tack så mycket!

Det är väldigt olika. Bilderna från den mörka lokalen är nog alla tagna på f/1.4. För gatufotografi använder jag f/8-f/16 och kör med hyperfokal. Fruktansvärt praktiskt.

Riktigt kul att du trivs med din nya kamera Joha, bilderna du lagt upp på sista tiden har varit väldigt bra.

Plåtade till en uppgift i skolan.

Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Tack så mycket!

Det är väldigt olika. Bilderna från den mörka lokalen är nog alla tagna på f/1.4. För gatufotografi använder jag f/8-f/16 och kör med hyperfokal. Fruktansvärt praktiskt.
    Skumt att det inte blir kortare skärpedjup än så då? Ganska opraktikst dock med sådant kort skärpedjup. Bra att få samma ljusstyrka med längre skärpedjup så att säga.

Glömde bort mina gröna bilder, här är dom, jag har inte gjort något, bara minskade, mest för att visa hur det ser ut. Ska testa ta något seriöst senare och sänka mättnaden lite eller köra svartvitt. Motljuset sprider sig snyggt imo.

Edit: Oj, inlägget kom fram trots konstant servererror igår.

ISO 1600 och troligen största bländare på alla, men slutartiderna är inte direkt på topp ändå, lite skönt ändå. Kör filtret mot kitgluggen.

Uploaded with ImageShack.us
    Senast redigerat av Casal den 2011-02-21 klockan 11:50.

Kanske en fråga riktad till främst dig Joha, men hur mycket jobb är det man har framför sig om man köper en Diana? Vissa av dom matar ju 120 och andra 35. 120 är väl 6x6 medans 35 blir liggande, mycket mer än så vet jag inte. Går det ens att få tag i 120 filmen billigt och kan lämna in det på framkallning i butiken? Annars tror jag att du har ett eventuellt jobb framöver, lååångt...

Kanske en fråga riktad till främst dig Joha, men hur mycket jobb är det man har framför sig om man köper en Diana? Vissa av dom matar ju 120 och andra 35. 120 är väl 6x6 medans 35 blir liggande, mycket mer än så vet jag inte. Går det ens att få tag i 120 filmen billigt och kan lämna in det på framkallning i butiken? Annars tror jag att du har ett eventuellt jobb framöver, lååångt...
    Det är inte så farligt dyrt. 35mm vet du ju hur det fungerar. 120-blir onödigt dyrt om du ska framkalla det på Fotoaffärn, jag kan göra det åt dig för en tjuga rullen. Filmen i sig kostar typ 50-60 kr om du köper från Fotoaffärn, men betydligt billigare från t.ex. Macodirect. 10 rullar Fomapan 400 går på 26€ därifrån. Jag ska beställa lite film och kemi därifrån snart, du kan ju säga till om du vill dela frakt.

Sedan tycker jag att det är vettigare att köpa en gammal bälgkamera än en Diana/Holga. Det blir förmodligen både billigare och roligare. Det är rätt skönt att ha mer än en (1) exponeringsinställning också.

Skumt att det inte blir kortare skärpedjup än så då? Ganska opraktikst dock med sådant kort skärpedjup. Bra att få samma ljusstyrka med längre skärpedjup så att säga.
    Skärpedjupet är kortare än av det ser ut att vara, jag tror att det är mörkret som gör att det ser längre ut. Här (http://www.flickr.com/photos/jhallvede/5451844038/) syns det rätt tydligt att skärpedjupet är rätt kort.

Vad kommer grönfärgen ifrån? Ett filter?

Det är inte så farligt dyrt. 35mm vet du ju hur det fungerar. 120-blir onödigt dyrt om du ska framkalla det på Fotoaffärn, jag kan göra det åt dig för en tjuga rullen. Filmen i sig kostar typ 50-60 kr om du köper från Fotoaffärn, men betydligt billigare från t.ex. Macodirect. 10 rullar Fomapan 400 går på 26€ därifrån. Jag ska beställa lite film och kemi därifrån snart, du kan ju säga till om du vill dela frakt.

Sedan tycker jag att det är vettigare att köpa en gammal bälgkamera än en Diana/Holga. Det blir förmodligen både billigare och roligare. Det är rätt skönt att ha mer än en (1) exponeringsinställning också.
    Tack! Ska fundera på detta, ska först o främst se om ekonomin tillåter vilket den iof. gör men sparar till ett objektiv också. Köp av film via Macodirect är intressant om jag nu väljer att köpa ny kamera.

Kameravalet..är inte riktigt så insatt så att jag vet vad det blir för effekter med en bälgkamera. Jag kollade in Cranberrys..http://www.flickr.com/photos/cranblu...7613087728902/ och blev otroligt imponerad av främst hans svartvita bilder med kameran. Bälgkamera är ju givetvis intressant i den mån om att effekten gillas, just nu står Dianan högt men du kanske kan ge mig något exempel? Vet nämligen inte ens vad bälgkamerona heter.
    Senast redigerat av sogat den 2011-02-21 klockan 18:51.

Tack! Ska fundera på detta, ska först o främst se om ekonomin tillåter vilket den iof. gör men sparar till ett objektiv också. Köp av film via Macodirect är intressant om jag nu väljer att köpa ny kamera.

Kameravalet..är inte riktigt så insatt så att jag vet vad det blir för effekter med en bälgkamera. Jag kollade in Cranberrys..http://www.flickr.com/photos/cranblu...7613087728902/ och blev otroligt imponerad av främst hans svartvita bilder med kameran. Bälgkamera är ju givetvis intressant i den mån om att effekten gillas, just nu står Dianan högt men du kanske kan ge mig något exempel? Vet nämligen inte ens vad bälgkamerona heter.
    Bälgkameror innebär helt enkelt att kameran använder sig av en bälg (tänk dragspel), för att kunna fälla ihop kameran när den inte används. Det finns väldiga kvalitets skillnader mellan alla bälgkameror, men vissa billigare modeller har effekter som påminner om en Diana/Holga.

Jag har både en Holga och en bälgkamera, en Franka Solida Jr (http://www.flickr.com/search/?q=franka&w=29501010%40N08). Du skulle kunna få låna båda med en rulle i varje för en liten slant, bara så att jag får ersättning för filmkostnad dvs.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Man vet att man är stamis hos kamerabutiken när dom kan ens namn och adress.

Någon som har några bra guider till efter redigering i Photoshop CS?

Vad vill du göra?

Man vet att man är stamis hos kamerabutiken när dom kan ens namn och adress.

http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&q=...8660e56ece6a1e

Bälgkameror innebär helt enkelt att kameran använder sig av en bälg (tänk dragspel), för att kunna fälla ihop kameran när den inte används. Det finns väldiga kvalitets skillnader mellan alla bälgkameror, men vissa billigare modeller har effekter som påminner om en Diana/Holga.

Jag har både en Holga och en bälgkamera, en Franka Solida Jr (http://www.flickr.com/search/?q=franka&w=29501010%40N08). Du skulle kunna få låna båda med en rulle i varje för en liten slant, bara så att jag får ersättning för filmkostnad dvs.
    Bälgkameror vet jag vad det är, har ju tom. en på bild @ Facebook.

Jag skulle jättegärna vilja låna kamera av dig men jag kanske ska vänta lite med det tills den dag det är lite varmare ute, -10 är smärtgränsen när man fotar, då börjar fötter och fingrar att ge vika. Jag hör av mig när det är lite varmare och tackar så mycket för omtanken sålänge.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Vad vill du göra?
    Efter redigering till foton helt enkelt. Man brukar ju oftast ha någon favorit guide, men jag har inte hittat någon.

Hahah, jag menade mer ifall någon hade någon favorit tutorial

Efter redigering till foton helt enkelt. Man brukar ju oftast ha någon favorit guide, men jag har inte hittat någon.

Hahah, jag menade mer ifall någon hade någon favorit tutorial
    Jag tror de flesta provar sig fram, tar lärdom från andra och försöker efterlikna. Prova dig fram lite, kolla på andras bilder och försök göra likadant om du gillar det?

om du vill ha en komplett guide till redigering av foton lär du få skaffa en bok på ~500 sidor och då är nog inte ens den komplett. du får nog smala ner ämnet lite mer än "redigering"

Bälgkameror vet jag vad det är, har ju tom. en på bild @ Facebook.

Jag skulle jättegärna vilja låna kamera av dig men jag kanske ska vänta lite med det tills den dag det är lite varmare ute, -10 är smärtgränsen när man fotar, då börjar fötter och fingrar att ge vika. Jag hör av mig när det är lite varmare och tackar så mycket för omtanken sålänge.
    Gör så. Kylan är hemsk.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in