1. #1

    Tagen av fartkamera

    Hej.

    Blev för 2 veckor sedan tagen av en fartkamera när jag körde 110 på en 90 sträcka. Har fått hem lappen där polisen vill veta vem som körde.

    Nu till frågan:

    Kan jag undvika böter?
    Jag finns ännu inte med i körkortsregistret, dvs dem kan inte matcha bilden från kameran med mitt körkort.
    Kan bilägaren få hem en bot trots att polisen inte vet vem som körde vid tillfället?

    Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    "Bilen har varit ute till salu, jag har ingen skyldighet att ta legitimation av den som körde."

  3. #3
    Alltid förarens ansvar att ta boten, då du som bilens ägare kan aldrig få den. Du säger bara till polisen att du inte vet vem som körde, det enda du behöver säga.
    " jag kan tyvärr inte identifiera föraren på bilden "
    Ställer dom följdfrågor på de så använder du svanis svar

  4. #4
    risken finns ju att du liknar han som körde. Men de kommer nog inte ge sig så lätt

    Hur kunde du missa kameran :-)

  5. #5
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Min moster överklaga och kan säga att det var knappt så hon behövde gå till rätten, fast man såg tydligt att det var hon som körde och allt. Så dem ger sig ganska lätt vad jag fattat.
    FD rkan

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av rkan Visa inlägg
    Min moster överklaga och kan säga att det var knappt så hon behövde gå till rätten, fast man såg tydligt att det var hon som körde och allt. Så dem ger sig ganska lätt vad jag fattat.
    Glöm inte att det är alltid från fall till fall

    har man tur så har man .....

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Alltid förarens ansvar att ta boten, då du som bilens ägare kan aldrig få den. Du säger bara till polisen att du inte vet vem som körde, det enda du behöver säga.
    " jag kan tyvärr inte identifiera föraren på bilden "
    Ställer dom följdfrågor på de så använder du svanis svar
    Nu är det ju dock så att vi inte har fått se bilden ännu och kommer inte att få göra det förrens vi fyllt i lappen och skickat in.

    Edit:

    mh furia: Det var mitt i natten. Kör dock där ganska ofta med skolan, men hade trots det inte en tanke på skiten -,-

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Nu är det ju dock så att vi inte har fått se bilden ännu och kommer inte att få göra det förrens vi fyllt i lappen och skickat in.

    Edit:

    mh furia: Det var mitt i natten. Kör dock där ganska ofta med skolan, men hade trots det inte en tanke på skiten -,-
    vet inte riktigt hur det är var du bor, men runt eslöv så är det två skyltar innan kameran lite svårt att missa den då.....

    det blir nog svårare för de att bevisa att det var du som körde om bilden är tagen på natten

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mh furia Visa inlägg
    vet inte riktigt hur det är var du bor, men runt eslöv så är det två skyltar innan kameran lite svårt att missa den då.....

    det blir nog svårare för de att bevisa att det var du som körde om bilden är tagen på natten
    Inga skyltar här inte

  10. #10
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    jag har en polare som berätta om en person som hade tomte mask och körde förbi flera/samma fartkamera flera gånger, sen när polisen fråga om det va han, så sa han att han inte visste något om det, även fast det fanns regnummer polisen kunde inte bevisa att det var han så han fick inga böter, därför utnyttja han systemet. Däremot kanske dom ändra det.

    kolla om dom har ändrat det, annars så är det bara att du inte åkte den dagen
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  11. #11

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    jag har en polare som berätta om en person som hade tomte mask och körde förbi flera/samma fartkamera flera gånger, sen när polisen fråga om det va han, så sa han att han inte visste något om det, även fast det fanns regnummer polisen kunde inte bevisa att det var han så han fick inga böter, därför utnyttja han systemet. Däremot kanske dom ändra det.

    kolla om dom har ändrat det, annars så är det bara att du inte åkte den dagen
    Källa på det?

  12. #12
    Min egentliga fråga e om dem kan bevisa att det var jag som körde då jag inte har körkortet ännu? Har bara pappret från transportstyrelsen än så länge. Kommer dem annars att skicka böterna till fordonsägaren om dem inte vet vem som körde?

  13. #13
    Har du ett ID-kort?
    Tillhör du bilägarens familj, bor på samma adress, eller på annat sätt enkelt kan kopplas samman med ägaren?

    Om du svarar ja på båda frågorna krävs det inget geni för att få fram kopior på foton på personer i bilägarens närhet och jämföra med fartkamerafotot... Men det smarta är att helt enkelt svara att ingen har en susning om vem som körde bilen den dagen. Det är ju för sjutton flera veckor sedan, och hela släkten och halva byn brukar få låna den bilen om dom ber snällt.

  14. #14
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av Svaniis Visa inlägg
    Källa på det?
    hur fan ska jag ha en källa på det en vän sa till mig? aa källan heter Erik.

    -.-'
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  15. #15
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    hur fan ska jag ha en källa på det en vän sa till mig? aa källan heter Erik.

    -.-'
    Tycker du "fan" borde hålla nere attityden! Han ställde bara en fråga förtjänar han ett sådant svar då?

    ONT: Så tycker jag du ska neka och säga att du inte vem det är!
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Har du ett ID-kort?
    Tillhör du bilägarens familj, bor på samma adress, eller på annat sätt enkelt kan kopplas samman med ägaren?

    Om du svarar ja på båda frågorna krävs det inget geni för att få fram kopior på foton på personer i bilägarens närhet och jämföra med fartkamerafotot... Men det smarta är att helt enkelt svara att ingen har en susning om vem som körde bilen den dagen. Det är ju för sjutton flera veckor sedan, och hela släkten och halva byn brukar få låna den bilen om dom ber snällt.
    Har ett pass. Bilägaren är min mammas sambo som bor på samma adress som mig.

  17. #17
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Tycker du "fan" borde hålla nere attityden! Han ställde bara en fråga förtjänar han ett sådant svar då?

    ONT: Så tycker jag du ska neka och säga att du inte vem det är!
    Men det står ju tydligen i början, "jag har en polare som berätta om en person"

    om han inte förstod källan själv så tycker jag det ja. men vi är alla olika.

    Ber om ursäkt svaniis
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Har ett pass. Bilägaren är min mammas sambo som bor på samma adress som mig.
    Dom kan aldrig skicka böter till ägaren. och dom lägger inte ner tid på å ta fram bilder på alla i hushållet

    Neka, neka och neka
    Citat Ursprungligen postat av Hutti Visa inlägg
    Men det står ju tydligen i början, "jag har en polare som berätta om en person"

    om han inte förstod källan själv så tycker jag det ja. men vi är alla olika.

    Ber om ursäkt svaniis
    Sånna historier kallas för vandringssägen, och ligger ofta inte mycket sanning i dom

  19. #19
    Huttis avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Hisingen, Göteborg
    Inlägg
    702
    jo, men efter det du säger så verkar det ju som det sätter funkar, att dom inte skickar böter till ägaren?
    §6.2 Signaturer: Om du har en signatur så ska den uppfylla dessa krav: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid en skärmupplösning på 1280x1024 pixlar. Om du ska ha en bild i signaturen så är max tillåtna storlek på bilden 468x60 pixlar. Har du både text och bild så gäller max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024 pixlar. För att signaturen ska uppfattas som giltig så ska den följa ovanstående samt inte uppfattas stötande eller kränkande av andra användare.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    Dom kan aldrig skicka böter till ägaren. och dom lägger inte ner tid på å ta fram bilder på alla i hushållet

    Neka, neka och neka


    Sånna historier kallas för vandringssägen, och ligger ofta inte mycket sanning i dom
    Så det är bara att skita i att skicka in pappret eller? Sista svarsdatum är tredje Mars.

    Edit: Om jag får en prick nu då, försvinner mitt körkortstillstånd? Övningskör tung lastbil och tungt släp och vill fan inte sumpa detta.
    Senast redigerat av Greger den Hale den 2011-02-27 klockan 13:17.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Så det är bara att skita i att skicka in pappret eller? Sista svarsdatum är tredje Mars.

    Edit: Om jag får en prick nu då, försvinner mitt körkortstillstånd? Övningskör tung lastbil och tungt släp och vill fan inte sumpa detta.
    papper ska du skicka in, men säg som de e, att du inte vet vem som körde tillståndet drar dom nog inte för en mindre hastighets överträdelse

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av The_svensson Visa inlägg
    papper ska du skicka in, men säg som de e, att du inte vet vem som körde tillståndet drar dom nog inte för en mindre hastighets överträdelse
    Mindre överträdelse? det var ändå 20 km/h på 90 sträcka...

    Beslutsångest så in i helvete

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Mindre överträdelse? det var ändå 20 km/h på 90 sträcka...

    Beslutsångest så in i helvete
    20km/h e inte så allvarlig

  24. #24
    Aja, gubben är för feg för att inte skriva sanningen så jag får väl ta 2400 i böter då Och hoppas att jag får behålla körkortstillståndet.

  25. #25
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    surt
    Farsan var med om en liknande grej. i maj förra året åkte vi 20km för fort på 90 väg.
    nu ställde dom frågan till morsan, vem det var som körde.
    hon svarade med att hon inte visste då, och att hon var på en kurs just då och att fler i släkten har tillgång till bilen.
    nu har dom tydligen identifierat bilden de tog i en fartkamera med bilden på honom i hans körkort, och nu åker han på att betala.. :p
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  26. #26

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Kode, kungälv
    Inlägg
    264
    Blåneka klipp dig och börja odla skägg.

    15% av alla som blir tagna på bild av en fartkamera åker dit för det* Facts från trafikpolis* dock är 50% av de som inte åker fast mc. men men =)

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av MkII Visa inlägg
    Blåneka klipp dig och börja odla skägg.

    15% av alla som blir tagna på bild av en fartkamera åker dit för det* Facts från trafikpolis* dock är 50% av de som inte åker fast mc. men men =)
    Vad tjänar jag på det? Spelar ingen roll om jag ändrar mitt utseénde efter bilden tagits.
    Dem fick ju tag på mig genom mitt gamla pass.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Inga skyltar här inte
    Har för mig att man måste skylta innan kamera i sverige så troligen så fanns det en skylt
    En svensk tiger!

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Har för mig att man måste skylta innan kamera i sverige så troligen så fanns det en skylt
    Fanns is the word.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av Greger den Hale Visa inlägg
    Fanns is the word.
    Anmäl då att det saknas skylt
    En svensk tiger!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in