1. #1

    Växcellådsolja?

    Hej, drog bort min oljeblandare på dracen för ett tag sen, precis allt så det är ett hå li motorn. Sen för ett tag sen när jag tog av motorn kom det en jävla massa olja ur det hålet, typ 1.5 dl.. är det gammal motorolja eller är det växellådsolja? Luktar likadant iallafall, så vad tror ni?

    Har även sett en del som kör typ hyper har nått som dom skruvat på som håller tätt för det hålet. Vad är de för något och var hittar jag en sån?

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Du kan givetvis inte bara plocka bort den och åka! För växellådsoljan rinner rakt ur blocket då.
    Köp en 4mm alubit och kapa till sedan borrar du två hål och monterar

    Motorolja = växellådsolja på am6...
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Verktyg? Du behöver inte mer än eltejp och stripes för att plocka ihop en Yamaha.

  3. #3

    Question

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Du kan givetvis inte bara plocka bort den och åka! För växellådsoljan rinner rakt ur blocket då.
    Köp en 4mm alubit och kapa till sedan borrar du två hål och monterar

    Motorolja = växellådsolja på am6...
    Har kört så i ca. 2 månader.....

    Funkar bra fortfarande?

    EDIT: tömde växellådsoljan och det var lika mycket som jag hällde i senast ?
    Kan ju inte varit den oljan som rann ut då? :s
    Senast redigerat av Jonne den 2011-03-21 klockan 20:28.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det finns ingen motorolja i en 2-takt, enbart i 4-taktare.


    I 2-taktare finns det växellådsolja och 2-taktsolja. Ingen motorolja!
    Så det var inte växellåds olja då?

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Det var växellådsolja.
    Men om det då var växellådsolja, hur kommer det sig att man inte häller i växellådsolja i oljetanken då? För det var ju endast dit den var kopplad?

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Nej alltså... Hålet i blocket där oljepumpen satt är det rakt öppet till växellådan. Där det finns växellådsolja.

    I slangarna som monterades på oljepumpen utanför, är det 2-taktsolja.
    Men varför är det öppet till växellådan? Fattar inte..

    (snällt om du kan/orkar förklara)

  10. #10
    Pumpen måste ju drivas för att den ska kunna pumpa nått, right? Drivningen går via växellådan. Plockar man bort pumpen får man ett öppet hål in till växxellådan, där drivaxeln kommer ut...

  11. #11

  12. #12
    TACK! Asså, jag vet vad växellåda är och så, men undrade bara varför det går genom växellådan. Men tack så mycket för infon!

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Barroz Visa inlägg
    sedan finns de "transmissionsolja" de är en tjockare olja 75w90 tex, används oftast på bakväxeln hos scootrar eller andra fordon som kräver en trögare olja.
    10w-40 motorolja har samma viskositetsindex som en 75w90 växellådsolja.
    Citat Ursprungligen postat av Jonne Visa inlägg
    EDIT: tömde växellådsoljan och det var lika mycket som jag hällde i senast ?
    Kan ju inte varit den oljan som rann ut då? :s
    Har du haft ett hål rätt in i växellådan kan vatten ha kommit in och det är inte bra, för att kolla om det är vatten i oljan kan du ta en sked med lite olja i och sen värma upp med till exempel en varmluftspistol, är det vatten i oljan börjar den koka rätt snabbt men se upp för värmer du för mycket kan oljan börja brinna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in