Hybridvisning

Bygga om veteran - Regler mm? (Fram King)

Hejsan!

Jag har en gammal Fram King med Tomos motor - kanske runt 75-80, vet inte riktigt hur jag kan kolla det heller?

Hur som helst är den ganska risig, behöver ny framgaffel (krokig), mycket svets, koppling, motordelar mm och jag har ingen aning hur jag hittar detta?

Min fråga var nu vad reglerna säger om en ombyggnation av denna farkost?
    Får jag tex byta motor, koppling mm till en sån här?
    http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=550&katid=11

Får jag byta gaffel till något annat som kan passa hyffsat?

Egentligen så skulle jag vilja choppra till den, alltså choppergaffel, modifiera ramen en hel del, sadel mm.
    Vill bara kunna cruisa lite med den så en 49cc räcker gott och väl men vad säger reglerna?

alltså enligt lagen så fur du ju bara byta likadana delar som sitter där, men sen om du blir straffad för du bytt gaffel naaaaa....

Reg.datum
    May 2010
    Du får helt enkelt inte. Om du ska göra om ramen och du blir stoppad så lär dom ju tro att det är ett hemmabygge med fiddymotor eller nåt. Bättre att köpa en ciao eller nåt.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

HEDINs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    Fram king gjordes väl på 60-talet eller så? Och helfordons godkännande kom först '99..

Enligt mig så borde det vara helt lugnt att bygga om den hur du vill just för att den inte är helfordonsgodkänd, möjligen att just motorn inte ska bytas för den kommer gå fortare än 30.

Om jag har fel får ni gärna rätta mig..
    Ungefär vad jag tror också, EU-moppar får man ju inte göra ett skit på. Men jag tror man får göra det mesta på en 30-moppe så länge man inte rör motorn och höjer prestandan!

Så, tror vi att en ny gaffel är ok?

Men att röra motorn är mer ajabaja?
    En strypt lifan 49cc då? Den har enligt spec 3hk, får inte vara mer än 1hk på en 30 moppe eller?

Har du nån bild på den?

Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    det får max vara 1hk på motorn ja,
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

Moppen är godkänd som moppe i just det utförande den såldes. Börjar du ändra på grejer är det inte en godkänd moped längre.

Hmm, ja detta ställer ju till det.

Visst är risken att åka fast minimal, särskilt då jag isf kommer göra den väldigt "laglig", tyst samt kommer enbart att cruisa på lämpliga ställen.
    Dock så kvarstår alltid risken för någon riktig paragrafryttare och straffet är oproportionerligt hårt i detta fallet, och jag kan inte förlora körkortet pga jobbet.

Så då är jag ju egentligen på fel forum, men då kanske man måste ha en lätt mc istället... tråkigt.

Den blir ju bara olaglig om den BLIR OLAGLIG! Altså gör vad du vill, men den ska ha "två av varandra oberoende bromsar, signalanordning som avger jämn och dov ton, vitt ljus framåt samt rött bakåt." Vidare får den inte vara starkare än 1 hk eller gå fortare än 30 knyck. Finns ju inga regler för hur den får byggas om, så länge den uppfyller vanliga lagar. Men det är klart, rejkar du gaffeln så att ramen kan gå av eller den blir skitvinglig, då kan du åka dit.

Hmm, vi får se vad det blir av den

Hur som helst så är det Fram King 76 Turist heter den visst efter jag hittad denna:
    http://mo-ped.se/bike/moped/fram70d.htm

Röd och grann, som sagt så hittar jag inga reservdelar till den.
    Men en Tomos motor, fanns det vanligare hojar med denna motor?

Sålänge moppen ser någorlunda original ut, har fungerande lysen och bromsar samt är i hyffsat gott skick (inte sönderrostad och med torra spruckna däck tex) kommer polisen inte bry sig överhuvudtaget. Om motorn dessutom är original kommer det absolut inte bli några problem.

Jag har under min moppetid aldrig hört att någon åkt dit på att ändra originalutförandet såvida man inte flyttat in baklyse/regplåt i hjulhuset eller har icke E-märkta lampor. Men enligt lagen är det olagligt ja.

ute på västkusten finns väldigt många flakmopeder (veteran) som har likadana motorer som du visade i länken och polisen verkar inte bry sig alls om det
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in