1. #1
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422

    Olja i Aeroxblock

    Hej!

    Undrar bara vad det är för olja som man ska ha där bak på Aerox motorer, vid bakhjulet. Vad är den till för? Och hur mycket ska det vara där i?
    Råkade nämligen tömma ut en massa olja när jag polerade motorn och oljan kom ifrån där jag ringat in med rött:

    Normalt sitter det en slang där men nu tänkte jag fylla på där igen så de vore bra om någon kunde svara på om man fyller på där jag förklarade tidigare i inlägget och med vad för sorts olja. Sen får någon gärna skriva vad oljan är till för med som jag skrev tidigare.

    Mvh

  2. #2
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Det är växellådsolja för scootrar. 110-120ml SAE90 olja. Töm all olja innan du fyller på nytt, om du har för mycket olja och kör en längre sträcka kan packningarna paja.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  3. #3
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Det är växellådsolja för scootrar. 110-120ml SAE90 olja. Töm all olja innan du fyller på nytt, om du har för mycket olja och kör en längre sträcka kan packningarna paja.
    Okej, hur tömmer jag enklast då? För det rann ju bara ut lite när jag höll på med motorn och höll den i någon speciell vinkel, är ju inte så sugen på att ta av motorn helt igen och försöka börja hälla ur.

  4. #4

  5. #5
    det står hur mycket olja det ska vara i manualen, annars så är det la ungefär en sån tub du köper

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Står även på motorblocket där man fyller på oljan.
    där ser man .d

  8. #8
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Står även på motorblocket där man fyller på oljan.
    Okej, det står 110ml på mitt motorblock. Någon som kan skicka länk och visa exakt vad det är jag behöver för olja?

  9. #9

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    6 543
    Är de inte slutväxel olja SAE90?. eller något sånt

  11. #11
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg
    Okej, det står 110ml på mitt motorblock. Någon som kan skicka länk och visa exakt vad det är jag behöver för olja?
    har redan svarat på det men här har du bild på flaskan.. flaskan innehåller 125 ml och du ska endast ha 110ml, tänk på att inte hälla i hela flaskan då! hellre nån ml för lite än för mycket.
    Castrol kör jag men finns säkert andra alternativ om du vill spendera mindre/mer pengar. brukar kosta 80-90 riksdaler med en sån flaska iaf.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  12. #12
    MattiasGs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kristinehamn
    Inlägg
    422

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av MattiasG Visa inlägg

    inte bättre att beställa från t.ex mekonomen på en gång och spara pengarna du får lägga på frakt och lägga det på en riktigt olja?

    Gå in på närmaste mekonomen och be om att få artikelnr: 41-C4002447 som kostar 75kr för 125ml.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in