-
2011-05-21, 02:23 #1
lite frågor om batteri tändning och växellåda till fs1! tacksam för svar (:
tjena!
jag tänkte bygga batteri tändning till fs1:an. batteriets pluspol kopplar jag till en strömbrytare, från strömbrytaren till en bil tändspoles plus anslutning. minus polen på batteriet jordar jag. minus från bil tändspolen kopplar jag till kondensator och brytare. min fråga är om jag kan använda fs1:ans original kondensator eller om det är nån annan kondensator jag ska använda?
min andra fråga är om nån vet hur länge ett tolv volts batteri på 10ah (ampere timmar) klarar att ge gnista till tändstiftet? moppen kommer inte användas så mycket till vardags.
min tredje fråga är om det finns nån fem växlad låda som passar fs1:an utan att allt för mycket modifieringar behöver göras. om nån vet nåt om detta skriv gärna i tråden. om nån bytt till en annan låda eller vet nån som har gjort det hör av er
-
2011-05-21, 11:42 #2
Kopplingen låter rätt. Glöm inte säkring bara.
Orginalkondensatorn fungerar förmodligen.
Batteriet bör räcka några timmar i alla fall, tyvärr inte lätt att säga mer än så. Se till att alltid ladda batteriet fullt när du ställer undan mopeden, livslängden förkortas av att batteriet inte är fulladdat.
Att döma av hur FS1-lådan ser ut så bör det finnas en 5-växlad version av den, men knappast nått som är lätt att få tag i tyvärr... Hörde nått om att dom som såldes i Japan var 5-växlade, men vet inte om det stämmer.
-
2011-05-21, 16:57 #3
-
2011-05-21, 22:24 #4
Säkringsstorlek väljs beroende på kabelarean i elsystemet. Säkringen ska gå innen max tillåten ström i den kabeldimensionen överskrids.
-
2011-05-21, 23:29 #5
- Reg.datum
- Nov 2010
En 5-växlad låda från dt50 borde la funka? Eller är jag helt ute o cyklar?
-
2011-05-21, 23:49 #6
så det är bara det jag ska tänka på när jag väljer säkring? tänkte på kondensatorn och tändspolen, så att man inte bränner nån av dem. men dem kanske klarar rätt hög ström.
tänkte likadant. vet dock inte om det är så. vet inte hur dt lådan ser ut. men det kanske nån annan kan svara på
-
2011-06-10, 13:49 #7
hallå igen. har lite funderingar angående fs1:ans kondensator. hur ska jag koppla in kondensatorn när jag ska ha batteri tändning? det är ju två kablar från kondensatorn!
mvh Fläcken"Fuck it. I will take you with me. You might learn something.
- About soccer?
- No, mate. Not about soccer. And for fuck's sake, stop saying soccer."
-
2011-06-12, 23:13 #8