Sidan 38 av 41 Första ... 283637383940 ... Sista

Ämne: Fototråden

  1. #1111
    frasse21s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Tidaholm/Stockholm
    Inlägg
    378
    lite nytt:

    snake by frasse21, on Flickr


    bird by frasse21, on Flickr

  2. #1112
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Alla allround-objektiv har väl dålig ljuskänslighet?
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    ungefär så ja, finns ju telezoomar med f/2,8 över hela brännvidden om man är beredd att lägga ut både skjortan och byxorna, men det är ju inte direkt allround heller
    Måste inte vara helt allround, men nånting som funkar till det mesta, och man kan ha roligt med. Det är huvudsaken.
    Är mer för detaljfotografering, Fordon, sol upp/nedgångar t.ex än sport, fåglar och snabba rörelser. Dock är jag inte emot att fota lite sånt ibland.

    Är beredd att lägga ut mot 5-6000kr så kom med förslag!

  3. #1113
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Måste inte vara helt allround, men nånting som funkar till det mesta, och man kan ha roligt med. Det är huvudsaken.
    Är mer för detaljfotografering, Fordon, sol upp/nedgångar t.ex än sport, fåglar och snabba rörelser. Dock är jag inte emot att fota lite sånt ibland.

    Är beredd att lägga ut mot 5-6000kr så kom med förslag!
    Troligen ett sådant jag behöver!
    http://www.ebay.com/itm/NEW-NIKON-AF...item5890f34095

  4. #1114
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Hade gjort sig bättre på fullformat men visst, det där funkar.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  5. #1115

  6. #1116
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Hade gjort sig bättre på fullformat men visst, det där funkar.
    Fullformat, hur menar du? kan du förklara vad det är

  7. #1117
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Fullformat, hur menar du? kan du förklara vad det är
    att kameran har fullformatssensor, som canon 1d, 5d, nikon d700, d3 etc. på kameror som inte har fullformat brukar man ange en cropfaktor, t ex 1,5 för nikons aps-c kameror, det betyder att jämfört med en fullformatskamera så blir brännvidden 1,5 ggr längre på ett objektiv som inte är gjort för cropsensor. med objektivet du länkade till får du alltså motsvarande 36-127,5 med din kamera som inte är fullformat.

  8. #1118
    Jah just de! Tack så mycket. så nu vet jag något nytt jag inte hade en aning om tidigare.. Hur vet man om objektivet är för fullformat eller inte då? samt brännvidden f 2.8-4 ändras väl inte?

  9. #1119
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Jah
    Ja*

    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Hur vet man om objektivet är för fullformat eller inte då?
    Det beror på vad det är för fabrikat på objektivet. Canon kallar sina objektiv som klarar fullformat för EF, och de andra för EF-S. Nikon kallar sina objektiv för cropsensor för DX. Ett objektiv som är anpassat för fullformat fungerar även på kameror med cropsensor.

    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    samt brännvidden f 2.8-4 ändras väl inte?
    Objektivets maximala bländarvärde ändras ej.

    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Är dags att skaffa ett stativ men har inte så mycket pengar, vad tycker ni om det här?
    Kasst.

  10. #1120

  11. #1121
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Det beror på vad det är för fabrikat på objektivet. Canon kallar sina objektiv som klarar fullformat för EF, och de andra för EF-S. Nikon kallar sina objektiv för cropsensor för DX. Ett objektiv som är anpassat för fullformat fungerar även på kameror med cropsensor.
    Fungerar väl att använda dx objektiv på fullformat också, problem är väl att det inte är optimerat för det och att man med största sannolikhet får en svart kant runt bilden, jag kan ha missuppfattat det. Automatiken har jag ingen som helst aning om hurvida den fungerar eller inte.

    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Kan du tipsa om något annat skapligt stativ?
    Du bör köpa någonting dyrare, oftast är de billiga ostadiga, ett dyrt stativ är i regel ett stadigt stativ. Titta vidare!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  12. #1122
    Citat Ursprungligen postat av Joha Visa inlägg
    Ja*

    Det beror på vad det är för fabrikat på objektivet. Canon kallar sina objektiv som klarar fullformat för EF, och de andra för EF-S. Nikon kallar sina objektiv för cropsensor för DX. Ett objektiv som är anpassat för fullformat fungerar även på kameror med cropsensor.

    Objektivets maximala bländarvärde ändras ej.
    Okej, bra att lära sig lite mer! Det tackar vi för. Men iallafall med objektivet jag länkade så har inte autofokus inbyggt, och inte min kamera heller så jag blir utan autofokus, en viktig funktion enligt mig så detta var svårare än jag trodde att hitta ett bra objektiv med bländare till ~ f2,8. Ungefär 18-50 minst brännvidd till ~80-200 max. och dessutom AF/ AF-S och DX.

    Slutsats: ett icke "DX" objektiv till min kamera, som inte är fullformat, resulterar i att brännvidden blir 1,5ggr större.
    Senast redigerat av Fin saab den 2011-12-05 klockan 19:44.

  13. #1123
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Okej, bra att lära sig lite mer! Det tackar vi för. Men iallafall med objektivet jag länkade så har inte autofokus inbyggt, och inte min kamera heller så jag blir utan autofokus, en viktig funktion enligt mig så detta var svårare än jag trodde att hitta ett bra objektiv med bländare till ~ f2,8. Ungefär 18-50 minst brännvidd till ~80-200 max. och dessutom AF/ AF-S och DX.

    Slutsats: ett icke "DX" objektiv till min kamera som inte är fullformat, resulterar i att brännvidden blir 1,5ggr större.
    Vad har du för kamera?

    Brännvidden är förlängd med något utav nedanstående tal, medan fullformat(fx på Nikon) får med mest utav bilden. Hurvida ett objektiv passar eller inte ser man på benämningen, har du en kamera som inte är fullformat så ska du exempelvis använda dig av dx(EF-S på Canon) objektiv.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  14. #1124
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Vad har du för kamera?

    Brännvidden är förlängd med något utav nedanstående tal, medan fullformat(fx på Nikon) får med mest utav bilden. Hurvida ett objektiv passar eller inte ser man på benämningen, har du en kamera som inte är fullformat så ska du exempelvis använda dig av dx(EF-S på Canon) objektiv.
    Det är en Nikon D5000 det handlar om. Altså DX.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...aid_inside.svg

    Nu har jag fasnat för Sigmas: "17-70 F2.8-4 DC MACRO OS HSM Nikon" Men eftersom detta heter "DC" kommer det 'skita sig' då också? Fick just sån lust att byta kamera.

  15. #1125
    Citat Ursprungligen postat av Fin saab Visa inlägg
    Det är en Nikon D5000 det handlar om. Altså DX.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...aid_inside.svg

    Nu har jag fasnat för Sigmas: "17-70 F2.8-4 DC MACRO OS HSM Nikon" Men eftersom detta heter "DC" kommer det 'skita sig' då också? Fick just sån lust att byta kamera.
    Det objektivet fungerar bra. DC betyder att de är lämpade för crop cameror, du får det om bakfoten hela tiden.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  16. #1126
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Det objektivet fungerar bra. DC betyder att de är lämpade för crop cameror, du får det om bakfoten hela tiden.
    Ja jag förstår inte hur jag får det på det viset hela tiden.. ja borde fundera mindre! Tack ska du ha. Borde läsa på lite om alla domdär bokstäverna. Kommer bli bra detta.

  17. #1127

  18. #1128
    Flaskan är enligt mig för långt ut till höger. Sedan kommer jag inte heller överens med den lilaaktiga tonen.

  19. #1129
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Håller på med en fotouppgift till skolan, vi fick uppgiften att ta ett reklam foto för en choklad bit. Jag har rensat mina bilder ner till dom här 3. Bilden ska sedan tryckas upp på ett papper som är mellan A4 upp till 48cm på valfritt håll.
    Hjälp mig välja!


    Chocolate Commercial Nr.1 by _Hast_, on Flickr


    Chocolate Commercial Nr.2 by _Hast_, on Flickr


    Chocolate Commercial Nr.3 by _Hast_, on Flickr

  20. #1130
    1 eller 2..

    Personligen så tycker jag 1

  21. #1131
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    1 eller 2..

    Personligen så tycker jag 1
    Jo just nu känner jag samma.

  22. #1132
    ozcaarls avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    StockholM/Älta/tyresö/Nacka
    Inlägg
    2 297
    bild 1

  23. #1133
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Håller på med en fotouppgift till skolan, vi fick uppgiften att ta ett reklam foto för en choklad bit. Jag har rensat mina bilder ner till dom här 3. Bilden ska sedan tryckas upp på ett papper som är mellan A4 upp till 48cm på valfritt håll.
    Hjälp mig välja!


    Chocolate Commercial Nr.1 by _Hast_, on Flickr


    Chocolate Commercial Nr.2 by _Hast_, on Flickr


    Chocolate Commercial Nr.3 by _Hast_, on Flickr
    1 eller 2, gillar dock 2an liiite mer


  24. #1134
    Citat Ursprungligen postat av will3 Visa inlägg
    1 eller 2, gillar dock 2an liiite mer
    Huruvida du gillar 2an är orelevant, svara på hans fråga..

  25. #1135
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Huruvida du gillar 2an är orelevant, svara på hans fråga..
    Sa ju 1 eller 2.

    Du gjorde ju princip samma sak, "1 eller 2, personligen så tycker jag 1"


  26. #1136
    Citat Ursprungligen postat av will3 Visa inlägg
    Sa ju 1 eller 2.

    Du gjorde ju princip samma sak, "1 eller 2, personligen så tycker jag 1"
    tvåan som i baken menade han, misstänker jag.

    Hast:
    Första eller andra. Den andra ser bättre ut, rent estetiskt. Men den första känns lite mer originell.

  27. #1137
    Citat Ursprungligen postat av minimalist Visa inlägg
    tvåan som i baken menade han, misstänker jag.
    Korrekt !

  28. #1138
    jag tar den i 2an
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    En EPA pojke som är född 97 trodde han kunde mer om min S60 än jag kan.
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    rifat eller?
    Bäver som gillar lennarts svettiga <3

  29. #1139
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    jag tar den i 2an
    var inget nytt direkt.

  30. #1140
    will3s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 507
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Korrekt !
    fu

    sorry för ot haha


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in