1. #1

    Passar rieju motor från -07 på en dt50r -98?

    Som rubriken, passar en rieju drac motor från -07 på en dt50r -98?
    Passar elsystemet, cylinder osv från dtn på rieju motorn?
    Senast redigerat av Julgran den 2011-03-17 klockan 18:15.

  2. #2
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    japp de e ju samma motor

  3. #3
    Ok, men sidokåporna på motorn ser annorlunda ut

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Ok, men sidokåporna på motorn ser annorlunda ut
    För det är ju motorfästerna likadana?

  5. #5
    Jodå men har hört vissa säga att cylindrarna från de gamla am motorerna inte passar på de nya bolt-on.

    Hmm.. -07 har inte dom power up motorn eller? (Helt annat tändsystem)
    Senast redigerat av Julgran den 2011-03-17 klockan 18:09.

  6. #6
    Vad jag vet kan du sätta en AM5 cylinder på en AM7 om du nu så skulle vilja det.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Jodå men har hört vissa säga att cylindrarna från de gamla am motorerna inte passar på de nya bolt-on.

    Hmm.. -07 har inte dom power up motorn eller? (Helt annat tändsystem)
    så länge det sitter ducati-tändning så funkar det med elsystemet bolt on.
    Går ju även med andra tändningar om man vill
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    Går ju även med andra tändningar om man vill
    Så om det skulle vara en s.k power up motor skulle jag kunna byta till tändningen från min gamla motor?

  9. #9
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    japp det är samma elsystem så

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Så om det skulle vara en s.k power up motor skulle jag kunna byta till tändningen från min gamla motor?
    utan problem
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  11. #11
    Tack för svaren

    Hur mycket skulle ni ge för den här motorn utan förgasare? Han säger att det är en -07.




  12. #12
    [FS]s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    125
    500kr skulle jag ge den är en 03 eller framåt, för äldre en 03 så hade kopplingsblocket varit kantigare och detsamma gäller svänghjulskåpan

  13. #13
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Asså utseendet avgör inte så mycket, det jag vill veta när jag köper motor är hur veven har mått, och hur sliten kolv/cylinder är osv!
    Det är ju faktiskt det man betalar för
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Tack för svaren

    Hur mycket skulle ni ge för den här motorn utan förgasare? Han säger att det är en -07.
    1500 - 2000 kr

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Gillo Visa inlägg
    Asså utseendet avgör inte så mycket, det jag vill veta när jag köper motor är hur veven har mått, och hur sliten kolv/cylinder är osv!
    Det är ju faktiskt det man betalar för
    Så sant. Men detdär luftfiltret antyder ju inte direkt att det rör sig om en välskött motor, dels börjar det gå sönder och dels ser det ut att vara väl indränkt i något som absolut inte hör hemma i motorer.

  16. #16
    Gillos avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    1 283
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Så sant. Men detdär luftfiltret antyder ju inte direkt att det rör sig om en välskött motor, dels börjar det gå sönder och dels ser det ut att vara väl indränkt i något som absolut inte hör hemma i motorer.
    Exakt, det jag också tänkte på! Jag själv kollar inte så mycket på utsidan, utan det är insidan som räknas! Jag skulle nog inte betala mer än 1000 kr för den där motorn!
    Man vet aldrig vad den varit med om!
    Citat Ursprungligen postat av Drenner Visa inlägg
    varvstoppet 24/7!
    "Your friends are close but your enemies are closer" -The Way To Suicide

  17. #17
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Jodå men har hört vissa säga att cylindrarna från de gamla am motorerna inte passar på de nya bolt-on.
    Det stämmer, cylinderfoten på äldre motorer är ca 56 mm i diameter medan dom är ca 54 mm på nyare. Det är bara en liten kant i blocket som måste slipas bort för att dom ska passa!
    Don´t make excuses, make horsepower!

  18. #18
    Okej, tack för svaren. Han som hade motorn sa att det var ducati tändning. Det gick 3 kablar från hans tändning, en vit en grön och en röd, men på min går det 4 kablar, en vit en grön en röd och en GUL. Hmm?

  19. #19
    Drac_Drivers avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    432
    Citat Ursprungligen postat av Julgran Visa inlägg
    Okej, tack för svaren. Han som hade motorn sa att det var ducati tändning. Det gick 3 kablar från hans tändning, en vit en grön och en röd, men på min går det 4 kablar, en vit en grön en röd och en GUL. Hmm?
    Den gula är till strömmen och går till en voltregulator, och en sån kan ju vara bra att man har En sån bör finnas på hans tändning.
    Mellan 1500-2000 kr är nog motorn värd om den mår bra inuti
    http://www.moppenet.nu/image.php?type=sigpic&userid=429&dateline=12927528  55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in