Sidan 32 av 41 Första ... 223031323334 ... Sista

Ämne: Fototråden

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Bakke Visa inlägg
    Har sjukaste jobbet som börjar nästa vecka.. Knappt så att jag själv förstår att det är sant..
    Din sjuke jävel ska du med på hela sträckan?

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Älskade dina blombilder sogat
    Kul.
    Citat Ursprungligen postat av HHR Visa inlägg
    Jag läser tråden ofta, men har aldrig tid att kommentera..
    Finns många som jag vill skriva något om, mycket fint från sogat speciellt! Den sista har jag tagit en ganska lik för några veckor sedan.

Ska ladda upp ett gäng bilder när jag får tid över och jag inte som nu sitter med tandborsten i mun och borde ha lagt mig för 1 och en halv timme sedan...

En färsk, inte optimal tid på dygnet/vädret direkt men:

Edit: F2.8 på fast 50 var för fegt, fan, utrustningen ligger bara och dammar så jag "känner" den inte bra nog längre.
    Vad kul, tack!
    Som du själv säger, lite fel tidpunkt. Lite härligare om himmeln varit blå och solen legat på bilens bakdel. Utöver det så är det ett riktigt fint och skarpt foto.

Edit: Är sjukt sugen på en X100, kan knappt bärga mig. En sån kamera i det formatet. Känner mig bara fånig när jag springer runt på stan med systemkameran.

Untitled by Jesper Nordström, on Flickr
    Senast redigerat av sogat den 2011-05-27 klockan 01:11.

hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6985590

Bet på det här erbjudandet nu när jag ändå övervägt att D3100 sen en tid tillbaka, hoppas på att få den innan torsdag nästa vecka..
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011

Blev faktiskt ganska nöjd Första bilden jag provade att redigera i photoshop!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av will3 den 2011-05-28 klockan 11:00.

Citat Ursprungligen postat av hence Visa inlägg
    http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6985590

Bet på det här erbjudandet nu när jag ändå övervägt att D3100 sen en tid tillbaka, hoppas på att få den innan torsdag nästa vecka..
    Kul. Läs manualen och fotoboken väl.

Fotade amerikans fotboll. Det var en så otroligt mycket trevligare sport att kolla på än vanlig traditionell fotboll, här hände det åtminståne någonting.
    Bilden här tyckte jag talade sitt egna språk..en boll och alla vill åt den.

Tjena! är sjukt sugen på en ny glugg till min d5000, otroligt trött på kitobjektivet om gör att bilderna känns som de vore tagna med en "kompaktkamera" :/

Amatörfotograf, som jag är har jag fastnat lite för Sigmas 10-20/4-5,6, men har sett att det fått några halvdåliga recensioner. Frågan är om storebror Sigma 10-20/3.5 är ett bättre val. Eller är det värt de extra pengarna att satsa på en Nikon 10-24/3,5-4,5?

Sigmas 10-20/4-5,6 ca. 5.500;-
    Sigma 10-20/3.5 ca. 5.700;-
    Nikon 10-24/3,5-4,5 ca. 7.500;-
    (prisjakt)

priset är ju såklart en kompromiss.

Min fråga vänder sig till er som har testat något av ovanstående objektiv, har erfarenhet, vad ni tycker och tänker om objektiven i fråga. vilket ni kunde rekomendera åt mig?

EDIT: prioriterar såklart skärpa och bra brännviddsomfång
    Senast redigerat av Fin saab den 2011-05-28 klockan 18:18.

vad menar du med bra brännviddsomfång? alla de gluggar du listat har ju extremt begränsat brännviddsomfång. är du ute efter en extrem-vidvinkel?

Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    vad menar du med bra brännviddsomfång? alla de gluggar du listat har ju extremt begränsat brännviddsomfång. är du ute efter en extrem-vidvinkel?
    åhh, doh. skulle radera "bra brännviddsomfång" men det lämnade kvar, my bad!
    är ute efter ganska "extrem" vidvinkel ja. skärpan prioriteras men priset begränsar såklart (max 6000kr, eller ca 600 euro)

Har läst om Tokina 11-16/2.8 och det verkar vara ett ganska prisvärt objektiv med det var på det objektivet brännviddsomfånget är lite väl kort på.
    Några tips?

will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Har bara fixat 3 bilder just nu, men det kommer mer..

Willeld@dayviews

frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    har lyckats få minneskortet skrivskyddat. Någon som vet hur man tar bort?

Citat Ursprungligen postat av Mrpalmer Visa inlägg
    Jävlar vad bra bild, tydligt syfte! Du fotar mest svartvita bilder va?
    Tack. Ja det stämmer, hehe.

Citat Ursprungligen postat av frasse21 Visa inlägg
    har lyckats få minneskortet skrivskyddat. Någon som vet hur man tar bort?
    Formatera kortet i Windows.

Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    En annan sak att tänka på för att få bilderna att se bättre ut är färghantering och ljushantering. Bilder rakt ur en systemkamera med kitglugg är oftast tråkigare än rakt ur en kompaktkamera. Annars, kort skärpedjup är ganska roligt med.
    Senast redigerat av sogat den 2011-05-30 klockan 14:05.

Jag vill se bilden på amerikans fotboll, Jesper.

Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Jag vill se bilden på amerikans fotboll, Jesper.
    Varse. http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d..._DSC_63687.jpg

Fick mycket kritik av den här brandmannen som tyckte att jag skulle gå och fota blommor efter att en olycka inträffat på E4.
    Respekterade givetvis hans åsikt även om jag inte gick iväg och fotade blommor.

liten morgonbild ifrån mig, inget speciellt

Citat Ursprungligen postat av Daniel | Dc3R Visa inlägg
    En annan sak att tänka på för att få bilderna att se bättre ut är färghantering och ljushantering. Bilder rakt ur en systemkamera med kitglugg är oftast tråkigare än rakt ur en kompaktkamera. Annars, kort skärpedjup är ganska roligt med.
    jo jag vet det med färg och ljushanterigen, men lätt att det blir för mycket av ngt, bara att experimentera, stämmern nog att bilderna ur en kitobjektiv kamera är tråkigare än ur en kompaktkamera! ska kolla med skärpedjupet lite! tack

Visserligen tycker jag att det jag ser i videon är fördjävligt och tråkigt men jag kan inte låta bli att leka med tanken om att fota vid ett sådant tillfälle. Kolla alla fotografer i videon, tusan vad underbart fototillfälle.

Fy fan vad kul. Helt seriöst.

Haha, har svårt att avgöra hur seriös du verkligen är. Jag skulle däremot se det som en chans att få riktigt bra bilder..och ja, jag skulle tycka det var sanslöst kul hur fel det än låter.

Ska fota amerikansk fotboll på lördag..igen. Ska försöka hitta lite andra vinklar då, men för den intresserade så kan ni se några utav bilderna här..och ja dom är i färg. http://jenordfoto.blogspot.com/2011/...k-fotboll.html

Edit: Om du inte var seriös så kan man ju fråga sig denna ironi, vad är isåfall så fel med det jag tycker?
    Senast redigerat av sogat den 2011-06-05 klockan 21:01.

Var o plåtade fotboll igår..igen.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tog lite foton på flickvännens tävling. Aldrig fotat hästar förut så.

så du åkte med jon och fotade? helvete vad fett jelly som fan

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Helt galet balt. Får man vara oförskämd och fråga hur mycket du får för detta?
    Eller jobbar du gratis och får resan betald osv?
    Riktigt bra erfarenhet.
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

vad tycker ni om sigma 18-50 2,8? har för mig bakke hade det på sin d-vad-det-nu-var för länge sen och att han gillade det, men nu är ju han inte är så ofta. vad säger ni andra, någon som äger eller har provat det?

Vilken sjuk resa! Och vilka foton du har tagit. Grymt.

Jag skulle också vilja åka i 290km/h...

Citat Ursprungligen postat av chr1lle Visa inlägg
    Jag skulle också vilja åka i 290km/h...
    290km/h är inte så farligt, det gör en Audi A6 fabriksny utan hastighetsspärren. På en motorcykel så kommer du upp i dom farterna på en original Hayabusa. Och ja, det är en otroligt häftig känsla att åka så fort, inte minst på en motorcykel då jag vill påstå att det är någonting speciellt i jämförelse med bil.

Pontus: Jag har inte en aning om objektivet är bra, det är ju minst sagt ett bra allround objektiv med tanke på omfånget men hur kvaliteten är läser du bäst på Fotosidan.

Antar att det är någon utav dom du menar...
    http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=13804
    http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=10643
    Senast redigerat av sogat den 2011-06-07 klockan 20:05.

Kul att ni gillar bilderna, tack!

Haha.. stekar sogat! Visst har jag åkt snabbare.. Det som dock var sjukt här var att det satt på vinterdäck och en sketchy takbox där båda fästena hade pajat.. ; )

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in