motor olja rrx

Hej spelar det någon roll om jag kör på castrol mtx sae 10w/40 ( som rieju rekommenderar ) eller MAXIMA MTL-R 80 wt ?? de är växellådsolja vi snackar om

[FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    och använder man för tjock så bubblar den upp ur hålet där kopplingsarmen sitter :/

[FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    Kör på 10w40 är det som gäller för våtkopplings mopeder (som alla växlade moppar är)
    finns ingen anledning att köra på för tjock olja nere i växellådan.
    kopplingen måste greppa ordentligt också. Viskositeten är ett mått på hur trögflytande oljan är vid olika temperaturer, det har ingenting med "hur bra" oljan är som vissa verkar tro.

Förövrigt, för tunn olja så kan det läcka? (va fan har oljan med läckage och göra?)
    så om jag renoverar min motor med nya packningar och häller i vatten i växellådan (vatten är väldigt tunt om man säger så) så börjar de pissa ut vatten då? (haha)

För tjock olja bubblar? hmm....
    är motorn så varm att oljan börjar koka (bubbla), då har man allvarliga problem i motorn!
    För tjock olja har inget med det att göra, däremot har man drev som rör på sig i olja så är de som att ta en vispmaskin och köra runt i olja, vad händer? jo luft blandas i oljan och gör att oljan liknar en skum liknande sirap.
    Har man sedan för mycke olja i växellådan och detta sker så SJÄLVKLART vill olja expandera ut där de inte är tätt.
    Kopplingsarmen har väll en packbox som är till för att olja inte skall komma ut eller in? då borde man byta den om det läcker?

rätta mig om jag har fel
    packningen är ny och det du säger om att oljan blandar sig med luften är ju helt rätt tror jag iaf grejjen är att jag provat runt me lite olika oljor och om oljan är tjockare än 10w40 oljan så har den en tendens att bubbla upp just där oljan är inte varm eller så men som sagt den beblandar sig me luften antar jag

lite OT: Vart ser man vilka oljor rieju rekomenderar till t.ex. Rieju rrx? JAg har ingen instruktionsbok :/
    Rieju RRX

Reg.datum
    May 2010
    I min handbok till Yamahan så står det att det ska vara 10w30. Men det är ingen större skillnad mellan oljorna

fabbbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
    lite OT: Vart ser man vilka oljor rieju rekomenderar till t.ex. Rieju rrx? JAg har ingen instruktionsbok :/
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    Kör på 10w40 är det som gäller för våtkopplings mopeder (som alla växlade moppar är)
    Castrol 10w40 för 135:- på mekonomen te.x
    Citat Ursprungligen postat av larsamagnusson Visa inlägg
    yamaha neos är guldvärd, skönare att åka på bakhjulet med en sån än att knulla
    Citat Ursprungligen postat av beaver Visa inlägg
    hur vet du det när du har varken knullat eller kört bakhjul med en?

Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Kör på Castrol MTX 10w40 från mekonomen! Billig, kvalite och jävligt bra olja enligt mig!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in