-
2011-03-06, 10:49 #1
DT50MX - Trasig gasvajer + lite andra problem.
Igår inhandlades en ny gasvajer, då den som sitter på är trasig, och det är mindre kul att den gasar av sig själv när man svänger vänster
När vi tittade på nya vajern, upptäcker vi att den är y-formad. Den som sitter på är förvisso också det, men den andra vajern (som inte går in i förgasaren) går inte någonstans.
Vi misstänker att avsaknaden av denna har att göra med varför mopeden självdör i vissa varv, och möter dåligt. Gasen svarar också rätt sent (vid en kvarts varv, ger den först respons).
Någon som kan förklara för lilla mig om vad den andra vajern gör för nytta, vart den går osv?Senast redigerat av deusexmachina den 2011-03-06 klockan 19:27.
-
2011-03-06, 12:06 #2
Du har köpt en delad gasvajer, och den andra delningen ska in i oljeumpen!
Blandar du olja i tanken ? Där har du svaret på lösningen, du har ingen oljetank!
Du kan köpa en vanlig, odelad eftersom den andra delningen inte behövs, men den gör inte så att moppen svarar dåligt eller så!
Att den självdör är troligtvis att det är fel bestyckad, vad har du för setup ?
Spänn gasvajern, men om trotteln åker hela vägen upp så finns det inget att vara rädd för!
-
2011-03-06, 12:30 #3
Tack, då vet jag det =)
Den självdör om man inte drar in kopplingen och gasar på när man växlar upp, lite svårt att få den att dra iväg med andra ord.
Det är 60cc cylinder, mikuniförgasare (16,5mm), luhaukrök, jamarcoldämpare. Vi misstänker att vi behöver ett större bränslemunstycke, och att förra ägaren satt dit ett munstycke som kommer från originallförgasaren.
Vilken storlek är lämplig på munstycke till den setupen?
-
2011-03-06, 12:31 #4
-
2011-03-06, 12:33 #5
-
2011-03-06, 12:37 #6
-
2011-03-06, 12:38 #7
-
2011-03-06, 13:25 #8
Haha, nej nej! Den var så när vi köpte den (den som satt på mopeden alltså). Vi har bytt en hel del på den (bakdrev, kedja, elstam osv), och idag är det gasvajerns tur, samt löda kablarna och få rätt på framlyset (som ser ut att vara en kopia till en MT5, och helt annorlunda koplings'regler').
-
2011-03-06, 13:28 #9
-
2011-03-06, 13:31 #10
-
2011-03-06, 13:35 #11
-
2011-03-06, 19:21 #12
Nu har jag lite funderingar. Vi har bytt vajern. Det visade sig att snubben som hade mopeden innan, hade tagit bort y-kopplingen, och dragit vajern från y-kopplingen till förgasaren, så det var inte så konstigt att den gasade när man svängde
Iallafall... den varvar ner väldigt långsamt. Det tar runt 5-6 sekunder från fullgas till tomgångsläge. Kan det ha med munstycket att göra? Att den är felbestyckad, menar jag. Alternativt; kan fjädern i förgasaren ha blivit förslappad av allt pillande?
-
2011-03-06, 19:44 #13
Okej. Nu litade vi blint på försäljaren, som sa att det var en 60cc. Det är original som sitter på. Rant Rant, svordomar.
Någon som vill bli av med en 60cc?
EDIT: Alrighty! 70CC cylinder kirrad. Vilken storlek på munstycke rekommenderas? 20mm förgasare sitter på.Senast redigerat av deusexmachina den 2011-03-06 klockan 22:45.