-
2011-02-24, 10:40 #1Medlem
- Reg.datum
- Nov 2010
framlampa på batteriet derbi senda drd
hej, jag skulle se om det gick att sätta på sladden som går från generatorn till lampan så att den går från batteriet till lampan. Jag har testat med sladden och lampan fungerar som den ska men är det någon som vet om denna sladden också laddar batteriet. Ska antagligen testa bara se om det är någon här på forumet som vet först
så är det någon som vet hur detta fungerar?? jag har ett elschema men har tyvär inte kunnat uttyda detta så bra
-
2011-02-24, 12:37 #2
Ja, sladdarna som går till batteriet laddar givetvis batteriet också.
Att driva framlyset från batteriet kommer dock inte fungera om du har en normalstark strålkastarlampa, batteriladdningen har bara tillgång till strax under hälften av den ström generatorn ger så försöker du ta ut mycket ström från batteriet laddas det ur.
-
2011-02-24, 13:06 #3Medlem
- Reg.datum
- Nov 2010
ok tack för svaret. Det var tråkigt det är inte alls bra ljus nu. Fungerar detta på någon moped eller går alla lampor på generatorn? hur fungerar det i bilar?
-
2011-02-24, 14:41 #4
Har du dåligt lyse är det troligtvis något som är fel/trasigt, så jag föreslår att du letar reda på problemet istället för att försöka koppla om på måfå...
Bilar har en annan typ av generator, där drivs allt via batteriet.
På de flesta mopederna utan startmotor används bara batteriet till att mata grejer som generatorn inte skulle orka mata direkt när motorn går på tomgång, som blinkers och bromsljus. Eftersom såna grejer bara används då och då behövs ingen kraftig laddning av batteriet, det hinner laddas fullt ändå mellan användningarna, och ingen hojtillverkare monterar mer avancerade = dyrare delar än vad som behövs...
-
2011-02-24, 16:09 #5Medlem
- Reg.datum
- Nov 2010
ok tack så mycket för hjälpen. jag ska snart skaffa ett cateye. hoppas att det ger lite bättre ljusbild iallafall
Svara med citat