Ämne: XPS Startproblem löst :)
-
2011-03-09, 20:03 #1
XPS Startproblem löst :)
Efter att några ungjävlar slitit bort sadeln och slagit sönder min hastighetsmätare samt sparkat av blinkers så startar inte moppen!
Efter händelsen så lät jag den stå inne ett tag (tog hem den) men nu när vädret började bli fint igen så ville jag testa den. Batteriet hade inte tillräckligt med juice för att elstarten skulle funka (SM modellen har BARA elstart, ingen kick) så jag försökte rulla igång den, men det gick inte.. Efter att jag kollat tanken var det rätt snustorrt så jag rulla hela fanskapet till macken, tanka och försökte igen FLERA gånger.. Inget hände.. Den reagerade på gasen (När den varvar lite så blev ljudet blöddrigare när man gasade) inte för att jag vet om det betyder att den fick gnista eller inte.. Men den gick inte igång iallafall..
Nu undrar jag vad fan är det som är fel!? Blinkers, tuta och elstarten reagerade iallafall när tändningen var på, så den fick ström iallafall.. Kollade också alla sladdar som gick, soppaslangen satt på och allt (hittar dock ingen soppakran som man kan vrida på, någon med XPS som vet var den sitter?) men inga sladdar var fifflade.. så vad är det som kan vara fel?
EDIT! Nu har skiten börjat läcka som inihelvete!! har lagt en hink under moppen nu, ungefär precis mellan cylinder och krök läcker det ut så inihelvete, HELT random också! den har bara stått och jag har inte rört den, förutom tagit av tändhatten då :S
Vad är det som händer hjälp mig!
Edit: Jag tog ur stiftet och klicka igång elstarten och det bara spruuutade soppa från toppen! har hört att det bara ska komma lite droppar men det här var ett extremt fall av "igensuren cylle"
satte ett nytt stift för mitt gamla fick ingen gnista (Denso skit, NGK <3), gjorde rent soppakranen också så nu ska den också fungera, om den strular igen köper jag en ny, nu är min moppe som när jag köpte den förutom en lite sprucken bak kåpaSenast redigerat av whatcrowbar den 2011-03-30 klockan 23:41.
Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-09, 20:18 #2
Fick du igång den eller inte? för startar den så FÅR DEN GNISTA, annars så kan den inte starta, (lite svårt att själv antända)
ta loss stiftet ifrån toppen, sätt stiftet mot ram/motor med tändhatten på, försök starta med el starten, får tändstiftet gnista så fungerar den.
gör rent stiftet ordentligt, kör runt motorn utan stiftet i toppen några sekunder, stoppa tillbaka stiftet, försök starta.
-
2011-03-13, 12:34 #3
min xps enduro har ingen bränslekran. så du borde inte heller ha någon tror jag
-
2011-03-14, 17:25 #4Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-14, 18:08 #5
- Reg.datum
- May 2010
-
2011-03-14, 18:11 #6
-
2011-03-21, 07:12 #7
Dagen efter jag skrev detta försökte jag igen (utan att ha skruvat nånting på den) hoppades bara på att det var något tillfälligt
Men den startade inte nu heller men! för varje "rullning" så läckte det ut typ soppa eller något från röret? en skvätt för varje gång jag försökte rulla igång? (alltså precis under kröken droppade det)
Förklaring tack?!
Edit: När jag drog av tändhatten så hade typ en bit av toppen på stiftet åkt av och FASTNAT i tändhatten!? Jag fattar inte riktigt hur det gick till men är det förklaringen till varför den inte starta?
Isf måste jag köpa nytt eller går det att fixa? ska få ut toppen senare under dagen nu ska jag till skolanSenast redigerat av whatcrowbar den 2011-03-21 klockan 07:22.
Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-21, 13:35 #8
-
2011-03-22, 16:13 #9
- Reg.datum
- Sep 2010
toppen på tändstiften brukar kunna gå att gänga av så det är nog bara det som har hänt, ta loss tändstiftet och skruva i det i "toppen"som sitter i tändhatten och dra till så borde den komma ut, sen är det bara ta en täng eller liknande och dra åt detoch det kan va en anledning ^^
låter onödigt att köpa ny tändkabel och tändhatt, har aldrig kråglat för mig, och då har det varit allt från 40-50åriga till nya, så tror inte det är ngt problem§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-03-23, 16:44 #10Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-23, 16:49 #11
Alltså är det bensin eller vatten den läcker? Är det bensin så ta av och kontrollera/rengör dessa delar: Reedventil, Förgasare och packningar däremellan. Du kan även passa på att tömma tanken då kanske om det läcker bensin så det inte läcker ut hela tanken. Har du manuell kran så kan du även ta och kontrollera så den stänger ordentligt. Har du vakumkran så kontrollera så att den är tät när den inte har vakum.
-
2011-03-23, 17:47 #12
alltså jag vet inte.. färdigblandad soppa antar jag men nu när jag tog bort soppakranen ur förgasaren så sprutade det ut soppa direkt! så jag fyllde ett gäng flaskor tills det sluta rinna, och för övrigt så har jag ingen koll på vad vakum är och vad den gör, men det ska väl inte spruta ut soppa när man tar bort soppa kranen?
för jag antar att det runnit in och dränkt hela förgasaren och till och med luftburken för det rann soppa ur en liten öppning från den.
Innebär detta att jag måste skruva av förgasaren, cyllen, röret och allt och göra rent med tanke på att allt var fullt med soppa och det det ända stället det kom ut ifrån var vid avgaspackningen?
Så vad gör vakumkranen och var sitter den? sen vet jag inte heller vad reedventilen är.. men basic saker har jag koll på
hjälp uppskattasHar en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-23, 18:09 #13
En bensinkran kan vara vakuumstyrd eller vara av en manuell typ. Den manuella har ett reglage där man oftast kan välja tre olika inställningar (Off, On och Reserv). Vakuumkranar har inget sådant reglage utan har en extra slang som antingen går till förgasaren eller insuget där suget i motorn öppnar kranen så att det rinner bensin. Ifall det rinner hela tiden är den öppnings/stängningsmekanismen i kranen sönder.
Jag vet ju inte hur mopeden ser ut, men jag hade i alla fall tagit av avgasröret, reedventilen och förgasaren och kontrollerat att allt är som det ska. Avgasröret bör du ta av så att det inte ligger en halv liter soppa i den medans dem andra delarna bör kontrolleras så att dem stänger och tätar som dem ska och för ev. rengöring. Ett tips för dig är att skaffa en reservdunk på 5L. Sedan finns det även en chans att soppa runnit ner i vevhuset och där är en hel del kvar även nu.
-
2011-03-23, 20:20 #14
jaha jag hitta vakumslangen, men isåfall borde väl moppen starta om jag nu gör rent allt inifrån och tömmer på all soppa? och för att tömma vevhuset måste jag inte skruva av hela motorn? och om vakum slangen sitter som den ska, visst ska det inte rinna ut soppa från soppa slangen (om den är ur förgasaren alltså?), för det rann ju ur bensin direkt när jag drog ur soppa slangen då vakumslangen satt i, i såfall vad gör jag för att fixa den? eller vad är det som kan vara fel? vill inte att den ska dränkas igen liksomHar en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-23, 23:05 #15
Är motorn av och du inte själv suger i vakuumslangen så ska det inte rinna någon soppa. Rinner det ändå så är kranen kass (= köp ny). Händer då och då faktiskt, skaffa en manuell kran om det finns men då får du plugga hålet där vakuumslangen satt på motorn (exempelvis genom en slang med skruv i).
Beroende på hur mycket som kan tänkas ligga i vevhuset så tror jag att det räcker med att exempelvis lägga moppen i växel och gå med den (obs, ta av tändstiftet innan), dock inget som jag behövt göra själv någon gång men har läst att andra gjort såhär så om det fungerar vet jag ej.
-
2011-03-23, 23:30 #16
Men vakumslangen går från soppakranen (under soppa slangen) till förgasaren, när den satt i och jag hade soppaslangen i tanken och riktad mot en hink, så testa jag hälla soppa ner i tanken men det ran rätt ut i hinken, så ska det väl inte vara? eller måste soppaslangen sitta i förgasaren för att vakumslangen ska kunna påverka? isf hur kan jag se så att den funkar?
-
2011-03-24, 01:29 #17
Soppaslangen behöver inte sitta på någonting. Allt tyder på att din kran är kass som sagt.
-
2011-03-25, 14:22 #18
-
2011-03-25, 14:41 #19
-
2011-03-26, 22:43 #20
Om jag kör manuell kran och täpper igen vakuum intaget till förgasaren, måste jag inte vrida av kranen när efter jag kört klart och vrida på när jag ska köra?
Liksom kommer den inte släppa in bensin hela tiden även när moppen är av om kranen är på som sagt? För jag tänkte förgasaren är ju byggt för vakuum?Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-26, 22:49 #21
-
2011-03-26, 23:08 #22
Nä precis bör inte spela någon roll. Ser man det som något negativt bör man förhålla sig till kollektivtrafiken där man hör hemma pga ren lathet och intresse
-
2011-03-29, 00:51 #23
jag tänkte mer att om jag skulle råka glömma vrida av sååå vill jag inte få hela tanken putsväck ^^
-
2011-03-29, 02:00 #24
-
2011-03-29, 09:28 #25Har en drös med delar till Honda MT5! Cyllar topplock förgasare wires, you name it! säljer hela skiten för endast 1500:- !! Bara att skicka ett PM till mig vid intresse! Hämtas i stockholms området
-
2011-03-29, 14:35 #26
fyll tanken helt och om det inte rinner så kanske den går att använda då (om den inte råkar "Gå sönder" igen senare...)
-
2011-03-29, 15:52 #27
Det var nämligen så att jag experimentera med vatten, för ville inte använda upp soppan, och det får ju inte komma in en minsta droppe vatten i förgasaren.. Jag hade tänkt låta den stå ett bra tag för att vattnet ska dunsta men vad kan jag annars göra som kan försäkra att jag inte pajar förgasaren?
Senast redigerat av whatcrowbar den 2011-03-29 klockan 22:33.