1. #1

    Köpa TV - LCD eller Plasma?

    Tjena! Flytten närmar sig och en TV är nästa på inköpslistan då min lilla 26" är på tok för liten i en stor lägenhet!

    Vad jag siktar på är 46-50" i storlek. Och är inte jätteinsatt i om det ska vara LCD eller Plasma. LED kan vi utesluta då de överstiger min budget en hel del! Finns en del erbjudanden just nu som verkar vettiga och därför jag passar på nu också då min budget ligger på runt 6k.

    Några jag kollat på är :
    - http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...0/149141.3115/
    - http://www.dustinhome.se/pd_5010502797.aspx
    - http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...855.3115/#tabs

    Kom med lite tips och förslag! Även förklaringar på varför LCD skulle vara bättre än Plasma och tvärtom Kommer även koppla datorn till den

  2. #2
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Plasma drar väll grymt mycket mer el än en lcd?

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av BlasterGurra^ Visa inlägg
    Lcd är mycket mycket bättre än plasma imo, framförallt bilden. Du slipper även dedär med att bilden "fastnar" på tvn med lcd än plasman..
    Fast nää, det är Plasma som har bättre bild, och det är ingen bild som kommer bränna fast förrän du lämnar datorn ikopplad till tvn över natten. Plasma slår LCD alla dagar.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  5. #5
    hences avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Unter meine schteen
    Inlägg
    1 439
    Beror väl annars helt på vilken tv det är oavsett om det är plasma eller LCD.
    Matlab e-e-e-e-e-e-e-e

  6. #6

  7. #7

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Åk runt och kolla i lite olika affärer och jämför plasma och lcd själv.
    Det är helt klart en smaksak om vad man tycker är behagligt för ögonen att titta på!

    Sen det där med att det bränner fast. Det är rent skitsnack.
    Teknologin fortsätter för er som inte har förstått det.
    Det finns inte en enda plasmaskärm i dagens läge som bränner fast.
    Brände fast gjorde det på plasmaskärmarna för typ 5 år sen, men inte idag!

  8. #8
    Tror det är som Andiih säger, att risken är liten att det bränns fast, även om det kan hända. Ska dock mer till idag, än för 4-5 år sedan

    Blir nog LGn trots allt

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Åk runt och kolla i lite olika affärer och jämför plasma och lcd själv.
    Det är helt klart en smaksak om vad man tycker är behagligt för ögonen att titta på!

    Sen det där med att det bränner fast. Det är rent skitsnack.
    Teknologin fortsätter för er som inte har förstått det.
    Det finns inte en enda plasmaskärm i dagens läge som bränner fast.
    Brände fast gjorde det på plasmaskärmarna för typ 5 år sen, men inte idag!
    Plasma teknologin har inte blivit särskilt förnyad..så jag vill påstå att den fortfarande bränner fast lika bra. Sen är det beroende på vad det är för grejer man köper, kör man en all-in så får man senaste teknologin som i praktiken borde vara den bästa och där är det kanske en ev. skillnad.
    Citat Ursprungligen postat av Bjorviken Visa inlägg
    Tror det är som Andiih säger, att risken är liten att det bränns fast, även om det kan hända. Ska dock mer till idag, än för 4-5 år sedan

    Blir nog LGn trots allt
    Lg'n blir bra, såg betygen och den matchar din budget.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  10. #10

    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    :huhu:
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Plasma teknologin har inte blivit särskilt förnyad..så jag vill påstå att den fortfarande bränner fast lika bra. Sen är det beroende på vad det är för grejer man köper, kör man en all-in så får man senaste teknologin som i praktiken borde vara den bästa och där är det kanske en ev. skillnad.


    Lg'n blir bra, såg betygen och den matchar din budget.
    Fast Det med att teknologin inte har blivit bättre är ju mindre sant , dem har ju inte samma teknologi som för 5år sen . Har själv en 3år gammal plasma en idag och den har aldrig bränt fast, ändå att det har varit still bild i flera timmar. Sist en tv brände fast för mig var en tjock-tv. Teknologin har blivit bättre.

  11. #11

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Plasma teknologin har inte blivit särskilt förnyad..så jag vill påstå att den fortfarande bränner fast lika bra. Sen är det beroende på vad det är för grejer man köper, kör man en all-in så får man senaste teknologin som i praktiken borde vara den bästa och där är det kanske en ev. skillnad.
    Läs det här så blir du klokare pojk! http://www.idg.se/2.1085/1.132393/pl...ch-inbrnningar
    Observera att det är skrivet 2007, och sen dess har det kommit liiiiiite värre grejer. Bland annat 600Hz-tekniken.

  12. #12
    Filips avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    7 325
    Vi har en LG 52" plasma o de va jävligt mycket bättre bild än vår tidigare LCD, dock att den innan bara var 32" men det var vääldigt stor skillnad
    Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Oljeslangen sprack när man skulle sätta på den -.- ...

  13. #13
    Fyrens avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    660
    Det finns nog en anledning till att många tillverkare inte gör plasma längre.

  14. #14
    De va nån som så att från 50 uppåt är plasma bättre men inte helt säker
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    köp ridstövlar och hjälm också när du ändå är i farten. sanslöst jävla bögigt med såna där jackor, ser mest ut som en snobb-bonde som kommer direkt från ridpolon. inte för att du bryr dig men ändå

  15. #15
    Plasma är känsligare för solljus, så om du ska titta på tven på dagen och solen lyser in blir bilden svår att se. Va nån säljare som sa det så jag vet inte om det stämmer..

    Jag har datorn kopplad till tven ofta men när skärmarna slocknar dör ju bilden på tven också och då är den bara igång i 2 minuter sen stänger den av sig automatisk, så risken att det ska bränna fast finns ju inte.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Neme3 Visa inlägg
    Fast Det med att teknologin inte har blivit bättre är ju mindre sant , dem har ju inte samma teknologi som för 5år sen . Har själv en 3år gammal plasma en idag och den har aldrig bränt fast, ändå att det har varit still bild i flera timmar. Sist en tv brände fast för mig var en tjock-tv. Teknologin har blivit bättre.
    Skrev jag verkligen att den inte blivit bättre? Jag menar att köper man billiga saker idag så får man en äldre teknologi, den nya teknologin kostar så som den smakar men jag antar att eftersom idg texten är skriven för fyra år sen så finns det nog ingen chans att något bränner fast på tvn.
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Läs det här så blir du klokare pojk! http://www.idg.se/2.1085/1.132393/pl...ch-inbrnningar
    Observera att det är skrivet 2007, och sen dess har det kommit liiiiiite värre grejer. Bland annat 600Hz-tekniken.
    Ovan.
    Citat Ursprungligen postat av ajonson Visa inlägg
    De va nån som så att från 50 uppåt är plasma bättre men inte helt säker
    Det är ju bara bullshit, du nämner inte ens storlekarna på skärmen som även dom kan variera.

    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Plasma är känsligare för solljus, så om du ska titta på tven på dagen och solen lyser in blir bilden svår att se. Va nån säljare som sa det så jag vet inte om det stämmer..
    Det stämmer, har dock aldrig upplevt problem med våran tv, alla tv-apparater varierar ju på den frågan, men i direkt solljus så kan jag tänka mig att det blir svårt att se, men då är frågan vem som ställer en tv så dumt så att solen ska behöva lysa in på den.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  17. #17
    Satsa på LCD då de tydligen ska vara mycket bättre än Plasma.
    De sistnämnda drar även upp elpriset högt och bilden kan vara lite sisådär ibland.
    "Inställningen är halva grejen"

  18. #18
    Föredrar du ljus och skärpa: LCD
    Svärta: Plasma

    Långvarig sikt så är plasman sämre då plasmans teknik baseras på gas.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Föredrar du ljus och skärpa: LCD
    Svärta: Plasma

    Långvarig sikt så är plasman sämre då plasmans teknik baseras på gas.
    Det förbryllar mig att ni är så pass inskränkta så att ni påstår att LCD skulle vara bättre än Plasma. Dom är på en ungefär lika bra, det är bara olika fördelar och nackdelar som användaren själv får bestämma. Du påstår att Plasman är sämre eftersom dens teknik är baserad på gas, då är min fråga om hur det kan vara till en nackdel, det är som att säga att du hellre föredrar mackan utan ost istället för med ost. De fördelar du tog upp, i det här fallet så tog du tre saker, svärta, ljus och skärpa - Tycker du själv att det är något att gå efter?

    Du får en betydligt bättre tv om du köper en billig plasma än en billig LCD..testa.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  20. #20
    Jag har idag varit och hämtat hem en LG 50PK350 En plasma! Den ska från många synpunkter vara en grym TV för priset! Och jag tror jag kommer bli helnöjd

    Ang. dethär med Plasma vs LCD så har jag lyckats få fram att en Plasma är mycket bättre när man ser film och sport osv då den hanterar snabba rörelser osv bättre. LCD är bättre till stillbild.

    Något en god vän till mig, som jobbar på Expert, skrev:
    "Plasman är idag den tv som har den snabbaste responstiden, bästa svärtan, och har en färgåtergivning som är mjukare att titta på. Ska man kolla på sport, snabba rörelser som fotboll, hockey & tennis exempelvis eller film är det plasma alla ...dagar i veckan, det är den enda tvn som hänger med i hastigheterna fullt ut utan att få eftersläpningar. Ska man koppla datorn, visa mycket stilbilder så visst funkar plasman, men LED är bättre anpassat för det samt att om man har ett väldigt ljust rum med mycket fönster och kollar tv mitt på ljusa dagen (vilket man sällan gör).

    Där har ni en ungefärlig förklaring till dem olika teknikerna.
    Själv föredrar jag Panasonic när det gäller plasma, väljer man ett annat märke som LG exempelvis så ska man iaf upp i 5 serien för att få något med någerlunda kvalité, givetvis har Panasonic också modeller som kanske inte är jätte vassa, men går du upp i G modellen så får du en jävligt bra tv för en rimlig peng i 50"


    Och efter diverse googlande igår så kom även jag fram till att Plasma är bättre när man kollar på sport - och jag kollar mycket på Hockey, och även mycket film. Så det blir nog skitbra

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Det förbryllar mig att ni är så pass inskränkta så att ni påstår att LCD skulle vara bättre än Plasma. Dom är på en ungefär lika bra, det är bara olika fördelar och nackdelar som användaren själv får bestämma. Du påstår att Plasman är sämre eftersom dens teknik är baserad på gas, då är min fråga om hur det kan vara til l en nackdel, detär som att säga att du hellre föredrar mackan utan ost istället för med ost. De fördelar du tog upp, i det här fallet så tog du tre saker, svärta, ljus och skärpa - Tycker du själv att det är något att gå efter?

    Du får en betydligt bättre tv om du köper en billig plasma än en billig LCD..testa.
    http://www.lg.com/se/tv-audio-video/...bst-fr-mig.jsp

    http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=166

    Gas i plasmaform reagerar med fosfor i varje bildpunkt för att skapa levande färger och en ultraskarp bild.

    Och vad tror du händer med denna gas om vi jämför en LCD tv och en Plasma på en längre sikt?
    Jo den är långt ifrån den samma då det sker en reagens... om du förstår dess innerbörd.

    Visst nu var det inte kanske i den prisklassen som man köper något och har för livet men ändå, kom med fakta istället för att skriva som om du sitter i sjön.

    "det är bara olika fördelar och nackdelar som användaren själv får bestämma."
    Ja och jag har gjort mitt val, är nöjd därför kan jag också rekommendera det... annars skulle jag hissa ett finger.

    De fördelar du tog upp, i det här fallet så tog du tre saker, svärta, ljus och skärpa - Tycker du själv att det är något att gå efter?

    Ja men för dig verkar det inte spela någon roll att en har en mörk bild med halvkass belysning och en skärpa som är dålig... för dig verkar reaktionstiden vara det väsentliga till dina actionfilmer?

    Självklart finns det bra plasmor för pengarna, men jag själv föredrar jag LCD.
    Senast redigerat av Lange den 2011-02-15 klockan 21:11.

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    http://www.lg.com/se/tv-audio-video/...bst-fr-mig.jsp

    http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=166

    Gas i plasmaform reagerar med fosfor i varje bildpunkt för att skapa levande färger och en ultraskarp bild.

    Och vad tror du händer med denna gas om vi jämför en LCD tv och en Plasma på en längre sikt?
    Jo den är långt ifrån den samma då det sker en reagens... om du förstår dess innerbörd.

    Visst nu var det inte kanske i den prisklassen som man köper något och har för livet men ändå, kom med fakta istället för att skriva som om du sitter i sjön.

    "det är bara olika fördelar och nackdelar som användaren själv får bestämma."
    Ja och jag har gjort mitt val, är nöjd därför kan jag också rekommendera det... annars skulle jag hissa ett finger.

    De fördelar du tog upp, i det här fallet så tog du tre saker, svärta, ljus och skärpa - Tycker du själv att det är något att gå efter?

    Ja men för dig verkar det inte spela någon roll att en har en mörk bild med halvkass belysning och en skärpa som är dålig... för dig verkar reaktionstiden vara det väsentliga till dina actionfilmer?

    Självklart finns det bra plasmor för pengarna, men jag själv föredrar jag LCD.
    Jag sa inte att det är något fel på LCD, du får bra saker sålänge du betalar för dig. Jag gillar att kombinera mina påståeenden, varför skulle det vara intressant att se detta på en tioårs period, om tio år så har vi säkert en 100 tummare sittandes på väggen, det är ju totalt ointressant att tänka utifrån dom aspekterna. Förmodligen så drar tv-apparaterna avsevärt mindre också, ingen vill ha dom här gamla tv-apparaterna från stenåldern.

    Ja men för dig verkar det inte spela någon roll att en har en mörk bild med halvkass belysning och en skärpa som är dålig... för dig verkar reaktionstiden vara det väsentliga till dina actionfilmer?
    Vad fick du det där ifrån då? Jag skulle aldrig köpa en tv med bra reaktionstid och riktigt dålig bild, om det är så man väljer att resonera. Man försöker väl ändå att köpa en tv med en ballans, jag vill inte ha en bild som släpar, men jag vill inte heller ha en bild som ser dålig ut, borde vara fullt förståeligt. Sitter på en datorskärm av typen LCD på 25" för 5k, jag gör det inte för att mina filmer ska flyta på likt bomull.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Jag sa inte att det är något fel på LCD, du får bra saker sålänge du betalar för dig. Jag gillar att kombinera mina påståeenden, varför skulle det vara intressant att se detta på en tioårs period, om tio år så har vi säkert en 100 tummare sittandes på väggen, det är ju totalt ointressant att tänka utifrån dom aspekterna. Förmodligen så drar tv-apparaterna avsevärt mindre också, ingen vill ha dom här gamla tv-apparaterna från stenåldern.

    Ja men för dig verkar det inte spela någon roll att en har en mörk bild med halvkass belysning och en skärpa som är dålig... för dig verkar reaktionstiden vara det väsentliga till dina actionfilmer?
    Vad fick du det där ifrån då? Jag skulle aldrig köpa en tv med bra reaktionstid och riktigt dålig bild, om det är så man väljer att resonera. Man försöker väl ändå att köpa en tv med en ballans, jag vill inte ha en bild som släpar, men jag vill inte heller ha en bild som ser dålig ut, borde vara fullt förståeligt. Sitter på en datorskärm av typen LCD på 25" för 5k, jag gör det inte för att mina filmer ska flyta på likt bomull.
    Tog som exempel, hoppas du förstod vad jag menade med "Visst nu var det inte kanske i den prisklassen som man köper något och har för livet men ändå".
    Korrekt och denna balansen du nämner fann jag i denna som du finner det som uppfyller dina krav.. tycker ändå man kan se en tydlig skillnad mellan de olika teknikerna.

    Plasma = Svärta, LCD = Ljus, LED = För mycket ljus enligt min mening

    Därför blev mitt val detta.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av Lange Visa inlägg
    Tog som exempel, hoppas du förstod vad jag menade med "Visst nu var det inte kanske i den prisklassen som man köper något och har för livet men ändå".
    Korrekt och denna balansen du nämner fann jag i denna som du finner det som uppskattar dina krav.. tycker ändå man kan dra en tydlig slutsats mellan teknikskillnaderna.

    Plasma = Svärta, LCD = Ljus, LED = För mycket ljus enligt min mening

    Därför blev mitt val detta.
    Men man kan väl ställa in ljuset, om det är vad jag tror du menar?
    Jag gillar inte att man drar skillnaden där, betalar man för sig så får man en Plasma som är bättre än LCD vad gäller Ljus och tvärt om, att köpa en LCD som har bättre svärta än plasma, man kommer inte ifrån det.

    Orkar inte driva frågan vidare, tror vi förstår varrandras poänger.
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Men man kan väl ställa in ljuset, om det är vad jag tror du menar?
    Jag gillar inte att man drar skillnaden där, betalar man för sig så får man en Plasma som är bättre än LCD vad gäller Ljus och tvärt om, att köpa en LCD som har bättre svärta än plasma, man kommer inte ifrån det.
    Tycker man ser skillnad på det ganska tydligt, att en vit bild på en plasma oavsett märke modell etc. har en mer blågrådaskig ton än vad en lcd har.
    Mattare färger, mer biokänsla eller hur man ska formulera det. Ja självklart går allt att justera men på en plasma så blir det inte så som jag vill ha det därav mitt val

  26. #26
    Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    407
    Har inte kollat tråden, men åk till en affär och kolla nogrant igenom ett par tv'ar som faller för ditt tycke och budget, och jämnför där. Det är STOOOR skillnad på tv's när man jämnför dom bredvid varandra. Då ser man vilken som inte hänger med, och vilken som gör det.
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

  27. #27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in